Graupner IFS/XPS systeem HOPT niet

Ook bij RC Network ligt IFS blijkbaar heel gevoelig.
De thread IFS Wettbewerbsverbot wordt simpelweg totaal gewist.

Of JD hier de nieuwe Moderator is ;)

EDIT: de thread was tijdelijk weg, maar staat nu weer, welliswaar gesloten, op het forum. !

Laatst bewerkt:
Zelfs door Graupner gesponsorde piloten hebben IFS uitgebouwd, en ACT Mzh teruggezet... 8O8O8O

Suinside.jpg

als je spullen van een firma niet vertrouwd(in dit geval het IFS systeem)... waarom wil je hem dan als sponsor hebben?

Uhm, even denken.....waarom zou iemand een grote sponsor willen hebben........oja, geld!

Grt.

Geld ja, maar natuurlijk ook zeer snelle service bij problemen, levering van onderdelen, materialen en informatie. Tevens het als betatester fungeren van nieuwe produkten......tja :rolleyes:
Of je over dat laatste nu echt gelukkig moet zijn........Peter Michael zal zich nog wel eens achter zijn oren krabben na zijn uitstapje met IFS.
Funktioniert einwandfrei laut Graupner......:twisted:

BTW, voor alle MPX bezitters: volgens IFS Newsletter-Aktuell zijn er nu ook modulen leverbaar voor de EVO en MCxxx serie, wie durft (ongesponsord) deze stap te maken?:

MX-16 IFS: Intelligent-Frequency-Select

je hebt een punt. Geld service etc. Maar dat je daardoor ook nieuwe technologien mag proberen kan dus ook een keerpunt hebben, al meerdere toestellen met IFS hebben moeder aarde op een onaardige manier mogen begroeten..

op de diverse fora maken ze nu ook de vergelijk tussen ifs en futaba G3. Schijnbaar zijn er met G3 van futaba in het begin ook een heleboel crashes geweest ivm een foutje in de hardware. Zou hier ook het geval kunnen zijn.
Ik vlieg zelf met ifs en ik heb tot nu toe nergens last van......

maar ook met fasst vallen ze uit de lucht.
had a look around in the competition site today and I found one pilot using a specially programmed JR/Spektrum system. There are 23 pilots using FASST, 1 using JR, 1 flying at 72MHz and the rest at 35MHz. I think most but not all Futaba pilots switched to 2.4.

Yesterday's crash with FASST remains unexplained. The pilot flew with his reserve heli and all is well...

By the way, there have been lots of crashes in the past with Futaba G3 as well. Hashimoto, for example, had 8 crashes with G3 during practice last year in the Worlds in Spain! As far as I know there have been no reports of this (Hashimoto's crashes) on the various forums...

The G3 issues (5014 receiver) have been widely debated including the (in)famous cut the antenna fix. Some people had problems, some didn't. We gave up on it in a turbine heli after three fail safe induced flame outs. The previous generation (1024) systems worked in the same machine as does a Spektrum.

FYI I am at the European F3C Championships in Maubege, France. There were 2 crashes yesterday with FASST and another one today. I don't know about yesterday, but today's crash happened as the pilot was walking with his heli from the start box to the helipad. Radio lockout without any explanation...

maar ook spektrum heeft last van onverklaarbare crashes..
Massive Crash - sources of Spectrum Interference? - RC Groups

en de fabriekspiloten van een ander merk komen ook uit de lucht.
Jason Schulman's noon-time demo crash at Top Gun this year.....

dus is het alleen maar IFS nee, maar waar wordt de meeste ophef over gemaakt, juist IFS... waarom geen idee..

Laatst bewerkt:
Het probleem met IFS en dat is ook gelijk de reden waarom er ophef over gemaakt wordt, is dat het er alle schijn naar heeft dat de basisbelofte van wat het zou moeten doen (intelligent een frequentie selecteren) niet waar is.

