Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Hallo,
Ik heb onlangs een Graupner MZ18 Hott aangeschaft en zou deze graag willen omzetten naar Nederlands of anders naar het Engels.
Kan iemand uit het forum mij van advies voorzien?
Bij voorbaat dank..!

als je eenmaal weet hoe het werkt en de juiste software dan gaat het heel makkelijk. alleen werd bij mij een ontvanger niet herkend en kon ik niet updaten maarja die werkt toch nog.

Zijn er nog mensen die een mx22 of 3810 met jeti 2.4 tg2 steekmoduul gebruiken? De mx22 heb ik wel een moduul maar zoek deze nog voor de 3810.

Wet iemand of en wat er uit te lezen is met een gps moduul?

Deze zit op mz 24 zender en gps op een T poort maar ik zie nog niks op het telemetrie tabblad.

Gelukt, het lijkt of je ergens moet aanvinken wat je wilt laten zien onder "basis" > "telemetrie"

Heb nu zelfs een 2-4s voltage sensor gevonden voor 20 euro die de accuvoltage weergeeft met een vrij snelle instelling. Vraagt enige oefening met instellen maar daarna lijkt het goed te doen.

Nog een opvallend puntje, de zender (mz-24) geeft een accu voltage en dat is lager dan het werkelijke voltage als ik de multimeter erop zet. Hij schakelt daardoor te vroeg uit qua zendaccu.

Ook bij herladen is er dan maar <1000mah geladen terwijl de accu 5000 kan hebben en net nieuw is.
Mogelijk heb ik voor niets een nieuwe accu gekocht en ik heb het eerder gehoord.

Zijn er meer ervaringen mee of snelle reparatie bekend?

Hoeveel lager geeft de zender aan? Er zijn namelijk meerdere mogelijke oorzaken.
De meest waarschijnlijke is dat de kalibratie van de meter in de zender niet juist is. Of en hoe het met jouw zender kan weet ik niet maar bij vrij veel zenders kan je de meter kalibreren. Meestal zit dat in een verborgen fabrieksmenu. Hoe je in dat menu komt kan ik je niet vertellen want dat verschilt per merk en zelfs per type zender. Waarschijnlijk zal je de zender naar een Graupner reparatie werkplaats moeten sturen waar ze de meter kunnen kalibreren.

Ik denk dat het verschil wel 0,2 volt is tov mijn multimeter.
Blijkt dat mijn multimeter weer 0,1 volt minder gunstig is als wat mijn lader aangeeft.
Voor een lipo kan er dus best veel verschil zijn.

Update: het kan vrij makkelijk worden gekalibreerd via het accusymbool.

Dmv alle ongecalibreerde meters te middelen kom ik hoger uit [emoji3]

Mogelijk moet mijn lader ook worden gekalibreerd en is die weer iets te hoog.

Laatst bewerkt:
Vertrouw niet te veel op wat een meter aangeeft. Veruit de meeste multimeters zijn niet veel nauwkeuriger dan 2%. Als je meter ouder wordt zal de nauwkeurigheid nog minder worden. Afwijkingen van wel 5% zijn dan niet onmogelijk. De meter in je zender of de lader kunnen net zo goed en evenveel afwijken. Als je lader naar boven afwijkt en de meter naar beneden kan je een groot verschil zien dat er mogelijk niet eens is
Let op die afwijking kan zowel positief als negatief zijn. De werkelijke spanning kan dus hoger of lager zijn dan wat een meter aangeeft.

Ik vermoed eigenlijk dat de oplader te hoog aangeeft zodat er niet teveel wordt geladen het is een budget merk.

De lipo tester en zender geeft weer iets lager aan zodat het niet te leeg raakt aan de veilige kant.

Zo is de accu capaciteit misschien wel veel beter als alles aan de veilige kant blijft werken. Wel interessant om een nieuwe multimeter te kopen misschien.

Een nieuwe multimeter hoeft niet per definitie beter te zijn. Normaal gesproken zijn de het meest nauwkeurig als ze nieuw zijn en wordt dat in de loop van de jaren minder. Ik heb 13,5 jaar bij Fokker op het Electronic Calibration Centre gewerkt en heb in die tijd vele duizenden elektronische meet en test apparaten gekalibreerd en gerepareerd. Afhankelijk van het apparaat moest het elke 3 maanden, elke 6 maanden maar minimaal elk jaar gekalibreerd worden. Sommige apparaten verliepen in 3 maanden tijd zo veel dat ze nog maar net binnen de grenzen waren.
Anderen bleven zelfs in een jaar tijd nog ruim binnen de grenzen. Dat waren meestal de duurdere digitale apparaten.
Een goede multimeter die je zo kan kopen is meestal binnen 1% nauwkeurig en dat verloopt maar weinig. Koop je een duurdere, bijvoorbeeld een Fluke is binnen 0,5% nauwkeurig. Een echt dure Fluke is zelfs binnen 0,05% nauwkeurig. Die laatste zal na 10 jaar nog binnen de 1% nauwkeurig zijn. Maar dat zijn wel multimeters van meer dan €700.
De meer betaalbare Fluke 114, 115, 116 en 117 multimeters zijn binnen 0,5% nauwkeurig voor het gelijkspanningsbereik. Voor wisselspanning is dat binnen 2%. Alles + 2digits. Dit betekent het volgende:
Stel je meet een spanning van 22V. De afwijking kan dan + of - 0,11V zijn. Die twee digits betekent het volgende: Op het display staat dus de meting van 22.00V. Je moet rekening houden dat er ook 22,02 op het display kan staan.
De maximale afwijking op het display kan dus 22V + 0,5% (0,11V) = 22,11V + 2 digits = 22,13V zijn of 22V - 0,5% (0,11V) = 21,89V + 2digits = 21,91V. Heel veel mensen houden daar geen rekening mee en gaan er van uit dat wat de meter aangeeft exact juist is.
De goedkope "alie" multimeters kunnen, en meestal zullen duidelijk onnauwkeuriger zijn. Als ze 0,1% opgeven voor een multimeter van €25 kan je er behoorlijk zeker van zijn dat dit eerder 1% of slechter zal zijn. Alleen voor het laagste meetbereik, wat meestal 200mV of 600mV, is zou de nauwkeurigheid van 0,1% mogelijk kunnen kloppen. Voor de rest van de bereiken zal het eerder rond de 1% zijn.

Ik denk dat zelfs een 100 euro multimeter voor mij nog te duur is, toevallig kwam de nieuwe meter wel aardig in de buurt van de lader. En het is geen ali express meter maar lag nog in de kast.

Eigenlijk ben ik al blij als ik een halve acculading kan gebruiken met de zender dat is dan 4x zoveel als onlangs.

En de oude accu blijkt ook nog 4000 mah te kunnen doen die had ik bijna weggegooid.

Back