Goede vaarlocaties gezocht

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Indoorvlieger, 29 sep 2011.

1. haasje

haasje

Lid geworden:
    12 sep 2011
    Nee maar je kan wel zien wat voor water het is als je veel groen ziet.. Of als je geen goede plek hebt om hem in het water te gooien.. Want anders kom je daar en zoek je eerst 3 uur voor een goede plek.

2. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    En juist daarom doe ik een beroep op de mensen ter plekke, die daar varen. Die weten dat al, en als ik het dan op zo'n ruwe manier probeer uit te zoeken, ben ik meer bezig het wiel opnieuw uit te vinden. ;)

3. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    De hoeveelheid alg in het water hangt af van het jaargetijde en de temperatuur. Daar helpt Google Earth niet mee, want die foto's zijn op een bepaald moment genomen. Een maand later kan het er heel anders uitzien.

En de kleur van het water op Google Earth zegt overigens ook niets.
    Kijk op G.E. maar naar het water van Vaargroep Flevoland, Biddinghuizen. Leuk lichtblauw. Het water in de vijver daar direct noord van is mooi donkerblauw.

Nu de harde realiteit: het water van Vaargroep Flevoland heeft de kleur van erwtensoep: bruin. De doorzichtigheid van diezelfde erwtensoep: ongeveer niks. Maar het is wel uitstekend water om op te varen.
    Het water ten noorden van VGF is op de meeste plekken NIET geschikt om te varen: veel waterplanten aan de zijkant en drijvende kroosvelden.

Kortom: de locaties om je model in het water te zetten zou je hier kunnen krijgen, of het water geschikt is, zal je meestal zelf uit moeten vogelen.

4. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Vandaag even wezen kijken bij de Leeghwaterplas. Inderdaad een mooi watertje, en zoals Bertho al had gezegd, parkeren bij de Draaikolk is lekker dichtbij, en door het steigertje kun je goed bij het water komen. Water was mooi schoon, geen waterplanten te zien. Ik heb alleen niet gevaren, omdat er toch wel een vlagerige wind stond vandaag, en die was precies van de steiger af, dus bij een eventuele storing had ik lang kunnen wachten voordat het bootje weer aan land was. :(

Maar als het weer de volgende keer dat ik in de buurt ben, weer beter is, zal ik zeker de Moewe daar eens het water op sturen. Nog bedankt voor de tip!

Nu nog een leuk locatie in Hilversum, Utrecht en Bussum, en dan kan ik elke dag even varen, als het weer goed is, en ik tijd heb natuurlijk. En er komt misschien binnenkort een overzichtstopic voor dit soort locaties, net als er nu voor zeillocaties is, dus anderen kunnen misschien ook profiteren van de suggesties die nu in dit topic worden gedaan. ;-)

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Bertho

Bertho

Lid geworden:
    10 jun 2009
    Indoorvlieger,

Via googlemaps kan je in een plaats kijken of er water is en dan eventueel met streetview kijken of het wat is. :D

Hilversum Googlemaps

Hilversum Streetview, ja lijkt wel wat!

Bussum Googlemaps

Bussum Streetview, lijkt niet zo goed, je ziet al het kroos op het water.
    Kan niet dichter bij komen helaas

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Die plek in Hilversum ga ik eens bekijken als ik in de buurt ben. Ze zijn wel met de weg naar dat gedeelte bezig, maar je moet er toch kunnen komen. En zo te zien ook de auto dichtbij te parkeren, wat een must is.

Die plek in Bussum lijkt me meer geschikt voor een airboat, da's meer een moeras. Ik zag ook een watertje bij de Verlengde Fortlaan, maar de plaatjes die ik daarbij krijg laten veel riet aan de kant zien, dus grote kans dat je niet eens bij het water kan komen.

Deel Deze Pagina