GESCHIEDENIS "ZUIGER" KISTEN, de 1e 25 jaar...

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Énke Blériot, 27 jun 2024.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.099
    Locatie:
    Zwolle
    De Vechtdijk en de 14

    Nu hebben we hier ook wat hoogte verschil bij huis..de Vechtdijk..iets van 3,5 meter....maar het grasveldje is niet al te groot..zal ik?? Durf ik het aan??

    Kijk zelf maar...


     
    Rene Neefe en Raymond-v-M vinden dit leuk.
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.099
    Locatie:
    Zwolle
    HET WK VAN.....1967, deel 1.



    In de serie "Het WK van..." gaan we naar een legendarische locatie mbt het Vrije Vlucht vliegen tw Sazena in Tsjechië

    Op een klein vliegveld ten noorden van Sazena ( een kleine 30 km ten noorden van Praag) waren alle deelnemers neer gestreken voor een weekje WK vliegen.

    upload_2024-10-6_18-52-24.png


    Er valt heel wat te vertellen over dit WK maar laten we eerst de uitslagenlijst er bij pakken en we gaan natuurlijk aandacht besteden aan de winnaar tw Hans Seelig...maar ook aan de runner up George French.

    Verder zien we nog enkele bekende namen..op de 12e plaats onze Piet Broerse. Hij vloog in de 5e reguliere ronde aanzienlijke schade aan zijn kist bij de landing maar wist eea nog voor de Fly Off te repareren en mogelijk daardoor scoorde hij slechts 135 seconden. Toch well done Piet!!


    En wie zien we op plaats 33..wel... niemand minder dan Helmar Clement..natuurlijk met zijn 3 stuks Albatros 66 kisten..en die 3 kisten hebben we dus te pakken weten te krijgen en de mijne heeft enkele dagen geleden zijn re- maiden gemaakt.


    upload_2024-10-6_18-40-57.png
    upload_2024-10-6_18-38-17.png




    upload_2024-10-6_18-42-21.png




    De Winnaar Hans Seelig wordt op de schouders genomen....

    upload_2024-10-6_18-45-20.png upload_2024-10-6_18-43-4.png



    Piet Broerse uit Arnhem...met een doekje voor het spreekwoordelijke bloeden...

    upload_2024-10-6_18-43-56.png




    Hier 1 van die 3 Albatros 66 kisten van Helmar zoals die vorig jaar binnen kwamen (met een 10 jaar modernere Rossi motor er op)....

    20230401_110554.jpg






    En hier volledig gerestaureerd en voorzien van de originele MVVS TRS diesel....Zelfs de sticker van zijn vliegclub in de DDR zit er op!!

    20230718_191747.jpg




    Wordt vervolgt....
     
    Raymond-v-M vindt dit leuk.
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.099
    Locatie:
    Zwolle
    WEER EEN DREAM WEAVER

    Dave Posner kwam niet verder in 1956 dan de MK IX (9)..maar

    De Dream Weaver MK-10 is de VRA uitvoering met wat snellere profielen


    Hier de IX


    2087.jpg



    Dream_Weaver_lagere resolutie.jpg





    Raymond zit met een probleem..zijn Elfin ( door mij gerestaureerd) is veel te sterk voor zijn Jaded Maid...dus....



    20241011_172413.jpg
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.099
    Locatie:
    Zwolle
    Ffff de lipo's in de store stand brengen...

















     
    Raymond-v-M en Rene Neefe vinden dit leuk.
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuke video's en wat zweeft dat prachtig
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.099
    Locatie:
    Zwolle
    Zal ik af en toe wat laten zien van Raymond zijn Dream Weaver?? Doen we..een beetje tussen al die Zuigerkisten geschiedenis door.

    De tekening is nog niet binnen..wat zeg ik..nog helemaal niet besteld..doe jij dat ff Raymond? Bij onze Arthur en dan op Chateau Bleriot laten afleveren.

