Het ARRMA-topic / Nieuw RC merk!!!

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Rolf92, 24 sep 2011.

1. mariov123

mariov123

Lid geworden:
    9 aug 2014
    Ik kreeg vandaag een melding van Kiala....
    Ik hoop dat het beter gaat met de gezondheid ..
    Ik zal het pakje vandaag of morgen ophalen in Westervoort.
    edankt.

Laatst bewerkt: 23 sep 2016
    rigor mortis vindt dit leuk.
  2. Synasthesia

Synasthesia

Lid geworden:
    11 jan 2010
  3. Rednas_N

Rednas_N

Lid geworden:
    3 mei 2012
    Sinds vandaag trots eigenaar van de nieuwe Arrma Kraton, wat een gaaf ding! Ik ben ondertussen op zoek naar een setje onroad banden voor de Kraton. Hebben jullie ervaring met betaalbare banden? Ik heb op eBay wel het een en ander gevonden en zie dat Pro Line een bekend merk is, laatst genoemde vind ik erg duur (100,- voor vier banden).

4. Limboracer

Limboracer

Lid geworden:
    9 mei 2016
    Arrma Kraton is echt een gaaf ding inderdaad, wat betreft banden kan ik je toch echt proline aanbevelen. Heb Trencher X onder mijn Losi en is echt een hele upgrade tegenover de standaardbanden:thumbsup:

5. Rednas_N

Rednas_N

Lid geworden:
    3 mei 2012
    Ja, ik vond 100 euro toch wel erg veel geld voor 4 banden, ik heb op eBay ook al een aantal leuke bandjes gezien die vrij populair zijn, ik moet ze daarna wel zelf lijmen maar dat is niet zo heel veel werk. Ik ga eerst even op de banden rijden die ik nu heb, ook erg leuk! Ik heb op dit moment twee lipo's, een 4s en een 6s, je merkt wel dat de 6s een stuk meer power geeft. Gisteren voor het eerst om stuk gereden waar veel losse steentjes lagen en wat plassen, dat was erg leuk! De auto is wel erg vies geworden, vervolgens even afgespoeld met water en afgedroogd met een handdoek. Ik was eigenlijk van plan om het met een flesje lucht te doen maar die was helaas uitverkocht bij de Action.

Wel ben ik erachter gekomen dat ik een boutje niet helemaal goed heb drooggemaakt, deze is een beetje gaan roesten. Waarschijnlijk is er een laagje water blijven staan, dit is de bout waarmee de arm op de servo gemonteerd is.

6. Caretaker

Caretaker

Lid geworden:
    15 mei 2005
    Goed schoonmaken mkun je met vochtige billendoekjes doen. Werkt perfect.

En als je straks je banden binnen krijgt even tapen. Dan gaan ze minder balloonen.

7. Rednas_N

Rednas_N

Lid geworden:
    3 mei 2012
    Dankjewel voor de tip! Ik ben er wel al achtergekomen dat ik vooral bij het gebied bij de wielen goed vet moet houden. Hier en daar al wat roestplekjes.

8. Tomberland

Tomberland

Lid geworden:
    12 jan 2016
    Ik heb zelf voor mijn Kraton (die overigens momenteel te koop staat hier op het forum voor een leuke prijs ;)) een setje Proline Road Rage banden gehad voor het rijden op asfalt. Overigens deden deze het ook prima op licht offroad terrein. De banden hadden een prima grip, hadden behoorlijk last van "ballooning". Omdat ik met de Kraton liever offroad reed en hierbij de originele banden van de Kraton prefereerde, heb ik de Proline bandjes verkocht. Ik zou zelf eens kijken op Ebay of Aliexpress voor een paar leuke 1:8 on road banden. Daar kun je wellicht voor 50 euro om en nabij nog slagen voor een paar on road bandjes.

9. DollarHobby

DollarHobby

Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Vet trekt meer zand aan en zullen je assen weer sneller slijten...

