Hardsolderen

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door willum, 17 mei 2018.

  1. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Zuidholland
    Bedankt voor het uitgebreide antwoord!
    Kleine geweldenaars dus.
     
    Potter vindt dit leuk.
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.721
    Locatie:
    Woerden
    Even voor de 4 minuten kan je dat zien gebeuren. Het vliegwiel "stuitert" een paar keer rechtsom en linksom waarna hij linksom gaat lopen. De bestuurder merkt dat en neemt "gas" terug tot de motor bijna afslaat waarna hij op het juiste moment weer "gas" geeft en de motor weer rechtsom draait. Daarna stapt hij op de rechter rupsband.
     
    Potter vindt dit leuk.
  3. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ha, inderdaad, had niet de hele video gekeken duidelijk...
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.721
    Locatie:
    Woerden
    Terug naar "solderen".

    Hallo meneer, de cilinderkop van de 6 cilinder diesel in mijn truck is in tweeën gebroken. Kan je daar wat aan doen?
    Ja hoor, breng maar hier dan "soldeer" ik hem wel even.
    (Waar gedroogde koeienvlaaien al niet goed voor zijn.)
    Let op, lange video!

     
    Potter vindt dit leuk.
  5. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik vraag mij toch af hoe ze het probleem oplossen dat de waterkanalen aan de binnenkant niet gesoldeerd zijn, die moeten gewoon wel gaan lekken.
    De scheur loopt ook door 2 gaten van de kopbouten, daar kan dus ook water bijkomen.
    Ik heb weinig vertrouwen in deze reparatie.
    Ik heb ook nog nooit een cilinderkop gezien die zo breekt.
    Zal weinig voorkomen denk ik.
     
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  6. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Zuidholland
    Dat vroeg ik me ook af; de scheur wordt alleen aan de omtrek gedicht......
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.389
    Locatie:
    Hoofddorp
    Goedkope manier van recyclen met lage brandstof kosten.
    En als het weer werkt is dat een pluspuntje.
     
  8. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Steyler dag

    Zondag 1 september 2024
    Ketelhuis Steyl.
    Parkstraat 32 Steyl
    11.00 tot 17.00 uur.
    Open dag in het ketelhuis Steyl.
    Gratis workshop aluminium hardsolderen voor bezoekers.
    Stoommodelbouwers zijn weer aanwezig met een stand vol mooi werk.


    Kijk voor meer informatie van deze drukke dag in Steyl op het WEB.
     
    ozy, R Groen, HansH en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Verenstaal

    Uit de oude doos.
    Op zolder ligt een oude doos met foto's.

    Veren hardsolderen.
    upload_2024-8-19_17-36-57.png upload_2024-8-19_17-37-11.png
    Gebroken veer weer gerepareerd middels hardsoldeer.

    Het soldeer is ietwat dikker aangezet voor gegarandeerde sterkte over jaren.

    Alles voor modelbouw,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2024
    H.E.D., ozy, R Groen en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.721
    Locatie:
    Woerden
    Gloei je de veer dan niet te veel uit waardoor hij zijn veerkracht verliest? Jaren geleden heb ik het ook wel eens geprobeerd met een veer van een landingspoot van een modelvliegtuig. Na het solderen was het metaal rond de soldering zo zacht geworden dat het simpel weg verboog. Weer opnieuw harden lukte me niet maar dat zal wel komen doordat ik niet precies weet hoe ik dat op de juiste manier moet doen.
     
    R Groen vindt dit leuk.
  11. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Verenstaal hardsolderen

    Deze kleine bijdrage is een antwoord op een eerder bericht over verenstaal hardsolderen.
    Dat was ik nog verschuldigd door dit toe te zeggen.


    De linkse foto boven laat zien hoe deze veer gesoldeerd is.
    Door het snelle solderen met een zeer klein vlammetje trekt er weinig warmte in de rest van de veer.
    De olietuit stond klaar om het nog hete staal te blussen.
    upload_2024-8-19_22-55-58.png
    Vooraf solderen. Het was een echte mooie harde veer met die typische grijze breukzone.

    Dit is werk van een tijd geleden. Ik heb geen klachten gehad van de klant.

    Willum
     
    ozy, R Groen en Potter vinden dit leuk.
  12. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Koperen buizen

    Technische kenmerken van goedgekeurde koperen buizen/KIWA en anderen..

    Materiaal DHP-koperen buis.
    Materiaal nr. CW 024A conform DIN EN 1412

    Treksterkte R220 - zacht - 220 N/mm2
    Treksterkte R250 - middelhard - 250 N/mm2
    Treksterkte R290 - hard - 290 N/mm2

    Kleinste buigstraal: 3,5 x buitendiameter van de buis (tot -10°C)

    De aanduiding R 220, R 250, R290 heeft betrekking op de hardheid die het koper heeft gekregen tijdens de productie.

    Bij verwarming, alle drie de soorten :
    200 tot 250 graden Celsius is spanningsarm gloeien.
    500 graden Celsius is zachtgloeien.

    Onder de streep,
    de hardsoldeerzone is na het hardsolderen altijd zacht.

