Heli maakt een vreemd geluid bij het opstijgen

Beste leden,
Gezien het mooi weer is ben ik de afgelopen dagen veel buiten met mijn heli.
Helaas heb ik een crash gehad had een fout gemaakt dat de schakelaar op 3D stond tijden opstijgen de heli is het gras gekomen tot zo ver geen zichtbare schade, alleen tijdens het opstijgen maakt hij een vreemd geluid net als er een oude wasmachine heel hard op toeren draait dat geluid verdwijnt als ik steeds mee pitch geeft zoals bij idle up als normaal dat was in het begin niet zo nou vraag ik mij af is mijn swash plate stuk de ring die in het midden zit?

Een andere vervelend ding is dat mijn achter staart hele kleine uitslagen maakt ,heb ff gekeken of ik binnen de heli kan laten op stijgen op vinyl ondervloer is niet te doen dan draait hij en eens op z,n as razend snel en heel eng maar buiten gebeurd het niet dan staat hij op een drone landing pad op het gras.
Overigens wilde ik de heli nog binnen uit trimmen maar gezien hij dan in eens binnen weer om z,n as draait laat ik dat achterwege en moet ik het buiten doen maar het is niet te doen ik kan niet tijden de vlucht uit trimmen het kan wel maar dan moet ik mijn vingers van de control sticks af en op de knopjes gaan schuiven terwijl hij dan naar links schiet.

Misschien weet iemand hier wat het zou kunnen zijn.

Katy,

Bijlagen

• IMG_1650.jpeg
    IMG_1650.jpeg
    360,2 KB · Weergaven: 20
  • IMG_1652.jpeg
    IMG_1652.jpeg
    328,8 KB · Weergaven: 15
  • IMG_1947.jpeg
    IMG_1947.jpeg
    248,2 KB · Weergaven: 19
  • IMG_1951.jpeg
    IMG_1951.jpeg
    227,2 KB · Weergaven: 20
  • IMG_1952.jpeg
    IMG_1952.jpeg
    256,3 KB · Weergaven: 23
even een paar dingen achter elkaar, ik ben vaak wat langdradig :yes:

3d stand met opstijgen is helemaal geen probleem.
in feite is dat je idle 1, zoals dat normaal heet. wil helemaal niet zeggen dat je 3d moet doen in die stand.
hij gaat alleen niet meer naar 0 gas in die stand, wat ik persoonlijk heel fijn vind
idle hoort je rotor 1 toerental te hebben. ook onder belasting, daarom zie je soms een throttle curve met hoge kanten erin, zodat hij ook onder belasting hetzelfde toerental heeft.

in normal heb je nog wel eens dat het gas mee loopt met de stick, ik vind dat de heli daar erg onrustig van wordt.
tikkie omhoog = meer pitch EN meer gas, dus gaat hij door pitch en gas omhoog.
dus overschiet hij, doe je gas omlaag, waar hetzelfde gebeurt.

Ik stijg altijd in idle op...
ligt iets aan de heli, sommige hebben niet zo'n heel goede soft start (dat de regelaar zorgt dat de boel rustig optoert)
dan moet ik via de normal vliegfase langzaam gas geven, en op half stick zet ik de idle up schakelaar over.
meeste heli's klap ik meteen de idle knop om, dan toert hij dus zelf op.

tijdens afstellen moet je wel proberen om de pitch curve (bladhoek) in de verschillende vliegmodussen hetzelfde te hebben.
anders gaat hij bij overschakelen opeens springen

Geluid:
Vaak als een heli omvalt (ik denk dat dat is gebeurt bij de "crash"), krijgt de feathering shaft een tik.
dat is de as die tussen de twee bladhouders zit.
die raakt dan scheef.
waardoor het ene blad iets hoger/lager gaat draaien dan de ander, wat natuurlijk trilling / onbalans geeft.
dat is natuurlijk toer afhankelijk. kan zijn dat onder belasting de boel net ff recht trekt, toeren iets zakken, of bijvoorbeeld de romp door de voorbijstromende wind niet meer rammelt

kan ook dat de hoofd as een heel miniscuul tikje scheef is.

Swash plate kan eigenlijk niet kapot zijn.

Staart:
het is een staart met een losse staartmotor.
eigenlijk kun je daar heel weinig mee, je kan zonder lopende motor weinig zien.
normaal als een heli niet actief genoeg zijn staart corrigeert, is de gain instelling te laag van de staart.
daar zal in je zender een optie voor zijn, meestal kanaal 5.
anders zal er ergens op de print in de heli ergens een potmeter (schroefje) zitten om de gain wat omhoog te draaien.
ik ben niet bekend met jouw specifieke heli, geen idee hoe de electronica er uit ziet.

Normaal hoort iedere heli ook tijdens het optoeren, zijn staart recht te houden
een klein stukje wegstappen, dat kan. maar zeker geen complete rondjes..

als work around.
Zet in je achterhoofd.. nogmaals, ik ken je zender en heli electronica niet...
sommige zender/ontvanger sets bij standaard RTF dingen vergeten bij uitzetten de trim instelling.
heb je de vorige keer je best gedaan, keer erna kun je weer opnieuw starten met trimmen.

gewoon voor je opstijgt, alvast 10 of 20 kliks op de trim geven.
ff tellen. heb je hem eenmaal recht, uitzetten
kijken of de zender set de trim onthoud.
zo niet, onthouden hoeveel trim kliks hij nodig had

Back