Goede beginners boot gezocht

• Topicstarter Topicstarter matni76
  • Startdatum Startdatum
M

matni76

Guest
Hoi,
Ik ben op zoek naar een degelijke boot om mee te beginnen.
Ik rijd al jaren met RC wagens, meestal TAMIYA, dus ik heb batterijen (vooral 7.2V 6cellen), regelaars, zenders en onvangers in overvloed liggen.

Dus wat ik eigenlijk zoek is een RTR boot die eventueel aangedreven wordt met een TYP540 motor.

...of vergis ik me hierin en werken RC boten met andere motoren/zenders/ontvangers/batterijen.

De boot die ik zoek is om op soms golvend water te varen, ik zoek ook een boot die redelijk snel is of die ik met verloop van tijd redelijk snel kan laten gaan...

Ziezo, een hele boterham.... iemand ?:D

Hallo Matni,

Zo groot was die boterham nu ook weer niet hoor; je bent vergeten het beleg (budget) erbij te doen...

Je kunt je zender, ontvanger, batterijen sowieso gebruiken in een boot, da's universeel spul, met automotoren moet je voorzichtig zijn; in een auto worden een reductie gebruikt en maken de motoren veel toeren, in een boot heb je vaak een rechtstreeks aangedreven schroef en moet je met een automotor met een héél klein schroefje varen om de boel niet oververhit te laten raken.
Vuistregel; de prop niet groter den de diameter van de motor (eigenlijk het anker, maar dan wordt de prop bij een 540 wel héél klein...).

De meeste betaalbare RTR boten worden in China gemaakt, als je aangeeft wat het mag kosten, zal ik wat linkjes opzoeken.

Groeten, Jan.

Deze misschien geschikt voor mij ? >>> Systems Graupner Katamaran ?

Iemand ervaring mee ?

Hallo Matni,

Zo groot was die boterham nu ook weer niet hoor; je bent vergeten het beleg (budget) erbij te doen...

Je kunt je zender, ontvanger, batterijen sowieso gebruiken in een boot, da's universeel spul, met automotoren moet je voorzichtig zijn; in een auto worden een reductie gebruikt en maken de motoren veel toeren, in een boot heb je vaak een rechtstreeks aangedreven schroef en moet je met een automotor met een héél klein schroefje varen om de boel niet oververhit te laten raken.
Vuistregel; de prop niet groter den de diameter van de motor (eigenlijk het anker, maar dan wordt de prop bij een 540 wel héél klein...).

De meeste betaalbare RTR boten worden in China gemaakt, als je aangeeft wat het mag kosten, zal ik wat linkjes opzoeken.

Groeten, Jan.

Ik had gedacht aan een 150 à 250 eurotjes voor een boot met geschikte motor (minder mag ook altijd natuurlijk...) :mrgreen:

Ik heb nog een Montelone SHARK speedboot liggen,nieuw in doos. Moet alleen nog in elkaar gelijmd worden enzo.
Er zit een motor bij waarmee hij aardig gaat, maar als je er voor een paar tientjes een speed 600 of 700 motor in stopt .. of misschien zelfs wel brushless dan gaat ie wel lekker denk ik.
Als je hem googled dan vind je wel wat. Ik heb hem ook op Marktplaats staan.
Voor 50 euro mag je hem hebben.

Gr. Patrick

Ik heb nog een Montelone SHARK speedboot liggen,nieuw in doos. Moet alleen nog in elkaar gelijmd worden enzo.
Er zit een motor bij waarmee hij aardig gaat, maar als je er voor een paar tientjes een speed 600 of 700 motor in stopt .. of misschien zelfs wel brushless dan gaat ie wel lekker denk ik.
Als je hem googled dan vind je wel wat. Ik heb hem ook op Marktplaats staan.
Voor 50 euro mag je hem hebben.

Gr. Patrick

Hoi,

Bedankt maar als ik 't woord lijmen al hoor is mijn goesting al over.
Dus enkel op zoek naar een RTR boot.

Mvg

Deze misschien geschikt voor mij ? >>> Systems Graupner Katamaran ?

Nick, tenzij het er expliciet bijstaat zijn al dit soort 'Baukasten' een kale romp met een roertje, een bouwpakket dus, waar nog een veelvoud van de aanschafprijs aan onderdelen bijkomt.

