Groeps-bouwverslagen en ervaringen: Medicine Man 60"

Bij het afdrukken van een PDF kan je bij de opties aangeven dat de afdruk als poster afgedrukt moet worden. Dan wordt hij automatisch over meerdere pagina's verdeeld. Je kan nog aangeven of er snijranden bij moeten en hoeveel overlap je wil.

PDF tiler

ik begreep dat er geen plan is dat je met A4's kan maken, enkel een groot plan (A1?) dat je mss in het copycenter moet laten afdrukken. de ribben stonden wel op een A4 blad.

Als je een (te grote) PDF in A4-tjes wilt opsplitsen is er een (gratis) programma te downloaden: pdf-tiler. Je kunt ze ook printen met overlap.... Zeer handig...

Succes in ieder geval :proost:

Ik ga ook binnenkort beginnen, volgend weekend mijn spulletjes ophalen bij Hangar in Kampen en beginnen maar :D
Eerste balsavliegtuigje, lijkt me leuk!
Enige tips? Welk soort lijm etc.?
En ik vind Oracavor best duur, is er een goedkoper alternatief?
Al met al zou ik meer kwijt zijn aan de bespanning dan aan het hout en lijm :/

gewoon houtlijm.... is nog altijd het beste voor hout vermoed ik ;) maar een goed alternatief is CA voor zo een klein toestel... maar veel sneller bouw je er niet mee gok ik...

bespanning? bij hobbyking is het erg goedkoop, maar als je enkel voor de medicine man moet gaan bestellen wordt het duur (dus groepsaankoop is beterkoop)
je kan hem ook altijd met "papier" bespannen? lekker oldskool met wat spanlak erop

En ik vind Oracavor best duur, is er een goedkoper alternatief?
Je hebt 2 meter nodig, dat kost je ongeveer 20 euro. Daar heb je jaren plezier van.....
Ik kan niet in je portemonnee kijken maar Oracover (je kunt trouwens beter Oralight nemen, dat is dunner/lichter) werkt het fijnst. En je moet er wel steeds tegenaan kijken....met papier en spanlak kan ook, ik weet alleen niet of je dan veel goedkoper uit bent als je alles moet aanschaffen. Ook kun je dan geen foliescharnieren maken en moet je 4 scharniertjes hebben. Niet dat dat veel kost maar dat je het niet vergeet :-)
Met papier loop je meer kans dat dingen krom trekken en dat is ook vervelend.

Al met al zou ik even doorbijten en de investering doen.

Jah dat is ook wel waar.
Ik heb ergens gelezen dat er in oralight sneller gaatjes komen,
Vooral bij landen ben ik dan bang voor de onderkant,
zou ik dan wat doorzichtig ''packing tape'' op de onderkant kunnen doen?
Zodat er minder snel gaatjes in komen?
Bij mijn foamy Sonic 185 van Dynam heb ik dat wel gedaan,
Niet dat daar snel gaatjes inkomen maar ik heb hem op een stuk zand wat vermengt is met puin geland, geen schade en het blijft mooi wit :D

Als je op/in gewoon gras landt is Oralight prima. Ik die van mij zat niet één gaatje. Oracover is een heel stuk dikker en sterker en ook bestand tegen duingras etc.
Packing tape is niet nodig en erg onhandig. als je de Oracover wilt na-strijken gaat dat niet meer als er tape overheen zit (dan kan het niet meer krimpen)

Toch blijft mijn ervaring met hobbyking folie ook prima. Okee, tis minder massief/sterk als oracover maar kost ook zeer weinig..

----------------------
Sent from iPhone.

Ik heb ook meerdere goede verhalen over het folie van hobbyking gehoord, maar al met al weet ik niet of ik dan veel goedkoper uit zal zijn, als ik een groepsinkoop ga doen ben ik zeker goedkoper uit, maar dan moet ik nog een beste tijd wachten.
Ik heb besloten om met dit project te beginnen om iets te doen te hebben deze vakantie :P
Maargoed, het word sowieso nog een weekje wachten, ik woon namelijk niet bepaald in de buurt van Kampen, waar het hout toch het goedkoopst is wat ik kon vinden.
Nu maar wachten totdat ik en/of mijn ouders er een keertje langskomen rijden, dat is dus waarschjnlijk volgend weekend :/
Nu nog maar wat lol maken met mijn sonic, waar ik ook nog niet veel vlieg-uren (zeg gerust vlieg-minuten) mee heb :P

Ik heb ook meerdere goede verhalen over het folie van hobbyking gehoord, maar al met al weet ik niet of ik dan veel goedkoper uit zal zijn, als ik een groepsinkoop ga doen ben ik zeker goedkoper uit, maar dan moet ik nog een beste tijd wachten.
Ik heb besloten om met dit project te beginnen om iets te doen te hebben deze vakantie :P
Maargoed, het word sowieso nog een weekje wachten, ik woon namelijk niet bepaald in de buurt van Kampen, waar het hout toch het goedkoopst is wat ik kon vinden.