    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=2087


    Dus maar fff aan het bouwen zonder tekening..kan dat?? Ja ik wel..:eek::D:D:p:p:p


    De mal ribben zijn van mijn 1e..met hol profiel maar dat doen we dus al niet meer...wordt hartstikke recht aan onderzijde..

    20241011_172413.jpg




    Eerst het frame..uit strips van 1,5 mm..de eerste laag..

    20241012_091349.jpg




    Nog een laagje met de delingen anders...

    20241012_093517.jpg




    De 3e en laatste laag en de delingen weer anders...en een extra laagje bij de tippen...

    20241012_095912.jpg



    Malletje er bij..

    20241012_122822.jpg




    Nou? Ja..begint al op een stabilo te lijken..

    20241012_170557.jpg
     
    Raymond-v-M vindt dit leuk.
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.099
    Locatie:
    Zwolle
    HET WK VAN.....1967, deel 2.


    Rond 1965 kwam het gebruik van reso pijpen in zwang en de VV vliegers dachten..daar kunnen wij ook wel wat mee. Nu weet ik niet of je wel eens een kist met een reso pijp in handen hebt gehad?? Nou..doet helemaal niets...totdat...totdat de flow in de pijp op temperatuur komt..de stroming exact goed is...en er een tegendruk/flow ontstaat. Dan wordt het laatste beetje spoeling (ja we hebben het over 2 takt motoren) terug gedreven in de motor en...oeps..wat doet U nu buurman?? De motor accelereert in een halve seconde van hot naar explosief..oftewel het toerental springt aanzienlijk omhoog.

    De 1e keer dat iemand met een van een reso pijp voorziene motor de rest van het deelnemersveld het nakijken gaf was bij het WK van 1967. Hans Seelig ( waar kennen we hem van...?) kwam met zijn vol ingedekte kist met een Super Tigre G15 met pijp hoger dan wie ook en dat liet hij duidelijk zien in de Fly Off.

    Maar...de pret was snel over en met ingang van 1971 was de reso pijp niet meer toegestaan.


    upload_2024-10-12_19-0-40.png




    Dat Hans Seelig dus de rest het nakijken gaf zien we in de score.. Na de regulier 5 ronden overdag waren er nog 13 deelnemers die "vol" stonden..dus 5 x de Max van 180 seconden gehaald. In de vooravond moest de 1e Fly off ronde gevlogen worden..minder thermiek..hogere Max tijd ( tw 240 sec= 4 minuten). Vaak geeft dat nog geen einduitslag en ook op dit WK niet. 5 vliegers haalden die Max..

    Na zo'n Fly off ronde is het aanpoten..want in minder dan een uur is dan de volgende ronde..dus rap je kist halen of wanneer je een goed marcherend team hebt staan er al collega's in het achterveld en is de kist in no time terug...en dan voorbereiden op wat komen gaat.

    Normaal gaat bij elke Fly off ronde de Max met 2 minuten naar boven maar waar de Max nu op stond is niet te achterhalen..in ieder geval meer dan 6 minuten...360 seconden. Kan 8 minuten geweest zijn of zelfs unlimited..

    De runner up..George French..en niet de minste.... vloog 280 seconden maar Hans met zijn reso pijp kist perste er maar liefst 389 seconden uit..tja..dan ben je plots Wereldkampioen!!

    upload_2024-10-12_19-11-20.png



    De WK kist:


    ECE12B38-66B1-4ADD-A28E-F736F8DAFD17.jpeg


    0CA0E7D7-B961-48B8-83E4-292721A0FD59.jpeg


    Rond 2000 kreeg ik van een VV vlieger uit Arnhem een half afgebouwde Seelig kist..toen nog geen idee van de naam van de kist maar later bleek dat "Gambrinus" te zijn.

    Wie of wat is Gambrinus?? Wel..de Bierkoning..nooit weg toch??

    upload_2024-10-12_19-30-9.png

    Ik heb die half afgebouwde kist vliegklaar gemaakt als VV kist en voorzien van een Super Tigre G20 diesel.. Pfff..was lastig om hem heel te houden en ik kreeg meerdere keren wat schade.

