funcopter

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door soul, 13 mei 2009.

1. soul

soul Guest

Heb met de honeybee precies dezelfde ervaring, komen veel crash kosten bij.
    Als je kijkt wat je voor 100 euro kunt krijgen in de heliwereld of voor 200 euro en wat er standaard wordt afgeleverd bij de honeybee voor 100 tot 120 euro, dan krijg je bij de honeybee gweoon erg weing waar voor je geld.

Bovendien moet er eigenlijk meteen een lipo bij en een ander landingsgestel dus je zit al metten met upgrades. En kun je een beetje vliegen koop maar een hele berg bladhouders en central hubs de eerste breken als je ernaar kijkt. Loopt toch aardig in de papieren.

2. soul

soul Guest

Voor binnen is de HBFP net te groot om rond te vliegen Mischien de 4#3B een leuke trainer heli, die heb ikzelf in bestelling hij is in nederland bij de douane.

Ik zal hem eens vergelijken met de HBFP en post dat wel op dit forum.

3. crazykuki

crazykuki

Lid geworden:
    19 jan 2006
    ik vroeg me af of de Funcopter deze batterijen aan zou kunnen en ermee ook de 15 min vliegtijd zou mee halen?
    RCtechnics Internet Store

De nieuwe generatie lifepo zijn sneller te laden (5c) alleen weet ik dan weer niet hoe het met de amperages zit die de interne esc van de Funcopter aankan ?

4. soul

soul Guest

Even over de honeybee nog die is gewoon veel te zwak, die tailfin standaard is voor een oefebheli in de handen van beginners gewoon belachelijk die sloop je meteen, landingsgestel idem, die NIMH batterij kan meteen de kliko in.
    De potmeters op de zender zijn slecht ontvangst van TX en RX is soms bagger binnen en soms brak sturen.

Dus ik denk en forumleden hebben dat ook al een keer gezegd, het is ook een heli die veel frustreert omdat je elke keer door matige kwaliteit of slecht ontworpen zaken wordt afgeschoten. Dat kleurt jouw beeld van heli vliegen. Ik heb er wel veel vba geleerd en kan nu een beetje rondjes vliegen door die honeybee, naar hij was NIET goedkoop.
    En heb me vaak geergerd aan het hoge speelgoedgehalte van de spullen.

Dan mischien maar beter op een hoger budget gaan zitten, en een fatsoenlijke zender kopen en een heli met brushless en goede servo's en redelijke gyro en iets crashbestendiger en je eerste kennismaking met helivliegen of het vervolg ziet er anders uit.
    Met de funcopter kun je voor 300 euro (zelf servo erin zetten en gyrotje van 30 euro en een esc) zonder zender een mooie FP heli hebben.

Het ontloopt elkaar niet veel op langere termijn, ik heb 1 ding geleerd in de rc goedkoop is duurkoop.

Laatst bewerkt door een moderator: 14 mei 2009
  5. soul

soul Guest

even contact opnemen via de site met www.multiplex-rc.de krijg je snel antwoord
    waarschijnlijk is zelf afmonteren veel aantrekkelijker, de gyro gaat over de kop omdat multiplex er haar stickertje opplakt begreep ik van Dennis.

6. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    De gyro gaat ruim 3x over de kop;-)
    Ben bang dat die A123 cellen een te lage spanning hebben; gewoon kijken voor 2500 mah 3S-lipo's

Eens dat je heel snel kosten maakt met een HBFP. Inmiddels heeft de mijne een glasfiber frame van GURU-Z, een belt-tail met losse gyro en een complete metalen rotorkop van Xtreme; dan gaat zo'n barebone plastic dingetje van Esky ook 3X over de kop;-) 't is een hobby zullen we maar zeggen...

Laatst bewerkt: 14 mei 2009
  7. ajh

ajh

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Naar ik begrepen heb is het nogal een zenuwachtig dingetje. Ervaren piloten houden hem onder controle, maar onervaren niet schijnt het. Ben benieuwd. M.a.w we horen het graag :D

Wat de honeybee betreft, het is slechte kwaliteit, het is duur, het is frustrerend en alles wat verder maar negatief is. Het positieve is dat het niet erger kan worden en dat, als je dit overleeft (figuurlijk dan), je wel heel veel geleerd hebt over het prutsen en afstellen aan zo'n heli. Denk dat je met deze ervaring juist meer kunt genieten van betere kwaliteit en simpelweg een betere monteur/vlieger bent.