en dat in even veel zinnen ;) jij moet wel een nederlander zijn ;)

zoals arjan zei, je hebt maar een klein beetje nodig... (2m) , dit kan je even goed in de winkel kopen...
en je hebt je bespanning pas nodig als het toestel gebouwd is.... je kan dus mss nog eens rondvragen of iemand toevallig niet wat heeft liggen dat wegkan.... een regenboog zwevertje is ook altijd leuk

Als je een geheel transparante Medicine Man leuk vindt, dan kun je overwegen hem met lamineerfolie te bespannen. Dat is nog weer goedkoper dan HK folie.
6877274252_12137d21be_b.jpg

(Ik heb desgewenst nog wat stukjes van 5 meter over van de rollen die ik voor het "Plankie" project heb gekocht. Het is 32cm breed)

en dat in even veel zinnen ;) jij moet wel een nederlander zijn ;)

Ja klopt, ik zit ene beetje krap bij kas, iets te veel geld uitgegeven aan een festival:p
Maargoed, het is mijn eerste balsa vliegtuig, dus over bespanning weet ik ook zo goed als niets, en toen ik zag dat ik meer kwijt zou zijn aan de bespanning dan aan het hout schrok ik wlwe een beetje:roll:

ja, bespanning is nu eenmaal duurder dan wat hout...
maar het toestel bespannen is niet zo moeilijk.... er staan genoeg filmpje op het net waar je een voorbeeld aan kan nemen.

succes met de bouw!

Oké, ik heb nog 1 vraagje,
Ik heb hier een hoog start elastiek liggen.
Ik heb hem van de vader van een vriend van mij gekregen, die ook aan RC zweefvliegen deed.
Na even tellen zag ik dat er 16 kleine elastiekjes met een doorsnee van 1 mm in het katoenen omhulsel zaten.
Het elastiek is in totaal 6 à 7 mm dik.
Is dit te dik? Kunnen de vleugeltjes dit aan?
Ik heb er wel mijn eerste vliegtuigje mee omhoog getrokken.
De Guan'Li Thunderbird.
Die vleugeltjes bogen wel erg ver maar de overleefden het wel.
Dus, kunnen de vleugels van de Medicine Man het aan?
Gert Jan

Dat denk ik haast wel. De vleugels van de MM zijn behoorlijk sterk. Wat jij beschrijft is een hoogstart voor lichte vliegtuigen. Neem de lengte van het elastiek en knoop er ongeveer 4x die lengte aan dunne vislijn aan. Dus bij 15m elastiek ongeveer 60m vislijn. Begin rustig met bijvoorbeeld 15 passen uitrekken en kijk hoe hoog je komt. Gaat er erg rustig en schiet je al snel van de lijn dan doe je er steeds een paar passen bij. Als je het uiteindelijk goed hebt zul je tot ongeveer recht boven het "anker" (de pen waarmee je het elastiek in de grond prikt) komen voordat de spanning van de lijn gaat.
Als er wat wind staat zul je zien dat het vliegtuigje als een vlieger omhoog gaat. Gewoon rechtdoor blijven vliegen totdat je over het anker heen gaat. Het ringetje zal dan vanzelf van het haakje schieten.

ik vermoed dat de elastiek iets te "zwaar" is... voor toestellen die al wat groter zijn +- 1kilo of meer...

als ik je omschrijving lees, dan komt hij overeen met die van mij, en die is te sterk en te zwaar.
best is dat je mss een elastiek besteld? bv de platte witte van graupner of robbe?

Ik heb de mijne altijd afgeschoten met een hoogstart van Conrad, de medium variant. Die is bedoeld voor zwevers tot 3m/1,5kg (ik schiet daar ook mijn cirrus mee omhoog) en de MM had er geen enkele moeite mee.
Als je met jouw elastiek een Guan'Li Thunderbird (schuimpje van 85cm) kunt afschieten dan kun je daar echt een MM wel aan hangen.

Oké, gisteren alle spullen opgehaald en ''alvast een beginnetje maken''.
Nooit geweten dat zelf kisten bouwene zo leuk kon zijn, ik ben de hele avond bezig geweest.
Inmiddels eerste vleugel, op de rand na, af en halverwege de tweede vleugel:D
Ik ben benieuwd hoe hij eruit gaat zien.
Ik heb gekozen voor fluor-geel een reflecterend rood voor de bespanning.

Mijn Medicine Man vliegt uitstekend, met de Lipo voor in de neus (ik heb er een motor op zitten) heb ik geen lood meer nodig. Met hardere wind schijf ik de Lipo nog iets verder naar voren. Afgelopen zaterdag heb ik er mijn zweefbrevet mee gehaald. Ik heb afgevlogen met windkracht 4/5. Ik stond 2x keurig midden op het veld :-)

Voor de geïnteresseerden: ik wil een 80"-versie maken
medicine-man-80-a

Laatst bewerkt door een moderator:
Back