Gezocht: Piloot ma 25ste en di 26ste

• Topicstarter Topicstarter niels1900
  • Startdatum Startdatum
N

niels1900

Guest
Beste vliegtuigbouwers,

Het afgelopen half jaar heb ik met mijn projectgroep op school (HvA) de minor desing build and fly gevolgd. De opdracht was om een vliegtuig te ontwerpen die zoveel mogelijk gewicht mee kan nemen. Hiervoor hebben we een dubbeldekker gebouwd met een spanwijdte van 2 meter, met een totaal vlieggewicht van ongeveer 9kg.
Nu ons vliegtuig klaar is moet er ook gevlogen worden, maar niemand uit onze groep heeft vliegervaring met vliegtuigen, en al helemaal niet met zelfgemaakte vliegtuigen. We hebben al enige pogingen gedaan om te vliegen maar dit heeft niet geleid tot succes.
Dus de grote vraag is: Heeft iemand tijd en vind iemand het leuk (en het liefst met veel ervaring;)) om het model voor ons te vliegen? Maandag de 25ste willen we nog een keer oefenen met het vliegtuig en dinsdag de 26ste is de vliegwedstrijd op almere poort. Voor wie interesse heeft, laat het dan even weten zodat we wat kunnen afspreken.

Er zijn in totaal 4 groepen dus 4 vliegtuigen. Het is de bedoeling dat het vliegtuig binnen 60m van de grond komt, waarna een rondje gevlogen wordt en meteen weer geland kan worden waarbij het vliegtuig weer stil staat binnen 120m.

Groet, Niels

Het zou al schelen als je de locatie zou vermelden, en wat meer info mbt de vliegtuigen?

Het is op almere poort wat al in het bericht staat;). Om nog wat exacter te zijn, het is aan de europalaan ter hoogte van de elementendreef. Het is een enorm bouwterrein waar al wel wegen liggen maar nog niet begonnen is met bouwen. Er liggen wel al wat meer wegen nu dan te zien zijn op google maps

mvg, Niels

Het vliegtuig is 2mtr span en ong 1.40m lang. Het is een dubbeldekker met tripple tapered wings. Het vleugelprofiel is een Selig 1223 met een root chord van 37cm en aan de tip is het 15cm. Er zijn 4 ailerons die op de binnenpanelen van de vleugels zitten, iedere aileron heeft een span van 56cm en een koorde van 20% van de vleugel koorde. Er zit een electro motor op Robbe Roxxy Bl outrunner 4250/05 met een 12x5 propeller. De zender is een futaba 7ch. Er zit een neuswiel onderstel onder met een zwenkwiel als neuswiel.

Ik zou niet zo snel nog wat meer nuttige info weten, dus wees vrij om meer specifiekere info te vragen :D

Ik hoop toch dat de gewichtsopgave van 9 kg een foutje is. Als het je lukt een vliegtuig van 9 kg met een motor van 195 gram in de lucht te krijgen.....heb je écht wat gepresteerd.

Motortje van 195gram. Stelregel van 3W/gram, geeft zo'n 600W

Met 9kg vlieggewicht kom je op 67W/kg. Zelfs voor een zwever in handstart een lage waarde.

Specs van robbe geven andere waarden: max 80A en max 20V. Met een 5S pack op 80A kom je al snel op 1440W. Als de motor dit vol kan houden voor een rondje vliegen, zit je op 160W/kg. Dan zou het toestel moeten kunnen vliegen, zeker vanaf asfalt.

Niels hebben jullie het electrische vermogen en de trekkracht gemeten ?
Welk merk prop gebruiken jullie en wat is de achtergrond van deze keuze?

Ik ben benieuwd of het lukt.

Groet,
Gerben

De motor heeft een kV van 1000, daar past een 3-cellen Lipo bij. Op 5 cellen lijkt me levensgevaarlijk......
Uit een eerdere post begreep ik dat hij 3 cellen lipo's gaat gebruiken.

Hmmm, dergelijke toestellen vliegen normaal met benzinemotoren die een trekkracht van rond de 20kg hebben, ik verwacht niet dat die 195 grams brushless daaraan komt:)

Arjan,

Waarom lijkt je dat levengevaarlijk?
De vraag intrigeerde me, dus heb even gespeeld met motorcalc. Met 5S lipo zou je een prop rond de 11" a 12" en met lage spoed moeten kunnen draaien. Je zit op het randje van wat de motor kan, dus goed de temperatuur in de gaten houden en voorzichtig opbouwen.