    Rond 2017 heb ik er wat RC in gezet en de kist beter in trim gekregen met hogere snelheden tot gevolg totdat..totdat een oude breuk in de vleugel het begaf.. het enige wat is over gebleven is de motor en een gat in het weiland.

    Ik heb er geen volledige foto's van..slechts een glimp... het is de gele kist...

    IMG_20210420_112017.jpg


    IMG_20210420_112028.jpg



    Wordt vervolgt...
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.099
    Locatie:
    Zwolle
    OLD SKOOL

    Wanneer je Old Skool werkt dan is het verdraaid lastig om rib sjablonen voor diagonaal ribben op de exacte maat te krijgen..maar daar is een eenvoudig truckje voor om het eindresultaat goed te krijgen..

    De sjablonen en ribpakketten ongeveer 1 mm hoger maken dan de uiteindelijke maat...er in lijmen..tape op de rechte (juiste) ribben en het geheel schuren totdat de schuurlat zich goed op het tape aftekent

    Zo dus..

    20241013_132737.jpg
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.099
    Locatie:
    Zwolle
    Raymond..mag ik nu fff pauzeren ????..De directie wil wandelen..

    20241013_142552.jpg
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  10. Raymond-v-M

    Raymond-v-M Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    293
    Locatie:
    Sittard
    Pfff… ik knutsel 2 weken aan een vleugeltje voor de PB-2, en dan is tie niet ook nog niet naar mijn zin…… De latjes ietsje te dik gesneden, met alle gevolgen vandieh, maarja, als we eens wisten hoe alle mooie dingen er vsn binnen uitzien…
    Ik zie dat de tekening niet meer echt nodig is….
    :p
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.099
    Locatie:
    Zwolle
    Het stabilo van de Dream Weaver MK10 nu gereed...

    20241015_120110.jpg



    En alle onderdelen voor de vleugel liggen klaar..

    20241015_120115.jpg


    20241015_120122.jpg



    Nu maar hopen dat de postduif van ArthurP de weg goed weet en de tekening snel binnen komt..

    Postduif.jpg



    Dream_Weaver_lagere resolutie.jpg
     
    Raymond-v-M vindt dit leuk.
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.099
    Locatie:
    Zwolle
    IN HET SLOP

    Oh jongens..ik zit helemaal in het slop..dokter er bij..psych teurapeut gebeld..zuster Clivia ook opgeroepen..

    Wat is er nl aan de hand..

    Laatst heb ik jullie laten weten in een post "Bei mei gaad nooid ietz vout" dat ik vergeten was de brandstof afslag timer aan te zetten en dat de kist een gat in een wolk prikte. Na overleg met al deze hulp instanties is de diagnose..."Jij moet in het SLOP"..

    Tja..tis niet anders...dus.. Hoe is dat in het SLOP...wel. Dat staat voor SLow Open Power.

    Op dat soort kisten zit geen franje..geen toeters en bellen...en dus een 1,5 tot 2,5 motor..liefst diesel...geen brandstof timer...geen AR en geen VIT..( je moet ondertussen weten waar die afkortingen voor staan)....maar..kan ik dan met mijn VRA insteek ( dus bestuurd) nog een stap verder terug gaan..uh..verder terug??

    Ja..stel nu..stel dat ik er wel een echte DT timer op zet..wat toen ook was..maar geen RC DT.

    Dan moet ik de RC aanzetten..de motor starten...een timer startknop die onder de duim zit automatisch loslaten..de timer loopt en na tig tijd klapt het stabilo op en volgt de DT landing.

    Dan moet ik dus tijdens die hoofdzakelijk Vrije Vlucht vlucht de tijd in de gaten houden zodat de kist niet DT land in het achterveld maar net een beetje bovenwinds van me is.

    Ja..Ik wil wel in het SLOP zitten..lijkt me leuk..Kijk..dit is bv heel geschikt daarvoor:


    003.jpg



    004.jpg



    005.jpg



    006.jpg



    007.jpg



    010.jpg


    Uranus.jpg
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.099
    Locatie:
    Zwolle
    Het WK van 1953 (Cranfield....het mekka van de Free Flight Power events)
    Deel 1.


