Ik heb het hier misschien al eens gezegd maar dan nog maar een keer, je moet VRESELIJK veel oefenen met je model vóórdat je begint met slepen. Het slepen maakt het vliegen er niet gemakkelijker op en als je je handen al vol hebt aan het gewoon vliegen, dan moet je er echt niet aan begonnen. Het komt ten dele omdat als je ervaren slepers aan de gang ziet, het er allemaal lekker eenvoudig uit ziet. Maar kijk eens naar de vingertjes van een sleper, die zijn continue aan de gang! Maar je zier er bijna niks van aan de kist. Het zet beginnende slepers op een verkeerd been dat het allemaal erg simpel is.
Ook kijken zwevers naar het totaal plaatje van een sleper. Als ze zien dat die er niks van bakt dan laten ze liever die vlucht dat deze sleper er voor staat aan zich voorbij gaan. Geef ze eens ongelijk als je een duur model (tijd of in geld uitgedrukt) overgeeft aan een sleper waar je weinig vertrouwen in hebt.
Vraag het eens aan Wim Sanders, een heel goede sleeppiloot. Toen hij begon heeft hij mij om advies gevraagd want hij wilde meteen met zijn grote Wilga gaan slepen. Hij heeft zich er keurig aan gehouden en toen hij er 75 liter peut doorheen gejast had, is hij pas beginnen te slepen. En mede daardoor heeft hij zijn kisten heel gehouden en gaat iedereen met plezier achter hem hangen.
En ja, ik zou zeker in het begin de lijn eerst afwerpen. Het leidt alleen maar af want stiekum kijk je of het lijntje nog net over het hek gaat, terwijl je op je kist moet letten. Plus het afgooien en het extra en volledige circuit zijn weer een goede oefening. Een boel slepers verknalt hun sleepkist meteen al in het eerste jaar door een sleeplijn die is blijven hangen....