HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

Hoi Marcel,

wordt een mooi kissie hoor :)

Denk er aan wat contrasterende kleur aan te brengen, als je met alleen zilver bekleed en je gaat vliegen zul je je toestel slecht zien in de lucht.

Ik vlieg met een gedeeltelijk zilver / gedeeltelijk rode SlowPoke van Great Planes en als ik 100-150m en daar heb ik regelmatig last met de orientatie ...

IMG_3426_800x600.jpg

Grtz,
Menno

Hoi Menno,

Dank, Ik moet gewoon eerlijk bekennen dat hij ogv het zelfde kleuren schema gaat worden zoals Arnold hem eerst had. Gewoon weg omdat ik hem zo mooi vind. Er komt nog bordeaux rood metalic op.

Met de Carnaval in het land nog niet veel gewerkt aan de HB-1 vandaag.
Dus kleine update tot heden.
Zoals vermeld kwam er metallic bordeaux rood op. Eerst had ik een schema in gedachte zoals Arnold maar eenmaal bezig komt er iets anders te voorschijn.
2wc2m3c.jpg

2dcamqb.jpg

Nu langs de zijkant nog een baan blokjes maken.
Word vervolgd.

HB-1 special

Ja, dan bedenk ik dat ik ook nog zoiets heb wat op afwerking wacht.
Dus ook maar weer eens begonnen.

Rood en Geel worden de kleuren. Geel voor de roeren en rood voor de rest. De buik wordt ook Geel.

Zoals ik al eerder heb verteld, het ontwerp is wat aangepast. Een vleugel met een symetrische koorde. De stabilo en het roervlak wat aangepast naar Piper voorbeeld en wat uitsparingen in de beplanking gemaakt. Dat ziet er goed uit en het bespaart gewicht. Slechts een cockpitje en de neus is 3 cm langer geworden.
Hierdoor hoeft er minder lood mee omhoog.

Ziet er goed uit Arnold. Hier Toch maar terug gekomen op eerste gedachte.

Onder het plakken dacht ik dit gaat het worden.
wtbq55.jpg

Maar uiteindelijk ga ik toch voor de andere versie.
2zpmsrt.jpg

Zo morgen weer een dag.

Kleine update.
De vleugel zit nu ook in de folie.
Doordat ik de bout iets te warm had was de folie bij een airilon net iets te veel gekrompen waardoor ik mijn patroon weer daar op moest aanpassen. Nog 2 rijen blokjes plakken op elke uit einde en dan is die voor mij klaar.
30k9dup.jpg

Word vervolgd.

Naam HB?

Daar komt De naam van toestel te staan HB-1 Of ik maak dat stukje blokjes.

HB staat voor Hobby-Bulletin, een hobbyblad uit de jaren 80/90. In april 1984 komt er een bouwbeschrijving in dat blad te staan en de mogelijkheid om de tekening, de materiaallijst en de bouwbeschrijving te bestellen bij de Muiderkring, de uitgever van dat blad.

Het model is ontworpen door Henk en/of Cees Kaijim. Zij schreven regelmatig in Hobby Bulletin.

HB staat voor Hobby-Bulletin, een hobbyblad uit de jaren 80/90. In april 1984 komt er een bouwbeschrijving in dat blad te staan en de mogelijkheid om de tekening, de materiaallijst en de bouwbeschrijving te bestellen bij de Muiderkring, de uitgever van dat blad.

Helamaal juist Arnold en als ik het me goed herinner heeft hij toen ook deze naam gekregen van het blad niet????

Hoi Marcel,

komt er ook nog een motorkapje op ?
Of wil je die outrunner gewoon in de frisse lucht houden :)

Ik ben zeer beneiuwd hoe je met het zwaartepunt uit gaat komen.

Grtz,
Menno

De motor word nog mooi weg gewerkt met een kapje.
Daar ga ik me morgenvroeg aan begeven tevens ga ik dan de schanieren plaatsen.
Elke dag een klein beetje anders hou ik te veel vrije tijd over deze vakantie hahaha.

Tot heden komt het nog redelijk goed uit. Gelukkig kan ik als laatste bepalen waar de lipo komt te liggen zodat die het juiste belans kan gaan bepalen.

Kleine update,

Deze dagen is er niet veel aan de hb-1 gewerkt maar er is wel weer een kleine vooruit gang.
Motor zit erop, staartstuk is klaar en landingsgestel zit er onder. Het einde komt langzaam in zicht met de bouw. Elektronika erin en de laaste afwerkingen en motorkapje afmaken.
5vw61h.jpg

3531qpc.jpg

2vb0v1x.jpg

Word vervolgd,

Nu weer even verder aan pylon racertje genaamd rapster.

Ik ben bang dat je met je zwaartepunt niet goed gaat uitkomen daar de voorkant van de afneembare cockpit sectie al ongeveer boven het zwaartepunt begint.
Hoop voor jou dat ik ongelijk heb want je vliegtuig (HB1) ziet er prachtig uit.

Ik ben bang dat je met je zwaartepunt niet goed gaat uitkomen daar de voorkant van de afneembare cockpit sectie al ongeveer boven het zwaartepunt begint.
Hoop voor jou dat ik ongelijk heb want je vliegtuig (HB1) ziet er prachtig uit.

Daar komen we wel mee weg. Zwaarte punt is precies op de ligger. Van de achterkant gezien tussen het 4de en 5de blokje. Daarnaast kan de lipo helemaal tot voren geschoven worden als het moet. En kan ik de motor kap ook nog verzwaren.
Moet goed komen.

Dank voor kompliment.

Laatst bewerkt:
Back