Graupner motor regelaar v15r

Hallo iedereen,

Me pa en ik vissen graag op karper en omdat we redelijk handig zijn hebben we onze eigen voerboot gemaakt. Onze oude regelaar is kapot gegaan dus hebben we een nieuwe gehaald, de graupner v15r. Als we hem aansluiten doet hij niks. We hebben met de spannings meter gekeken en de regelaar laat geen stroom door naar de motor.

Alles doet het dus het probleem ligt bij de regelaar. Dit is een nieuwe uit de winkel.

We hebben 1 servo voor de voerbak 1 voor het roer en de motor.

2 accu's van 12 V 7AH
zender : graupner R700
en er zit voor de besturing een klein accu'tje tussen van 6 v (volgens mij is dat BEC ? We zijn niet zo thuis in de modelbouw jargon haha )

Dus heb iemand een idee ? Er zitten geen lampjes of dergelijke op de regelaar maar heb wel iets gelezen over piepjes ?

Mvg,

Peter
 
Even de gebruiksaanwijzing lezen, de regelaar moet ingesteld worden met behulp van de zender.
De regelaar heeft waarschijnlijk ook een BEC, dit wil zeggen dat hij ook spanning levert voor de ontvanger en servo's, je hebt dan geen aparte ontvanger accu nodig.
Groetjes Piet
 
Als eerste moet die 6v ontvangeraccu er tussenuit (dat is geen BEC , dat zit in de regelaar) of het rode draadje van de regelaar uit het servostekkertje gewipt worden....
Verder is het nog zo dat de regelaar even geprogrammeerd moet wordvoor het eerste gebruik.

http://www.graupner.de/mediaroot/files/2861_2880_Navy_V15R_30R_de_en_fr.pdf
Die goed doorlezen en de stappen goed opvolgen...

Setting the Standard Mode / First operation
1. Make sure all the cable leads are properly connected.
2. Turn the transmitter on and check the servo travel of the throttle channel which should be ±100% or, with Multiplex R/C systems, ±80%. Graupner/JR, Multiplex systems need reversing (REVERSE) the throttle arm travel! With Robbe/Futaba systems, the latter should be set to "NORMAL" = 1.5ms. The throttle trigger should now be either at position "Motor off"! The throttle range and neutral position is fixed. You may correct the transmitter way and neutral position on the transmitter.
3. Turn the transmitter on (position "ON"), then push the throttle lever into position "Motor off ".
4. Connect the battery to the controller, mind the correct polarity. Plug in the power battery and try only once to plug in. Do not touch the contact several times.
5. Switch on the speed-controller.
6. The speed controller is now ready to use
7. Move the transmitter stick forward, to drive forward. Move it backward to drive backwards.
8. After operating, switch off the speed-controller and disconnect the drive battery.
-
 
Die stappen hebben we gevolgd en dan doet hij het niet. De 6v accu/batterij zit aangesloten op de zender maakt dit veel uit ?
 
Waar zit die 6 volt batterij dan op aangesloten bij de zender?
De zender heeft waarschijnlijk een eigen afgesloten batterij/accuvak.
Dus als daar de batterijen of accu inzit de regelaar aansluiten op de ontvanger evenals de servo's, als de servo's dan werken hoef je alleen de regelaar,zoals savage, heeft geschreven maar af te regelen.
Misschien een foto plaatsen ter verduidelijking.
Groetjes Piet
 
Foto's doet i niet omdat ze te groot zijn...
zender heb apart vakje voor batterij ja hier zit dus een 6v batterij op.
regelaar gaat in de zender, op motor en op de accu's die in serie staan. Dat afstellen hebben we geprobeerd zoals hierboven staat maar er gebeurt niks... weet iemand een filmpje ofso waarin het misschien duidelijker wordt ?

Gr.
 
...We hebben met de spannings meter gekeken en de regelaar laat geen stroom door naar de motor.
Spanning meet je in volts, stroom in ampere's. De meetmethode bij beiden is nogal verschillend.

