Het LIJKT bijna of je wilt zeggen dat actief snelheid verhogen noodzakelijk is met rugwind? Nee, als jij gewoon een goede marge vliegt in het circuit (zichtbaar aan een goede neusstand en of toerental) zul je geen actie hoeven te ondernemen, zodra het model downwind draait zie je een hogere snelheid. Het hoeft niet te accelereren omdat het al in een medium zit wat deze (gratis) snelheid heeft. Anders zou het betekenen dat als je in een vliegtuig zit wat een bocht van 360gr maakt, continue gasaanpassingen zou moeten maken...
Nee hoor dat lijkt alleen maar zo.
Ik wilde net aangeven dat je die marge hoog genoeg moet nemen om ook met wind mee nog voldoende luchtsnelheid over te houden.
Vlieg je tegen de wind in ietsje boven die overtreksnelheid, dan zit je daar als je in de tegenovergestelde vliegt onder, als je - verkeerdelijk - dezelfde grondsnelheid zou willen aanhouden. In dat geval moet je inderdaad actief snelheid verhogen voor het te laat is. Is je marge hoog genoeg dan is er in beide vliegrichtingen geen probleem en hoeft er niets aan je snelheid gewijzigd te worden.
In het rekenvoorbeeldje is 80 km/h grondsnelheid dus voldoende tegen de wind in (30 km/h marge). Diezelfde 80 km/h grondsnelheid is niet voldoende met de wind mee (10 km/h te weinig).
100 km/h grondsnelheid is ruimschoots voldoende tegen de wind in (50 km/h marge), en ook met de wind mee (10 km/h marge).
Vlieg je in een "onbeperkte" ruimte dan is die 100 km/h in beide vliegrichtingen geen punt. Vlieg je in een parkje tussen een bomenrij links en het hek rechts op 1 m boven de grond, dan heb je meer beschikbare tijd in de vliegrichting tegen de wind in, in vergelijking met de wind mee als je je snelheid actief aanpast (en dus de marge zo klein mogelijk houdt).
<edit>
Slecht voorbeeld: 100 km/h in het park is uiteraard onrealistisch hoog... maar het gaat em over het idee
In een van je vorige posts sprak je over nederlandstalige literatuur.
Ik neem aan dat je het boek 'Aerodynamica voor vliegtuigen' van C.H.C. Brouwer (uitgegeven in 1998, Delta Press educatieve, ISBN 9789066746237) kent. Ik heb het heel wat jaren geleden gekocht en het is best een aardig naslagwerk.