Als er werkelijk 3S gebruikt wordt lijkt een 12x5 me aan de kleine kant. Zeker omdat het maximale uit de motor gehaald zal moeten worden. Of wordt deze prop voorgeschreven in de reglementen?

Groet,
Gerben

13x6 is wat Robbe voorschrijft op 3 cellen. Als je op 5 cellen met 1000kV gaat werken kom je aan een levensgevaarlijk hoog toerental. 20x1000=20.000rpm onbelast, laat daar een 15.000rpm van over blijven dan is het nog steeds het dubbele van wat de meeste propellers gebruikelijk doen.

Arjan,

Ben met je eens dat het toerental wat hoog is, echter lang niet levensgevaarlijk.
Op de brandstofmotoren waren dit soort toerentallen heel gebruikelijk (zeker voor de strengere geluidseisen). Er zijn genoeg voorbeelden van electromotoren en propellors die veel hogere toerentallen draaien, zo spannend is het nou ook weer niet.

Voor een optimale trekkracht is het kv aan de hoge kant, dat ben ik wel met je eens. Maar de motor zou prima op 5S kunnen draaien, toerental rond de 14000rpm, trekkracht rond de 3.5 a 4kilo.

Groet,
Gerben

9kg is geen foutje, de motor die in de opdracht staat vermeld is anders dan die we daadwerkelijk gekregen hebben zie ik, ik zal nog even uitzoeken welke motor dit precies is. De 12x6 (12x5 was fout van mij;)) propeller is vast gelegd door de docent want die wilde overbelasting van de speedcontroller voorkomen.[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot](Robbe Roxxy Bl Control 9100-6 Electronic speed controller)
De propeller is aan 12x6 van het merk APC. Er is geen elektrisch vermogen gemeten maar er is wel een proef uitgevoerd om de trekkracht met de prop uit te vinden en dat kwam uit op ong 39N.

Bij het testen van ons vliegtuig hebben we al wel redelijke snelheden gemaakt op de baan, maar van opstijgen is het niet gekomen omdat we ook weer moeten landen zonder te crashen;)

groet, niels
[/FONT]

Ohja, we maken gebruik van een flightpower 3S 4000mah accu.

groet, niels

Arjan,

Ben met je eens dat het toerental wat hoog is, echter lang niet levensgevaarlijk.
Op de brandstofmotoren waren dit soort toerentallen heel gebruikelijk (zeker voor de strengere geluidseisen). Er zijn genoeg voorbeelden van electromotoren en propellors die veel hogere toerentallen draaien, zo spannend is het nou ook weer niet.
Wel met een 12x6 APC-E propellor, dan zit je aardig op de limiet. Daarbij geeft dit toerental bij een spoed van 6 inch een enorme propsnelheid.....toch?

Niels,
Ik ben heel erg benieuwd of het gaat lukken. Om een toestel van 9 kilo omhoog te laten gaan moet je wel meer dan een "redelijke snelheid" hebben.
Zorg voor een biljartlaken-gladde baan.....en als hij omhoog gaat dan heb je écht wat gepresteerd!
Succes, ik kan er helaas niet bij zijn. Doe je verslag van hoe het is verlopen?

PS. Ik vraag dat niet op een rottige manier, ik ben serieus erg benieuwd.

Laatst bewerkt:
Met 7kg is het een keer wat van de grond gekomen, maar door een fout zwaartepunt geresulteerd in een lichte crash. Er zal gefilmd worden dus ik zal nog wel in dit draadje posten hoe het ging en nog wel een linkje naar youtube.

Maar het probleem bij ons is op zich niet of die gaat vliegen, maar hoe en wie. Omdat niemand dus vliegervaring heeft met vliegtuigen. Ik kan het model denk ik wel de lucht in sturen, maar ik zou niet weten hoe de rest van de vlucht vergaat en dan met name met het aan komen vliegen op de baan en het landen. Dus daarom zou het heel fijn zijn als er iemand met ervaring kon helpen.

groet, niels

Hoi,

Motortje van 195gram. Stelregel van 3W/gram, geeft zo'n 600W

volgens mij geldt deze stelregel om het max wattage uit te rekenen waarmee de outrunner overweg kan zonder overbelast te worden ... kijk maar:

One Hot Minute!
E=Mc2 and the planet is warming up, everyone knows that. Electric motors also get warm. To know how much too warm the windings should not glow, here is a rule of thumb that is nothing short of magical...

