LAMA V3 gyro 4-in-1 Afstelling
De 2 potentiometers zijn:
*GAIN
*PROPORTIONAL
Proportional
Het proportional schroefje wordt gebruikt om onverwachte rotatie’s van de heli bij te stellen. (zowel links als rechtsom)
Dit schroefje kan 270 graden gedraaid worden.
Deze afstelling komt zeer correct en is uiterst gevoelig.
Het is dan ook de bedoeling om met 5 graden (1mm) per keer dit schroefje bij stellen.
Deze afstellling zorgt dat beide motors syncroom kunnen lopen.
(elk met dezelfde snelheid)
Loopt 1 motor harder, dan zal de heli gaan roteren.
Het meest belangrijke punt hierbij is het ontkoppelen van de accu, zodat de 4-in-1 controller zich opnieuw kan callibreren ten opzichte van de nieuwe afstelling.
En altijd afstellen met een volle accu!!!
De volgorde van het afstellen is als volgt:
1 Zet alle trims op de zender in het midden.
2 Probeer nu om een keer op te stijgen met de heli, +/- 50cm.
(let op! hoe dichter bij de grond hoe meer het grondeffect invloed heeft op het
stuurgedrag van de heli)
3 Kijk goed naar welke kant de heli gaat roteren.
(linksom of rechtsom)
En kijk goed naar welke kant je de linkerstick (mode 2) moet duwen om te
Corrigeren. (links of rechts)
4 Koppel de stekker van je accu los van je heli, dit moet je doen om de 4-in-1
controller te kunnen resetten.
(niet direct weer aansluiten)
5 Draai de proportional schroef de andere kant op dan dat je de stick moest duwen
om te corrigeren.
Voorbeeld:
Heli draait rechtsom.
Stick moet naar links om te corrigeren.
Schroefje moet dan rechtsom. (met de klok mee)
6 Koppel de stekker van de accu weer aan de heli en wacht tot de lampjes weer
gaan branden, zodat de gyro zich kan calllibreren.
7 Is de afstelling niet juist, begin dan weer bij stap 2
Gain
Dit schroefje is voor de gevoeligheid van de bediening van de zender.
Staat dit schroefje helemaal in de min (-) dan moet je met de stick een grote uitslag maken om de heli te kunnen besturen. (ongevoelig)
Staat deze helemaal in plus (+) dan is elke kleine aanraking van de stick genoeg om je heli te besturen. (zeer gevoelig)
LET OP!!!!!!
Voordat je gaat afstellen zet je eerst alle mechanische onderdelen goed.
*Armpjes servo’s horizontaal
Servo armpjes zijn los te halen door middel van een schroefje op het draaipunt van
het armpje
Zet alle trims( zender) in het midden.
Zet de heli en de zender aan, dan gaan de servoarmpjes naar hun 0 positie.
Op deze positie moeten de armpjes horizontaal staan.
*Swasplate horizontaal
Swasplate moet horizontaal staan, en wel zo dat als je de heli bij zijn rotor oppakt
Zal deze in balance gaan hangen.
Vanuit deze positie moet de swasplate horizontaal zijn.
Zowel in lengte en breedterichting van je heli.
Zo niet dan haal je de ballinkjes los en verdraai je de lengte hiervan.
veel succes
De 2 potentiometers zijn:
*GAIN
*PROPORTIONAL
Proportional
Het proportional schroefje wordt gebruikt om onverwachte rotatie’s van de heli bij te stellen. (zowel links als rechtsom)
Dit schroefje kan 270 graden gedraaid worden.
Deze afstelling komt zeer correct en is uiterst gevoelig.
Het is dan ook de bedoeling om met 5 graden (1mm) per keer dit schroefje bij stellen.
Deze afstellling zorgt dat beide motors syncroom kunnen lopen.
(elk met dezelfde snelheid)
Loopt 1 motor harder, dan zal de heli gaan roteren.
Het meest belangrijke punt hierbij is het ontkoppelen van de accu, zodat de 4-in-1 controller zich opnieuw kan callibreren ten opzichte van de nieuwe afstelling.
En altijd afstellen met een volle accu!!!
De volgorde van het afstellen is als volgt:
1 Zet alle trims op de zender in het midden.
2 Probeer nu om een keer op te stijgen met de heli, +/- 50cm.
(let op! hoe dichter bij de grond hoe meer het grondeffect invloed heeft op het
stuurgedrag van de heli)
3 Kijk goed naar welke kant de heli gaat roteren.
(linksom of rechtsom)
En kijk goed naar welke kant je de linkerstick (mode 2) moet duwen om te
Corrigeren. (links of rechts)
4 Koppel de stekker van je accu los van je heli, dit moet je doen om de 4-in-1
controller te kunnen resetten.
(niet direct weer aansluiten)
5 Draai de proportional schroef de andere kant op dan dat je de stick moest duwen
om te corrigeren.
Voorbeeld:
Heli draait rechtsom.
Stick moet naar links om te corrigeren.
Schroefje moet dan rechtsom. (met de klok mee)
6 Koppel de stekker van de accu weer aan de heli en wacht tot de lampjes weer
gaan branden, zodat de gyro zich kan calllibreren.
7 Is de afstelling niet juist, begin dan weer bij stap 2
Gain
Dit schroefje is voor de gevoeligheid van de bediening van de zender.
Staat dit schroefje helemaal in de min (-) dan moet je met de stick een grote uitslag maken om de heli te kunnen besturen. (ongevoelig)
Staat deze helemaal in plus (+) dan is elke kleine aanraking van de stick genoeg om je heli te besturen. (zeer gevoelig)
LET OP!!!!!!
Voordat je gaat afstellen zet je eerst alle mechanische onderdelen goed.
*Armpjes servo’s horizontaal
Servo armpjes zijn los te halen door middel van een schroefje op het draaipunt van
het armpje
Zet alle trims( zender) in het midden.
Zet de heli en de zender aan, dan gaan de servoarmpjes naar hun 0 positie.
Op deze positie moeten de armpjes horizontaal staan.
*Swasplate horizontaal
Swasplate moet horizontaal staan, en wel zo dat als je de heli bij zijn rotor oppakt
Zal deze in balance gaan hangen.
Vanuit deze positie moet de swasplate horizontaal zijn.
Zowel in lengte en breedterichting van je heli.
Zo niet dan haal je de ballinkjes los en verdraai je de lengte hiervan.
veel succes