Help! Robbe Spirit Fun doet niets

misschien rare vraag, maar reageren je servo's wel als je stuurt op je zender, want dat lees ik namelijk nergens...

Misschien een beetje laat, maar ik heb dus nu hetzelfde probleem:
Bij het aansluiten van de lipo hoor ik wel mijn servo;s een kick geven, maar dat is dan ook echt alles. Verder gaat er een rood ledje op mijn headlock gyro snel knipperen.
Alle instellingen zijn al gecontroleerd, en heb zelfs andere lipo's en een andere brushless controller geprobeerd.
Maar met beide, hetzelfde resultaat....
Kan ik door een nieuwe controller te kopen dit probleem oplossen? want ik vind hier wel dat het een mogelijke oorzaak is, maar zie niet dat het probleem hiermee verholpen is.
Ik vlieg een Spirit Fun van Robbe aka Arttech Falcon 3D, alles standaard als geleverd.

Edit:

Net een nieuwe regelaar gekocht (30a brushless) maar zelfs met deze regelaar doet hij het niet.... ik ben nu echt radeloos......

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb gisteren ook een Spirit Plus gekocht. Uit de doos vandaan al meteen problemen. Rood knipperend ledje op de gyro, aanhoudende piepjes en geen beweging in de servo's. Alles gechecked van aansluitingen tot zender, alles in orde!

Vanochtend terug naar de winkel en laten zien dat de heli niets doet. Wat bleek; regelaar stuk (al na 0 sec dus...). Ik kreeg daarop het showmodel mee. Deze reageerde met een heel ander piepje na aansluiten van de accu. Ik blij naar huis en daar aangekomen kistje in de tuin gezet en de gasknuppel langzaam naar voren bewogen. Begint die kist toch te stuiteren zeg! Ik had de gasregeling al dichtstaan maar de heli begon nu een eigen leven te leiden alsof de buurman met een zender stond te storen. Tja, hoe krijg je dan zonder je handen te verliezen die accu ontkoppeld?

Ik wist op een moment dat de rotor even stil stond de accu-kabel te ontkoppelen en begaf me trillend van de schrik naar binnen. Uiteraard opnieuw naar de winkel met de mededeling dat ik het vertrouwen al aardig aan het verliezen was in dit blijkbaar wanproduct van Robbe.

De verkoper wist me toch alsnog te overtuigen dat dit een heel leuk choppertje is en dat alles goed zou komen. Gister had hij de heli zelf ook en vloog hij er al een hele tijd vlekkeloos mee, vandaag was het ineens een vriend die de deskundige was met de Spirit en had hij achteraf toch een ander toestel... :confused: einde hulp dus.

De vriend van de verkoper zou om half 5 vanmiddag tijd hebben om langs de winkel te komen voor het inregelen en controleren van het kisje. Ik werd om half 7 gebeld dat er een servo stuk was en iets in de zender ook niet helemaal lekker zat maar nu alle problemen voorbij zijn!

Ik ben ongelofelijk benieuwd of na morgen wanneer ik het kistje opgehaald heb ik eindelijk eens kan gaan vliegen. Als na morgen nog steeds blijkt dat het een waardeloos ding is, dat al zoveel mankeert terwijl het nog geen meter gevlogen heeft, zal ik mijn geld terug vragen.

Ben behoorlijk terleurgesteld in vriend Robbe!:mad:

Lang geleden dat ik dit draadje gezien heb :D

Uiteindelijk was bij mij het probleem dat mijn zender een defecte potmeter had waardoor het gas nooit helemaal op nul uitkwam. En met Gas erop start de ESC (regelaar) niet door.

Wat ik van jou lees Heli-Engineer klinkt mij als vreemd. Maar ik moet wel zeggen dat als je de zender een keer open hebt gehad je wel snapt waarom ze de set zo goedkoop kunnen aanbieden, want het is met name lucht wat er in zit. Niet echt kwaliteit dus.

Ik heb in ieder geval erg veel lol van mijn spirit fun gehad en heb er echt meer leren vliegen. Beetje haat-liefde verhouding met al dat kunststof spul, maar echt veel plezier mee gehad. Ik zou het niet te snel opgeven, maar ook niet laten afschepen met rommel....

suc6

Robbe spirit plus blijkt rommel...

Na 3 keer terug te zijn geweest bij de winkel heb ik de kist nu zo ver dat ik kan gaan proberen te vliegen. Op mijn terras bleek dat hoe veel gas ik ook gaf de kist niet los kwam. Met de draaiknoppen op de zender in de weer geweest; geen resultaat.

Ik heb daarop de motor kabels losgehaald om te zien wat de rol van die onderste (collective) servo is bij het gasgeven. In de slag van onder naar boven bewoog de pitch-servo slechts een haartje en ook bleek diens bevestiging aan de rod los te zitten. Ik heb het pitch-linkje even een gaatje naar buiten opgeschoven voor meer pitch-beweging.

