Hellingvliegen maasvlakte

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Berrie, 27 jul 2007.

1. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Ja dus , ik denk even checken of het ernst is (vooral wat het bekeuringenaspect betreft), maar anders denk ik dat de KNVvL en of wijzelf bij het havenbedrijf aan de bel moeten.

2. MaartenX

MaartenX

Lid geworden:
    2 okt 2008
    delete

Laatst bewerkt: 7 mei 2013
  3. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    Ik heb de afratestering ook gezien. Paaltjes met ijzerdraad en bordje met veboden toegang, wetboek van blablabla.
    Helaas....het is niet kennelijk weer niet anders. Starten van de duinovergang, landen op het stranden boete riskeren bij fuckup op het duin. Ik heb laatst gevlogen bij windkracht 3 en dat is echt minimaal, dan moet je met dlg's of zo aan de gang.
    ZW 4 tot 6 op het boven beschreven oude duin en je hebt een heerlijke tijd! Ik reed er zaterdagmiddag nog even langs, er was maar een kist in de lucht (wel een hele mooie maar kon hem niet herkennen) en was even jaloers omdat ik niets te vliegen bij had maar ja....ik was met vrouw en kind op stap en niet met vliegtuig.

Justus

4. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Persoonlijk vind ik het nieuwe badstrand, tussen de betonnen trappen, eigenlijk helemaal niet geschikt voor onze hobby, omdat het er altijd wel bezoekers op de trappen aanwezig zijn. Wij vliegen daar tussenin / overheen, en dat gaat geheid een keer fout.

Verderop richting het noorden is het veel rustiger.

Gezien de windrichting zal het morgen vooral op het oude duin goed vliegen zijn. Ik ben er vanaf een uur of 11:00.

Vincent

5. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    Mee eens Vincent. Zodra de zon schijnt is het daar te druk met volk. Ik kom er alleen doordeweeks in de winter.
    Ik zal helaas over moeten slaan, heb een rugblessure waarvoor ik aan medicijnen zit waar ik niet mee mag autorijden. Veel plezier!

6. mavlo77

mavlo77

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Vandaag voor het eerst gaan vliegen op het oude deel. Ik heb daar Peter (Grey) getroffen en samen gevlogen. Bedankt Peter voor de gezelligheid, goede tips en de aanwijzingen om tot een succesvolle landing te komen. Het is toch even wennen om lager dan ooghoogte te vliegen in een diepte die lastig in te schatten is.

[​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Het was vandaag prachtig weer! Lekker zonnetje, lekker windje, en een mooi steil duin.

Ik de Slopium gevlogen! Erg lastig vliegen, want het CAM system van het linker en rechter hoogteroer zit nog altijd wat los. Er zit niets anders op dan thuis de hele staart uit elkaar te halen, en de cams met epoxy op de as te verlijmen.

Maar goed, ondanks dat toch even gevlogen, en dat ging eigenlijk prima. Er zit nog wel veel afstelwerk in dit kistje, maar eerst dat gedoe met het madcam systeem oplossen. De romp is opnieuw geknikt, dus die krijgt een aantal reepjes roving op de buitenkant geplakt. Definitief te zwak gebouwd.

Bij snellere passes hoor je de folie van de vleugels behoorlijk tekeer gaan.

Het oude duin is vrijwel 90° steil, en 10m hoog. Ideaal voor dit kistje!

De Ellipse mocht er ook nog even uit, maar kon eigenlijk wat te weinig energie opbouwen voor bijvoorbeeld een mooie looping. Er vloog ook een deltavlieger mee, maar we zaten elkaar niet in de weg.

Peter en Mavlo kwamen rond 13:45 aanwaaien, maar toen moest ik al weer hurry up terug naar huis...

Leuk om toch wat foto's van jullie avonturen te zien!

8. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Ik vertrek zodadelijk richting Maasvlakte.
    Even bij Polyservice langs voor wat glas.
    Denk tegen 12:00 op de 'oude' plek te zijn.
    Ga ook poolshoogte nemen in verband met de verboden.