Deze shop heeft een aantal boten, die gedeeltelijk RTR zijn, d.w.z. de motor, schroefas en roer zijn al gemonteerd, zelf moet je dan de ontvanger , regelaar en batterijen leveren.
R2hobbies.com - RC Boats, Electric Powered Boats

Hier heb je dezelfde romp, maar dan voor de Amerikaanse markt, met veel doelloze bling-bling aan de spiegel en een regelaar erbij, zelf de ontvanger en batterijen leveren.
25" deep vee ARTR with motor and ESC- racing spec white on eBay, also Boats, Watercraft, Radio Control Vehicles, Radio Control Control Line, Toys Hobbies (end time 12-May-09 14:20:16 BST)

Kijk maar eens rond en noem een paar kandidaten, dan wil ik wel uitzoeken of het wat is...

Groeten, Jan.

Hoi Jan,

Deze lijkt me wel wat:
R2hobbies.com - EP Fibreglass Made RC Phantom Pro Catamaran Racing Boat, Electric Powered Boats, rcbt1107_N lijkt redelijk RTR, zonder lijmen en schilderen dan toch...

Deze lijkt me ook wel iets te hebben:
eBay.be: Systems Rennboot Graupner Katamaran (object 350191868750 eindtijd 29-apr-09 22:01:42 CEST)
Lijkt ook redelijk RTR

...En deze ook:
https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2022

...maar als ik het goed begrijp is zo'n boot volledig leeg bij aankoop ?

MVg,

N

De PX-1 van graupner wordt zonder motoren en regelaars en hardware geleverd en wil je die een beetje mannelijk over het water doen laten varen dan moet je er wel wat centen in stoppen . Deze is wel van glasvezel met epoxy (minder hard maar sterker)
Wat komt erbij aan bedrag nou reken maar op het dubbele van de aanschaf van de boot dus eurotje of 450 a 500 .

De Systems is in mijn ogen al een gedateerd bootje van ABS waar ik verder weinig over kan vertellen .

De Phantom is opzich wel een leuk bootje , ik heb er zelf 3 leeg uit besteld uit china opgebouwd en verkocht, en is van glasvezel met polyester (hard maar breekbaar) .
De motor die ze erbij doen is veels te klein 36mmx50mm je hebt voor deze boot een grootte nodig van 36mmx74mm . Mijn mini fountain van 36cm gaat net zo hard als die op de video.

Hier de orginele verkoper 32" catamaran ARTR set with motor and ESC - rc boat - eBay (item 300307759369 end time May-13-09 18:06:32 PDT)

Maar wat wil je uitgeven voor een boot vaarklaar?

Michiel.

Maar wat wil je uitgeven voor een boot vaarklaar?

Michiel.

Hoi Michiel,

Had rond de 250 zonder zender ontvanger en batterypack / regelaar gerekend. Na even rondsurfen op verschillende sites lijk ik niet toe te komen met een gewoon 6 cellen pakje.... Ik lees verschillende berichten tot 2O cellen !

Als ik het goed begrijp komt de phantom (de 32" catamaran van E-bay) met een motor die te klein is en moet vergroot worden, incl. schroef en aandrijfas ? Dus hier enkel regelaar ontvanger en batterypack nodig ???

Het speedboat verhaal lijkt niet zo gemakkelijk als eerst gedacht, maar wel des te uitdagender !

Grtz

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Nick,

Michiel heeft je het meeste al verteld, doe er je voordeel mee.

De PX-1 van Graupner is de 1764/M Isiklar-Elektro-Kat, kleine Version van MHZ: MHZ Artikel 2009
Deze romp is kaal, zonder de substandaard rotzooi, die Graupner erbij aanbiedt...

De Systems zit al zo'n 20 jaar in het Graupner programma en wordt hoofdzakelijk gekocht vanwege z'n looks, voor de vaareigenschappen hoef je het niet te doen.
Daarnaast is het een bouwdoos van ABS, als je dat adequaat motoriseert, dus geen sturende as, maar een flex-as en apart roer, moet je er voorzichtig ermee omgaan, want bij een crash bij 50-60 km/h blijft er van de romp niks over, en dan hoef je behalve het water, nog niks te raken...

Zoals Michiel al opmerkte, zijn de meeste Chinese rompen van polyester, da's zwaarder dan eenzelfde romp van epoxy en inderdaad harder, brosser.
Grote klappers resulteren in scheuren in de gelcoat, ze zijn niet voor niks ondergemotoriseerd...

RTR zul je met een beperkt budget niet vreselijk ver komen, voor het geld dat je wilt investeren, kun je een (epoxy) romp opbouwen met betere componenten en een stuk sneller varen.

Dat 'bouwen' beperkt zich tot het boren van gaten voor de hardware en het inlijmen van een schroefas en motorspant.

Als je niet wilt bouwen, is een goed opgebouwde gebruikte boot misschien een betere optie.

Groeten, Jan.