Alles doet het dus het probleem ligt bij de regelaar. Dit is een nieuwe uit de winkel.
Dus met de 6V accu aangesloten op de ontvanger doen de roerservo en de voerbakservo het wel?

Er zitten geen lampjes of dergelijke op de regelaar maar heb wel iets gelezen over piepjes ?
Misschien handig om de gehele gebruiksaanwijzing door te nemen...
 
Met stroom bedoel ik geen voltage aangezien het een spanningsmeter is.
6V batterij zit aangesloten op de zender, waar dus alles op aangesloten zit dit is een R700 van graupner. De rest doet het gewoon. De handleiding worden we niks wijzer uit. Vandaar dat ik het hier vraag.

Gr.
 
Foto's doet i niet omdat ze te groot zijn...
Ooit gehoord van verkleinen?

regelaar gaat in de zender, op motor en op de accu's die in serie staan.
Hier kan ik geen chocola van maken. Een regelaar hoor je aan te sluiten op de ontvanger.
En als je je 2 x 12V 7A accu's IN SERIE hebt staan, is het resultaat 24V. Even een citaatje uit de algemene gegevens van deze regelaar:
algemene gegevens zei:
Elektronische snelheidsregelaar voor 6 tot 12v, 15A van het merk Graupner. Uitgevoerd met hoge schakelfrequentie, spatwaterdichte behuizing, temperatuur beveiliging, spanningsbeveiliging etc. Ideaal voor in verschillende modellen!

Kortom: als je accu's inderdaad in serie stonden, heb je je regelaar opgeblazen.
Kapot. Stuk. Doettutnietmeer.
Succes ermee.
 
Die 6v batterij moet van de ontvanger (R700) af , in de hoop dat er nog niks doorgefikt is.....
Servokanaal voor gas op reverse zetten en de boel volgens de handleiding programmeren.

Werkt dat niet meer is de regelaar waarschijnlijk omzeep doordat er een 6v ontvangerpakket op de 5v bec voorziening heeft gestaan.
 
Jij wilt informatie, wij kunnen die misschien geven. Maar zorg dan voor de juiste en overzichtelijke informatie.

Zo is een R 700 een ontvanger, geen zender. Daar hoort geen accu op te worden aangesloten. De ESC zorgt voor de ontvangerspanning.

Tussen spanning en stroom zit een groot verschil en die meet je op verschillende manieren. Met een spanningsmeter kan je geen stroom en omgekeerd.

Voorzichtig gezegd, je informatie is nogal warrig en onvolledig.

Als je hulp wilt, zorg dan voor foto's. Hoe de boel is aangesloten op de ontvanger zowel de servo's als de ESC,, de accu's en motor op de ESC en hoe het zit met die 6 volt accu in de zender. Dat ding dat je in je hand houdt.

In de handleiding staat aangegeven hoe je de ESC moet calibreren. Daar moet je echt wijzer van worden...

O ja, piepjes hoor je alleen met aangesloten motor. Die werkt als luidspreker.
 
je kunt natuurlijk ook even langs de winkel gaan met het hele spul en vragen of ze je willen helpen.
maar nogmaals probeer de foto's te verkleinen dan is het vaak ook makkelijker om te helpen.
groetjes Piet
 
Inderdaad, gewoon terug naar de winkel en het aankoopbonnetje meenemen. Dit dient als garantiebewijs.

Eventueel kun je zelf van tevoren nog even kijken of de schakelaarbedrading nog heel is. Het wil nogal eens voorkomen, dat bij het inbouwen een draad losraakt van de schakelaar. Je kunt het krimpkousje heel voorzichtig naar beneden schuiven en dan kijken.
 
1e link is de batterij die op de ontvanger zit aangesloten, 6v (5x1.2V)
2e link is de R700 ontvanger zoals je ziet zit er een speciale aansluiting voor batt.
3e link is hoe alles op de ontvanger zit aangesloten ZONDER regelaar. dus enkelt 6v batt en 2 servo's
 
Back
Top