Een hard- of softwarefout kan altijd, in elk product, zeker als je 'early adoptertje' speelt, maar je mag van een product verwachten dat het op z'n minst wel datgene doet waar het op gemarket wordt. IFS doet dat dus kennelijk helemaal niet.

Bijkomende reden voor ophef, is de ontkenning van de producent. Futaba zal in FASST best kinderziektes gehad hebben, maar die hebben ze opgelost. Stap 1 van oplossen, is erkennen dat er een probleem is. De maker/bedenker van IFS heeft heel lang ontkend dat er uberhaupt iets fout was, en dat heeft veel kwaad bloed gezet. Dat, gecombineerd met het feit dat de man kennelijk een discutabel track-record heeft.

Ik weet er het fijne niet van. Wat ik er wel van weet is dat voor dit soort apparatuur geen groot lab of enorme technici nodig zijn, de techniek op zichzelf is relatief eenvoudig, elke handige electronica-hobbyist kan met een minimale inspanning zelf een 2.4Ghz systeem bouwen, de meeste componenten zijn off-the-shelf verkrijgbaar. Je koopt een willekeurige 2.4Ghz ontvanger en knoopt die aan een microprocessor met voldoende rekencapaciteit en uitgangen en je bent klaar. Dit is uiteraard heel kort door de bocht gesteld, maar in de basis wel waar.

Daarom geloof ik ook niet dat het IFS systeem in de basis slecht is, de hardware werkt gewoon, dat is bewezen. Waar het op klemloopt, is de software. Kennelijk is daar wel iets ingebouwd wat van kanaal zou moeten wisselen, maar zijn die omstandigheden zo obscuur dat het in werkelijkheid niet gebeurd, of zit er een bug in de software waarom hij niet tot wisselen komt.

Mits men dus het probleem onderkent en er een voldoende begaafde programmeur op zet, moet het probleem met IFS wel oplosbaar zijn volgens mij.

de hardware werkt gewoon, dat is bewezen. Waar het op klemloopt, is de software. Kennelijk is daar wel iets ingebouwd wat van kanaal zou moeten wisselen, maar zijn die omstandigheden zo obscuur dat het in werkelijkheid niet gebeurd, of zit er een bug in de software waarom hij niet tot wisselen komt.

De systemen die echt goed werken hebben diversity, het is niet alleen een software, maar volgens mij ook een hardware-probleem waar een oplossing voor gevonden dient te worden.

Ik heb spectrum en ja, de ontvanger (AR7000) die bij de set geleverd werd heeft een probleem, als de accu kortstondig los gekoppelt, krijg je een 4-5 sec lockout, of soms erger total lockout.(heb er nog geen problem mee gehad ) ik heb net 2 weken 3 nieuwe AR7000 binnen en die hebben dat dus echt niet meer. En zo heeft ieder nieuw systeem zijn problem, maar je hoort van spektrum toch maar weinig.

Bart,

maar je hoort van spektrum toch maar weinig.

Of schromen de mensen de waarheid te vertellen :rolleyes: Sommige gebruikers beschouwen Spectrum en/of Futaba als het beste wat er ooit is verkocht. Dat mag natuurlijk maar wees wel reeel als er wat is, en dat wordt wel eens "vergeten" als je alles zo eens lees op diverse fora.

Het vervelende van alle tendentieuze postings op diverse fora is, dat er op geen enkele objectieve manier nog is vast te stellen of het ene systeem betere prestaties levert dan het andere als je dat relateert aan het aantal onverklaarbare crashes. Op één of andere manier schijnt het echter wel heel erg interessant te zijn om eenzijdige negatieve informatie over iFS cq XPS te verstrekken. Hierbij is het vooral opvallend, dat mensen, die het systeem zelf niet gebruiken er zo veel negatiefs over weten te melden.
Gelukkig begint dit inmiddels bij velen op te vallen en ben ik allang niet meer de enige, die dit irriteert. Op RC-Groups is bijv. dit draadje te vinden: The difference between a Spektrum crash thread and a XPS thread - RC Groups

