HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

Jojan ( Plotterwelt ) en ik hebben de vleugels van onze fourstars ook vlakker gebouwd.
Die van Johan zijn 120 is zelfs plat. En die vliegen ook niet slechter.

Het ligt misschien ook wel wat aan je vliegervaring.

Dus wat vlakker zou wel mogen, lijkt mij, maar uiteindelijk ben jij de bouwer, en de vlieger.

Brede symetrische vleugel

Ik ben mijn (3e) HB-1 nu aan het bouwen met een brede symetrische vleugel. Ik ben benieuwd Paul wat dat voor eigenschappen geeft.
Hij vliegt perfect met een orginele vleugel maar het blijft een raspaardje.
Mischien wordt hij wat goedmoediger??

Ook het stabilo en het kielvlak wordt wat groter door er wat meer ronding aan te geven aan de achterkant.

Twee helften; links en rechts

Als jij nou een vlakke vleugel bouwt en een vleugel me een met V- stelling dan horen we wel wat het beste vliegt.:D:D

Let er bij de bouw op dat je een linker en rechter vleugel bouwt. Het is niet de eerste keer dat iemand twee gelijke helften bouwt. Het mooiste is als je een vleugeltekening laat spiegelen.

Ook zelf de ribben intekenen op de tekening. Bij mij liggen de ribben ongeveer 7,8 cm uit elkaar. Een vleugelhelft is 85 cm breed, even rekenen. Ik kom op 13ribben. De buitenste ribben heb ik van triplex gemaakt voor de sterkte.

Succ6

Heren, jullie maken het me er niet makkelijker op maar nu heb ik dan toch uiteindelijk de knoop door gehakt. figuurlijk dan wel hahaha.
Ik ga de vleugel uit een geheel bouwen maar dan ondersteboven zoals ik al eerder aangegeven had. de boven kant blijft dan recht en onder kant krijgt een soort v.
daarnaast kan ik aangezien de winter nog lang genoeg gaat duren ook nog een vleugel bouwen met de juiste v-stelling. Zo komen we tenminste zeker er achter wat nu wijsheid is en wat niet.

ribben hebben we om de 6 cm geplaats zodat een helft uit 11 delen bestaat. in het midden krijg ik dan 2 ribben tegen elkaar aan.

Vandaag ben ik dan uiteindelijk begonnen met de kiel en stabilo.
Tevens heb ik de schuine liggers erin veranderd aangezien ik hem uit 4x4 balsa maak. Zelf denk ik dat deze kruis verbinding toch steviger is? zie foto
2mkav6.jpg

Zie nu ook dat ik nog 2 liggers vergeten ben te plaatsen in het midden hahah

Oorspronkelijk word het stabilo beplankt.
Wat is hier nu de juiste functie voor de beplanking of zou ik dit eventueel weg kunnen laten?

Hij is nu ook niet geheel symmetrisch... :mrgreen: (je spantje meest links zit verkeerdom) Het beplanken maakt het stabilo veel sterker, zowel op torsie als buiging, zou het dus wel beplanken al is het maar met 1mm balsa.

Hij is nu ook niet geheel symmetrisch... :mrgreen: (je spantje meest links zit verkeerdom) Het beplanken maakt het stabilo veel sterker, zowel op torsie als buiging, zou het dus wel beplanken al is het maar met 1mm balsa.

is een beetje opties hoor maar goed gezien. Want de lijnen die je nu ziet zijn er met een pen op getekend. rechts zie je er helemaal geen.
Uitendelijk valt het straks allemaal weg achter de 1mm beplanking.

Laatst bewerkt:
In de tussen tijd heb ik de kleine fout hersteld (dank aan Huibert) Zelf had ik er denk ik nog altijd gewoon overheen gekeken onder het beplanken. Dat beplanken is onder tussen ook al gebeurt.
Ben aan de 2de romp helft bezig door deze over te nemen van de eerste met wat huishoud folie ertussen zodat het een kopie word van de eerste.

