HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

Hoi Raymon,

Ik heb dat kapje nog ja.
Er is niets meer van gekomen om een paar exemplaren te maken. De mal wilde steeds niet lossen en dan sloeg ik de mal maar weer stuk.

Ik ga nog snel een nieuwe mal maken en dan stuur ik het kapje wel retour.
Geef je in een pbtje even je adres?

Groeten,

Arnold

Vraagje is het mogelijk deze versie verkleind te gaan bouwen.
Span van rond de 1,20 meter?

de orginele tekeningen heb ik trouwens al in bezit wil ze gewoon verkleinen.

Dank

Vraagje is het mogelijk deze versie verkleind te gaan bouwen.
Span van rond de 1,20 meter?

de orginele tekeningen heb ik trouwens al in bezit wil ze gewoon verkleinen.

Dank

In principe zou dat moeten lukken. Maar er zijn hier op het Forum mensen die daar meer kijk op hebben.

Wat is jullie mening?

P.P.S. ben opgegroeid in Eersel. Nog wel een meegeweest met ene mijnheer Sorensen, toen werd er gevlogen in de buurt van postel dacht ik. Goeie ouwe tijd ;)

Groeten
Freek

Dat is voor mijn tijd :D
Tegenwoordig vliegen we op de Weebosch. Dat is wel richting Postel!! (Zie onze website)
Waar heb je op school gezeten??

Laatst bewerkt:
De Weebosch ken ik nog wel, camping met een plas waar ik wel eens gezwommen heb. Ik heb zelf op het Rythoviuscollege gezeten. 83-89. Hele ouwe tijd ;)

Groeten,
Freek

Heb het draadje nog eens door genomen en ga hem gewoon verkleinen naar 120. 3 mm balsa en dan beplanken met 1mm moet gewoon goed gaan denk ik dan maar. Word toch elektro dus ook minder trillingen.
Dan hoop ik dat er iemand op de club bij ons (Theo je ziet de bui al hangen haha) de vleugel uit piep kan snijden zodat dat weer tijd en ribben maken bespaard ( is iets wat ik persoonlijks het minst leuk vind van bouwen. maar achter af is het wel weer leuk dat je het gedaan hebt.)

Vandaag de tekeningen gekregen door een mede forum gebruiker en tevens clubgenoot.
Mooi verschaald naar een span versie van 1 meter 20.
Deze ga ik dan bouwen met 3 mm balsa en de vleugel gewoon uit piepschuim.
Als 3 mm te zwak is kom ik daar wel achter als hij klaar is.

Word elektro gevlogen aangezien ik nog de orginele motor van de calmato sport op voorraad heb liggen thuis.
( is goed voor een gewicht van 1300 gram en daar kom ik hopenlijk nooit aan.)

Weet iemand welk vleugelprofiel gebruikt word dan kunnen we dat op Profili opzoeken en daar mooi mallen van maken.

Hoi Marcel,

bij het verkleinen van een bestaande tekening moet je rekening houden met een aantal zaken:
- je kan niet alles (vooral maten van gebruikt hout) klakkeloos verkleinen, bedenk bij elke constructie of het sterk genoeg zal zijn
- Zorg in ieder geval voor een paar adequate grenen liggers in je vleugel
- bouw licht & sterk (jaja, dat gaat echt samen :) )

Wat betreft jouw vraag omtrent het profiel van de ribben, die staan toch op de tekening ?

Jij hebt toch ook het Aero sporttoestelletje gebouwd ? Die is 85 cm, wellicht kan je van die tekening eens wat maten ernaast leggen om je een idee te vormen van de dikte / sterkte van het te gebruiken materiaal

Grtz,
Menno

Wat betreft jouw vraag omtrent het profiel van de ribben, die staan toch op de tekening ?

dus die gewoon over trekken en dan heb ik de juiste mallen?
heb geen ervaring met piepschuim daarom moet iemand anders die maken voor me (theo je raad het al haha)

Daarnaast bekijk ik zeker als de constructie sterk genoeg is hoor.
Want wil hem toch sterk en ligt bouwen hoor maar met de hulp van anderen hier moet dat wel gaan lukken hoop ik.

Hoi,

zo is het, nooit de moed bij voorbaat opgeven :)

Wat betreft het profiel van de ribben, er schijnt ook een (digitale) tekening te zijn van een balsa ribben vluegel van de HB1. Ik geloof zelfs dat ie in het draadje wordt genoemd, moet je even kijken ...

Grtz,
Menno

Vleugelprofiel

Ik heb wel een autocad tekening van het vleugelprofiel
kan dit eventueel via e-mail verzenden aan de liefhebber
laat even weten via een PB tje

Hoi,

zo is het, nooit de moed bij voorbaat opgeven :)

Wat betreft het profiel van de ribben, er schijnt ook een (digitale) tekening te zijn van een balsa ribben vluegel van de HB1. Ik geloof zelfs dat ie in het draadje wordt genoemd, moet je even kijken ...

