Graupner varioprop C8 ontvanger Antenne

Hallo Forumleden,

Via dit forum al een en ander te weten gekomen over een Graupner Varioprop C8 zender. dez heb ik onlangs van een mede modelbouwer gekregen, met het idee van zie maar wat je er mee doet. Nu heb ik alles werkende gekregen en via een simpel schemaatje van Corrien de puls van negatief naar positief weten te krijgen. Ik heb er een moderne brushed snelheids regelaar (10A) bij op aangesloten en maak gebruik van de BEC mogelijkheid (5volt). Verdomd het werkt allemaal perfect. Even rekening gehouden met de nulstand die volgens mij tegenwoordig gestandariseerd is op 1,5ms. Deze zender heeft 1,6ms maar goed dat is te corrigeren. Bijbehorende C5 servo's doen het ook allemaal nog. Nu de vraag:

Het viel me op dat er geen antenne(draad) aan de ontvanger zit, klopt dat? omdat ik de accukabel voor het voeden van de ontvanger niet gebruik stoort het wel eens wat. Echter als ik deze wel aansluit(zonder batterijen) heb ik die storing niet. Klopt het dat het extra draadje aan de accukabel de antenne is?

Lang verhaal maar hoop op een duidelijk antwoord.

Die zender is een MHz zender. Hij zal werken op de 27MHz, 35MHz of de 40MHz.
Voor deze frequenties zal je zeer zeker een (lange) antenne nodig hebben. De lengte zal waarschijnlijk ongeveer 1 meter zijn. Omdat de zender en ontvanger dicht bij elkaar zijn werkt het allemaal wel maar je merkt zelf al dat er storingen zijn. Wanneer je de voedingsdraad wel aansluit zal die draad een beetje als antenne werken waardoor die storingen verminderen. Op grotere afstand zal dat echt niet helpen, daar heb je echt de juiste antenne voor nodig.

Hallo Forumleden,
Het viel me op dat er geen antenne(draad) aan de ontvanger zit, klopt dat? omdat ik de accukabel voor het voeden van de ontvanger niet gebruik stoort het wel eens wat. Echter als ik deze wel aansluit(zonder batterijen) heb ik die storing niet. Klopt het dat het extra draadje aan de accukabel de antenne is?

Deze set is wel een latere uitvoering maar ook hier zit geen antennedraad aan de ontvanger , wel aan de fiche die via de schakelaar van de accu komt , dus ik vermoed dat dit bij jou set ook zo is , ik zou het wel eens kunnen nakijken want ik heb nog verschillende oudere graupner sets maar dat wordt zoeken , die steken in dozen op de zoldering .

24.JPG

25.JPG

Groeten Jef

Op oude Graupner ontvangers was de antenne onderdeel van de schakelaarkabel. De antenne zit aan de connector die op de ontvanger wordt aangesloten en is ca. 1 meter lamg.

Ik zag idd dat het om een 27MHz zender gaat en daarom verbaasde het mij dat er op alleen de ontvanger geen antenne(draad) is gemonteerd/ aangesloten. Ik kan ook nergens vinden dat er ooit een antenne op heeft gezeten. Omdat er een los draadje aan de accukabel zit dacht ik dat dat de antenne zou kunnen zijn. Ik maak er binnenkort wel even een foto van.

Sorry was nog bezig met de reactie van dhr Grundmann. Maar dan klopt mijn vermoeden van de antenne dus wel. mooi om te weten. Ik heb idd een andere kleur maar voor de rest hetzelfde. Die van mij is knal rood.

Iedereen bedankt voor de antwoorden.:yes:

Zou die losse cellen in een houder maar snel vervangen door een gesoldeerd accupakket. Dit is vragen om storingen, met name uitval van de zender door geoxideerde contactveertjes.

Dat is tzt ook de bedoeling maar wilde eerst weten of alles nog werkt. kan ik dan een accupakket kopen. Maar zo werkt het eerst wel even. Ik ga het toch niet voor vliegtuigen oid gebruiken. Daar heb ik veel betere zenders voor.

Back