Dus het is niet alles negatief. Toch zou ik een beginner aanraden om gelijk een stapje duurder te gaan (en hulp te zoeken bij een club) of af te zien van helivliegen. Denk dat veel mensen afknappen op de hobby omdat het in je eentje verrekte moeilijk is om van de honeybee een redelijk vliegend heli'tje te maken. Je hebt er heel veel doorzettings- en probleemoplossend-vermogen voor nodig.

8. crazykuki

crazykuki

Lid geworden:
    19 jan 2006
    Laat ons ook niet vergeten dat heli vliegen het moeilijkste is wat je maar kan doen in rc modelsport.
    Het is ook niet te verwonderen dat mensen die beslissen ermee te beginnen,
    al vallend en opstaan er snel achter komen dat heli vliegen wel niet zo makkelijk is als het lijkt.
    Je moet blindelings razendsnel kunnen reageren, omgekeerd denken en er vooral "gevoel" voor hebben.
    Dat heeft niet iedereen.
    Ja kan een aap leren tekenen maar of ie er goed zal in worden..?

9. soul

soul Guest

wat het moeilijk maakt is dat er geen goede beginnerheli is die redelijk eenvoudig onderhoud en reparatie kent en een redelijk liggende verhouding vliegtijd versus storingstijd/reparatietijd kent.

Dus waarmee je veel vliegt en nu en dan eens wat repareert. Liefst tegen lage kosten.

We zullen zien waar de funcopter staat in augustus qua beginnerseigenschappen.

Voorlopig ga ik op zoek naar een cp voor buiten , liefst rtf en dan zet ik die binennkort wel een keer over op mn futaba 6 EX zender.

Laatst bewerkt door een moderator: 14 mei 2009
  10. squid275

squid275

Lid geworden:
    17 mei 2008
  11. crazykuki

crazykuki

Lid geworden:
    19 jan 2006
    dit is echt niet te vergelijken met de funcopter
    ten eerste is hij kleiner, weegt hij minder en er wordt volop over geklaagd dat de standaard setup beter wordt vervangen door andere motors en esc etc...
    heel veel klachten !
    Je moet dus al meteen beginnen sleutelen hetgeen ik niet normaal vindt voor een standaard pakket.

12. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Ik denk dat de HB de beste heli is om mee te beginnen als de randvoorwaarde is dat je
    1) eerst op de sim gaat leren vliegen
    2) een beperkt budget hebt (HB is voor 7 tientjes vliegklaar ex accu en zender - Funcopter is 300 euro ex veel duurdere accu en zender)
    3) eerst alleen binnen vliegt
    De drempel is gewoon veel lager met een HB en als je een HB kan vliegen, stap je daarna gelijk over op een T-Rex.

Op deze manier heb ik mijzelf leren vliegen. Zeker wel wat gesloopt en ik vlieg nog geen achtjes, maar het gaat best goed. Crashkosten enkele euro's en de electronica is best goed. Moet wel zeggen dat ik voor 3 tientjes een barebone heb gekocht met een losse 4-in-1; ik had nl. al een goede zender en zat lipo's.
    Het is echt bullshit te zeggen dat HB erger dan erg is; ik durf zelfs te stellen dat er in die klasse voor een beginner geen alternatief / betere optie is.
    Ik snap ook niet waarom onderdelen van een HB duur zijn. Een bladeholder is een paar euro en andere gevoelige onderdelen ook. Xtremeparts zijn ook geen must; zonder vliegt ie ook prima. Dat ik 'm helemaal gepimpt heb was omdat ik dat leuk vond en van een staartmotor af wilde, maar dat maakt de heli nog geen slechte beginnersheli.

Overigens: ik heb ook de 4#3 V2 (als 2e heli); dit is ab-so-luut geen beginnersheli!

