Het Fluitschip uit de "gouden eeuw". Hans Groenenberg

Afgelopen week menig uurtje bezig geweest met de 3 huidgangen op de flanken van de Fluyt... Dit was toch wel passen en meten. Nu zie je de moeilijkheidsgraad waarvan *Hans* steeds sprak toch wel naar voren komen. Dit betekend natuurlijk niet, dat het niet te doen is:)
De huidgangen waren dan wel gelaserd maar buig ze er maar in als je ze onderling in vorm pas moet gaan maken:rolleyes:
Ik heb dit ook weer ietsie anders gedaan dan de beschrijving aangeeft. In de BB staat eerst naar boven te beplanken tot en met de fortuining. Maar ik zag kansen om toch wat klemmetjes te zetten vanaf boven. Na elke verlijmde lat is het hulpstuk er weer opgezet om het hakkebord recht te houden.
De laatste huidgang maakte ik, door aan de binnenzijde een tape te plakken uit te knippen en zodoende deze over te nemen op het hout.
Na al deze inspanning en tijd ben ik tevreden ondanks wat naadjes. Maar ook komen er berghouten over.
20210820_085700.jpg
20210821_164055.jpg
20210821_164145.jpg
Grofweg is ook die "muil" in de "kont" aangebracht waarbij nog even een foto van achteren.
20210821_164115.jpg

Op naar de volgende huidgangen naar boven en na een schuurbeurt zal het best wat gaan worden denk ik;)

Laatst bewerkt:
Ik heb een bepaalde kleurstelling straks in gedachte. Dit wordt zeker niet uitbundig overigens. Een gedeelte van de spantjes blijft zichtbaar vanaf de dekken. Deze heb ik alvast een keer zwart gemaakt aan de binnenkant. Nu hoef ik hier niet meer strak te verven of af te gaan plakken.
20210821_172222.jpg
20210821_174551.jpg

Mooi maar best lastig scheepje. Maar jij maakt er wel wat moois van. Wat mij opviel is dat de berghouten bij de boeg wat omlaag lopen. Moet dat zo of is het niet mooier als ze meer horizontaal lopen daar?

Mooi maar best lastig scheepje. Maar jij maakt er wel wat moois van. Wat mij opviel is dat de berghouten bij de boeg wat omlaag lopen. Moet dat zo of is het niet mooier als ze meer horizontaal lopen daar?
Ik had nog geen foto geplaatst vanaf de voorzijde van de boeg. Ik denk dat je de foto bedoelt waar je richting het hennegat kijkt. Dit had mooier geweest als deze horizontaal hadden gezeten. Maar als ik dit had gedaan dan hadden de planken vanaf onderen meer zichtbaar geworden. Hier stoppen namelijk die planken op een kopse kant. Onder dit berghout loopt een plank die hier ook overheen loopt. Dan is het een beetje bekijken wat het mooiste is. Zodoende heb ik gekozen om onder het hennegat de berghouten iets te laten afbuigen naar beneden. Maar ik ben het met je eens horizontaal of zelfs iets naar boven buigend had mooier geweest. Maar ja........ :):rolleyes:
Hierbij nog een foto af boegzijde. De beplanking is redelijk gelijk op hoogte naar boven gegaan en de berghouten zitten hier wel horizontaal.
20210822_123815.jpg

En ja.... er moet hier nog een mooie ronde boeg geschuurd worden.

De eerste schuurbeurt zit er op en bij het hakkebord is de beplanking gelijk geschuurd.
Ik ga nu de dekken er verder in maken en de tussenschotten met bijbehorende deurtjes. Ook de berghouten kunnen er verder opgezet worden:)
20210823_203122.jpg
20210823_203019.jpg
20210823_203030.jpg

Ook de lijst rond het hennegat kan ik pas gaan maken en een Kolderstok beits gaan bestellen.

Back