Grtz,
Menno

Klopt maar het liefst wil ik een ribbenbouw vermijden.
Houd me te veel op met bouwen hahaha

Mal vleugelprofiel.

Op de tekening staan de twee buitenste ribben, 1 grote bij de romp en 1 kleine bij de vleugeltip.

Als je die uitzaagt heb je de mal voor het snijprofiel.

Gisteren bij bij Dhr Coenen de tekening eens goed door genomen.
Belsoten hebben we dat ik de hb-1 zoveel mogelijk in 4x4 ga bouwen.

Helaas zijn de rompdelen net niet helemaal precies op maat verkleind op de tekening maar dat laat de pret niet drukken. Pas ze wel op de juiste maat aan als ik de zij kanten klaar heb.

Ook heb ik besloten om de vleugel met balsa ribben te gaan bouwen. Aangezien er een V stelling in de vleugel zit ga ik hem onderste boven bouwen uit een geheel zodat de boven kant recht word en onder in de vleugel de V-stelling komt.

Is dit correct dat de vleugel boven recht is??? Zo niet dan moet ik 2 lose helften bouwen en een V-stelling creeeren bij het te samen lijmen.

Eerst nog even de Gecko af werken (bouw-verslag-fun-flyer-gecko-fmt-02-05-a)
en dan kan ik komende week met dit project gaan starten.

Laatst bewerkt door een moderator:
'Officieel' volgens tekening heeft de HB-1 best wel V-stelling. Dus wil je de ribbenvleugel orgineel bouwen, dan zul je hem echt uit 2 helften moeten maken.

Echter heb ik mijn HB-1 altijd zonder, of met een heeeeel klein beetje v-stelling gebouwd. Niet dat dat voor het vliegen veel verschil maakt, maar vond ik gewoon mooier.

Denk dus dat het een goed idee van je is, om de bovenzijde van de vleugel uit een stuk te maken.

Ben heel benieuwd naar je resultaat, begint bij mij ook wel te jeuken om een kleinere electrische HB-1 te gaan bouwen. In ieder geval succes ermee !

MVrGr Paul

Vleugel HB-1

De bovenkant van de vleugel is niet vlak.
Als je de ribben op de tekening bekijkt dan zie je twee hartlijnen.
Als je een papieren kopie maakt van de deze ribben en je legt ze op de hartlijn op elkaar dan zie dat de bovenkant en onderkant niet gelijk is.
De vleugel loopt dus aan de boven en onderkant ook taps toe.

Als je een hoofdligger vlak op je werkplank legt en daar de ribben loodrecht op lijmt dan komen deze er wat schuin op te staan als de vleugel af is.

De enigste en makkelijkste manier m.i. is de bouwwijze zoals die eerder in dit draadje is beschreven.

Als je een wig zaagt (laat zagen) in de juiste hoek, (6 graden), dan heb je ook geen problemen met de V-stelling later.
Een hobbyzaak kan dit zo instellen en uit een grenen plankje een wig zagen van pakweg 6 cm hoog en 40 cm lang en 10-15 mm dik op het breedste punt.

Houtbouw vleugel

Hierbij adviseer ik om ook kleine liggertjes aan de achterkant in te plannen op je mal omdat dat later het punt wordt waar het rolroer komt. Bovendien is het sterker.

Ik ben nu bezig om een wat gemodificeerde versie te maken van de HB-1 waarbij de vleugel even breed en even dik wordt. Maar voor het gemak ook weer met dezelfde bouwwijze.

Laatst bewerkt:
Als ik de reakties lees heb ik een mogenlijkheid uit 2 keuze's.
Wat is nu wijsheid de wijze zoals ik beschreef en Paul ook een kans geeft aangezien het vlieggedrag wijnig veranderd, of de versie van Arnold waardoor hij de orginele V-stelling krijgt wat uiterlijk weer mooier maakt?

Als ik het op de manier doe zoals ik op gaf dan ga ik het anders doen dan iedereen tot heden gedaan heeft.
Daarom ga ik het toch eens eigenwijs op die manier proberen. niet geschoten is altijd mis.
Werkt het niet dan kan nog altijd een nieuwe vleugel gaan bouwen met de juiste v-stelling.De Winter is nog lang hahaha

Hoi Marcel,

die oorsponkelijke V-stelling heeft het toestel niet voor niets meegekregen van de ontwerper ;)

Als je dit soort details zomaar veranderd, kan het vlieggedrag wel eens ernstig aangetast worden. De HB-1 heeft een goede reputatie als het gaat om de vliegeigenschappen ...

Just my two cents :)

Grtz,
Menno

Hoi Marcel,

die oorsponkelijke V-stelling heeft het toestel niet voor niets meegekregen van de ontwerper ;)

Als je dit soort details zomaar veranderd, kan het vlieggedrag wel eens ernstig aangetast worden. De HB-1 heeft een goede reputatie als het gaat om de vliegeigenschappen ...

Just my two cents :)

Grtz,
Menno

Dan maar 2 vleugel helften maken en hopen op het beste!!!!

Back