Groeps-bouwverslagen en ervaringen: Medicine Man 60"

Groen is de MM geworden :D, of is het nu een Stregone. Wel mooi spul dat Oracover, maar ook bewerkelijk zeg. Hoe bouwers dit allemaal in een paar uur voor elkaar krijgen is voor mij een raadsel. Ben volgens mij al over de 50 uur heen... Maar nog net onder de 200 gram. Dat is ruimt onder de doelstelling!

IMG_7103.jpg
 
Mooi gedaan.

Heb je die 50 uur getimed of is dat een ruwe schatting? (Kan even zo goed 70 uur zijn.)

In beide gevallen: time well spent.


jan.
 
Ja, zo kun je er beter niet tegenaan kijken 4 g/h. Had er zeker schik in en ben overigens nog niet klaar. Nu nog de staart lijmen, rc erin enz. Zeker niet getimed, enkel een inschatting. Maar goed, voor de lezers, dan weet je waar je aan begint. Durf het wel een ieder aan te bevelen, vanaf tekening bouwen geeft meer voldoening dan een bouwpakket. What's next.... Overigens, hoe lichter je bouwt, des te minder gram per uur :hammer:
 
Geweldig dat dit draadje na 8 jaar nog steeds leeft (8 jaar alweer....waar blijft de tijd!). En leuk om te horen dat er steeds weer mensen plezier in hebben dit kistje te bouwen. Mooi werk Sailord!
 
Ik heb voor mijn medicine man 60” een hoogtestartlijn gemaakt aan de hand van de site van Sander Buitendijk.
Is helemaal klaar, maar ik twijfel een beetje aan de lengte van de lijn.
Het bestaat nu uit 22 M1 ultralicht rubber van EMC Vega en 100 meter vislijn. Is de 100 M1 vislijn misschien een beetje teveel van het goede, en zou ik beter kunnen starten met een kortere vislijn?
 
Is de 100 M1 vislijn misschien een beetje teveel van het goede, en zou ik beter kunnen starten met een kortere vislijn?
Nee hoor. 1:4 à 1:5 lijkt me een prima verhouding.
Gebruik wel een niet te dikke lijn. In principe hoe dunner hoe beter, want al dat gewicht moet ook opgetild worden.

Je zou eens kunnen proberen te meten hoeveel trekkracht je nodig hebt. Rek je elastiek uit (het hele elastiek, niet een deel).
Goed elastiek/rubber kan 4 tot 5 maal de oorspronkelijke lengte uitgerekt worden.
Je zult merken dat de spanning exponentieel oploopt.
In het begin kun je 5 meter uitrekken en zal de trekkracht een bepaalde hoeveelheid toenemen.
Tegen het eind zul je voor diezelfde toename in kracht hooguit één meter extra hoeven te lopen. Dan zit je aan het max. Dat voel je wel.
Als je daar de trekkracht kunt meten, kun je de lijndikte daarop afstemmen. Niet exact, maar 1,25 à 1,5 keer zoveel (veiligheidsmarge).
Zorg dat de lijn ECHT GOED verankerd zit. Grote dubbele haring, beter is een flinke pen in de grond, en aan een extra stuk touw (extra sterk) een zak met 10 kg zand.
Als zo'n haring loskomt, is het een potentieel dodelijk projectiel dat recht op jou afkomt!!
Die zak zand (stoffen zak, geen plastic) dempt dat ...
 
Goed elastiek/rubber kan 4 tot 5 maal de oorspronkelijke lengte uitgerekt worden.
Nog beter elastiek: wel tot 6 à 7 keer! :)

Ook belangrijk dat de lijn ter hoogte van de grond aan de haring bevestigd is!

(Haring ietsje naar achteren kantelen dus).

Overigens: ik heb ooit een digitaal kofferwegertje gekocht; dan weet je wat je doet, als de lijn uitrekt.

Succes!

We wachten op de filmpjes.


jan.
 
Ik ga een schroefanker gebruiken, zo’n eentje waar je je hond of geit aan vastzet; muurvast volgens mij..
Ik heb van ECM Vega begrepen dat de trekkracht ongeveer 4 tot 5 maal het gewicht van het model zou moeten zijn. De MM weegt all-in zo’n 400 gram en dan kom je dus op 2 kg.
Gevoelsmatig lijkt mij dit niet veel, maar wie ben ik.
De vislijn die ik heb gekozen is een dunne, lichte lijn, die een trekkracht van 9 kg. kan hebben, ruimschoots voldoende lijkt mij.
Dat van die kofferweger lijkt mij een goed idee.
Ik ga aan de slag en hou rekening met jullie input.
Ik hou jullie op de hoogte.
 