    DHP koper is een zuiver koper.
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2024
    ozy, Zeiler, R Groen en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Zuidholland
    Koper, een mooi materiaal, maar lastig te bewerken
    Bij boren lange, heel gemene spanen (tussentijds boor steeds even lossen om ze te breken) en bij draaien wil het spul maar al te graag happen.
    Boren en draaibeitels moeten eigenlijk speciaal voor dit materiaal geslepen worden, zodat het verspanend bewerken beter gaat.
    Vijlen, eenmaal voor koper gebruikt, niet meer voor andere metalen gebruiken, heb ik me eens laten vertellen. Of dat waar is?

    @willum: heb je misschien voorbeelden van voor koper geslepen boren en beitels?
     
    ozy, willum en Potter vinden dit leuk.
  14. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Koper is een mooi metaal en goed te bewerken.

    Koper boren:
    Liever geen kobalt gelegeerde boren.
    Het standaard HSS is prima.
    Vlijmscherp mag het zijn.
    Vrijloophoek niet te groot, 3 graden.
    Hoog toerental en smeren/koelen.
    Om lintspanen te voorkomen boordruk met regelmaat even afhouden.
    Werkstuk goed inspannen etc.
    upload_2024-8-28_18-48-22.png
    Neus naar boven en scherp.

    Koper draaien:
    Met scherp HSS of Widia.
    Vrijloophoek ca. 3 graden neus naar boven.
    Vrijloop op de kop ca. 3 graden.
    Hoog toerental en smeren/koelen.
    Om lintspanen te voorkomen boordruk met regelmaat even afhouden.
    Werkstuk goed inspannen etc.

    Koper frezen:
    Geeft meestal geen linten maar schulpjes.
    upload_2024-8-28_18-49-58.png upload_2024-8-28_18-50-18.png
    Draaibank krullen. Rechts schulpjes

    Foto's lagen nog op zolder.
    Alles voor modelbouw,
    Willum
     
    ozy, Potter en R Groen vinden dit leuk.
  15. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Zuidholland
    Ik begrijp dat de meest linker beitel (beitelpunt naar boven gericht) de juiste slijpvorm weergeeft.
    Heb ik dat goed, of moet ik de meest rechter slijpvorm aanhouden?
    De linker beitel lijkt me juist te gaan happen.
     
    Potter, R Groen en willum vinden dit leuk.
  16. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Wat ik van Willem begrijp en wat mij (als non draaier en dame) logisch lijkt, de linker.
    De rechter gaat smeren denk ik.
     
    Potter, R Groen en willum vinden dit leuk.
  17. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    De linkse, scherp en neus naar boven.
    Toeren maken en smeren, koelen.
    Worden de linten te lang, dan linten breken door de voorzet kort te stoppen.
    Ben je niet bang voor linten zoals op de foto,
    pas dan goed op,
    ga niet voor de beitel staan met draaien.
     
    Potter, R Groen en Jinny vinden dit leuk.
  18. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Zuidholland
    Ah, die met de punt omhoog dus.

    @Jinny: wat bedoel je met "smeren"?

    De spanen die je krijgt met koper boren (deed ik lang geleden tijdens MTS-stage bij een elektro kastenbouwer) zijn raffelig en gemeen scherp en daar moet je goed voor oppassen....
    Zoals Willum zegt: al draaiend of borend steeds de beitel of de boor even lossen ? de aanzet stoppen, zodat de gemene spaan breekt. Dat zei mijn chef destijds ook, toen ik ermee begon.
     
    Potter, willum en R Groen vinden dit leuk.
  19. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    @Mallegat, ik kan dat niet goed uitleggen, ik ben geen draaier.
    Maar wat ik denk te bedoelen is dat je alleen warmte opwek en niet snij.
    Beetje botte boor idee.

    Maar nogmaals, ik ben geen metaalbewerker, ik ben electricienne, ik kan alleen een beetje lassen.
    Dus de kans dat ik bolle onzin uitkraam is nogal aanwezig in dit soort topics....
     
    norwin, Potter en willum vinden dit leuk.
  20. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Als een boor, een beitel of een frees niet scherp is snijd deze niet.
    Deze poetst dan over en door het metaal/koper.
    Dus het snijgereedschap moet scherp zijn.
    Koelen bijna altijd, zeker bedrijfsmatig, met snij en boorolie opgelost in water.
    Dit is dan een melkachtig wit waterig spul.
    Koelt mooi de snijkant van het gereedschap.

    Boor of beiteldruk even inhouden breekt spanen.
    Met handmatige voorzet is dit makkelijk te doen.

    Ga ik met een schroefdraadtap aan de gang op mijn draaibank dan doe ik dit niet.
    In een on, onderbroken werkgang doortappen, net als bij pils tappen.
    Op deze manier komen de spanen als een lint mooi naar buiten.
    Breken de spanen weet je niet wat er gebeurt.
    De spanen kunnen de draad in wording beschadigen.

    FOTO?

    Alles voor modelbouw,
    Willen
     
    ozy en Potter vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina