H.M.S. SOVEREIGN of the SEAS van deA

Na de voltooiing van de H.M.S. Victory, zie hier voor het verslag: https://www.modelbouwforum.nl/threads/h-m-s-victory-van-de-agostini.273279/ gaan we zo'n 130 jaar terug in de tijd op mijn scheepswerf om de Sovereign te bouwen.

De H.M.S. Sovereign of the Seas werd op 13 oktober 1637 te water gelaten in de Theems bij Woolwich Dockyard, waar ze gebouwd was in opdracht van koning Karel I uit Engeland.
Met uiteindelijk meer dan 100 stukken was ze het grootste en zwaar bewapende schip van haar tijd. Het werd een nieuw type oorlogschip en was de voorloper van de eveneens zwaar bewapende linieschepen.

Een kleine twintig jaar geleden werd deze als pakket waar je een abonnement op kon nemen of als losse nummers kon aanschaffen in de diverse boekhandels door DeAgostini op de markt gezet.

In Oktober 2021 werd deze hier op het forum in de gelagkamer te koop aangeboden waar ik op gereageerd had, en een kleine twee weken later verhuisde deze dan ook van Lelystad naar Tilburg.

De vorige eigenaar was er al aan begonnen maar door lichamelijke ongemakken werd ze nu compleet aangeboden. In onderstaande foto's is te zien hoe deze op 5 November 2021 uiteindelijk bij mij op de werf er bij stond:
Bekijk bijlage 527182 Bekijk bijlage 527183 Bekijk bijlage 527184 Bekijk bijlage 527185 Bekijk bijlage 527186 Bekijk bijlage 527187

Het word de beschilderde versie maar zoals nu het plan is met hier en daar gewijzigde kleuren, hoe dit precies uitpakt zal de toekomst uit gaan wijzen.

Veel volg plezier gewenst bij dit uitzonderlijk zwaar gedecoreerde schuitje:
Bekijk bijlage 527188

Groetjes Koos

@TIMBERWOLF, @Jaap Smith, @Ptèr, @pietsan, @Mees Ippel, @Pingu57, @Baker en @daniel 125 Jullie allemaal nog bedankt voor de "fijne vakantie wensen" en ik kan jullie wel zeggen het was geweldig we hebben er lekker van genoten met mooi weer, nou ja behoudens de terugreis dan daar reden we het vallende water tegemoet :(:mad:

In mijn vakantie wel alles hier op het forum een beetje gevolgd en gezien dat er links en rechts weer mooie projecten begonnen zijn......

Maar goed het zit er weer op, is de werf weer geopend en zijn de benodigde vaklieden weer opnieuw aan het werk gesteld :D beginnende met veel schilderwerk aan de diverse decoraties.

Alle decoraties vanaf deel #91 t/m deel #115 bij elkaar gezocht en deze op een omgekeerd stukje tape geplakt zodat ze geschilderd konden worden.
Maar allereerst werd alles weer ontdaan van de gietresten:
IMG_7716.jpeg

De decoraties uit deel #91......

Vervolgens met primer gespoten:
IMG_7719.jpeg

IMG_7720.jpeg

Dan nog ff geschilderd met een gele grondkleur:
IMG_7721.jpeg

IMG_7722.jpeg

En tenslotte met goudkleurige verf geschilderd.

Nadat de verf goed droog was werden vandaag de eerste vijf ornamenten op de spiegel gelijmd:
IMG_7725.jpeg

Deze begint al aardig gevuld te raken......

Dus we zijn weer begonnen en dit word zeker weer vervolgd.....

Prettige avond nog allemaal,
Groetjes Koos.

@TIMBERWOLF, @Jaap Smith, @Ptèr, @pietsan, @Mees Ippel, @Pingu57, @Baker en @daniel 125 Jullie allemaal nog bedankt voor de "fijne vakantie wensen" en ik kan jullie wel zeggen het was geweldig we hebben er lekker van genoten met mooi weer, nou ja behoudens de terugreis dan daar reden we het vallende water tegemoet :(:mad:

In mijn vakantie wel alles hier op het forum een beetje gevolgd en gezien dat er links en rechts weer mooie projecten begonnen zijn......

Maar goed het zit er weer op, is de werf weer geopend en zijn de benodigde vaklieden weer opnieuw aan het werk gesteld :D beginnende met veel schilderwerk aan de diverse decoraties.

Alle decoraties vanaf deel #91 t/m deel #115 bij elkaar gezocht en deze op een omgekeerd stukje tape geplakt zodat ze geschilderd konden worden.
Maar allereerst werd alles weer ontdaan van de gietresten:
Bekijk bijlage 561117
De decoraties uit deel #91......

Vervolgens met primer gespoten:
Bekijk bijlage 561118

Bekijk bijlage 561119

Dan nog ff geschilderd met een gele grondkleur:
Bekijk bijlage 561120

Bekijk bijlage 561121

En tenslotte met goudkleurige verf geschilderd.