Laatst bewerkt: 14 mei 2009
  13. crazykuki

crazykuki

Lid geworden:
    19 jan 2006
    Als je gaat voor TREX zit je aan duurdere batterijen, minder vliegtijd en hogere kosten.
    Noem eens één 500 size heli waarmee je voor pakweg 80 Euro 3s2200mah 15 min mee kan vliegen?
    Hiermee denk ik dat de troef van de Funcopter pure fun zal zijn, zonder moeilijke instellingen, pitchcurves, ccpm mixing, afstellen en ga zo maar door !
    ben wel benieuwd om er meer filmpjes van te zien dan het ene die door Multiplex is vrijgegeven.

14. ajh

ajh

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Je geeft zelf al aan wat de randvoorwaarden zijn. Daarmee geef je direct aan hoe beperkt de HBFP is.

Een heli waarmee je buiten kunt vliegen zoals de funcopter geeft je meer mogelijkheden voor een prijs die uiteindelijk niet (veel) hoger zal blijken te zijn (verwacht ik). Bovendien verwacht ik eigenlijk dat alle onderdelen (op crashen na) langer mee zullen gaan dan bij de HBFP.

Het probleem met de HBFP is dat het vervangen van onderdelen nooit stopt. tegen de tijd dat je hem een beetje beheerst zijn allerlei onderdelen versleten. Na een poosje echt vliegen ben je aan de volgende vervangings ronde toe. Per stuk is het niet duur, maar het is wel een constante stroom aan onderdelen die vervangen moeten worden.

Ik zie de HBFP ook feitelijk als een eerste stap waarin ik geen zin heb om veel te investeren omdat ik hem waarschijnlijk in de vuilnisbak gooi (of beter gezegd weggeef) op het moment dat ik overstap naar een CP. Zo bezien is de HBFP toch best wel duur. Of de funcopter goedkoper is moeten we afwachten, maar je hebt er naar mijn mening langer lol van.

Ben het met je eens dat er op dit moment geen betere en goedkopere oplossing is dan de HBFP behalve gelijk diep in de portomonee te graven en onder begeleiding te gaan vliegen. Dat wil nog niet zeggen dat de HBFP daarom geweldig is. Ik heb m'n lol er aan gehad, maar hem geweldige kwaliteit voor het geld noemen kan ik toch niet.

15. crazykuki

crazykuki

Lid geworden:
    19 jan 2006
    met alle goede opmerkingen in het hoofd wens ik even mee te geven dat we hier over de Funcopter praten en niet overnodig over de Esky FP moeten gaan praten/ evalueren/ vergelijken.

blijf gewoon "on topic"
    Dank aan iedereen :)

16. soul

soul Guest

het is logisch dat de funcopter tegen concurenten wordt afgezet en andere fp's dus helemaal off topic is het niet.

17. crazykuki

crazykuki

Lid geworden:
    19 jan 2006
    maar we spreken hier wel over een joekel van een fp die 1250 gr massa heeft :)

18. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Jullie hebben beiden gelijk (neem een Mentos...)
    Als beginnersheli moet je ze vergelijken, maar qua bruikbaarheid zijn ze onvergelijkbaar

Met de FC is er nu weer een entry-level heli met doorgroeimogelijkheden die prima buiten te vliegen is met enige simervaring. Dat hebben we sinds de Corona min of meer niet gehad.

19. ajh

ajh

Lid geworden:
    26 aug 2005
    @crazykuki en zambezi: dat was nu precies wat ik duidelijk wilde maken. De funcopter is een heli waar je een heel eind mee door kunt groeien. Voor zover nu te beoordelen is het wat mij betreft de beste optie om te starten met heli vliegen.

Relatief goedkoop met crashen, relatief simpel (t.o.v. CP) te vliegen en je kunt er veel mee oefenen omdat je gewoon buiten kunt vliegen.

Hij lijkt wat duur, maar zo beschouwd heb je ook heel veel heli voor je geld.

20. crazykuki

crazykuki

Lid geworden:
    19 jan 2006
    Dit is helemaal niet te vergelijken mijn beste Squid.
    De Funcopter heeft mocht je het nog niet weten een nagenoeg onverwoestbaar systeem.
    De wasp is een fp die bloedmooi aan een cp doet denken qua uitzicht maar daar stopt de vergelijking dan ook.

Deel Deze Pagina