[HELP?!] propeller start en dan valt hij uit

Hallo allen!

Graag had ik jullie hulp bij het oplossen van mijn probleem. Het zit namelijk zo dat wanneer ik bij mijn setup de throttle opdrijf en dan laat staan, de motor na een paar seconden begint uit te bollen en ten slotte tot stilstand komt.

Het rare is dat ik dit met 2 verschillende regelaars en 2 verschillende motoren voor heb.
Ik dacht eerst dat het aan mijn afstandsbediening (DX6i) of aan de ontvanger zou liggen (orange DSM2 ofzoiets).
Nu heb ik die ontvanger in een ander vliegtuig gestopt (onlangs in een bosje van men to-be-schoonpa gevonden) en natuurlijk dezelfde afstandsbediening gebruikt. Hierbij heb ik echter geen probleem.

Zijn er anderen die dit al voorgehad hebben of een oplossing weten? Het wordt men eerste vliegtuigje in de maak...

Thanks!

-Zijn beide regelaars sterk genoeg voor het aantal Amp's die je motor vraagt?
-Is de timing enz... van de regelaars correct ingesteld volgens het type motor dat je gebruikt?
-Zijn de verbindingen aan de connectors goed gesoldeerd?
Indien bovenstaande punten oké:
-Wellicht moet je het probleem dan bij je accu's gaan zoeken en zijn deze niet opgewassen tegen het vermogen dat je motor vraagt.

Voor een vraag weet je het forum te vinden. Maar als je een vliegtuig vindt komt het niet in je op dit in het forum te melden zodat de rechtmatig eigenaar het terug kan krijgen en hou je het toestel?

Rare gang van zaken!

Hij wil waarschijnlijk de aandrijf-setup eerst terug inorde brengen alvorens hij het gevonden vliegtuig terug wil bezorgen ?;):D:cool:

Laatst bewerkt:
Voor een vraag weet je het forum te vinden. Maar als je een vliegtuig vindt komt het niet in je op dit in het forum te melden zodat de rechtmatig eigenaar het terug kan krijgen en hou je het toestel?

Rare gang van zaken!

Nu mag jij me eerst eens zeggen hoe dat vliegtuig verloren geraakt in een aantal hectare privaat domein alvorens me van "diefstal" te betichten.

Als het aan mij ligt mag de rechtmatige eigenaar er gerust omkomen, hij zal het dan wel moeten terug vragen aan de zoon van men to-be-schoonpa. 't Zal hem overigens weinig goed doen want het is een tuig in verschillende stukken. De bomen deden geen deugd. Alsook lag het er waarschijnlijk al ERG lang aangezien de LiPo's versleten zijn en er een groene waas over hing.

Ik heb het inderdaad gebruikt om te testen of mijn afstandsbediening en ontvanger wel werkten. Het is echter niet mogelijk het tuig te gebruiken om te vliegen. Mijn bedoeling was met men ZELF GEKOCHTE materialen (weliswaar dealextreme stuff) de tiger moth van de site te maken.

@danny: bedankt voor je reactie! Heel wat nuttiger dan de betichtingen... Wat bedoel je met de timing van de regelaars? Ik vermoed trouwens dat de regelaar sterk genoeg is gezien het een alles-in-1 pakketje was dat ik besteld had.
De accu deed het wel met een sterkere motor, dus waarom niet bij mijn kleiner geval... En de draden zijn recht aan elkaar gesoldeerd met dubbel krimpkous eraan tegen het beschadigen ervan, en het zijn klasse soldeerverbindingen al zeg ik het zelf :thumbsup:

Vermoeden alleen is soms niet voldoende zoals je kan merken.
Het is moeilijk te zeggen wat de juiste oorzaak zou kunnen zijn wanneer je 'naar schatting' moet werken.
Staat er geen informatie op de regelaar, motor, en accu, welke prop gebruik je? Of is er geen handleiding bij waarop je iets aan informatie kan vinden?

Timing instelling regelaar, lees bvb. onderstaande thread even :
http://www.wattflyer.com/forums/showthread.php?t=62307

Nu mag jij me eerst eens zeggen hoe dat vliegtuig verloren geraakt in een aantal hectare privaat domein alvorens me van "diefstal" te betichten.
Een jaar of twee geleden verloor ik de controle over een RobbeSportwing, en die had met die hoogte en windsnelheid gemakkelijk in een vele hectares groot privédomein terecht kunnen komen, en dan had ik het zeker gewaardeerd als iemand op dit forum had gemeld dat hij hem had gevonden, zelfs als er inmiddels een groen waas op zat - immers je hebt zelf al vastgesteld dat de electronica deels nog werkt...

Ik denk niet dat het mijn SportWing is die je gevonden hebt (zo hoog zat-ie nou ook weer niet en de wind was de andere kant op) maar in principe is iets dat je op je privédomein vindt, niet automatisch jouw eigendom. In Nederland in elk geval niet. Feitelijk maak je je schuldig aan wederrechtelijke inbeslagname, in gewoon Nederlands: diefstal.