Rick

9. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Oude plek, niewe plek, watte?

t blijft komend weekend waaierig, kan iemand mij uitleggen waaro?

10. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Als je in Google maps 'Maasvlakteboulevard' in typet zie je de weg waaraan het 'nieuwe' strand ligt.
    De ronding van de weg waar 'Noordzeeboulevard' is de 'oude' plek.

Rick

11. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Vandaag gevlogen op de oude plek bij de windmolens.
    Lekker strak windje met weinig turbulentie, ruim 5 Bft.
    Er vloog niemand anders (wel ruim meer dan 100 kitesurfers) en ik durfde met deze wind de Pace niet zelf te starten.
    Je hebt zowiezo maar weinig grip op de dunne romp voor of achter de vleugel, en daarbij was het te koud was om langer dan 30 min. zonder handschoentjes te vliegen, dat gooit ook niet lekker.
    Wel 2 heerlijke vluchten, samen ruim 2 uur, met de MPX AKRO gevlogen.

Met deze wind wordt je wel gezandstraald als je op de rand van de steile duim staat, boven valt het mee. Op de nieuwe duim is ook veel zandbeweging.

Het is wel begrijpelijk dat de borden er staan.

Maar het was niet de afspraak. Er moeten dus nieuwe afspraken en plekken gemaakt worden op voldoende afstand van de opgangen om niet te veel risico voor de badgasten op te leveren.

Ik zal kontakt opnemen met een aantal van ons om dit via de KNVvL aan te kaarten.

Rick

12. mavlo77

mavlo77

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Hier het filmpje van mijn eerste hellingvlucht gisteren (van launch tot landing). Het is misschien een beetje saai beginners-achtig gevlogen en af en toe vals gespeeld met de motor (al was het sporadisch even een dotje gas als er even iets overwachts gebeurde). Maar goed, alles heel... en genoten! Daar gaat het om :).

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    Lekker hoor!

Ik start daar altijd bovenaan i.p.v. bij die richel omdat de liftband dan veel breder is. Als je laag zit bij die richel kan je niet ver naar het strand uitwijken omdat je dan geen stijgwind meer pakt, dan moet je flink naar het duin terug om lift te pakken en dat kan best spannend zijn.
    Verder bovenop het duin kan je makkelijker de neus naar het strand sturen en je kist laten lopen. Je pakt dan best makkelijk hoogte en kan je nog veel verder voor het duin komen. Zeker daar als je wat hoogte hebt kan je echt heel ver voor het duin komen zonder problemen om op hoogte te blijven.
    Die richel zorgt voor enorme turbulentie als je te laag en te dichtbij zit, dan heb je een vlotte kist nodig om daar lekker doorheen te komen. Landen doe ik het liefst bovenop het duin maar als het er zo druk is als bij jullie probeer ik vaak in de luwte van die richel in het duingras te landen. Bij veelmwind > 6bf wijk ik toch uit naar het strand.
    Mijn rug laat even geen vliegen toe....ik zit met pijn in mijn ziel naar de wind te kijken en zoek een beetje afleiding in afbouwen van mijn Habicht......die zal het daar goed gaan doen!

Justus

14. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Voorlopig overzicht (correcties/aanvulling welkom via PB)

1: centrale aanrijpunt knooppunt Maasvlakteweg/Maasvlakteboulevard
    Hier kom je aan als je de bruine borden ‘’Maasvlakte strand’’ volgt vanaf de N15.
    Er zijn alternatieven maar dit is het eenvoudigst.
    Coordinaten N 51.55.983 E3.58.620
    2: Het ‘’oude duin’’
    Wind: ZW ,Coordinaten N 51.55.189 E 3.59.304
    Het hoogste duindeel maar ook onregelmatig gevormd, toegang vrij tot aan daar waar het natuurstrand begint.
    Nadeel: wordt ook het meest bevlogen door de schermvliegers en soms zeilvliegers.
    Modelvliegers vind je meestal aan het meest noordwestelijke deel van deze spot.
    3: parkeerplaats bij het extensieve strand
    Wind ZW tot W Coordinaten: N 31.57.163 E 3.58.002
    Strak nieuw duin ,niet al te hoog.
    Nu ter discussie wegens afrastering en nieuwe aanplant?
    4: parkeerterrein extensieve strand
    Wind NW Coordinaten: N 51.58.582 E 3.58.734
    Iets hoger nieuw duin, ook ter discussie wegens afrastering en aanplant?
    5: Parkeerterreinen intensieve recreatiestrand (badstrand)
    Wind ZW
    Strak nieuw duin, alleen gedoogd vliegen bij minimale stranddrukte.
    Ook ter discussie wegens afrastering en aanplant?
    6:Bocht-hellingkje; nieuw duin bij iets rustiger deel van het recratie strand: zie pnt 5.
    Te belopen vanaf eerste parkeerplaats intensieve strand
    Wind ZZW

Nog een overzicht:[​IMG]

Hoop dat dit helpt.

15. mavlo77

mavlo77

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Bedankt voor de uitleg! Ik volgde eigenlijk Grey, en kon me wel vinden bij het idee om te landen op het strand. Zeker omdat het duin zelf vol met houterige beplanting staat, en mijn vleugels en onderkant niet echt beschermd zijn (op stukkie verpakkingstape na op de romp). Dat is 5 keer landen en ik heb een gare kist met japen in de onderkant en gaten in de voorrand van de vleugels. Ik ben een beetje iemand van de zo perfect mogelijke landingen zeg maar, dus voor mij is het tegen-natuurlijk om hem zomaar in het struikgewas te parkeren :D... Maar goed het lukte me om toch wel redelijk wat rond te vliegen op een gegeven moment, vooral dan boven ooghoogte. Ik kan me voorstellen dat eronder het wat smal is als je daar bij die richel staat.

Het zou trouwens wel fijn zijn dat als er dan een gedoogafspraak en dus acceptatie van modelvliegsport is, dat er ook een veldje is waarop zonder obstakels geland kan worden. Hoeft niet groot te zijn, al is het 10 x 10 meter vrij zand ofzo.

16. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    Ik duik ook niet als een eend op het land het duingras in hoor. Maar netjes op het duin zetten scheelt een hoop klimmen en ik ben nogal lui ;-)

Op het strand landen is altijd het lekkerst en je hebt meteen het grote nadeel gemerkt van de huidige populariteit van de maassvlakte. Drukte op het strand. 5 jaar geleden had je op zo'n dag nog geen kwart van het aantal vliegers en hooguit 3 wandelaars.
    Maar ik heb nog geen problemen ervaren met een landingsplekje vinden.

Dit draadje staat al redelijk vol met wat er allemaal wel en en niet afgesproken kan worden. Ik ervaar weinig problemen met de overige hobbyisten, alleen als het druk is kies ik de veilige kant en ga ik niet vliegen.
    Dat geluk heb ik wel met vaak doordeweeks vrij. Dan is er ruimte zat, ik heb geregeld het hoekje bovenop na het laatste parkeerplaatsje als landingsstrip gebruikt omdat er helemaal niemand anders was

17. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Thanks! Zal ik hier een nieuwe start posting van maken Peter?

18. mavlo77

mavlo77

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Helemaal mee eens, ik kies ook altijd de veilige kant en vlieg niet als het niet prettig voelt. En alles valt of staat ook een beetje sociaal opstellen en onderling afstemmen. Als niemand elkaar in de weg zit, dan komt het allemaal goed ;).

19. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Het issue: draadhekken en afscherming van de nieuwe duinbeplanting hebben intussen de aandacht van de KNVvL.
    Toegezegd is dat zij hierover kontakt gaan opnemen.

20. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    Afgelopen weekend was er een lekker NW-en windje en heeft mijn habicht een heerlijke maiden gehad:

Gestart vanaf de strandovergang en geland op het strand, ik heb geen probleem ervaren met de nieuwe hekwerken....alleen op het duin landen is er dan even niet bij maar dat was ik met deze toch al niet van plan.

Justus

Deel Deze Pagina