Morgen op het werk in de hangaar maar eens testen wat het effect is van deze verstelling. Als ik de kist in de hand houd merk ik dat hij eerst mooi optoert icm meer pitch en dan halverwege een sprong maakt waarbij hij ineens hard begint trekken (stickjump). Is dit normaal? Ik kan me namelijk indenken dat hij hiermee dus vanuit de hover bij verhoging van het toerental ineens de dampkring in verdwijnt? Alsof ineens alle speling 1 kant op slaat...

Morgen spannende dag...:confused:

De truc zal hem toch wel moeten zitten in de draaiknoppen. Mijn ervaring is dat de default zoals die in de beschrijving staat goed werkt. De heli reageert dan rustig op de throttle stick. Wat je kunt proberen is de motor afkoppelen, dan de zender in 3D modus zetten en zien of de servo voor de pitch meebeweegt met je throttle stick. In de 3D modus heb je niets met de throttle curve te maken (die draaiknoppen dus) en zou, als de stick onderaan staat de servo ook onderaan moeten staan.

Als dat geen resultaat geeft kan je pitch servo naar de knoppen zijn. Je kunt dat testen door eens een andere servo aan te sluiten en te zien of die hetzelfde doet.

Zo, mijn eerste berichtje hier. Heb net 2 stuks sprit fun gekocht 2de hands, ze werken alletwee jippie. Na 15 lipo's eerste crash gehad, alleen de bladen kapot. Waar kan je de bladen voor een redelijke prijs kopen, en ik zoek nog naar 1 of 2 extra lipo's voor meer plezier. Iemand een idee ?

Zo, mijn eerste berichtje hier. Heb net 2 stuks sprit fun gekocht 2de hands, ze werken alletwee jippie. Na 15 lipo's eerste crash gehad, alleen de bladen kapot. Waar kan je de bladen voor een redelijke prijs kopen, en ik zoek nog naar 1 of 2 extra lipo's voor meer plezier. Iemand een idee ?

Ik kocht mijn bij Romafira modelbouw. Maar ik denk dat ze onlangs hun hele RSF of Falcon400 onderdelen hebben weggedaan..

Nouja, ik ben het nu helemaal zat!! eerst doet hij het wel, en nu weer niet! en het afstellen vind ik kut!!!

Ik heb dat ding (spirit fun) nu al meer dan 4 maanden, en heb er welgeteld 4 seconden mee gevlogen! :S

Ik wil hem kwijt, en van dat geld maak ik mijn LamaV4 weer in orde.

Hele zooi mag voor 125 euro weg!
- Spirit fun robbe (helemaal compleet)
- Extra lader + 2 extra lipo's
- 2 extra Canopies, en een hele bak met reserve onderdelen
- Regelaar, motor, blades, tail, gear, frame, noem maar op!

bel maar ff als je intresse hebt.
0621391248

poe, die frustratie zit wel erg hoog... Waar woon je ergens? Misschien dat er iemand in de buurt zit die eens mee kan kijken?

Het zou zonde zijn als je heli idee zo vertroubeld wordt door deze ervaring. Ik heb er lang erg leuk mee gevlogen. Het is niet de meest state of the art maar vliegt wel.

Laat ff weten waar je woont dan biedt er zich vast wel iemand aan. En anders neem ik hem hem wel van je over.

Ik wil gaan beginnen met RC helicopter vliegen. Nou heb ik mijn oog laten vallen op de Robbe Spirit Fun. Nou heb ik aan jullie de vraag, is het verstandig om met deze helicopter te beginnen? Hij lijkt mij okee en precies wat ik hebben wil maar ik heb er uiteraard niet veel verstand van omdat ik net om de hoek kom kijken.
Graag jullie mening :smile:

(ik weet niet zo goed waar ik mijn artikel het best kan plaatsen dus even hier proberen)

Alvast bedankt

Om te beginnen is het het allerbeste om uit te zoeken waar je hulp kunt krijgen bij het leren van deze mooie hobby. Als je bij een club gaat vliegen hebben de clubleden meestal een voorkeur/voorliefde voor een bepaald type heli. Ze kunnen je daar dan ook het meeste over vertellen. De RSF is er daar waarschijnlijk geen van.

Daarnaast is de RSF geen super kwaliteit. Het wordt door Robbe ingekocht (dus komt niet uit de robbe kwaliteitsfabriek) en is redelijk plastic spul wat niet bepaald "ready to fly" is als het uit de doos komt. Je zult eerst heel nauwkeurig de handleiding moeten lezen, je bekend maken met de belangrijke facetten van het modelheli vliegen. Je moet alles even goed afstellen en dan pas met hele kleine stapjes leren vliegen.

Maar dit is bij alle heli's en niet specifiek met de RSF. Dat allemaal gezegd hebbende heb ik mezelf leren vliegen met de RSF. Ik heb er een flink tijd met veel plezier mee gevlogen en vlieg nu met diverse T-Rexen. Achteraf gezien was ik liever gelijk met T-rexen begonnen maar het budget liet het toen niet toe.

