Het vervelende van alle tendentieuze postings op diverse fora is, dat er op geen enkele objectieve manier nog is vast te stellen of het ene systeem betere prestaties levert dan het andere als je dat relateert aan het aantal onverklaarbare crashes. Op één of andere manier schijnt het echter wel heel erg interessant te zijn om eenzijdige negatieve informatie over iFS cq XPS te verstrekken. Hierbij is het vooral opvallend, dat mensen, die het systeem zelf niet gebruiken er zo veel negatiefs over weten te melden.
Gelukkig begint dit inmiddels bij velen op te vallen en ben ik allang niet meer de enige, die dit irriteert. Op RC-Groups is bijv. dit draadje te vinden:
The difference between a Spektrum crash thread and a XPS thread - RC Groups
Om nog maar eens terug te komen op de ervaringen binnen mijn eigen verzorgingsgebied: het aantal iFS ontvangers, dat ná een crash werd ingeleverd is nog steeds één stuks. Hierbij werd geen garantie geclaimd (wél verleend) en ook geen oorzaak van de crash gemeld. Daarnaast heb ik
gehoord, dat een aantal vliegers van de Rozenburgse vereniging problemen heeft ervaren. Daarvan is geen apparatuur ter controle/reparatie aangeboden. Men heeft zelf vastgesteld, dat dit door het iFS-systeem komt. Nu geloof ik meteen, dat ervaren vliegers wel kunnen vaststellen, wat de oorzaak van een crash zal zijn, maar ik vind het toch jammer als zulke apparatuur niet ter controle wordt aangeboden. Je hebt namelijk altijd kans op exemplarische fouten en die willen we in service toch altijd graag terugvinden.
Als ik het beeld vergelijk met FASST en Spektrum DSM2 kom ik aan vrijwel dezelfde resultaten. Ook hiermee is bij mijn weten praktisch niets uit de lucht komen zetten door onverklaarbare crashes. Nu is mijn verzorgingsgebied te klein om tendensen echt duidelijk te zien, maar van de diverse fora word ik ook niet veel wijzer omdat de berichtgeving weinig objectief is.
Voor het geval het enkelen nog steeds niet duidelijk is hoe mijn insteek in dit verhaal is, zal ik de voor mij zakelijke kant eens een beetje belichten:
-Van het iFS systeem van Graupner is tot nu toe vrijwel niets ter reparatie aangeboden. Dit levert mij dus weinig pecunia op, temeer daar er tot nu toe alleen modulen en geen complete zenders worden geleverd.
-Dat Spektrum bij Graupner weg is, is voor mij zakelijk gezien jammer. Niet, dat daar veel van werd ingeleverd, maar alle beetjes helpen. Hiermee is mijn (positieve) mening over dit produkt echter niet gewijzigd.
-Het FASST systeem van Robbe-Futaba is voor mij het meest interessant. Dit komt vooral doordat zo'n (pak-m-beet) 60-70% van alle Nederlandse modelvliegers met Futaba vliegt.