Prop aircraft: motor weight in grams x 3 = max. watts.
EDF: motor weight in grams x 5 = max. watts.

Example: a 235gr brushless outrunner can dissipate 705 watts for a minute without meltdown.
A 200gr inrunner on an EDF will not die even at 1000watts.
Of course, this is assuming the motor is correctly used and cooled by adequate airflow.
This rule is only true for brushless motors. Old 'can-style' brushed motors like the Speed 600 don't survive more than their weight in watts...
Er is ook een stelregel die zegt dat een brushess outrunner ongeveer 4 gr stukracht per gr gewicht kan leveren. In dat geval zou deze outrunner iets minder dan 800 gr stuwkracht kunnen leveren ... vveeeeellll te weinig dus :(

Watt is pushing us forward?
The second magical number gives an idea of how much static thrust you can expect from a good setup. Once again, this is only true for a propulsion system that is performing normally.
These values give a good indication of what is possible... and what is not.

Brushless outrunner: 4gr per watt
EDF: 2gr per watt
Brushless 'inline': 2gr per watt
Brushless 'inline' with gearbox: 5gr per watt

Examples: A warbird with a 1000 watt brushless outrunner will have 4kg static thrust. An EDF jet having a 600 watts power system gives 1200gr thrust on the ground.
Er is ook een stelregel die stelt dat 10 % van het vliegklare gewicht gelijk moet zijn aan het motorgewicht. In dit geval kom je dan al snel op een outrunner van zo'n 900 gram ...

@Niels: Ik denk dat dit een redelijk kansloze missie wordt. De door jullie gekozen motor is volgens mij nooit in staat voldoende vermogen te leveren om deze kist de lucht in te krijgen.

Hier staat een leuk artikel over het kiezen van de juiste setup voor een toestel.

Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

Ondanks onze scpetische houding tav je gekozen setup, blijven we wel geinteresseerd in de vorderingen. Houdt je ons op de hoogte ?

Grtz,
Menno

Hey,

met de 39N trekkracht, zeg maar ruim 3,5Kg, moet de kist zeker kunnen vliegen. Wat voor stikbezetting gebruiken jullie?

Greetz, Aldert

Hoi Aldert,

de vraag is hoelang de motor die trekkracht kan leveren zonder te overlijden ;)

Ik denk dat die outrunner allang overleden is aleer je een paar meter hebt gevlogen ...

Grtz,
Menno

Hoi Aldert,

de vraag is hoelang de motor die trekkracht kan leveren zonder te overlijden ;)

Ik denk dat die outrunner allang overleden is aleer je een paar meter hebt gevlogen ...

Grtz,
Menno

Hey Menno,

deels mee eens, maar daar kom je maar op één manier achter ;) .

Echter een selig 1223 profiel, 37cm koorde, uitlopend naar 15cm, 2 meter span, twee vleugel... das een behoorlijke lap zelf zonder tripple tappered. De kist zal zich, ondanks zijn 9Kg, gedragen als een prettige zwever en een goed rendement behalen ook met minder snelheid. M.a.w. Gas erop tot airborn, en met minimale power rustig zijn rondje tokkelen. Tijdens het rondje even goed aanvoelen en direct netjes inzetten voor landing. Kom je slecht uit, maak je een zeer rustige doorstart.
Ik geloof er wel in.

Ik vlieg 2,8 meter zwevers, met een 38 grams buitenlopertje. Vliegt heerlijk, juist het gemis aan power zorgt voor de uitdaging ;) . Dan hebben we het idd niet over 9Kg, maar nog steeds geloof ik er wel in!

Zet hem op, moet lukken!

Greetz, Aldert

Hoi Aldert,

Als je met de stickbezetting bedoeld mode 1 of 2, dan is het mode 2 (gas en rudder links; elevators en ailerons rechts)

groet, niels

Back