GJ750 portaalfreesmachine

Ik ben begonnen met de bouw van mijn cnc portaalfreesmachine. (ben al wel een poosje met het ontwerp bezig qua tekenen enzo)

ik gebruik ondersteunde liniaire geleidingen met open aslagers. nog even en paar specificaties
werkbereik: 700x500 mm
motoren: 1.8Nm (met 30 mm riemschijven)
te verwerken matrialen: balsa/triplex (max 10 mm) en evt kuntsoffen)

hier alvast een paar kiekjes:
thumb_big_200906281037271219524039.jpg

thumb_big_20090628103727520255779.jpg

thumb_big_2009062810372776399308.jpg

zozo serieuze plannen!
ziet er mooi uit, maar wat wil je er allemaal mee gaandoen??
werkberijk van 700 bij 500 is wel erg groot voor een freesmachine..

ik heb samen met een kennis er ook ooit overnagedacht om dr een te bouwen,
maar voordat we er serieus mee bezig gingen had mijn werkgever al een freesmacine aangeschaft(waar ik nu dus ook regelmatig gebruik van maak.

zozo serieuze plannen!
ziet er mooi uit, maar wat wil je er allemaal mee gaandoen??
werkberijk van 700 bij 500 is wel erg groot voor een freesmachine..

groot?? neuu dit is pas groot;)
oferta_frezarka_bramowa_1_d.jpg

wat ik er mee ga maken? ohh ik heb nog zo veel plannen in mn hoofd, maar het is gewoon zo makkelijk zo,n machine. spantjes figuurzaagen?/ no way ff iets in autoklad tekenen,plaat onder de machine en hoppakee binnen luttele minuten de mooiste spanten tevoorschijn getoverd.
ik heb ook nog een metaalfreesmachine welke ik omgebouwd heb naar cnc, dit werk zooo prettig (als je er éénmaal een beetje mee om kunt gaan)
er gaat een wereld voor je open.
groeten Gertjan

Hoi GertJan

Weer lekker bezig jij en het ziet er weer toppie uit wat je aan het maken bent en als ik het ontwerp goed snap ga jij geen spindels gebruiken, maar gewoon tandsnaren daar zat ik ook aan te denken.

Ik moet mijn cnc project ook maar weer eens oppakken.

Ik ga jou project volgen hier

Groet Jaap

suc6 toch maar eens komen buurten

He Jaap,

ja ik ga inderdaad tandriemen gebruiken, ik heb is rondgeinformeerd, maar als je niet al te zware bewerkingen gaat uitvoeren, moet deze toepassing ruim voldoen. het is lekker direct (geen backlash) en nog voordelig ook.
wel moet je rekenig houden met de rek van de riemen, maar met deze afmetingen is mij verzekerd dat dit te verwaarlozen is, zeker als je kijkt dat figuurzagen nog 100 keer onnauwkeuriger is, en daar krijg je nog lamme poten van ook nog:p
we oeten inderdaad maar weer is bij praten, is al weer een poos geleden.
groeten Gertjan

Een vriendje van mij heeft portaalfreesbank van 4mtr bij 2mtr en 1 van 7mtr bij 2,5 daar zitten ook gewoon tandriemen op.

Gr Jaap

vanavond eindelijk weer is wat tijd gehad om het één en ander te frezen, vanavond waren de tandriemklemmen aan de beurd, de klemmen kan ik dmv het zwarte imbusboutje naar elkaar toe draaien zodat de riem onder spanning komt te staan.
de x as is nu qua aandrijving klaar, morgen met de y as beginnen

21724a57adab40e35.jpg

21724a57adab104e1.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
gisteren de lagerblokjes voor de omkeerrol, de bevestiging voor de y-as stappenmotor en de sparingen voor de riemdoorvoeren gefreest.
ik kwam alleen tot de ontdekking dat ik te weinig tandriem besteld had,:evil:

21724a59a2b3a1f3c.jpg

21724a59a2b410314.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
zo komt de Z-as er ongeveer uit te zien, (nog even een beetje los in elkaar gezet)
thumb_big_20090713210243724663681.jpg

de eerste tests ga ik met een goedkope dremelkloon uitvoeren, later is de overstap naar een kress oid makkelijk te doen. de 2 machine klemmen heeft miijn cnc metaalfreesmachine in een halfuurtje uit een stuk aluminium geknaagd.
word weer vervolgt

en hoppateee ook weer klaar,
hardwarematig is de machine bijna klaar, nu volgt er ff een pauze ivm een welverdiende vakantie:cool:
over 2 weekjes gaan we met het electrische deel beginnen.
groeten Gertjan

thumb_big_200907142311421143330006.jpg

Laatst bewerkt:
Hej Gertjan,

ziet er netjes uit, maar:

Waarom gebruik je de tandriemen ipv spindels?Dit komt je nauwkeurigheid volgens mij niet ten goede. Of is het een bewuste keuze?

Groeten,

Rik

Hoi Rik,
ik heb de machine al weer een paar maand geleden verkocht, maar qua nauwkeurigheid zat het wel goed hoor,bijna elke printer werkt op dit principe en ook menige portaal freesmachine in de houtbewerking.
het geheel was spelingsvrij, (de riemen waren na te spannen) en de machine was heel erg snel.
verder is dit systeem erg voordelig te maken.

ik heb de machine verkocht omdat ik nu met mijn vliegbrevet bezig ben en dus het geld en de tijd wel nodig ben.
maar als ik mn brevet heb ga ik zobizo weer een machine aanschaffen/ombouwen
gr Gertjan

Back