    Er zijn van die WK's waar best het eea over te vertellen valt..bv deze van 1953. Waren er bij het begin van de F1C klasse WK's in 1951 nog slechts enkele 10 tallen deelnemers...nu in 1953 was de klasse wereldwijd al zover gegroeid dat er op dit WK maar liefst 46 deelnemers waren.

    Eerst maar eens even de uitslagen lijst er bij..De winnaar David Kneeland valt niet zoveel over te vertellen..ja..gaan we nog wel zien..maar kijk eens verder..nr 2 George Fuller..waar kennen we die van..verhip...de Dixielander!!!

    En verder zien we zowaar 3 Nederlanders tw Chris Kempen (9e) ... Piet Broerse (25e) en Rudolf Hekking (43e) en van zijn broer Hans Hekking heb ik een originele kist... maar..ga er maar van uit dat die broers met elkaars kisten vlogen of in ieder geval samen de kisten bouwden en mijn Hekking kist kan dus zomaar op dat WK in 1953 gevlogen hebben!!




    upload_2024-10-21_14-6-54.png

    upload_2024-10-21_14-7-24.png



    Ik heb al eens verkondigd dat ik soms getriggerd wordt door een model..en soms door een motor..en dan is het zaak de motor bij de kist te krijgen..of het omgekeerde. Nu viel er vorige week een giga partij dieseltjes door de deur..50 stuks..en wat zat daar bij??

    Adrian Duncan heeft er een stukje over geschreven..de WEBRA MACH1:


    The design of the Mach I was undoubtedly successful in meeting Günther Bodemann’s goal. Peter Chinn’s test report which appeared in the September 1954 issue of “Model Aircraft” cited a peak output of 0.291 BHP @ 15,000 RPM, an outstanding performance for a 2.5 cc diesel by 1954 standards. The Mach I was immediately adopted by the international modelling community as one of the engines to use in free flight power competitions, retaining this position for some years. This dominant position was underscored by the fact that out of 100 participants at the 1953 Free Flight World Championships held at Cranfield (England), no fewer than 31 entrants used Webra engines.



    AW25-07.jpg



    Mijn nieuwste aanwinst....een heuse Webra Mach 1..in het groen!!

    20241021_140332.jpg



    20241021_140346.jpg

    Tja..dat vraagt om nader onderzoek welke van die 46 deelnemers gebruikten deze motor??
    Adrian is wat te enthousiast....hij heeft het over 31 van de 100 deelnemers..maar Adrian toch..het waren er 46..geen 100..

    Goed..dat wordt dus een stukje speurwerk.

    Wordt vervolgt!!
     
    HansH, SvdBrug, Bruno van Hoek en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.099
    Locatie:
    Zwolle
    HET WK VAN 1967, DEEL 2

    In de vorige aflevering van "Het WK van 1967" zagen we dat de runner up George French uit Engeland was...een beroemdheid tot en met en zijn kist tw de NIGHT TRAIN haalde de Aero Modeller en de tekening van zijn kist werd uitgebracht.

    upload_2024-10-22_16-23-58.png



    Maar hoe kwam hij bij de naam Night Train? Wel..het verhaal wil dat hij in de buurt van het spoor woonde en elke nacht aan het bouwen was tot..tot de Night Train voorbij kwam..en dan was het tijd om te gaan slapen.

    Er zijn meerdere uitvoeringen van deze MK-VII bv deze met diagonale vleugel ribben:

    005.jpg


    En deze met de rechte vleugel ribben welke in de Aero Modeller heeft gestaan:

    Night_Train_VII low res..jpg



    Maar er viel hem nog iets bijzonders ten deel...ene Enke Blériot uit Nederland bouwde vele jaren laten zijn kist na...Tja....wanneer je dat als Engels zuigervlieger overkomt dan sta je toch op gelijk niveau als bv de beroemde luchtvaart pionier Louis Blériot..

    Goed..ik doe de schoenen weer aan want we moeten verder..:D:D..

