Great Planes - Giant Big Stik

Levert dat geen probleem op met je zwaartepunt dan?
De mijne moet nu al een klomp lood in de staart hebben.
Daarom wil ik de tank in het voorste vak onder de vleugel zetten.
Ik zoek nog een tankje van ong. 500ml die past (maten heb ik nu niet bij de hand).

Afgelopen Dinsdag weer lekker bezig geweest!
Een 110 graden hevel zit nu aan de motor en ook de Sullivan kabel op maat gemaakt en vastgezet. Ik moet nog een stangetje van de hevel naar de gasschuif maken, dit ga ik doen met kogellinks.

4a3ab644b3f30c8888aaf94bae25a1e8.jpg


Nu nog opzoek naar een kelkje, die was er niet bij.

Hopelijk kan ik Zaterdag dan een begin maken met de motor laten inlopen op de club.
Ik zat te denken om dit met Euro95 benzine en 4% Castrol 2T (minerale olie) te doen.
Na 20L kan ik dan overschakelen op Aspen, ivm de benzine lucht in huis.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Sander ,

Ik gebruik geen lood .

Ik heb zelf mijn motor naar verder naar voor gezet om geen lood te gebruiken .
Mijn ontsteking van de motor zit boven de benzine tank .

Batterij voor de ontsteking zit in de romp aan de voorljst van de vleugel.
Batterij voor de ontvanger zit in de romp in het midden van de vleugel .

Waar heb je uw CG punt .

Ik eens kijken waar ik deze heb genomen om eens te vergelijken .

Als je wil stuur ik wat foto's door , via mail of op het forum .

Grt johnnyb
 
Ik heb de vleugel er eens aangezet en wat blijkt, wij hebben verkeerd zitten meten :hammer:
De vleugel steekt voorbij de romp, deze afstand is niet meegenomen bij het bepalen van het CG!
(We hadden destijds de ruimte niet binnen om 'm in elkaar te steken)

De handleiding geeft 175mm op, een toevoeging zegt 150mm vanaf L.E.
Nu schijnt hij toch leuker te vliegen met het zwaartepunt wat achterlijk, dit las ik HIER.

Op dit moment zonder tank, ontvanger en accu ligt het CG goed :)
Er zal dus vast wel iets lood in de staart komen.

Waar kan ik in NL veerklemmen vinden voor de benzine slang en de uitlaat (~18mm)?
Ik vertrouw niet zo op ty-wraps, zo iets als dit dus:
100-stuks-10-grootte-6-15mm-veerklem-vacu%C3%BCm-brandstof-siliconen-slang-klem.jpg_200x200.jpg




Zo staat hij er nu bij:
43995abac1be2f0ee3b18a56e6a505ec.jpg



Ps. Foto's zijn altijd welkom, liefst op het forum zodat een ander er ook wat aan heeft.
 
Laatst bewerkt:
Met een te achterlijk zwaartepunt kan hij 'kloterig' gaan vliegen.
Ik heb een 40er gehad. Die werd zoekerig op hoogte.Had het zwaarte punt volgens de manual. Later na het vershredden van het model, sprak ik een club-collega, wist mij te vertellen dat de stik neuslastig beter vliegt?

De veerklemmen? Ze zitten op m'n Hatori resonantiepijpen.
Dan kan je wellicht bij de HobbyIn terecht, anders zelfs bij de Brezan.
In de automotive branche kom je ze ook regelmatig tegen. Onderdelen van vaatwassers en wasmachines?

In het Engels heten ze spring clamps...
 
Dat gaat helaas niet op, iig niet bij een uitlaat.
Een slangklem verliest z'n grip.

Kijk dit filmpje maar eens:
Met name rond 10:20
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je teflon stuk?

Brezan heeft ze wel als het goed is.
En even een schroefje door De bocht de demper heen, voor het draaien
 
Als het CG nog te ver naar voor ligt kan je het motortje nog ombouwen naar elektronische ontsteking.
Scheelt weer wat gewicht, en bijkomend groot voordeel: ontstekingsaccu kan je achter het CG plaatsen.
Kant en klare setjes te koop in china, of zelf wat hobbyen, lijkt moeilijker dan het is.

Groet Hans
 
Ik had al gevonden dat dit mogelijk is idd, maar ik vind het de moeite/kosten niet waard.
Starten doe ik met een startmotor, geen gedoe met nog een accu erin (of ibec).

Dat het CG het niet helemaal haalt vind ik niet heel erg, daar hebben ze lood voor uitgevonden ;)
 
Ik draai ook een 18-8 op mijn 260 PUM, ik gebruik zelf de Graupner G-sonic pro, erg tevreden mee.
Ingelopen met 1/30 en nu naar 1/40, euro 95 en Castrol 2takt (ik heb wel een goed afgeschermde hobbyruimte waar ik lekker in de benzinegeur kan zitten!

ben benieuwd hoe 'ie gaat lopen zonder inlaat-tuitje op de carb ivm wervelingen van je prop, je komt er vanzelf achter denk ik dan.
Op een vorige kist liep 'ie in vlucht wat onrustig met de normale carburator set-up (nog met het zwarte tuitje op de carb), nu heb ik 'em in een Extra zitten met de carburatorbocht van TC, kost wat centen maar loopt nu erg prettig en stabiel.

Als er zich dit weekend een kans voordoet om het luchtruim te kiezen zal ik de toeren nog eens meten en hier met je delen, heb je vergelijkingsmateriaal...
 
Het trompetje was er niet meer bij helaas, ik zit me een versuffing te zoeken op internet naar zo'n ding maar de verzendkosten verpesten het telkens (Hollander!)

Waarom bestaan er eigenlijk geen gekromde lucht inlaat-trompetjes dan ben je toch ook van de prop wind af? Ik had nog het idee om er zo'n zenoah doos-luchtfiltertje op te zetten, dat zou kunnen helpen ivm propwind wellicht.


Ik laat me graag verrassen door je meet data :)
 
die zijn er wel sander.
teminste had hem wel bij de zg 45 en 62
15yyyl1.jpg

hoop dat he het ziet, de rode puntjes daar een schroefje in.
dan kan de demper niet draaien tov de bocht.
 
Bedankt voor de foto, ik heb alleen geen extra demper :)
De teflon slang is om te voorkomen dan mijn vleugel onder de troep komt.
 
Ah Okee haha dan kan je ook wel die vast zetten.met 2 schroefjes. als hij er maar niet af valt
 
Back
Top