Nadat de verf goed droog was werden vandaag de eerste vijf ornamenten op de spiegel gelijmd:
Bekijk bijlage 561122

Deze begint al aardig gevuld te raken......

Dus we zijn weer begonnen en dit word zeker weer vervolgd.....

Prettige avond nog allemaal,
Groetjes Koos.
Goed om te zien dat je de draad weer hebt opgepakt, Koos. Alles bij elkaar worden die ornamenten een knap gewicht.
Gr. Peter

Ik stond niet in het rijtje van de toegewenst vakantie. Daarom zeg ik maar welkom terug:)
Maar leuk om je bezigheden weer te zien:thumbsup:
Dank je Hans, en leuk dat we je weer regelmatig op het forum tegenkomen :):yes:
Ook namens mij, welkom terug. Vriendelijke groet,
Jaap
Dank je wel Jaap :thumbsup::worship:
Koos, goed om te zien dat je weer terug bent met de Sovereign :)
Dank je Piet :worship::thumbsup:
laat het aardig maar achterwege. Wát een mooi werk!
Wouw je laat me ervan blozen Rob :)
Goed om te zien dat je de draad weer hebt opgepakt, Koos. Alles bij elkaar worden die ornamenten een knap gewicht.
Gr. Peter
Inderdaad Peter, ze zijn niet zo heel groot maar al met al is het inderdaad al een heel gewicht aan het worden zo ;)
En leuk om te weten, ik houd de aantallen een beetje bij en er zitten er momenteel al 341 op en ik heb er momenteel nog een dikke 130 geschilderd klaarliggen dus nog een hele hoop te gaan :)
Ja Koos, welkom terug, de volksraad gaat weer aan.
Een indrukwekkend gezicht op de spiegel!
Peter
Dank je wel Peter, het is inderdaad een indrukwekkende spiegel aan het worden ;)

Ook alle andere weer bedankt voor de likes natuurlijk.....

Maar goed vandaag nog wat verder kunnen prullen aan het scheepje om te beginnen nog een zestal goudkleurig geschilderde latjes van 1,5x1,5 mm op de romp aan het voorschip gelijmd:
IMG_7723.jpeg

Dat zijn de vier staanders in het verlengde van de zijkanten bij de geschutspoorten en twee verticale latjes vooraan tegen de verschansingen van het bakdek.....

En negentien stuks zeepaardjes aan bakboord naast de geschutspoorten tegen de romp gelijmd:
IMG_7726.jpeg

IMG_7727.jpeg

Tis niet veel maar we zijn toch weer op de goede weg.......
Groetjes Koos

Laatst bewerkt:
Hoeft ook niet veel te zijn om mooi te zijn. :thumbsup:Jaap
Dank je Jaap :worship::thumbsup:
Mooi gedaan.
Welkom terug en groeten uit het natte Vlaanderen
Nou hier is het ook nat hoor ;) maar toch bedankt :thumbsup:
Ja.. wordt een indrukwekkend schip!
Dat kun je wel zeggen Eric, heel indrukwekkend hoor :)
Welkom terug Koos, en weer lekker bezig zie ik.:rofl::rofl:
Dank je Peter :thumbsup: maarruh hoe gaat het met jou en Marijke, groetjes van ons ;)

Voor de rest iedereen ook bedankt voor de likes en de overige leuke berichtjes via welke weg dan ook :worship::thumbsup:

Maar hier zijn we ondertussen weer wat verder, na de zeepaardjes was het nu de beurt aan de dolfijntjes:
IMG_7729.jpeg

IMG_7728.jpeg
Er zitten er weer 12 op aan bakboord……

Verder nog wat gefreubeld aan stuurboord:
IMG_7730.jpeg

En zo gaat het stilletjes vooruit,
Tot de volgende weer,

Groetjes Koos

Ziet er schitterend uit. :thumbsup: Jaap
Wederom bedankt Jaap :thumbsup::worship:
Dank je Tim, leuk dat je er ook weer bij bent :worship::thumbsup:

Vandaag had ik ingepland om weer eens een hele tijd aan het bootje te besteden dus hoppa lekker aan de slag, met als eerste weer een vijf- tal versieringen op de galerij aan stuurboord:
IMG_7742.jpeg

De weegschaal zat in eerste instantie in het verkeerde vakje (een rij te hoog) maar dit nog net op tijd kunnen herstellen..........

Ook zijn hier en daar de decoraties met goudverf aangetipt.

Als tussendoortje nog ff een kanonneke in elkaar gefreubeld, de 17e culverijn:
IMG_7740.jpeg

IMG_7744.jpeg

Tja en toen ging de bel dus weg bootjesdag :oops: maar goed dan rest er niet anders op dan de volgende keer maar weer verder te gaan,
Groetjes Koos

Laatst bewerkt:
Inderdaad, mooi kanonneke, en met al die versierselen moet je inderdaad het hoofd er wel bij houden Koos
Met ons gaat alles goed, doe je de groeten even aan je Admiraal??

Back