    Het is mogelijk al wel 30 of 40 jaar geleden dat ik dacht wat een mooie kist en die wil ik ooit nog eens gaan bouwen...ooit..maar ja..kan ik dat en kan ik er ergens mee vliegen??. Wel..ik kan op beide vragen volmondig ja zeggen.

    In de volgende aflevering van "Het WK van 1967" gaan we kijken wat ik er van gebrouwen heb...
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.099
    Locatie:
    Zwolle
    De Night Train



    Wel een Super Tigre G 15 gescoord (zat ook op het origineel) maar geen alu motorpan kunnen vinden..dus dan maar van beuken maken...

    20230112_202738.jpg



    Mooie constructie..heerlijk om te bouwen...

    20230125_194457.jpg



    En de vleugel ook al met lekker veel ribben...

    20230129_165325.jpg



    De blokkendoos komt altijd weer van pas..

    20230210_141604.jpg




    Aansturing van de motor, VIT en AR...

    20230216_173153.jpg



    Piefjes en palletjes...

    20230219_113635.jpg





    Altijd weer een mooi moment wanneer er bekleed kan gaan worden...

    20230221_112449.jpg




    2 functies om de motor te stoppen: Brandstof toevoer afsluiten en tankdruk aflaten...

    20230424_115306.jpg






    20230428_115333.jpg


    20240531_134052.jpg
     
    HansH, janhein, A B en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.099
    Locatie:
    Zwolle
    HET WK VAN 1975

    We gaan beginnen aan de grootste reportage van dit topic en de belangrijkste tav hoe de belangstelling voor de zuigerkisten is ontstaan. We gaan naar 1975 .. Bulgarije en het toneel is het Voisil vliegveld nabij Plovdiv.


    upload_2024-10-23_12-36-16.png

    Deel 1, Terug naar de Vrije Vlucht.

    Maar voor we daar aan kunnen beginnen moeten we eerst enkele jaren verder terug in de tijd. Zo vanaf mijn 10e jaar (1957) tot ongeveer 1965 hield ik me bezig met Vrije Vlucht. Geen wonder want RC vliegen zag je nog niet en de Wezepse Heide waar elk weekend bij goed weer door de Kamper- en de Zwolse Luchtvaartclub VV werd gevlogen lag op steenworp afstand. Maar zo rond 1965 raakte ik bevangen door de mogelijkheid om de VV modellen van RC te voorzien (een 1 kanaals drukknop Simprop zendertje) en de VV raakte wat in de vergeethoek.

    De ontwikkelingen gingen snel met het RC vliegen..Laagdekkers..grote zwevers en zelfs helikopters. Dat laatste was geïnspireerd op een uitdaging die in 1971 plaats vond in Harsewinkel ( Duitsland) ..wie krijgt het voor elkaar om een heli 30 seconden in de lucht te houden en hem weer onbeschadigd te laten landen.


    Het was een race tegen de klok..overal in Duitsland begonnen de werktuigbouwkundigen de meest fantastische creaties te bouwen...maar vliegen...ho maar. Ik kon natuurlijk niet achterblijven maar voor dat de rotor van mijn 1e creatie langer dan 1 minuut (op de grond) wilde draaien zonder dat alles in die soep liep was een Duitse ingenieur mij voor..ene Dieter Schluter..ja ja..

    Niet lang daarna wist ik de zaak ook heel te houden en vloog het...wel eerst tussen de touwen want voor je het wist zou die zomaar 20 meer hoog kunnen zitten en dan is het ver vallen zodra er natuurlijk weer eens iets brak....


    Creatie nr 3..eind 1972...

    20241023_132524.jpg




    In de zomer van 1973 was ik zover dat ondertussen creatie nr 9 helemaal vrij vloog en zelfs (meestal) weer heel aan de grond kwam. Tja..wat nu?? Plotsklaps kreeg ik weer zin om te gaan VV vliegen..wakefields en..wedstrijden.


    In no time bouwde ik 6 kisten...

    20241023_132634.jpg



    En trainde me het apelazarus om op de wedstrijden mee te kunnen komen met de profies...

