Dat effect van het naar voren bewegende blad en retour bewegend is in een heli al opgevangen
naar voren gaand heeft meer lift ivm meer luchtsnelheid
dit resulteerd o.a. in een aansturing die ietwat verdraait aangrijpt op de heli
eerder heb ik een link gedeeld naar een topic over meerblads rotorkoppen, daar wordt dit verhaal uitgelegd.
in het kort, een goed op te vangen effect. dit effect zie je heel erg mooi op een heli zonder stabilisatie, zonder flybar.
windvlaag op de neus, heli gaat achterover, en links/rechts (afhankelijk draairichting rotor)
des te kleiner de heli, des te grover is dit effect merkbaar
een mandragende heli is dit effect niet zo spannend, een piloot voelt dit en corrigeert.
Bij een heli zit de max snelheid redelijk vast
dat komt (naar mijn beste weten) met name vanwege de buitenkant van de rotor, op een punt gaat die te snel en gaat het klapperen.
vleugels etc zijn in de regel altijd toegevoegd voor efficientie doeleinden.
sommige heli's hebben de hoofdas zelfs in de vliegrichting gekanteld, zodat de romp er dan recht onder hangt.
IN dit geval haalt men de voorwaartse beweging bij de rotor weg, daar zijn de props voor.
de vleugels nemen een deel lift over, dus de rotor heeft minder werk (efficientie)
naar voren gaand heeft meer lift ivm meer luchtsnelheid
dit resulteerd o.a. in een aansturing die ietwat verdraait aangrijpt op de heli
eerder heb ik een link gedeeld naar een topic over meerblads rotorkoppen, daar wordt dit verhaal uitgelegd.
in het kort, een goed op te vangen effect. dit effect zie je heel erg mooi op een heli zonder stabilisatie, zonder flybar.
windvlaag op de neus, heli gaat achterover, en links/rechts (afhankelijk draairichting rotor)
des te kleiner de heli, des te grover is dit effect merkbaar
een mandragende heli is dit effect niet zo spannend, een piloot voelt dit en corrigeert.
Bij een heli zit de max snelheid redelijk vast
dat komt (naar mijn beste weten) met name vanwege de buitenkant van de rotor, op een punt gaat die te snel en gaat het klapperen.
vleugels etc zijn in de regel altijd toegevoegd voor efficientie doeleinden.
sommige heli's hebben de hoofdas zelfs in de vliegrichting gekanteld, zodat de romp er dan recht onder hangt.
IN dit geval haalt men de voorwaartse beweging bij de rotor weg, daar zijn de props voor.
de vleugels nemen een deel lift over, dus de rotor heeft minder werk (efficientie)