HELP. Ik wordt gek van Graupner MX-12 zender

Even een noodkreet. Ik heb een halfjaar geleden een MX-12 zender gekocht. Het is me ondanks de fouten in de handleiding destijds toch gelukt om 3 receivers te binden. Ik heb onlangs 2 receivers er bij gekocht, maar het lukt me niet meer ze te binden.

De meegeleverde handleiding / handleiding op graupnersite is onjuist. Graupner zelf reageert niet op hulpvragen. Op internet heb ik al 3 varianten gevonden en geprobeerd. Niets lukt. Ik ben er al 2 avonden mee zoet geweest. Wie kent de juiste procedure, of weet waar ik deze kan vinden.

Zender: MX -12 Graupner Hott
Receiver: GR-12L

Belangrijk is dat ontvanger en zender niet te dicht bij elkaar liggen tijdens het binden. Moet zeker een meter tussen zitten. Heb je daar rekening mee gehouden?

Anders zou misschien zou een firmware update helpen....

Dat meter uit elkaar leggen is me wel bekend. Een complete correcte bind instructie niet;). Heb je die voor me?

Blijkbaar ging het bij eerdere modellen anders: help-mx-12-hott

Trouwens, zeker weten dat je zender en je ontvangers dezelfde software versie draaien?

Laatst bewerkt door een moderator:
Haha, die baardmans video komt me bekend voor. Had ik gevonden. Werkt niet. De instructie hier in het forum linkje werkt ook niet. Of de software niet up to date is / matched weet ik niet. Sinds ik hm gekocht heb werkt de zender met eerder gebonden receivers goed. Wat een gedoe zeg, ik wil mn futaba terug.

Nou daar gaan we:

Schakel nu de stroomvoorziening van uw ontvanger in: op de ontvanger knippert de rode LED. Gebeurt dit?

Druk de SET-knop op de ontvanger in en hou deze ingedrukt, totdat de nog steeds rood knipperende LED na ca. 3 seconden ongeveer 3 seconden lang rood/groen gaat knipperen. Gebeurt dit?

U kunt nu de SET-knop van de ontvanger loslaten. Zolang
de LED rood/groen knippert, bevindt de ontvanger zich in de bind-modus.
Start nu binnen deze ca. 3 s het zogenaamde binden van een ontvanger aan het actuele modelgeheugen door een kort aanraken van de centrale SET-toets van de rechter touch-toets. Tegelijkertijd begint op het display het woord “BINDEN” in plaats van de drie “---“ in de omkadering van de regel “geb. ontv.” te knipperen. Let op: als er al een ontvanger gebonden is aan het actieve modelgeheugen moet je handmatig naar het bind menu navigeren! Dit moet je dan doen voor je de ontvanger in bind modus zet, dat red je nl. niet in 3 seconden. Lukt dit?

Wanneer binnen ongeveer 10 seconden de intussen weer rood knipperende LED van de ontvanger uit en brandt deze nu permanent groen, dan is de bind-procedure succesvol afgesloten . Uw model-/ontvangercombinatie is nu klaar voor de start. Tevens verschijnt op het display het nummer van de nu aan dit modelgeheugen “gebonden” ontvanger. Dit gebeurt dus niet?

Knippert daarentegen de rode LED langer dan ca. 10 seconden, dan is de bindingprocedure mislukt. Ook zijn op het display weer de drie “---“ te zien.
Dit is dus bij jou het geval?

Verander eventueel de positie van de antennes en herhaal de procedure.
Dit heb je al (vaak) geprobeerd?

Heb je al eens een andere accu geprobeerd op je ontvanger, misschien is de spanning te laag?
Heb je als eens een ander modelgeheugen proberen te binden?
Beide ontvangers willen dus niet binden?

Mooi dat jullie niet zomaar opgeven.

Ik vond vanavond tijd om er mee aan de gang te gaan. Kennelijk is er tijdens de eerdere bind pogingen toch iets gebeurd, dat zich nu pas openbaart.

Ik sloot, om te binden, exact hetzelfde testsetje aan als eerdere keren.

Stuitert meteen de buitenloper over mn bureau de kamer door. Ik had kennelijk opeens contact en op de rechterstick de throttle. Daar vlieg ik normaliter hoogte en aileron mee. De stick stond dus op halfgas, waardoor de buitenloper er van door ging.

Van een bestaand goed model heb ik nu de instellingen gekopieerd naar een lege plek in de zender.

Servo's aangesloten. Alles doet het normaal. Onbegrijpelijk. De vorige keren gebeurde er niets en nu stuitert opeens de motor door de kamer en doet alles het.

Nog wel 2 zaken die me opvallen. De led van beide receivers blijft continu snel rood knipperen waarbij de zender om de seconde een kort signaal geeft.

Moet hier nog wat aan verandert worden?

Ja, dat moet je veranderen!

De ontvangers zijn nu wel gebonden, maar niet op het modelgeheugen, waarop ze worden gebruikt. Je zult opnieuw moeten binden en bij de GR-12L ontvangers de procedure volgen, zoals Crielair hierboven heeft beschreven. Eventueel kun je ook op de Graupner site de handleiding van de GR-12L onder 'downloads' vinden: Graupner

Alleen als het modelgeheugen is voorgeschakeld, waarop de ontvanger is gebonden, zendt deze de telemetrie data terug en houdt de zender op met z'n gepiep.

Dat is niet goed: zeker veranderen!
Ook zou ik niet de bind procedure uitvoeren met van alles aangesloten op je ontvanger... Alles er uit halen, alleen een 5V accu aansluiten en de bind procedure starten. Als je geen accu hebt en je via de bec van je esc de ontvanger voedt in ieder geval de motor loskoppelen.

Bij mij knippert het anders en branden er andere kleuren dan bij jullie :D.

Vandaag eindelijk contact gevonden met een MX-12 bezitter van de lokale club en er eens goed voor gaan zitten. Alle zender instellingen gedelete en opnieuw begonnen.

Receiverknopje ingedrukt houden en bij de zender kort op binden drukken. De een na de ander was gebonden. Bij fail safe alles op 'pos' gezet. Klaar. 2 minuten werk.

Ik lig nog steeds naast mn stoel. 2 volle avonden alle handleidingen die ik tegenkwam diverse keren geprobeerd...:onweer:

Afin. het functioneert nu naar behoren. Thanks voor alle respons!

Ik wil niet gek worden.

Ik ben bezig met een multiplex merlin voor mijn zoon te monteren.
De zender is een MX12 35mh.
Een zender waar ik tot op heden geen ervaring mee heb.
Heb de servo's ingebouwd.
Richting, throtlle en hoogte geen probleem.
Ailerons een ander verhaal.

Ze bewegen normaal maar differentieel (50%) werkt omgekeerd.
ttz 50% naar boven en 100% naar beneden.
Wie kan mij uit die benarde situatie helpen alvorens ik ook gek word.:schrik:

Dank bij voorbaat.

Mvg,
Aurectar

Laatst bewerkt:
Ruil beide servo's op de ontvanger van plaats. Ze werken dan uiteraard verkeerdom. Pas daarom in de zender op beide kanalen servo reverse toe. Hoe ziet het er dan uit?

Ze bewegen normaal maar differentieel (50%) werkt omgekeerd.
ttz 100% naar boven en 50% naar beneden.
Wie kan mij uit die benarde situatie helpen alvorens ik ook gek word.:schrik:

Minder uitslag naar beneden voor je rolroer is toch helemaal correct bij differentieel .

-edit- Karel heeft beter opgelet dan ik . Als ze verder naar boven dan naar beneden gaan is het goed.

linker aileron = kanaal 2
rechter aileron = kanaal 5.

En ik kan het verkeerd hebben maar volgens mij blijft de draairichting hetzelfde als je de stekkers van plek wisselt.

opgevolgd

Ruil beide servo's op de ontvanger van plaats. Ze werken dan uiteraard verkeerdom. Pas daarom in de zender op beide kanalen servo reverse toe. Hoe ziet het er dan uit?

Beste,

Ik heb je raad opgevolgd en dit ziet er inderdaad goed uit.
Heb wel de heveltjes op servo moeten bijpassen.
Ontvanger is een R700 van Graupner.

linkerservo op 6
Rechterservo op 2

Bij mijn mc zender is het zo.

linkerservo op 2
Rechterservo op 5

Een beetje verwarrend.

Nu, ik zie dat de bewegingen nu kloppen en dit het belangrijkste.

Hartelijk dank.

Mvg,
Aurectar

Sorry

Minder uitslag naar beneden voor je rolroer is toch helemaal correct bij differentieel .

Sorry, ik had het verkeerd gecommuniceerd.
Het was net andersom.

Ik heb ondertussen servo's gewisseld en dit blijkt de oplossing.
Bewegingen en diferentieel kloppen nu.

Mvg,
Aurectar

Back