Na een paar ongelukkige pogingen bij de ketelmeerbrug kom ik tot de conclusie dat mijn "lazy dog" zelfbouw-tweeasser van 1.80 m niet bijzonder geschikt is voor hardere wind. Goed, het was een vliegtuig bedoeld voor de risico-vollere dagen zodat er ook eens wat stuk mag gaan, maar om nou elke dag met een radslag te eindigen was ook niet de bedoeling. Ik weet dat 'ie het met minder wind perfect doet van eerdere ervaringen.
Bij de laatste poging concludeerde ik dat een groter richtingsroer wel hielp maar niet genoeg, maar het vliegtuig werd nog steeds flink heen en weer gesmeten. Misschien toch gewoon de turbulentie van de turbine palen die daar staan? Lood erbij helpt iets, maar overduidelijk niet genoeg. De lazy dog heeft een min-of-meer clark-y profiel (verdund) en weegt ongeveer 900 g.
Wat maakt een vliegtuig geschikt voor meer wind aan de helling? Is het vooral meer massa, of zit het in andere dingen zoals het hebben van rolroeren en een sneller profiel? Gebrek aan stuurmans-ervaring?
Er moet binnenkort een hellingkistje komen voor de hangaar, vrees ik. Ik ben dus heel benieuwd hoe jullie het voor elkaar krijgen om bij de maasvlakte te vliegen met 6 Bft en je vliegtuig in 1 stuk weer mee naar huis te nemen!
Bij de laatste poging concludeerde ik dat een groter richtingsroer wel hielp maar niet genoeg, maar het vliegtuig werd nog steeds flink heen en weer gesmeten. Misschien toch gewoon de turbulentie van de turbine palen die daar staan? Lood erbij helpt iets, maar overduidelijk niet genoeg. De lazy dog heeft een min-of-meer clark-y profiel (verdund) en weegt ongeveer 900 g.
Wat maakt een vliegtuig geschikt voor meer wind aan de helling? Is het vooral meer massa, of zit het in andere dingen zoals het hebben van rolroeren en een sneller profiel? Gebrek aan stuurmans-ervaring?
Er moet binnenkort een hellingkistje komen voor de hangaar, vrees ik. Ik ben dus heel benieuwd hoe jullie het voor elkaar krijgen om bij de maasvlakte te vliegen met 6 Bft en je vliegtuig in 1 stuk weer mee naar huis te nemen!