10. Tomberland

Tomberland

Lid geworden:
    12 jan 2016
    Ik begrijp waarom je dit zo stelt maar ik zou toch zeker adviseren om de lagers en andere draaiende delen na een heavy bash sessie in te spuiten met WD40. Mogelijk trekt dit wat meer zand aan omdat het beter kan blijven plakken maar het werkt ook water afstotend wat dan weer goed is om roest tegen te gaan. Wat mij betreft weegt het voordeel van de waterafstotende werking en daarmee roest voorkomen op tegen mogelijk wat extra zand aantrekken. Rijden met droge en/of roestige lagers lijkt me zeker ook geen goed idee.

Afhankelijk hoe smerig de auto is na het rijden spuit ik hem lichtjes af met schoon kraanwater met een tuinslang om hem vervolgens meteen droog te blazen met de compressor. Dan alle draaiende delen inspuiten met WD40 en netjes wegzetten, klaar voor de volgende bash sessie! In de zomer wanneer je geen nat zand hebt maar slechts stof op de auto voldoet enkel schoon blazen met de compressor al om de auto weer zo goed als schoon te krijgen. Ook dan even alles nalopen met WD40.

Een keer in de zoveel tijd even de wielen eraf halen en de lagers los halen om alles echt goed met de hand schoon te maken. Dit geld ook voor andere draaiende delen. Dit hoeft echter echt niet elke keer, dit is namelijk ook wel even wat werk.

Vandaag overigens weer lekker gebasht!!

IMAG1068.jpg

11. Snijkamp

Snijkamp

Lid geworden:
    3 aug 2016
    Die vortex is een 1:10 toch?

Verkies je die boven de dikke 1:8 kraton ja?

Lijkt me juist veuuuul mooier dan 1:10 :kwijl:

12. Tomberland

Tomberland

Lid geworden:
    12 jan 2016
    Klopt de 1:10 Vorteks (ook nog eens in de BLS uitvoering) is niet te vergelijken met de dikke Kraton BLX in 1:8 schaal. Maar...mijn mooie Kraton staat momenteel te koop (zie verkoop sectie) en om hem netjes te houden heb ik besloten er niet meer mee te rijden. Dat is dus de reden anders was ik vandaag zeker lekker met de Kraton het bos in gegaan. :thumbsup:;)

13. Snijkamp

Snijkamp

Lid geworden:
    3 aug 2016
    dat had ik gezien ja, maar er komt een 1:8 voor terug dan?

14. Tomberland

Tomberland

Lid geworden:
    12 jan 2016
    Jep, of nog groter. De schaal 1:10 is leuk maar vanaf 1:8 begint de echte fun. Zeker met offroad rijden. Met 1:10 zit je vaak vast vanwege de beperkte hoogte enz. 1:8 is een hele fijne schaal en Arrma maakt een aantal mooie voertuigen in deze schaal.

15. DollarHobby

DollarHobby

Lid geworden:
    11 mrt 2016
    @tomerland. Ik snap wat je bedoelt, ik doe hetzelfde, alleen ik bedoel dus alleen de assen. Ik wist niet precies wat hij ondersmeerde met vet, maar algemeen is op assen niet slim.

16. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
  17. Rednas_N

Rednas_N

Lid geworden:
    3 mei 2012
    Interessant, ik ga eerst wat onderdelen vervangen voor aluminium onderdelen. Banden zijn daarna aan de beurt.

18. Tomberland

Tomberland

Lid geworden:
    12 jan 2016

Dit lijken mij inderdaad erg mooie banden! Belted, dat is wel helemaal top. Balloonen blijft normaal altijd een probleem, wat met deze banden tot een minimum beperkt blijft lijkt me. Kost wat....maar dan heb je ook wat.

Ben benieuwd welke onderdelen je van de Kraton gaat vervangen met aluminium upgrade parts?