Om nog maar eens terug te komen op de ervaringen binnen mijn eigen verzorgingsgebied: het aantal iFS ontvangers, dat ná een crash werd ingeleverd is nog steeds één stuks. Hierbij werd geen garantie geclaimd (wél verleend) en ook geen oorzaak van de crash gemeld. Daarnaast heb ik gehoord, dat een aantal vliegers van de Rozenburgse vereniging problemen heeft ervaren. Daarvan is geen apparatuur ter controle/reparatie aangeboden. Men heeft zelf vastgesteld, dat dit door het iFS-systeem komt. Nu geloof ik meteen, dat ervaren vliegers wel kunnen vaststellen, wat de oorzaak van een crash zal zijn, maar ik vind het toch jammer als zulke apparatuur niet ter controle wordt aangeboden. Je hebt namelijk altijd kans op exemplarische fouten en die willen we in service toch altijd graag terugvinden.
Als ik het beeld vergelijk met FASST en Spektrum DSM2 kom ik aan vrijwel dezelfde resultaten. Ook hiermee is bij mijn weten praktisch niets uit de lucht komen zetten door onverklaarbare crashes. Nu is mijn verzorgingsgebied te klein om tendensen echt duidelijk te zien, maar van de diverse fora word ik ook niet veel wijzer omdat de berichtgeving weinig objectief is.

Voor het geval het enkelen nog steeds niet duidelijk is hoe mijn insteek in dit verhaal is, zal ik de voor mij zakelijke kant eens een beetje belichten:
-Van het iFS systeem van Graupner is tot nu toe vrijwel niets ter reparatie aangeboden. Dit levert mij dus weinig pecunia op, temeer daar er tot nu toe alleen modulen en geen complete zenders worden geleverd.
-Dat Spektrum bij Graupner weg is, is voor mij zakelijk gezien jammer. Niet, dat daar veel van werd ingeleverd, maar alle beetjes helpen. Hiermee is mijn (positieve) mening over dit produkt echter niet gewijzigd.
-Het FASST systeem van Robbe-Futaba is voor mij het meest interessant. Dit komt vooral doordat zo'n (pak-m-beet) 60-70% van alle Nederlandse modelvliegers met Futaba vliegt.

Objectieve reactie Jan.

Idd. De fora's geven een vertekend beeld. En ook ik heb me laten beïnvloeden, en mijn aankoop uitgesteld. Op dit moment ben ik eigenlijk zover dat ik het 2,4 Gig verhaal voor modelbesturing tot betere berichten uit het hoofd heb gezet. Mede door de 2,4 gig zender aan boord (video downlink), maar ook omdat je hoort over ONVERKLAARBARE crashes (ongeacht welk systeem). Met de 35Mhz waren de crashes zeker verklaarbaar, en altijd te wijten aan storing op jou kanaal. Met een kanalenscanner is dit risico toch redelijk te verkleinen.

Maar een technische vraag on-topic voor de technische jongens... Het IFS zou van kanaal moeten switchen als het gebruikte kanaal bezet is. Hoe kan de zender dat weten dat het gebruikte kanaal bezet is? Word er dan door de ontvanger weer een signaal naar de zender gestuurd "ïk ontvang niets meer, ga naar een ander kanaal!!"?

Hoe werkt dit? Het is toch de zender die bepaald op welk kanaal er word uitgezonden? En het bereik van 2,4 Gig is toch minder dan die van b.v. 35 Mhz? M.a.w. als de zender een storing op zijn signaal ziet... switchen naar een ander kanaal. Maar als de ontvanger gestoord word op een bepaald kanaal, is het toch mogelijk dat dit storingssignaal niet of slechts zwak bij de zender is?
Hoe werkt dit?

Greetz van Aldert

Maar een technische vraag on-topic voor de technische jongens... Het IFS zou van kanaal moeten switchen als het gebruikte kanaal bezet is. Hoe kan de zender dat weten dat het gebruikte kanaal bezet is? Word er dan door de ontvanger weer een signaal naar de zender gestuurd "ïk ontvang niets meer, ga naar een ander kanaal!!"?

