De SB13 is ontworpen voor de groeiende hangglidermarkt van de jaren 80, behalve dat er een piloot in moest kunnen moest het ding ook kunnen tippen aan de transportabiliteit van de klassieke delta, en liefst het prestatiegat tussen delta's en zweefvliegtuigen dichten. Vandaag vliegen er wereldbreed nog een handvol Swifts, en een boel Atossen, die dichter bij de standaard delta staan en ook nog gebouwd wordt (sb13 en Swift niet).
Die Atos heb ik een keer zien starten in Oostenrijk, best een spectaculair ding vergeleken met de delta's die ik vroeger op de maasvlakte voor mijn neus zag hangen.
De Atos is wel een succes, maar het prijsnivo en ook het extra gedoe voor transport en opbouw vielen mij een tikje tegen. Maar vergeleken met een doorsnee delta (40 jaar mee gevlogen) is een Atos (paar keer mee gevlogen)wel een "vliegtuig"...
Wij zaten op het terras op de Gerlitzen en de beste man was al bezig met opbouwen toen we de lift uit kwam, we waren al een tijd klaar met de apfelstrudel en vrouw en kinderen wilden al een tijdje terug naar beneden maar ik wilde zijn start zien voordat we weg gingen dus ze moesten nog even wachten Dat is uiteindelijk gelukt, ik vond het bizar hoe ver hij aan moest duiken eer hij een beetje ging vliegen, dacht even dat hij de bomen in zou duiken maar dat gelukkig niet. En helaas dook hij zo ver het dal in dat ik geen idee heb of hij er uit is gekomen omdat ik hem niet meer kon zien. Ik geloof meteen dat het een stap vooruit is t.o.v. een conventionele delta/zeilvlieger/hangglider, ik vond het wel een indrukwekkend apparaat om te zien maar vond het ook een rommelig ding om te zien met dat stabilo en die flappen aan de bovenkant
Tja aan de grond, zeker als je hem draagt, hebben die kleppen de neiging vrij willekeurig te reageren. Maar als het vliegt is dat anders. Omgekeerd is het daardoor ook meer "een machine" dan een delta. Vergelijk het verschil tussen een surfplank en een zeilboot. Op de eerste maak je deel uit van de tuigage, op de tweede bedien je die. Dat verschil spreekt sommigen juist aan, anderen niet. En ik denk niet dat een Atos meer afstand of snelheid nodig heeft om te starten dan een gewone delta, dat kan afhangen van de piloot en ook van wind/helling etc. Overigens bleek in de begintijd van de Atos dat hij af en toe onverwachte dingen deed waardoor een paar crashes gebeurden, reden waarom vandaag alle Atossen vliegen met een stabilo, wat er oorspronkelijk niet op zat.
Ik kende ze alleen van de duinen op de maasvlakte, daar stonden ze op die houten start-ramp (die al lang weg is) en was het de juiste vlaag afwachten en hingen ze voor je neus. Dan is het dal in duiken om 50 meter lager pas echt vooruit te gaan vliegen een heel ander beeld
Als we toch bezig zijn . . . https://www.rc-network.de/threads/relax-von-robert-schweißgut.12036305/ jan.
Heb de Relax best overwogen... maar is me net een beetje te klein. (Foto) Wat is het voordeel van een rompboom met een kielvlak, als de beide tippen al evenver naar achteren uitsteken? Aan iedere kant een half zo groot kielvlak, en gewicht staartboom bespaard, klaar...
Dit kielvlak is ongeveer even groot als de originele die op beide tips zaten, is veel en dan bedoel ik VEEL stijver en steviger dan die originele flinterdunne flapper dingen en het totaal gewicht is grappig genoeg nu een grammetje of 25 lichter dan met de originele tips er op. Dit is makkelijker vervoeren minder snel schade en ik vind dit veel mooier (maar dat laatste is puur smaak gerelateerd) Qua bestuurbaarheid merk ik vrijwel geen verschil, hij draait zelfs zonder die dsa-tubes nog steeds om een vleugeltip, maar er komt nog een vlucht mét dsa-tubes zónder winglets om te kijken of die dingen echt wat doen of alleen een mooie theorie zijn
Ik dacht dat die dsa tubes iets te maken hadden met de overgang van vleugel naar winglet, dus dan zou je er niets meer aan te winnen hebben. Maar tof dat je het uitprobeert. De mijne moet nog even met winglets.
Daar ben ik dus nieuwsgierig naar: wat doet/deed het nu eigenlijk? Wat mij vooral tegenstond van de originele winglets is dat ze ongelooflijk slap zijn. Met het model in de hand bewegen ze al alle kanten op en ik durfde er niet wat vlotter mee te vliegen (uit een dikke bel aanduiken om terug te vliegen bijvoorbeeld) uit angst dat ze er zo af wapperen.