Ik heb met de hoogtestartlijn gewerkt, erg spannend, maar het ging prima. Zo’n 20 vluchtjes gemaakt. Ben gestopt omdat het me te hard ging waaien, daar reageerde de mm erg zenuwachtig op. Ik ben natuurlijk ook nog geen ervaren vlieger. Tot welke windkracht kun je fatsoenlijk met de mm vliegen?
Filmpjes heb ik nog niet, ik was alleen en dan heb je een arm te weinig.
 
Was het ook nog thermisch, of dat nou net niet . . .

Mooi dat het zo goed is gegan! :thumbsup:

(Had niet anders verwacht.)

Overigens, wat ligt er nou bij jou op dat tafeltje?

Ook een MM?


jan.
 
Nee Jan, volgens mij was het niet thermisch, de MM (ja, inderdaad, het model op het tafeltje is er eentje) kwam steeds vrij snel weer aan de grond. Had eigenlijk ook wat te weinig ruimte om het elastiek ver genoeg te rekken.
De MM op heb ik vorig jaar gebouwd, mijn eerste model.

Henk.
 

Afgelopen weekend mijn eerste poging tot een hoge start met een Medicine Man 60 inch. Mogelijk teveel wind of is dit normaal. Maakte kort voor de landing bijna een looping:eek:. Te licht of te zwaar, of mijn stuurmanskunsten?
 
Het heeft er in ieder geval de schijn van dat je niet tegen de wind in start!

Zat er wel lijn aan het elastiek?


jan.
 
Jazeker, kon alleen maar een beperkt deel van mijn lijn gebruiken, veldje bleek tekort. Start was ook tegen de wind in, maar de eerste meters gaat de MM wel teveel rechtuit, vermoed dat je daar op doelt. Moet ik dan hoog sturen? Of stijl omhoog gooien?
 
Ik denk dat het afgelopen weekend inderdaad wel errug veeeeel wind was om zo'n klein en licht kistje te maidenen.
Wat ik zo zie:
1- wellicht ZW-punt te ver naar voren (i.c.m. up-trim)
2- uitslagen op H-roer mogelijk te groot
3- verkeerde terrein:

Ik zag een redelijke start aan het elastiek.
Maar ik zie ook aan alle kanten opstakels. Die veroorzaken turbulenties, zeker bij de wind van afgelopen weekend. Hoger heb je er minder last van. Als je hoog zit vliegt hij redelijk, maar uit de bewegingen op te maken denk ik dat de puntjes 1 en 2 gelden.
Eenmaal op 10 m hoogte of minder zie ik een heel onrustig vliegbeeld. Sterk de neiging tot pompen, geïnitieerd door de turbulenties van zandbergen en gebouwen, en punt-1 en -2 versterken dat.

Probeer eens het ZW-punt naar achteren te leggen (stapjes van 3 mm per keer max!).
Daarna met handstartjes de trim hierop aanpassen (ZW-punt naar achteren = down trimmen)
Programmeer dual-rate op een schakelaar (aan = uitslag ±20% kleiner [dus 80%] )
Opnieuw een hoogtestart (op een windstille avond!!!) en kijken wat er gebeurt, evt. nog wat trimmen, vervolgens eens kijken wat dual rate doet met je vliegtuig.

Indicatie:
Als alles goed is, moet je (heel geleidelijk aan steeds langzamermakend) maximaal up kunnen geven en dan moet de kist net wel/net niet overtrekken. Net niet heeft mijn voorkeur. Geen looping sturen dus, maar heel rustig steeds langzamer gemaakt, maar nog steeds 'normaal' vliegend.
 
1- wellicht ZW-punt te ver naar voren (i.c.m. up-trim)
2- uitslagen op H-roer mogelijk te groot
3- verkeerde terrein:
Helemaal eens met de analyse van Dirk: denk niet het zal wel, maar ga dit systematisch te lijf.
(oa een beter veldje)
Het is het verschil tussen een, sorry en niet echt aardig van me, een slecht vliegende kist nu en hoe dit kistje echt kan vliegen als ie goed getrimd is.
 
Back
Top