Dat is inderdaad wat Jim Drew beweert (tweewegscommunicatie) en de Zigbee module kan dat ook, maar in de testjes is dus nooit gebleken dat het ook daadwerkelijk gebeurt, vandaar het wantrouwen op de forums richting IFS.

Hoe werkt dit? Het is toch de zender die bepaald op welk kanaal er word uitgezonden? En het bereik van 2,4 Gig is toch minder dan die van b.v. 35 Mhz? M.a.w. als de zender een storing op zijn signaal ziet... switchen naar een ander kanaal. Maar als de ontvanger gestoord word op een bepaald kanaal, is het toch mogelijk dat dit storingssignaal niet of slechts zwak bij de zender is?
Hoe werkt dit?

Greetz van Aldert

Het is hetzelfde principe als voor gsm telefoons gebruikt wordt, en voor wireless LAN. Begin zelf maar eens met het een en ander te lezen over spread spectrum. Wikipedia is een goed begin.

Dat kan prima hoor Aldert, die zenders zijn er allang, waaronder de Evo9.Die checked alle kanalen voordat hij gaat uitzenden als je een bepaalde uitvoering neemt. (ben even de benaming kwijt)

Bereik is geen probleem, ik heb dat Assan systeem met heel korte draadjes aan de goedkoopste ontvanger in dat soort, en kon mijn schuimpje tot een stipje laten stijgen. Geen probleem.

Welliswaar gebruik ik het systeem nog niet in branddstofkisten of helies.
Ik heb nu ontvangers zat, dus maak ik die eerst op ;)

Objectieve reactie Jan.

Idd. De fora's geven een vertekend beeld.

Of de fora een vertekend beeld geven? Ik denk het niet. Op de fora zie je gewoon de meningen en ervaringen van de consument, sommige zijn feitelijk, andere zijn emotioneel, sommige weten waarover ze praten, anderen geven blijk van totale onkunde. Kortom een aardige doorsnede van het gemiddelde consumentenpubliek.

Wat je daarmee moet? Zoveel hoofden, zoveel zinnen. Ieder heeft zijn eigen waarheid. En maakt zijn eigen keuze op basis van de informatie die her en der vandaan komt.

Ik persoonlijk ben blij met de forums. Stel je voor dat er geen forums waren en alleen de officiele reclame-informatie van Graupner beschikbaar was. Denk je dat dat een objectief en niet vertekend beeld zou zijn, dan?

het probleem is echter zoals je op de meeste fora kan lezen dat een crash met IFS aan boord altijd aan IFS ligt en nooit aan iets anders.
Bij een crash met spektrum of Futaba aan boord zal het echter nooit aan het systeem liggen maar altijd aan iets anders.

Laatst bewerkt:
het probleem is echter zoals je op de meeste fora kan lezen dat een crash met IFS aan boord altijd aan IFS ligt en nooit aan iets anders.
Bij een crash met spektrum of Futaba aan boord zal het echter nooit aan het systeem liggen maar altijd aan iets anders.

Wat een totale onzin.

Als het dan zo is dat er op de forums bij alle crashes met IFS het zendsysteem de schuld wordt gegeven, hoe zou dat komen dan?

Spektrum en Futaba vliegers geven bij een crash nooit hun zender de schuld?
Of hebben Spektrum en Futaba vliegers minder crashes dan IFS vliegers?
Of praten Spektrum en Futaba vliegers er liever niet over?
Of zou het zijn omdat relatief veel IFS kopers a dan niet terecht teleurgesteld zijn in hun aankoop?

Je gaat me toch niet vertellen dat er sprake is van een wereldwijd anti-IFS complot dat de forums misbruikt om IFS in een kwaad daglicht te stellen?

Verder is je bewering ook feitelijk onjuist.
Over de problemen met het G3 systeem van Futaba is ook veel gepost, en dat bleek terecht te zijn
Over het zero-GUID probleem van FASST is net zo geschreven als over IFS, bleek ook terecht te zijn.
Idem over de lock-out van de Spektrum ontvangers bij low-voltage, ook terecht.

