Jaques
Forum veteraan
Ik ben druk doende met het bezaan- want Hans, dus dan weet je het welEn wat wordt het? Eerst de wanttouwen of toch eerst de stagen. ..........................Of toch zoals het hoort.....

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik ben druk doende met het bezaan- want Hans, dus dan weet je het welEn wat wordt het? Eerst de wanttouwen of toch eerst de stagen. ..........................Of toch zoals het hoort.....
Dank je PeterKijk , en dan wordt ze echt imposant Koos. Mooi hoor![]()
Dat klopt wel peter, de tuigage dat is weer een heel ander hoofdstukIk moest weer ‘wat vorderingen bijlezen’, Koos. Mooi dat de buitenzijde van de romp nu staat te pronken met zijn ornamenten en ‘onderwaterlijn-wit’.
Jij ook nu nieuwe energie, om aan het hoofdstuk van het tuigen van de masten te beginnen? Gr. Peter
Wederom is mijn dank zeer groot JaapZiet er prachtig uit.![]()
Vriendelijke groet, Jaap
Dank je Herman
Dank je Petergaat weer mooi Koos.
Dank je PietIk zie dat je ook spreilatten in het want hebt gezet Koos, is altijd een mooi detail en je hebt er met het zetten van de weeflijntjes gemak van![]()
Dank voor de complimenten Dave, en ja deze bouw bevalt me beter dan de vorigeLeuk dat je weer bent teruggekeerd naar de bouw en op het forum na alle verhuiswerk. Het ziet er erg mooi uit ! Ik heb de spreidlatten onderaan het want nog niet zo vaak gezien, maar leuk detail.
![]()
![]()
Vriendelijke groet, Jaap
En ook hier weerOok voor dit,![]()
![]()
. Jaap
Dat is weer een duidelijk en helder verhaal Piet, weer wat geleerdDe bovenste 'spreilat' word eigenlijk 'spreeworst' genoemd en er zijn wel wat verschillen tussen de spreeworst en de spreilat;
Spreeworst: (spreiworst) ijzeren stang, balkje of zwaar gekleed stuk touw dat ter hoogte van de zwichting langsscheeps tegen de binnenkant van de hoofdtouwen is bevestigd. Op de spreeworst en de hoofdtouwen ter plaatse worden de puttingtouwen van het stengenwant vastgemaakt.
Spreilat: ook wel spreihout of spanijzer genoemd, is een houten lat of ijzeren stang die horizontaal (langsscheeps) aan het want word bevestig met kruisbindsels, net boven de juffers en dient om het draaien van het want en juffers tegen te gaan en om de hoofdtouwen op de juiste afstand te houden (het spreiden van de hoofdtouwen wat ook geld als bijkomende functie voor de spreeworst)
Dank je Jaap, is gewoon een kwestie van doenSchitterend hoe je al dat touwwerk aanbrengt, mijn complimenten.![]()
![]()
Dank je Ruud, je laat me blozenHeel erg mooi. Bewonderenswaardig hoe perfect het resultaat is.![]()
Ook jij weer bedankt PeterPrachtig werk Koos.![]()