19. Rednas_N

Rednas_N

Lid geworden:
    3 mei 2012
    De servomount zou ik graag willen vervangen en het onderdeel dat voorkomt dat de boven doorbuigt bij sprongen. Ik heb momenteel nog niks vervangen, wacht nog even tot ik de onderdelen kan bestellen. Gelijk een goed argument om de auto eens uit elkaar te halen om te bekijken hoe alles precies in elkaar steekt (en eventueel diff olie vervangen/bijvullen indien nodig).

20. Tomberland

Tomberland

Lid geworden:
    12 jan 2016
    De stock plastic servomount is inderdaad erg buigzaam bij de Arrma Kraton, ook bij de nieuwe versie Kraton (2016) die jij hebt dus. Het beste zou inderdaad zijn om deze met een aluminium upgrade te vervangen. Een bedrijfje in amerika maakt dit en verkoopt het via facebook volgens mij. GKA Custom RC Parts als ik me niet vergis. Tevens verkopen zij aluminium chassis braces die de flex uit het chassis haalt bij neerkomen na een (hoge) sprong met de auto. Aussie RC playground heeft deze o.a. getest in de nieuwe Arrma Kraton. Zag er tevens mooi uit!

Ook zou een aluminium center diff huis een mooie upgrade zijn voor de Kraton, net als bij veel andere voertuigen. Het center diff heeft vaak het meest te lijden van hoge temperaturen wegens de draaiende onderdelen en slijtage door drive pins. Maar deze wordt volgens mij niet gemaakt. Dus wellicht met enige regelmaat het diff huis vervangen wanneer je ziet dat er slijtage is aan de binnenkant.

Wat betreft de dikte van de diff olie, zou ik je sowieso willen aanraden om voor 50.000cst of hoger te gaan voor het midden diff. Ik hoor zelfs op het internet van anderen gebruikers dat ze tot 500K zijn gegaan, dus 500.000cst!!! Dat is hele dikke drab, dan is je midden diff praktisch op slot maar heeft wel nog enigszins diff werking. Zelf ga ik ook experimenteren met 500K/500.000cst olie in het midden diff van mijn nieuwe Losi MTXL monstertruck. Maar dit is een 1:5 schaal monster truck dus is weer iets heel anders dan een 1:8 truggy. Het blijft een kwestie van proberen, en soms letterlijk de positieve resultaten van anderen die je voor zijn gegaan kopiƫren.
    Voor de voorste en achterste diffs in de Kraton zijn ook allerlei verschillende adviezen gegeven op het internet. Standaard zit hier behoorlijk dunne olie in. Ik zou zelf hier tenminste 10.000cst of 15.000cst in doen. Maar er zijn zelfs mensen die rijden met 100.000cst in hun voorste en achterste diffs. Die hebben dan 500.000cst in hun midden diff. De regel is in elk geval altijd dat je de dikste olie in je midden diff moet doen. Vaak is de olie die je in je voorste diff doet iets dikker dan in het achterste, maar vooral bij monstertrucks is het bij voor en achter weer hetzelfde. Vul in elk geval de olie tot aan het niveau van de pinnen waar je tandwielen op zitten. Niet hoger vullen en ook niet minder. En nog een andere tip die ik onlangs ook geleerd heb. In het diff huis zit een klein zwart inbus schroefje. Dit moet je eruit halen als je het diff huis met de nieuwe olie erin weer in elkaar gaat schroeven. Er kan dan namelijk wat lucht in het diff huis terecht komen en die kan er dan via dat gaatje weer uit. Wanneer je het diff weer in elkaar hebt geschroefd dan schroef je dat kleine imbus stelschroefje weer terug. Ik vroeg me altijd af waar dat schroefje precies voor was.... Kwam het onlangs tegen in een Youtube filmpje van iemand die ook zijn diffs aan het hervullen was met olie. Weer wat geleerd!

Laatst bewerkt: 10 nov 2016

Deel Deze Pagina