eh ja... bijna helemaal mee eens, met dien verstande dat a) de HB weer meer draaiuren kan maken op een ruime zolder als het buiten pokkeweer is en de FC grounded is en b) de FC nog niet leverbaar is en tot die tijd de HB sowieso de beste startheli is puntje b is wel een aardige stelling; mede omdat tussen de heli's een wereld van verschil zit
Zeer mooie foto's van een Duitstalig forum, geniet ervan RCLine Forum - Multiplex hat den LMH neu erfunden! Ik haal me er ook één als hij uitkomt, gedaan met wachten op windstil weer voor de honeybee fp (frustrerend....) Met deze heli kan je makkelijk in windkracht 2 of meer vliegen
Ik had ze ook al gevonden; 'zijn foto's van de beurs in Dortmund. Dit exemplaar heb ik ook aandachtig bekeken daarzo. Had overigens al aardig wat ontbering te verduren gehad: romp aan de onderzijde niet mooi, kapot achtervleugeltje etc...
Een groot verschil met de andere aangehaalde heli's: de Multiplex heeft flexibele blades en een volledig afgesloten foam body. Is dus véél crashbestendiger als de vergelijkte toestellen.
Dit is volkomen onjuist Doordat het gewicht van de FC 4x (E-Sky HB) tot 25x (Walkera 4#3) zo groot is heeft hij ook veel meer kinetische energie te verstouwen; dat los je niet op met flexibele bladen en een EPP-body. De 4#3 kan gewoon op snelheid tegen een muur vliegen of van een kast vallen met een grote kans op nul schade. Je zelfs niets opnieuw te richten ofzo. Ik heb met mij 4#3 al heel wat schuivers gemaakt en tot op heden alleen maar de canopy hoeven vervangen (klein barstje); als ik al die crashes met een FC had gemaakt, had ik nu 3 vuilniszakken met plastic, EPP en electronica en honderden euro's aan spareparts uitgegeven. Ik beweer dus niet dat flexibele bladen en een EPP-body geen zin hebben. De heli wordt er zeker duurzamer van, maar niet crashbestendiger dan een veel lichter helitje. Het entry-level karakter moet je vinden in relatief crashbestendig (bladen, body, rotorkop) VOOR z'n omvang en stabiel DOOR z'n omvang...
@ Zambezi. ik volg je ivm de kinetische energie die verdeelt zal worden over de totale massa X de impact van de snelheid tov hoogte ! Waar wel het grootste pluspunt inzit is dat geen flybar, paddles of rotors kapot kunnen gaan. Ten tweede is het nethetzelfde als met kleinere heli's, als je niet kan vliegen of stuurfouten maakt, ga je de grond in. het is voornamelijk afwachten tot we meer beeldmateriaal te zien krijgen en eens hij beschikbaar is wat "users reviews" erop na kunnen lezen. Wat me wel bevalt aan deze heli is dat omwille van de massa, je niet meer hoeft binnen te blijven als het al eens goed waait Een waardige competator voor de cp 450 a 500 heli's lijkt me ! én dit allemaal zonder de hoge kost, moeilijke afregeling en frustratie dat heli vliegen soms al eens met zich meebrengt. ik was zelf ook aan het kijken om een 600 size cp te kopen. Als ik echter de volledige setup reken met batterijpacks, laders en dergelijke heb ik toch maar wijselijk besloten om met de Funcopter een aantal maanden te vliegen alvorens ik echt rond de 2 a 3000 Euro in een 600 size ga pompen. Want 500 of 600 size cp heli's zijn heel cool maar 200 a 350 Euro voor een batterijpack van goede kwaliteit is toch best een pak geld.
Crashbestendigheid zal blijken, idd hoe meer kinetische energie hoe meer er door allerlei onderdelen geabsorbeerd zal moeten worden. Maar bladen die wegklappen in 2 richtingen en van schuim zijn kunnen ook al wat afvangen. Verder zal een beschadiging aan de romp vaak eenvoudig te plakken zijn, niet mooi maar wel weer vliegbaar. Mischien dat de shuimromp ook een goede impact absorbeerder is, het zal blijken in de praktijk. Als je verder kijkt naar de foto´s zie je een kwalitatief goede en doordachte afwerking. Landingsgestel bijv rust op 2 nokjes die je via inbusje zo losmaakt van de rest dus als bijv een van je nokjes breekt is het zo vervangen. Wel dom van MP om dat ding zo laat uit te brengen-augustus-, dan loopt de zomer hier in noord europa weer langzaam ten einde. Ik denk dat een cp veel stabieler is door een flink hogere headspeed, dus ik verwacht ook niet dat je de funcopter in dezelfde wind kan vliegen als een cp maar windkracht 2/3 verwacht ik wel.