Mijn oordeel;

1. Ga naar een club
2. De RSF is een leuke beginner maar verwacht niet dat het een kwestie is van de batterij opladen en vliegen
3. Als je iets meer euros in je portemonnee hebt, ga dan gelijk voor iets duurders/groters

bedankt voor je bericht. maar even niet naar de prijs gekeken, welke heli raad je me dan aan? en aan hoeveel geld moet ik dan denken. maar betekent dat, dat de RSF slecht is of is er gewoon leuk en goed mee te vliegen? zijn er veel technische defecten bij de RSF? bedankt!

Er lopen diverse discussies over welke heli de beste starter is. Persoonlijk zou ik voor een TREX 450 gaan. In ieder geval een 450 model, laat ik het zo zeggen. Of dat een TREX of een andere moet zijn laat ik in het midden. De reden daarvoor is is dat hoe groter de heli is, hoe stabieler hij vliegt. Een RSF is een 400 model en dus kleiner dan een 450. Maar er zijn nog veel grotere modellen te krijgen dan een 450. Bijv. een 500, 600 of zelfs 700 en nog een aantal maten daarboven. Echter ik was bij een 500 al redelijk onder de indruk van de kracht en geweld die dat ding veroorzaakt. Ik denk dat je als beginner redelijk erdoor geintimideerd kunt worden en daardoor minder snel leert. De 450 heeft een minder intimiderend karakter en de reserve onderdelen zijn goed en relatief goedkoop te krijgen.

De RSF is geen slechte heli. Zeker in de handen van een ervaren vlieger kun je er lange tijd leuke dingen mee doen. Maar het probleem is dat alles van kunststof is. Als je een keer crashed (en dat doe je zeker als beginner) alles in de heli een beetje een opdoffer krijgt. TREXen en soortgelijken zijn vaak van carbon of glasfiber gemaakt zodat het frame redelijk wat klappen kan verduren. De onderdelen zijn vaak van aluminium en daarvoor geldt hetzelfde. De RSF raakt bij elke crash een beetje uit balans. De servo's zijn niet heel erg kwalitatief en met name de regelaar is redelijk twijfelachtig. Bij mij is hij al een keer kapot gegaan en in dit draadje vind je nog een gelukkige eigenaar van een kapotte RSF regelaar. Die dingen zijn goedkoop ergens anders te koop, maar toch zou je verwachten dat robbe wat meer kwaliteit op het apparaat zou plaatsen. Vandaar de opmerking dat Robbe dit ding in zijn geheel inkoopt en er alleen een sticker robbe op plakt.

Als je echt wil leren heli vliegen; Ga naar een club in de buurt waar heli's gevlogen worden. Koop een goede heli zender (tussen de 150 en 350 euro), die kun je voor alles gebruiken, ook als je straks bedenkt toch liever vliegtuigen te gaan vliegen. En dan ook een zender waar de club les mee kan geven. Koop dan een 450 model met redelijke electronica (ongeveer 350 euro) en laat jezelf les geven door een ervaren heli vlieger. Die doen dit gratis en kunnen je alle tips geven die je maar wenst.

Wil je een beetje aanmodderen met heli's in dit in je achtertuin doen; koop dan de RSF. Staat voor zeker een tijdje plezier maar gaat daarna kapot. Dan kun je er of geld in stoppen om hem te repareren (wat op zichzelf ook best geinig is) of besluiten dat je het heli vliegen erg leuk vind en alsnog een TREX kopen, of een gefrustreerd berichtje op dit forum plaatsen en de hele mikmak voor 125 euro weer verkopen......

Hope it helps

p.s. voordat er gespeculeerd wordt, ik heb nog steeds een TREX 450 te koop staan, dus dat beinvloed mijn advies natuurlijk. Lees daarom in bovenstaand bericht dat ik een 450 model bedoel en niet specifiek de TREX.

Ik heb inmiddels een paar vluchtjes kunnen maken met de Spirit. Valt wel op dat hij behoorlijk over rechts hangt in de hover, klopt dit? Bovendien heb ik nog steeds de sprong in de ptich aansturing. Het loopt niet mooi lineair op maar springt halverwege, erg eng als je vanuit hover omhoog wil. Dit gaat dan echt hard... :mad:.

Gelukkig maakte ik daarna een nogal harde landing waarbij voor het gemak meteen de tail-servo sneuvelde... mooi spul. Snap nog steeds niet dat Robbe hier haar naam op durfde te zetten.

Iemand een idee waar WEL degelijke servo's te krijgen zijn die op de RSF passen? Ook maar meteen een betere regelaar halen, misschien is dat sprongetje er dan ook uit :rolleyes:

Die sprong in de pitch zal toch aan de instellingen op de zender liggen. De regelaar doet daar niets mee. Deze instellingen worden geregeld door de twee draaiknoppen bovenop (zie handleiding).

Servo's zou ik bij hobbycity halen, alleen maar om er niet teveel aan uit te geven. Wel vreemd dat een servo sneuvelt na een harde landing. Is het verlengstekkertje van de Gyro naar de servo niet los geraakt?

Back