Het grote verschil van Graupner tov Futaba en Spektrum is dat die laatste fabrikanten de genoemde problemen hebben erkend en opgelost.

Graupner ontkent en doet niks. Dat is niet slim van ze.

Wat een totale onzin.

Als het dan zo is dat er op de forums bij alle crashes met IFS het zendsysteem de schuld wordt gegeven, hoe zou dat komen dan?

Spektrum en Futaba vliegers geven bij een crash nooit hun zender de schuld?
Of hebben Spektrum en Futaba vliegers minder crashes dan IFS vliegers?
Of praten Spektrum en Futaba vliegers er liever niet over?
Of zou het zijn omdat relatief veel IFS kopers a dan niet terecht teleurgesteld zijn in hun aankoop?

Je gaat me toch niet vertellen dat er sprake is van een wereldwijd anti-IFS complot dat de forums misbruikt om IFS in een kwaad daglicht te stellen?

Verder is je bewering ook feitelijk onjuist.
Over de problemen met het G3 systeem van Futaba is ook veel gepost, en dat bleek terecht te zijn
Over het zero-GUID probleem van FASST is net zo geschreven als over IFS, bleek ook terecht te zijn.
Idem over de lock-out van de Spektrum ontvangers bij low-voltage, ook terecht.

Het grote verschil van Graupner tov Futaba en Spektrum is dat die laatste fabrikanten de genoemde problemen hebben erkend en opgelost.

Zo denk jij erover, ik heb er echter een heel ander gevoel bij. Voor mijn gevoel wordt er bij ifs aan boord alleen maar naar ifs gekeken als oorzaak. Bij fasst en spektrum wordt eerst alles bekeken voor men bij het systeem uit komt.
Hebben ifs vliegers meer crashes dan niet ifs vliegers. Volgens mij is er niemand die dit kan bevestigen of tegenspreken. Ook hier speelt het gevoel tussen de oren van de mensen weer mee.

Tja hopt het wel of hopt het niet dat is nu de vraag. Dit zal de vraag blijven tot JD hier bewijs van gaat leveren.

Kijk en ik ben ook niet gek. Tot nu toe heb ik er geen problemen mee ondervonden. Maar door alle berichten op de diverse fora ben ook ik heel voorzichtig en wacht ik nog even af met het verder aanschaffen van het systeem.

Laatst bewerkt:

Dat is ook wat ik al postte, Graupner blundert wat betreft PR. Men had die 'Jim Drew' of hoe de man ook heet moeten verbieden iets te posten waar dan ook, op straffe van castratie, en dit probleem door de PR afdeling moeten laten afhandelen.

Het is juist het eigenwijze volharden in 'het systeem werkt' wat zoveel kwaad bloed zet en een voedingsbodem is voor 'anti-IFS' gevoelens.

Had men direct onderkent wat het probleem is, aangegeven dat het geen kritieke bug is en dat men er mee bezig was, en zo langzamerhand eens een firmware-update uitgegeven, dan was er lang niet zo veel ophef geweest.

Wat betreft of het de hardware betreft, diversity is niet nodig om de claim die het IFS systeem maakt, waar te maken. Let wel dat er een onderscheid bestaat tussen wat er met 2.4Ghz spread spectrum technisch gesproken mogelijk is, en wat IFS claimed. IFS hoeft niet de hele 2.4Ghz belofte waar te maken, het hoeft louter z'n eigen marketingclaims waar te maken.

Zo denk jij erover, ik heb er echter een heel ander gevoel bij. Voor mijn gevoel wordt er bij ifs aan boord alleen maar naar ifs gekeken als oorzaak.

Inmiddels wel ja, maar dat is een situatie die ontstaan is. Mensen willen het gevoel hebben dat er redelijk met ze omgesprongen wordt, anders worden ze zelf ook onredelijk.

Back