Kareltje
verslagschrijvers
Beste Stoomvrienden,
Ik ben nog vrij nieuw in dit forum en zal me daarom even kort voorstellen.
Ik heb nog niet zoveel kennis van stoom, maar ik heb dit altijd wel fascinerend gevonden.
Om ook van miniatuurstoom te kunnen gaan genieten wil ik een stoomboot met een stoommachine gaan aandrijven. Het gaat om de Muimota die ik met een Wilesco D48 wil gaan aandrijven.
Ik ben hier overigens een bouwverslag in het forum bouwverslag schepen aan het maken.
Nu heb ik aan de hand van een aantal formules de benodigde ketelinhoud berekend (denk ik) en zou deze met jullie willen bespreken of dit klopt.
Als eerste even een foto van de stoommachines (altijd leuk)
en hierbij de specificaties van de Wilesco D48
De ketel heeft een inhoud van 250 cm3 (en werkt op gas).
Het schip heeft 2 schroefassen en die wil ik dan ook met 2 aggregaten gaan aandrijven. De aandrijving bestaat hiermee uit 2x 2 cilinders.
Elke cilinder heeft een boring van 0.9 cm en een slag van 1.6 cm.
Het maximale toerental is 1200 omw/min en de werkdruk is max. 1.5 bar.
Elke cilinder is dubbel werkend (als ik dit goed zeg). De cilinder werkt zowel omhoog als omlaag. Hierdoor krijg je volgens mij dus 2400 cilinder vullingen per minuut.
We hebben te maken met 4 cilinders, dus komen we voor de berekening uit op 9600 cilindervullingen per minuut.
Voor het gevraagde stoomvolume, vermenigvuldig je de cilinderinhoud met het aantal cilindervullingen (toerental).
0.785 x D2 x L x 9600 = 0.785 x 0.9kwadraad x 1.6 x 9600
hiermee kom ik op een volume van 9766,656 cm3/min
uit stoomtabel blijkt dat stoom van 1.5 ato een volume heeft van afgerond 720 cm3/gram water
9766,656 / 720 = 13.565 cm3 per minuut.
Mijn ketel heeft een inhoud van 250 cm3. Klopt het dan dat ik
250 / 13.565 = 18.42 minuten kan varen?
Dus ik kan dan ongeveer een kwartier varen voor de ketel droog kookt?
met vriendelijke groet,
Kareltje
Ik ben nog vrij nieuw in dit forum en zal me daarom even kort voorstellen.
Ik heb nog niet zoveel kennis van stoom, maar ik heb dit altijd wel fascinerend gevonden.
Om ook van miniatuurstoom te kunnen gaan genieten wil ik een stoomboot met een stoommachine gaan aandrijven. Het gaat om de Muimota die ik met een Wilesco D48 wil gaan aandrijven.
Ik ben hier overigens een bouwverslag in het forum bouwverslag schepen aan het maken.
Nu heb ik aan de hand van een aantal formules de benodigde ketelinhoud berekend (denk ik) en zou deze met jullie willen bespreken of dit klopt.
Als eerste even een foto van de stoommachines (altijd leuk)
en hierbij de specificaties van de Wilesco D48
De ketel heeft een inhoud van 250 cm3 (en werkt op gas).
Het schip heeft 2 schroefassen en die wil ik dan ook met 2 aggregaten gaan aandrijven. De aandrijving bestaat hiermee uit 2x 2 cilinders.
Elke cilinder heeft een boring van 0.9 cm en een slag van 1.6 cm.
Het maximale toerental is 1200 omw/min en de werkdruk is max. 1.5 bar.
Elke cilinder is dubbel werkend (als ik dit goed zeg). De cilinder werkt zowel omhoog als omlaag. Hierdoor krijg je volgens mij dus 2400 cilinder vullingen per minuut.
We hebben te maken met 4 cilinders, dus komen we voor de berekening uit op 9600 cilindervullingen per minuut.
Voor het gevraagde stoomvolume, vermenigvuldig je de cilinderinhoud met het aantal cilindervullingen (toerental).
0.785 x D2 x L x 9600 = 0.785 x 0.9kwadraad x 1.6 x 9600
hiermee kom ik op een volume van 9766,656 cm3/min
uit stoomtabel blijkt dat stoom van 1.5 ato een volume heeft van afgerond 720 cm3/gram water
9766,656 / 720 = 13.565 cm3 per minuut.
Mijn ketel heeft een inhoud van 250 cm3. Klopt het dan dat ik
250 / 13.565 = 18.42 minuten kan varen?
Dus ik kan dan ongeveer een kwartier varen voor de ketel droog kookt?
met vriendelijke groet,
Kareltje
Laatst bewerkt door een moderator: