Het Fluitschip uit de "gouden eeuw". Hans Groenenberg

De stag van de fokkemast naar de boegspriet. Hier met een strop om de talie.
20211207_201404.jpg

10 kilo buxus geoogst:) voorlopig hangt dit even op de wind achter de schuur te drogen. Let vooral ook ook de prachtige bindsels Bekijk bijlage 470004 Bekijk bijlage 470005

Het drogen van buxus schijnt een dingetje te zijn....wellicht kun je her en der nog wat tips ophalen. Wat ik normaliter zie is dat het in de lengte eenmalig wordt gekliefd. Daarna wordt het ontdaan van de bast en laat men het op de lucht drogen.
Feit is dat het inderdaad erg zeldzaam wordt om mooie stammetjes gedroogd van 11-15cm breed te vinden....jammer, want het is fantastisch hout om uit te figuursnijden.

Het drogen van buxus schijnt een dingetje te zijn....wellicht kun je her en der nog wat tips ophalen. Wat ik normaliter zie is dat het in de lengte eenmalig wordt gekliefd. Daarna wordt het ontdaan van de bast en laat men het op de lucht drogen.
Feit is dat het inderdaad erg zeldzaam wordt om mooie stammetjes gedroogd van 11-15cm breed te vinden....jammer, want het is fantastisch hout om uit te figuursnijden.
Ik zal nog even kijken hoe ik het drogen nog wat beter zal gaan aanpakken. Het mag ook weer niet te hard gaan uitdrogen want dan komen er van die hartscheuren. Maar het zou kunnen dat ik ze eenmalig ga doorzagen in de lengte. Overigens is de dikste stam een 6cm doorsnede. Dat is nog niet zo dik. Deze buxus heeft hier 30 jaar over gedaan overigens. Dus ik kan me voorstellen dat dikkere stammetjes steeds zeldzamer worden.

Back