@danny:
Setup 1
- Mystery FM10A ESC
- 2 cel LiPo, 900mAh, 20C
- 2 cel, 800mAh, 10C
- A2208 1800kV motor

Setup 2
- A1504/2700KV Brushless Motor + 10A BEC + 2.5g Steering Servo * 3 + 4.1 *4.1E Motor Shaft Set

@bdoets: ikzelf ben niet in het bezit van dat vliegtuig. Ik heb het enkel getest om mijn eigen spullen te controleren. Het is gevonden in een bos te vlassenbroek. De omringende velden zijn allemaal eigendom van dezelfde eigenaar. Dus als degene van wie het vliegtuig is het terug wil dan moet hij kunnen bewijzen dat het van hem is (foto) + reden geven waarom hij zich op privaat domein begaf. Geloof me het ding zal geen hoogvlieger geweest zijn aangezien er lood (allezja plooi ijzer?) in zat. Het is een foam model met oranje gespoten vleugels.
Zender van een merk: Jeti
Overigens wil ik ook even vermelden dat het niet meteen in me opkomt als men schoonbroertje in spé van 15 jaar oud zegt "ik heb er een gevonden in ons bos, mss werkt het" om dan meteen alle fora op te zoeken en de rechtmatige eigenaar te zoeken (zoals je wel kan zien, ben ik ook nieuw hier). Ik zou er de 'kleinen' z'n hart mee breken...
Soit ik wil hier niet overkomen als dé moeilijke mens, als iemand denkt dat het van hem is wil ik hem gerust in contact brengen met men 'schoonbroertje'.
Gelijks ook men verontschuldigingen dat'k een beetje scherp reageerde...

Helaas weinig specificaties van Amp. verbruik e.d. te vinden op de link waarop deze combinaties worden aangeboden.
Met een 10Amp. max. regelaar en bovendien een 10C Lipo zit je natuurlijk al snel aan de grens wanneer je een iets te grote prop gebruikt in combinatie met een hoogtoerige motor.
Afgaande op het probleem lijkt het mij ook mogelijk dat de regelaar de tel kwijt geraakt wanneer je motor vanaf een bepaald hoger toerental begint te draaien. Dit kan je al eens voorhebben met een hoogtoerige buitenloper motor.
Probeer dit alvast:
-pas de timing van de regelaar aan aan het type motor outrunner.
-pas de PWM frequentie aan voor het type motor outrunner.
(zie handleiding regelaar, staat omschreven hoe je deze moet aanpassen).
Betreft je zender:
-zorg ervoor dat je uitslag voor het gas kanaal in beide richtingen op 100% staat.
Toch wel opletten :
-Verbruikt jou motor/esc/Lipo combinatie niet meer vermogen dan dat je Lipo accu en regelaar aankan.
Indien mogelijk probeer alvast eens met een 2S Lipo met meer capaciteit

Laatst bewerkt:

Als het aan mij ligt mag de rechtmatige eigenaar er gerust omkomen, hij zal het dan wel moeten terug vragen aan de zoon van men to-be-schoonpa. 't Zal hem overigens weinig goed doen want het is een tuig in verschillende stukken. De bomen deden geen deugd. Alsook lag het er waarschijnlijk al ERG lang aangezien de LiPo's versleten zijn en er een groene waas over hing.

Nou, nou wat een kabaal! Mogelijk is de eigenaar niet eens op het privéterrein geweest! Een vliegtuig vliegt namelijk. Misschien is het ongecontroleerd boven het eigen terrein naar beneden gekomen. Iedereen is blij als hij z'n spullen terugkrijgt, ook al zijn deze kapot. Het woord "diefstal" heb ik niet gebruikt. Dat maak je er zelf van.

Het woord "diefstal" heb ik niet gebruikt. Dat maak je er zelf van.
Nee, dat heb IK gebruikt, niet Zatar. Als je op je eigen terrein iets vindt dat niet van jou is, en je houdt het, dan is dat wederrechtelijke inbeslagname, ofwel diefstal. (Geldt in dit geval kennelijk voor a.s. schoonpa).
Begrijp me goed, ik zeg niet dat het een halszaak is, maar erg netjes is het ook niet.

Inderdaad! Bij die regelaar die ik apart heb gekocht werkt het super, enkel bij dat alles in een setje zijn het andere tonen en vind ik geen datasheet/manual. Zou deze werkwijze dezelfde zijn? Ik vermoed dat het van dezelfde fabrikant is (dealextreme verkoopt precies enkel mystery spullen).

/edit: nja kzal inderdaad waarschijnlijk wat te heet opgelopen hebben betreffende dat 'diefstal' gedoe. Vond het gewoon niet leuk dat dat de reactie was op men vraag. Bij deze NPS en bdoets, men excuses.
Moest ik het zijn, ik wou men vliegtuig ook terug. Maar de keuze of ze't hier "aanbieden" zal ik maar zeggen, laat ik aan men a.s. schoonbroertje.
Voor mijn part gaat ie de deur uit nu ik weet hoe ik men eigen prullen moet instellen :p

/edit2: de esc uit dat setje is een Hobbywing HW10A. Ben nu even aan't opzoeken hoe je ze instelt.

Back