Halve spant

jan brilman

Forum veteraan
Je komt wel eens tekeningen tegen, waar maar de halve spant op staat: tot aan de 'center line'.

Welke methode/truc gebruiken jullie om tot een exact kloppende, volledige spant te komen?

Bedankt!

jan.

Ik vouw een overtrekpapiertje een keer dubbel en vouw het weer open. Ik leg de vouw op de centerline en trek de halve spant over. Ik keer het papiertje om en leg de vouw weer op de centerline. Ik trek de halve spant nog een keer over. Als je nu door het papiertje kijkt zie je als je het goed hebt gedaan de hele spant en knip je hem op het lijntje uit, om hem op het hout te kunnen plakken. Figuurzagen maar.

Het uitknippen van een helft kun je desnoods achterwege laten, want je figuurzaagt dan door het getekende lijntje. Bij dun overtrekpapier hoef je het helemaal niet uit te knippen, want zie je de lijn ook wel door het papier heen.

Clever!

Klinkt goed.

Paar French curves erbij en gaan, het edele handwerk.

Nog andere ideeën?

Digitale wizzkids die iets doen met inscannen en met een tekenprogramma aan de slag gaan?

De digitale variant: Inscannen, tracen (zeg maar digitaal overtrekken), spiegelen en in de juiste vorm brengen. En dan op de lasersnijder.

Creatieve gedachte!

Laat ze maar komen.

(Het digitale pad ga ik niet op, heb geen informatie, ervaring, vaardigheden en goede attitude . . .)

halve spant op hout tekenen , 2 plankjes op elkaar en zagen , daarna 2 helften aan elkaar lijmen
Dat doet me denken aan de Krick Reiher die ik ooit van iemand overnam. De romp daarvan wordt als twee helften op een vlakke bouwplank gemaakt en die worden dan aan elkaar gelijmd. Dan heb je wel een mooi rechte romp, maar als je al die halfspanten alleen koud tegen elkaar plakt heb je natuurlijk nul komma nul sterkte qua doorverbinding van de vleugelbevestiging.
Wat ik daar niet allemaal met (tandarts)spiegeltjes en lampjes in die romp aan het klooien ben geweest om de linker en rechter vleugelverbinding met sterkte aan elkaar door te verbinden, door middel van spalken.
Inmiddels vliegt het ding als een droom, maar is een uitdaging om te bouwen.

ik denk dateen goede lijm net zo sterk , wellicht nog wel sterker is dan de houtnerf . bovendien komt de sterkte van de romp bekleding , niet alleen van de spant , die zorgt voor de vorm

Back