Ik bedoelde eigenlijk als je hem gaat vergelijken met heli's van dezelfde omvang. Je kan hem ook gaan vergelijken met een PicooZ en dan kom je natuurlijk ook uit op een heli die niet crashbestendig is.. ;o)
Beste Marc, Dit is juist bullshit wat je verteld met vergelijking naar PicooZ en heeft verder geen vergelijking. onnodig een ding van 18 gr te gaan vergelijken met zwaardere ! en over de PicooZ gesproken, dit ding kan je gewoon niet kapot vliegen ! Mijn zoontje van 6 heeft er 2 en ik moet zeggen dat ik gedurende het laatste jaar nog nooit een wisselstuk heb moeten kopen. @ soul tot nu toe waren enkel cp's goed vliegbaar dankzij de hogere headspeed in wat meer wind. ik denk eerder persoonlijk dat deze fp wel een degelijke concurrent kan worden voor alle cp's. Hij heeft in ieder geval zijn size en gewicht mee. Ook al heeft hij een lagere headspeed, dit zal er eveneens voor zorgen dat hij rustiger en stabieler vliegt.
We zullen zien, ik heb er wel vertrouwen in dat dit een hele leuke heli is ook voor beginners/huis tuin en keuken piloten. Maar the proof of the pudding is in the eating.... Wordt vervolgd. (ondertussen toch maar een Thunder Tiger mini titan aangeschaft, omdat tot augustus wachten wel erg lang gaat duren en de Walkera 4#3B moet ook nog ontsnappen uit schiphol uit de customs )
Rijkhalzend uitkijkend naar de eerste echte revieuws over deze Funcopter straks. En van revieuws NIET gemaakt door gassies van de Multiplex Factory..............maar door lieden die net als wij zijn.Onbevooroordeeld. Gr E
Was niet mijn bedoeling om iemand op zijn tenen te trappen hoor. Denk dat we hier allen wel benieuwd zijn naar de vliegeigenschappen dus laat ons onze discusie daarmee afsluiten
Trek je niks van Crazy Kuki aan taal gebruik als bullshit hoort hier in ieder geval niet thuis en verlaagd elke discussie tot een welles nietes spelletje.
Een lagere headspeed zorgt volgens mij niet voor een stabieler vlieggedrag hoor; het zorgt voornamelijk voor minder schade als je ergens tegenaan vliegt. Wat je niet moet vergeten is dat een FP per definitie windgevoeliger is; hoe groot ie ook is. Door de lagere toeren heb je meer pitch op de bladen nodig. Hier kan de wind veel meer vat op krijgen, wat met name resulteert in continu stijgen en dalen van de heli. Dit kan je vervolgens ook nog eens lastiger corrigeren bij een FP omdat je dat alleen maar kan doen door op te toeren of toeren te verminderen. (misschien dat CP-vliegers dit nog iets gedetailleerder kunnen uitleggen) Conclusie: MPX heeft iets heel bijzonders in de markt gezet door een flinke FP nieuw leven in te blazen (het zijn de patenten van de Corona). Eigenlijk is de direct-drive nog veel aparter dan de kop; voor zover ik weet is dat in serieproductie nog niet eerder gebeurd. Laten we echter nou niet gaan denken dat met deze heli hele volksstammen plotseling wel in staat zijn te vliegen. Het entry-level (zegmaar een formule waar gevoel voor besturing, duurzaamheid en budget etc. in zitten) voor rc-helicoptervliegen gaat met deze heli niet radicaal omlaag...
Een CP is stabieler door het vliegwiel effect van de rotor. De rotor blijft altijd (binnen grenzen natuurlijk) op de zelfde hoeveelheid toeren draaien en vormt daarmee een soort vliegwiel. Het effect is hetzelfde als van een tol. De tol verzet zich tegen een richting verandering door zijn draaiende beweging. Bij een FP is er veel minder sprake van een vliegwiel omdat juist dat vliegwiel in toeren varieert. Een variatie in toeren geeft juist wel een reactie oftwel beweging. Daardoor is in dit opzicht een FP lastiger te besturen. P.s. zag de FC in Belgié voor € 195,-. Valt erg mee hoewel er nog wel besturing bij moet.
hallo is hier al iemand die de funcopter heeft ? want ik wil mijn neef achter na en met helli's beginnen maar ik vraag me af of de funcopter niet wegwaait is is van isomo en weegt denk ik niet veel ? grt
*Update* Ik heb navraag gedaan bij Multiplex Duitsland met de vraag wanneer hij in België verkrijgbaar is: Ze melden mij dat ze wat vertraging oplopen en ze rond eind Juli hem releasen in België. ik ga ervan uit dat hij dan ook verkrijgbaar zal zijn in Nederland. Nog wat geduld dus...
Qua vlieg gedrag zal deze heli aanvoelen als niet erg direct maar redelijk stabiel. Echt een trainer, net als een charter. Ook met wat wind is hier redelijk mee te vliegen. Crash bestendigheid is erg goed al is de staart sectie wellicht nog kwetsbaar. Dit is vooral veel fun voor weinig geld. Je moet het inderdaad niet vergelijken met andere heli's want het hele concept is vele malen anders. Het is wel de vraag als je serieus wilt heli vliegen of een 600 toch geen betere keus is. De funcopter vliegt toch wel redelijk anders en de stap naar een 600 is nog best groot. Je leert er echt wel van vliegen maar dat gaat op een sim ook.