    Zomer 1973..Renderklippen bij Heerde...

    20241023_132657.jpg



    Op de wedstrijden ging het meer dan goed en....eind 1974 had ik het voor elkaar gekregen om een plekje in de VV ploeg voor het WK van 1975 in Bulgarije te bemachtigen..

    20241023_132707.jpg
     
    janhein en HBZWEEF vinden dit leuk.
  17. jkoeter

    jkoeter PH-SAM

    Lid geworden:
    31 jan 2012
    Berichten:
    63


    Mooie tank! En mooie mechanisme om de motor te stoppen :thumbs-up:

     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.099
    Locatie:
    Zwolle
    HET WK VAN 1975, DEEL 2.

    Vliegen...bouwen...vliegen.


    Tja..waarom gaat "Het WK van 1975" een langere aflevering worden..wel...we gaan praten over het vliegen op de WK van 1975 met alles er om heen..en...we gaan kijken naar het bouwen van...en vliegen met wat er gebouwd gaat worden.

    Waar ik het over heb?

    Laten we de deelnemerslijst er eerst maar eens bij pakken..en wat zien we daar bv:

    - gewonnen door Lars Olofsson
    - we zien de maestro Eugine Verbitsky..en de bekende Urs Schaller in de kopgroep.
    - en op 44 Johan van Uden, op 60 Ewout Reus en op 61 Tiny Backx..dus een volledig Nederlands team..gaan we het later in het verhaal nog over hebben.
    - Oh ja..last but not..op Nr 73 Thomas Koster..die 2 jaar later in 1977 Wereldkampioen zou worden.


    upload_2024-10-24_12-32-17.png
    upload_2024-10-24_12-32-55.png
    upload_2024-10-24_12-33-27.png



    De Zweed Lars Olofsson was naar Bulgarije gekomen met 3 vrijwel identieke kisten...alleen het vleugelprofiel was per kist anders

    De
    Uncle Remus, Miss Muffett en de Krorla Plankton...klopt...geen alledaagse namen voor een model:


    Miss-Muffett.jpg

    1976-ca-korla-plankton-mb-jan-77-p-001.jpg



    Wat ze verder gemeen hadden was de a-symmetrische keuren stelling..in de basis naturel met woeste decoraties en wat een prachtige opschriften:

    pic-s001-059.jpg


    pic-s001-061.jpg



    Op de keeper beschouwd waren het eigenlijk eenvoudige kisten..
    - volledig ingedekte vleugel en stab ( bouwt erg gemakkelijk)
    - 2 delige vleugel met stalen pen/messing bus koppeling
    - vleugel met elastieken op de romp
    - motorrem, VIT en Auto Rudder
    - triple fin wat toen in zwang was
    - eenvoudige hoekige romp.
    - volledig balsa met wat vuren liggers

    Het geheim zat natuurlijk in de perfecte afstelling....zijn ervaring om de juiste momenten er tussen uit te halen om te lanceren...en de nog maar net uitgebrachte Rossi Normale ABC..de 1e Race Rossi 2,5 cc en welke voorzien was van Flood-off (het verzuipen van de motor om te stoppen) en via de alu motorpan de mogelijkheid om met een staaldraad strop te remmen op het achterste deel van de propflens...


    rossi_r15_normale_mk_ii__in_memory_of_ugo_rossi_746.jpg





    Deze aflevering heet natuurlijk niet voor niets Vliegen...Bouwen...Vliegen..dat moge blijken uit het volgende plaatje..de Korla Plankton prijkt full size aan de wand..

    20241024_121447.jpg
     
    janhein vindt dit leuk.
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.099
    Locatie:
    Zwolle
    De bouw van de Korla Plankton

    We hebben naast het "verhaal" over het WK van 1975 nu ook div afleveringen over de bouw van de Korla Plankton.

    Onder het mom..alle begin is gemakkelijk..of hoe was dat ook alweer..eerst het stabilo. Geheim zit in de materiaal keuze plankjes van 1 mm van hooguit 10 gram...

