GPS-Triangle

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door gertjan siemons, 4 jun 2020.

1. Binkey01

Binkey01

Lid geworden:
    14 dec 2010
    Heb nog geen TEK kunnen vinden voor FrSky :-( ik weet wel dat de mannen van RC Electronics een converter gaan maken om data van de sparrow naar FrSky mogelijk te maken. Naar eigen zeggen

"FrySky: S-BUS is using an inverted uart signal which is not supported by our CPU. We are just making an adapter plate for that and will offer an external converter and then we will implement protocol"

Hier zouden ze deze week mee gaan beginnen dus heb hoop dat we deze binnenkort kunnen bestellen.

Iemand anders wel een TEK gevonden voor FrSky?

2. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Is dat niet een kwestie van een arduino met openxsensor er tussen? Die kan het frsky sbus protocol al. Sowieso niet gek om meerdere sensors in 1 te combineren.

3. toostbeek

toostbeek

Lid geworden:
    6 dec 2014
    Met OpenXSensor is een TEK vario te maken. Er staan wel voorbeelden van online

4. toostbeek

toostbeek

Lid geworden:
    6 dec 2014
  5. gertjan siemons

gertjan siemons

Lid geworden:
    26 jul 2016
    Hallo allemaal, ten eerste hoop ik dat er dit jaar een aantal Nederlandse GPS vliegers bij gaan komen.

Tja er is technisch van alles mogelijk met de huidige elektronica platformen zoals arduino en diverse flight controllers. Ik hobby daar zelf ook vrolijk mee ;)

Maar als je aan GPS wedstrijden wilt deelnemen ben je door regels gebonden aan de daar toegelaten elektronica en software.

Een van deze regels is bv dat de GPS software een controle code geeft waarmee de wedstrijdleiding kan controleren of je jouw vlucht naar waarheid doorgegeven hebt.

Ik heb van de experts begrepen dat als je het telemetrie kanaal van de zender gebruikt dit ten koste gaat van de zg latency oftewel dat er een waarneembare vertraging optreedt tussen de signalen van de GPS zender in de kist en de waarneming van de vlieger (zowel grafisch als akoestisch)

Het is een behoorlijk complexe materie, afgelopen twee jaar zijn er heel wat aanpassingen in de soft en hardware gemaakt om de apparatuur tijdens wedstrijden verder te optimaliseren.

Mijn conclusie is dat je voor GPS wedstrijden vooralsnog gebonden bent aan bestaande apparatuur van rc electronics.

Maar het staat natuurlijk iedereen vrij zelf dingen te bedenken en uit te proberen... dat is het leuke van onze hobby.

6. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    Ik bedoelde eigenlijk alleen dat die "converter plate" met een arduino te realiseren zou kunnen zijn. Ze praten al wel Jeti protocol, toch?

Iik vroeg me af (maar absoluut niet zeker) of zo'n converter nu al met openxsensor te realiseren is.

7. Binkey01

Binkey01

Lid geworden:
    14 dec 2010
    Denk dat het wel zou moeten kunnen met een ardruino maar geen idee nog hoe

8. gertjan siemons

gertjan siemons

Lid geworden:
    26 jul 2016
    De TEK is eigenlijk een normale Variometer met een aangepaste probe. De snelheids compensatie wordt door soort venturi buisje gerealiseerd een zg TEK probe, als je daar een standaard telemetrie vario meter op aansluit heb je het al voor mekaar.

Bijgevoegde bestanden:

9. trebor siuhyn

trebor siuhyn

Lid geworden:
    29 nov 2002
    Er zijn er voor mij blijkbaar meer in Nederland, ik vlieg zelf gps triangle in Duitsland vooral omdat ik niet gedacht had dat er Nederland vliegers waren.

Niet geheel juist het grootste gros vliegt er inderdaad mee echter er zijn er gelukkig steeds meer die ook met Flymate vliegen, Flymate is ook te gebruiken met de Albatros app.

Ik ben wel benieuwd naar de klasses die hier gevlogen worden ik zelf vlieg scale en SLS

10. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Op de GPS-Triangle agenda staat voor 2025 een wedstrijd in Nederland, 12/13 july in Ede.

Wie weet daar meer van? club, locatie, gelegenheid om ervaring op te doen?

11. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Kun je uitleggen wat je dan aan setup nodig hebt (in model en aan de grond)?

12. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
  13. gertjan siemons

gertjan siemons

Lid geworden:
    26 jul 2016
    Hoi W
    De benodigde GPS grond en model setup is afhankelijk van jou wensen en budget.
    Is het bv voor een light of sport klasse kist.

Voor in de kist:
    Een TEK vario kan tegenwoordig met een probe maar ook met elektronische compensatie. Voor een sport klasse kist kan ik de Raven 2 pro aanbevelen, wel een prijzige keuze dat wel :hammer:maar dan heb je gelijk de airspeed erbij.
    Ik heb er eentje voor mijn Nieuwe Eternity.

Voor op de grond:
    Ik gebruik zelf een Raven die zou ik voor de sport klasse ook kiezen.

Dan zijn er ook nog opties om met de zender telemetrie te ontvangen, hierbij ben je wel afhankelijk van de bandbreedte van de betreffende telemetrie, ik heb van de RC Electronics ontwikkelaar begrepen dat hij tot nu toe alleen ondersteuning voor Jeti en Core telemetrie bied. Verder had hij het vorig jaar over telemetrie met positive en negative signalering daarom heeft hij er geen voor Futaba ontwikkeld.
    Hoe het met de nieuwe Frsky en Jeti zenders zit weet ik nog niet.

Als je een instap installatie zoekt kan het een stuk goedkoper met in de kist een Eagle 2 pro opvolger van de Sparrow met verbeterde Vario sensor.
    En een Finch voor op de grond.

Verder heb je nog een android tablet of telefoon nodig en een licentie van de Albatros app.

Groet GJ

14. gertjan siemons

gertjan siemons

Lid geworden:
    26 jul 2016
    Maar voor specifieke vragen kun je bij Tjakko Weber terecht hij is de vertegenwoordiger van RCelectronics in Nederland.

15. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Dank @gertjan siemons , ik was ook even benieuwd naar de Flymate oplossing.
    Is daarover iets bekend?

16. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Hoi GertJan,

Bedankt voor de toelichting, ik heb zelf een setje wat werkt en waar ik al mee gevlogen heb.
    Ik ben vooral op zoek naar het antwoord op de vraag wat er nodig is om evt mee te vliegen met die wedstrijd in july.
    Of eea vrijblijvend genoeg is om nieuwe instroom de gelegenheid te geven om ervaring op te doen etc

17. gertjan siemons

gertjan siemons

Lid geworden:
    26 jul 2016
    Het is volgens mij een vorige generatie systeem, Tjakko heeft er vast nog wel eentje liggen, maar ik heb er geen ervaring mee.

18. gertjan siemons

gertjan siemons

Lid geworden:
    26 jul 2016
    Hoi wat leuk, kom een keertje meevliegen als we gaan oefenen op de Ginkel.
    De wedstrijd is een initiatief van Tjakko Weber de wedstrijd informatie is te vinden op de rcmodelspot site.. Ik vlieg in Ede zelf ook mee.

Laatst bewerkt: 17 jan 2025 om 13:51
    serge pot vindt dit leuk.
  19. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Hoi GertJan,
    Dat is een mooi aanbod, ga ik zeker gebruik van maken

ik heb je nr bewaard, misschien handig om die uit de openbare post te halen.

Groet
    Winfried

Deel Deze Pagina