Hoi Jan,

bedankt voor de duidelijke uitleg.
Nog 1 vraagje: als ik het goed bebrijp kan zo'n romp na 1 maal heftig een golf te raken al scheuren... ??? :confused:

Dus beter een centje meer uitgeven aan een boot die sterker is en stuk voor stuk op te bouwen dan RTR in meer breekbare materialen gemaakt is.

mmm, allemaal stof tot nadanken dus.

Grtz

Hallo Nick,

Ik schreef, dat je scheuren krijgt in de gelcoat, da's de gekleurde toplaag van het laminaat (moeilijk woord, zoeken we op...), daaronder zit de polyester laag met glasweefsel, da's best wel sterk hoor.

Ik vind alleen polyester te hard voor dit soort rompjes, het buigt nauwelijks.

Ik heb een (Chinese) Purple Light A-5 op de plank staan; ik heb de oorspronkelijke schroefas vervangen door een betere en een snellere motor ingebouwd, de boot loopt tegen de 40 km/h en ziet er inmiddels niet meer uit; alleen door 'normaal' gebruik zit de romp, vooral de bodem, vol scheuren en scheurtjes in de gelcoat, het glas eronder is intact.
Na iedere(!) vaart vond ik nieuwe haarscheuren in de gelcoat.
Ik heb er een paar wedstrijden mee gevaren, maar door de polyester romp is de boot zwaarder dan mijn epoxy exemplaren en kan het tempo van deze rompen niet bijhouden.

Hij staat inmiddels (als afschrikwekkend voorbeeld) op de plank.

Groeten, Jan.

Ik zal even wat foto`s posten van mijn gebouwde china cat.

Zo kwamen ze uit china .
verpakking0.jpg

3 maagdelijk witte snelle polyester rompjes
verpakking1.jpg

na veel arbeid kan het er zo uit zien.
achinator6.jpg

binnenkant goed verstevigd dmv xtra carbon met een fikse motor Wanderer 20xl9 op 6s lipo
achinator10.jpg

Ik heb trouwens nog wel een mooi rompje te koop Hopf Gozilla mono romp met of zonder motor , met motor moet er nog wel een brushless regelaar bij en zonder dan kun je de hobby eerst rustig opbouwen met een borstelmotor erin. kijk maar onder verkoop/boten hopf gozilla.

Michiel.

Hoi,

Na lang nadenken ga ik er toch eentje van E-bay aanschaffen.
Deze komt dan ook uit China.

Ben nog wel niet zeker van welk exemplaar:
Catamaran:
eBay.be: 32" catamaran ARTR set with motor and ESC - rc boat (object 300307759369 eindtijd 14-mei-09 03:06:32 CEST)
Is wel een lekker grote boot, maar blijkbaar niet zo snel als de andere.

32" Deep Vee:
eBay.be: 32" deep vee ARTR with motor and ESC - racing spec. (object 290309669369 eindtijd 12-mei-09 15:20:32 CEST)
Ook een mooie grote boot, en ook lekker snel.

25" Deep Vee (1):
eBay.be: 25" deep vee ARTR with motor and ESC- racing spec white (object 290309669317 eindtijd 12-mei-09 15:20:16 CEST)
Mooie boot, iets kleiner dan de voorgaande maar ook OK qua snelheid blijkbaar.

25" Deep Vee (2):
eBay.be: 25" deep vee ARTR set with motor and ESC - rc boat (object 290252484982 eindtijd 08-mei-09 04:41:00 CEST)
Ook een mooie vind ik maar iets trager dan de voorgaande blijkbaar.

Ik weet zeker dat het 1 van deze 4 gaat worden, welke past het best bij een beginner denken jullie (dit qua vaareigenschappen, is een Deep Vee minder stabiel dan een catamaran ?...) ?

Grtz N

Ik zou voor de 32" DeepVee mono gaan deze heeft de sterkste regelaar 125Aamp en sterkste motor en eventueel ruimte genoeg voor later upgradings.

DeepVee is stabieler dan een catamaran en kan beter tegen golven en harde wind plus in de rtr cat zit maar een lullige 50ampere regelaartje.

Ik zou m niet varen op 6s maar op 4s ivm 2700tpv x 6s lipo(22,2v) = 59.000 tpm en dat is veels te veel voor deze mono zware overkill en kort leven . Beter is op 4s(14,4v) x 2700tpv = 38.000 tpm zo hou je de boel ook nog heel en misschien zelfs op 4s2p voor lekkere lange vaartijd.

Zelf ben ik niet weg van al dat ijzer achter de boot en denk ook niet dat deze dat nodig heeft althans mijn 32"mono heeft dat niet en vaart perfect en stabiel rondjes van 85km/h. Maar je kunt het altijd aankijken en testen door het te verwijderen later.

tsunami1.jpg

tsunami3.jpg

Michiel.

Laatst bewerkt:
Back