    20241022_152526.jpg



    Ik heb hem een knikje gegeven die gelijk is aan de V- stelling van de vleugel middendelen..omdat ik dat leuk vindt... en de tip kielvlakjes zijn iets kleiner dan op de tekening..want ik heb later een Auto Rudder nodig (met een underfin waar dat AR in komt) en dat is extra zij oppervlak..vandaar...

    20241022_200207.jpg




    20241024_121132.jpg




    Alles er op en aan...

    20241024_121143.jpg




    Ach..een paar sjabloontjes zijn zo gemaakt...

    20241024_121156.jpg




    Het opstellen van de root rib..met kanteling voor de V-stelling...

    20241024_121215.jpg




    Tijdens de aanmaak van de onderdelen voor de 1e helft gelijk die voor de 2e helft maken..

    20241024_121228.jpg





    De gat positie in de 2 triplex ribben (nrs 1 en 4) bepalen de hoek van de koppelbuis..en in de tussenliggende balsa ribben zien we wel waar het gat moet zitten..Nu heb ik dus mooi een rechte pen en toch de gewenste V-stelling in de midden panelen...

    20241024_121426.jpg



    20241024_143312.jpg




    Aangezien de ligger niet parallel loopt aan de voorlijst hier het uitrichten van de koppelbuis...en tevens de hoogtemaat controle ivm de V- stelling...

    20241024_143331.jpg
     
    HansH en janhein vinden dit leuk.
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.099
    Locatie:
    Zwolle
    De maiden van de Night Train

    Ik heb er lang op moeten wachten..of was het nog niet aandurven??

    Na een tijdje geleden wat handstarts hier vanaf de Vechtdijk moest het er maar van komen..de maiden..


    Het was gisteren kastelen weer op OHA..nog 1 keer alles checken..de motor een keer laten lopen en wat rustig afstellen..en de timer functies laten werken en kijken of de motor goed stopt en de rest van de functies ok zijn..ja dus.


    De zender in de aanslag op de modellenkoffer ( ik was met de fietskar) en de timer op 12 sec motorloop ( moet naar 10) bij duidelijk niet vol vermogen.

    Yes..daar ging die..en ondanks het geknepen vermogen toch met 70 graden omhoog..fluks de zender er bij in case of...en..oeps..na 5 seconden stopt de motor.

    De kist hing dus vrij stijl en bij niets doen volgt er een overtrek en een duik en..de kist zal zich niet herstellen want de VIT staat nog ingeschakeld ( dus down op het stabilo).

    Maar..geen paniek..de DT aan en de kist lande 10 meter voor me en kwam op zijn pootjes..uh..buik terecht.

    Maar waarom stopte de motor? Zoeken..kijken en..verhip..het stukje afdichtslang op de vulbuis van de tank was weg..dus de carterdruk in de tank was weg gevloeid. Dat heeft bij dit soort motoren met een venturi waar een paard door heen kan desastreuze gevolgen..de motor zuigt nauwelijks aan door dat grote gat.

    20241026_132624.jpg




    FF een noodoplossing want het vliegen smaakte naar meer..dus een stukje reserve slang afgeknipt en de afdichting met een stukje trim balsa..

    20241026_133202.jpg



    Yes..12 sec motorloop..ging geleidelijk naar zeker 80 graden klimhoek en kwam boven de 100 meter uit..en dat dus op geknepen vermogen. De overgang was uit het boekje..en de zweef en bocht ook..
    Na 2 minuten de zender er bij (was dus bij die 2e vlucht al hands free aan het vliegen) en na ruim 4 minuten lag de kist weer aan dek.

    Nog een vluchtje..3e dus..en dan de 4e... en die laatste niet doen..(want nooit bewust het laatste vluchtje maken) maar het zat er niet in..klein lekje op de carterdruk slang bij de tank..is ventielslang.
    Vandaag toch betere slang kunnen vinden in het magazijn die flexibel genoeg is om dicht te drukken met de handle...en..."kan niet wachte" op de volgende sessie!!
     
    HansH vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina