Help, ik wil een vliegtuig bouwen!

Dag lieve internetmensjes,

Modelbouw lijkt mij een geweldige hobby. Zelf heb ik door de jaren heen voornamelijk aan de softwarekant gewerkt met af een toe een Arduino-uitstapje, maar zou zelf wat meer praktisch willen knutselen-- zoals aan een vliegtuigje.

Stel, ik weet voor een habbekrats een functionele Futaba 4VF-FM afstandsbediening op de kop te tikken, incl. wat servo's en een accu'tje die erbij horen. Als ik er nog een borstelloze elektromotor, rotor, etc. bij haal en natuurlijk materiaal voor de romp van het vliegtuig, is dat voldoende om gewoon wat in de lucht te krijgen?

Alvast bedankt van een groentje

Ja hoor... alleen is het wel een beetje de omgekeerde volgorde. Je wil vast wel een vliegtuig waar de aandrijving een beetje bij past... het zou best lastig kunnen zijn om bij een willekeurige motor etc. een vliegtuig te kiezen dat daarbij past en dat bovendien geschikt is voor een beginnende modelvlieger... en verder zijn er allerlei keuzes die je eerst wil maken; wat voor soort vliegtuig -een motorvliegtuig of een zwever of een motorzwever.... een bouwpakket of iets dat al min of meer af is...
Kijk eens naar dit draadje: https://www.modelbouwforum.nl/threads/welk-vliegtuig-om-mee-te-beginnen.150081/
Dan heb je een idee wat voor keuzes er zijn.
Het verhaal is inmiddels een beetje gedateerd, de 35 hz zenders kan je wel vergeten, maar globaal gaat het nog best op. Waar het begint te verzanden in wat andere forumleden ervan vinden kan je best ophouden met lezen.

Als je toch die Futaba 4VF-FM wilt kopen, let er dan op dat het een 35 MHz versie is, die frequentie is exclusief te gebruiken voor radiobestuurde modelvliegtuigen. Maar ik ben het met Bart eens, je kunt je met het oog op de toekomst beter oriënteren op een 2,4 GHz installatie. En als je daar voor kiest, let er dan op dat de zender en ontvanger(s) van dezelfde fabrikant moeten zijn, anders werkt het niet. Er zijn uitzonderingen, maar als je een beginner bent zou ik me daar voorlopig niet in verdiepen.

Laatst bewerkt:
Back