2j4pjs7.jpg

Heb ik nu verkeerd om beplankt ???? niet dat het nog wat uit maakt want niks erop was ook niks!!!
Later op de dag kan ik eindelijk weer eens verder gaan ermee. (lag al 2 dagen stop)

Laatst bewerkt:
:oops: Ja de beplanking zit verkeerd. Had in de lengterichting van het stabilo moeten zitten, alleen dan draagt het (fors) bij aan de sterkte. Nu eerst kijken of het sterk genoeg is, indien niet kun je het nog versterken met heel dun glasmat. Pas alleen erg op met het gewicht, voor 10 gram op het stabilo heb je al snel 30gram voorin nodig ter compensatie. Ondanks de kleine foutjes ga je gestaag en netjes verder, gaat allemaal goedkomen :)

:oops: Ja de beplanking zit verkeerd. Had in de lengterichting van het stabilo moeten zitten, alleen dan draagt het (fors) bij aan de sterkte. Nu eerst kijken of het sterk genoeg is, indien niet kun je het nog versterken met heel dun glasmat. Pas alleen erg op met het gewicht, voor 10 gram op het stabilo heb je al snel 30gram voorin nodig ter compensatie. Ondanks de kleine foutjes ga je gestaag en netjes verder, gaat allemaal goedkomen :)

Zelf dacht ik al om karbon aan te bengen aan de achterzijde van het stabilo dat is nu 6mm dik geworden. Als ik nu 3 mm karbon aan de achterzijn plaats kan ik precie in het midden nog de gleufjes maken voor de schanieren.

Komt wel goed.

Kleine update.

Stabilo met kiel zijn nu klaar
23lb6mq.jpg

m9xdhx.jpg

2 romphelften zijn ook klaar, maandag kunnen we met de tussen schotten beginnen mits ik dan de triplex binnen heb.

Gelukkig had schoonpa nog wat triplex in de garage liggen zodat ik dat snel mee genomen had deze namiddag. Bij thuiskomst meteen naar boven en nog snel de eerste romp shotjes uit gezaagd. Zo kon ik de losse delen nog snel in elkaar zetten met lijmklemmetjes zodat het langzaam toch op iets begint te lijken. Zie foto's
aorot0.jpg

301n9ue.jpg

Ik mis nog de triplex platen in de binnenkant
van de voorste rompcetievanaf de voorkant tot
achter de vleugel die zorgen toch dat alles voldoende
sterkte krijgt.

Ik mis nog de triplex platen in de binnenkant
van de voorste rompcetievanaf de voorkant tot
achter de vleugel die zorgen toch dat alles voldoende
sterkte krijgt.

Dat ben ik nog niet vergeten hoor. Alleen zolang ik nog geen 1mm triplex in huis heb kan ik het niet verlijmen. Straks na het werk snel door naar ww. Maar toch even goed dank.

Vraag: niet dat ik het niet doe 1 mm beplanken maar zou het voor elektro ook wel echt nodig zijn? Aangezien ik veel minder trillingen heb ?

Trillingen heb je niet veel (als alles goed gebalanceerd is), maar wel aardig wat vermogen voor op de neus in koppel.

Dus dikte aanpassen mag wel, maar weglaten zou ik die versteviging niet.

Gamma triplex

Dat ben ik nog niet vergeten hoor. Alleen zolang ik nog geen 1mm triplex in huis heb kan ik het niet verlijmen. QUOTE]

Bij mijn laatse HB-1 heb ik dat 1 mm triplex vervangen door het superlichte 3 mm hobby-triplex van de Gamma. Aanmerkelijk goedkoper dan een plaatje 1 mm vliegtuigtriplex en je hebt weer een hele plaat "bouwmateriaal"
De HB-1 die nu op de bouwplank ligt krijgt de zelfde plaatjes aan de binnenkant.
Wel de breedte van de schotjes even aanpassen.

Met een 10 cc motor moet er toch nog wat lood bij voor. Ik ga daarom de neus ongeveer 3 cm langer maken waardoor de motor meer naar voren komt en er dus geen balast meer vooraan hoeft worden toegevoegd.

Laatst bewerkt:
Back