Helling Vliegen Zoutelande

Had eerder verwacht naast hotel Zuiderduin. Daar staat nl. vreemd genoeg een windzak op een sportveld.
Maar het lijkt me niet zo'n goed idee om, bij hellingstijgwindcondities, achter het duin te landen... (of je moet nog een héél eind verder downwind gaan)
 
Afgelopen week daar wat rond gekeken. Nu heb ik geen ervaring met hellingvliegen maar zou het graag eens proberen. Nu vraag ik mij af waar jullie landen?

Groeten Gert

Hoi Gert,

Kijk even naar bericht # 309 in dit draadje, daar is omschreven wat makkelijk is als starter om te doen.
Als je het niet helemaal aandurft de 1e keer, post even wanneer je denkt te gaan, mogelijk is er een local die even wil helpen.

Gr. Evert.
 
Bedankt voor alle tips.
Ik hoop het snel eens te gaan proberen, zit alleen nog met het Knvvl lidmaatschap.

Groeten Gert
 
Waar waren toch al die modelvliegers? :confused: ,op Arno en Ed na dan want die hadden materiaal pech.....

Sorry JW er stond een beetje weinig wind ;)

Er moest trouwens ook wat verdiend worden....

normal_CXX_8867_Utrecht_Anne_Frankplein_20060630.JPG


Busje rijden dus...
 
helling

Ha Frank,d'r wordt hier achter de duinen van't Zoute Landje ook nog driftig gebouwd :yes:maar morgen schijnt er ook genoeg wind te komen
dus best kans dat de Floh er nog af gaat.

Komende periode wisselvallig dus veel zw denk ik.

Gr.j-w
 
Al de hele week ZW. Wordt er niet meer gevlogen in Zoutje landje?

Naast vliegen wordt hier ook aan paardrijden gedaan (over het strand :)), aan mountainbiken (over de parapent duinen) :)), aan zeilen (op de Oosterschelde | Veerse meer :D), aan thermieken ;) (in de binnenlanden van Walcheren, met de meeste zonuren van Nederland, maar soms teveel zeewind), aan helling vliegen.. op Zoutelande, of aan de kustlijn Domburg - Oost Kappelle :p, aan Zonnebaden met moeders aan het strand :cool:8), etc, etc...

Mijn probleem (als geboren Twentenaar) is dat je in dit Zeeuwse (vakantie) land te veel hobby's dicht bij de deur kunt beoefenen waardoor soms zelfs het hellingzweven op de 60 meter hoge bult er wel eens bij inschiet.....:|

Gr. Evert.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje aan de locals:
Is er een aktueel regelent en overzicht van de mogelijkheden voor vliegen op Zoutelande?
Bijvoorbeeld: hoe serieus moet je het ''niet overdag vliegen in juli augustus'' nemen en niet vliegen bij vloed?
Wat is een aardige camping in de buurt?
Alvast bedankt.:)
 
Laatst bewerkt:
Vraagje aan de locals:
Is er een aktueel regelent en overzicht van de mogelijkheden voor vliegen op Zoutelande?
Bijvoorbeeld: hoe serieus moet je het ''niet overdag vliegen in juli augustus'' nemen en niet vliegen bij vloed?
Wat is een aardige camping in de buurt?
Alvast bedankt.:)

RC vliegtuigen worden in Zoutelande geschaard onder het reglement van bestuurbare vliegers. Voor details zie oudere berichten in dit draadje.

Het idee wat er achter het "niet vliegen met vloed" zit is: Bij vloed is er minder strandruimte beschikbaar. Als je dan met bestuurbare vliegers aan de gang gaat op een dicht bevolkt strand vraag je om trammelant. Om diezelfde reden is het vliegverbod voor 19.00 ingesteld (na 19.00 is de hoofdmoot van de badgasten weg).

Van niet vliegen bij vloed na 19.00 heb ik me nog nooit wat aangetrokken ( strand is dan toch bijna leeg) en daarin ben ik vooral niet de enige gezien het aantal bestuurbare vliegers wat je soms op het strand zit. Of ik vlieg voor 19.00 hangt af hoe vol het strand is (bv: bewolkt en ZW5) om geen overlast te veroorzaken.

Gr. Evert.
 
kennismaking met Zoutelande

Na helemaal lekker gemaakt te zijn door dit draadje, op vrijdag 24 juni eindelijk ook eens op Zoutelande gevlogen.
Wind was perfect, ik schat een dikke 4 tot 5, vrijwel haaks op het duin.
Model was een 1,5m hotliner, al heb ik de motor niet aan gehad.
Na enig gezoek en met behulp van dit draadje uiteindelijke de goede stek gevonden.
Loslaten van de kist was erg spannend, hij was amper vast te houden in de sterke wind, maar eenmaal vliegend ging het mooi soepel.
Het vliegen zelf vond ik na enkele keren héén en weer geragd te hebben al snel saai worden. Ik vind de ruimte waarin je kunt vliegen vrij klein en veel meer dan héén en weer scheuren was (leek mij?) niet mogelijk. Jammer dat er geen 'local' was die me kon laten zien wat er nog meer mogelijk is.
Landen was vrij spannend, al vliegend die hele lange houten trap naar het strand afgelopen, pff, lijkt me niet echt de aangewezen landingsmethode. Maar boven op het duin landen op dat 1,5m brede schelpenpaadjes tussen de hekken zag ik al helemáál niet zitten.
Al met al een leuke ervaring, maar het bleef toch wat achter bij de verwachtingen die ik had van 'de mooiste hellingzweefstek van NL'.

Dat melden bij de balie van hotel Zuiderduin was ook een leuke (verplicht volgens het bord):
"Hallo, ik kom me even melden als gastvlieger op de helling"
"Pardon?"
"Ik wil hellingzweven met mijn model op het duin hierachter, op het bord staat dat niet-leden van MVC Delta zich dan hier moeten aanmelden, bij deze".
"Ik weet niet waar u het over heeft, ik haal mijn collega er even bij"

Nogmaals uitvoerig uitgelegd wat ik wil en waarom ik aan die bali sta.

"Ik werk hier al vele jaren, en ik zie regelmatig mensen met vliegtuigen over het pad heen en weer sjouwen, maar ik heb nog nooit iemend aan de balie gehad die zich kwam melden. Mij is ook niets bekend van een regeling en van MVC Delta heb ik nog nooit gehoord."
"....OK, dan ga ik nu gewoon vliegen".
"Goedendag"

Lachen jôh
 
Hoi Ron,

met 4-5 recht op het duin kun je een heel eind weg vliegen. Dan kun je wellicht de vloedlijn wel halen. Dus ook grote cirkels vliegen is geen probleem. En je kunt ook ongestraft onder je door vliegen, want je weet toch wel dat ie weer omhoog komt.
Loopings, rollen, vierpuntsrollen... alles is mogelijk.
Wat is er dan zo saai aan?

Ach voor ieder wat wils zullen we maar zeggen.

Wie weet treffen we elkaar nog wel eens op die bult.

Grtz Frank
 
Back
Top