Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat vond ik eigenlijk ook welSlim gedaan zo.
En dan te bedenken dat de bouwtijd van een dergelijke Fluyt nog niet eens zo lang duurde maakt het nog indrukwekkender. Men kon dit schip ook zo snel bouwen omdat een houtzaagmolen werd uitgevonden. Dit verkorte het verdagen van een boom tot planken aanzienlijk.
Bekijk bijlage 455523
Er was hout genoeg in de stapelplaatsen en er was geen gebrek aan vakmensen. Het zagen mochten alleen door de leden van de gilden worden uitgevoerd. Het zagen van planken van één boom duurde 30 dagen. De scheepsbouw werd hierdoor vertraagd.
De eerste houtzaagmolen.
In Uitgeest kwam Cornelis Cornelszoon op het idee om een wind gedreven houtzaagmolen te ontwerpen en bouwen. Naast de molen had Cornelis ook een speciale krukas uitgevonden om de draaibeweging om te zetten naar een horizontale beweging. De houtzaagmolen had in één dag nodig om een boom in planken te zagen. Cornelis kreeg octrooi op zijn uitvinding. Aan de Staten van Holland en West-Friesland werden vijf octrooien verleend op de windgedreven houtzaagmolen.
Gilden houden zagen met molens tegen.
In de steden werd het houtzagen met molens door de gilden tegen gehouden. Om de gilden te omzeilen werd het zaagmolens buiten de steden uitgevoerd. Dit is ook de rede dat de houtzaagmolens van de steden naar de Zaanstreek werden geplaatst.
Het houtzagen met de molen is dertig maal sneller.
Met houtzaagmolen was 30 maal sneller dan het zagen met de hand. In 1610 toen het octrooi was verlopen, werden nog meer molens gebouwd. In 1630 telde Holland 86 houtzaagmolens waarin 53 in de Zaanstreek.
Veel schepen lopen van stapel.
Het aantal schepen die van stapel liepen, nam een enorme wending. Er konden meer schepen ingezet worden om de materialen aan te voeren voor de schepen te kunnen bouwen. De graanhandel op de Oostzeelanden kon zich sterk uitbreiden.
De houtzaagmolen van Cornelis Corneliszn. was de motor van de start van de Gouden Eeuw.
Bekijk bijlage 455524
Het krombranden van planken.
Het bouwen van steeds grotere schepen vereiste een dikkere buitenhuid. Een schip van 50 meter en 800 ton had een huiddikte van minstens 10 cm. Voor de huidgangen gebruikte men sterk, hard eikenhout dat het beste bestand was tegen rotting. Het buigen van de zware planken gebeurde boven een vuur, waarbij de onderkant van de plank de houtcellen krimpen. De bovenkant wordt voortdurend nat gehouden om de stoom die ontstaat maken de houtcellen elastisch zodat ze kunnen uitrekken.
Men legde de plank over een ijzeren- of houten stelling, klemde het ene eind vast en verzwaarde het andere. Als het hout door en door was opgewarmd, werd het buigzaam en begon het verzwaarde eind door te zakken. Door de plank of de stelling te verschuiven, kon men de lengte van de bocht bepalen. Was na urenlang branden de gewenste kromming bereikt, dan kan de plank in deze stand afkoelen.
Bij het branden van de onderkant kwam een laagje zwart verbrandhout, dit laagje laat de verrotting aan de binnenkant van de balken vertragen.
Even van internet gejat...eigenlijk weet ik ook niet precies hoe ze dit deden. In mijn jeugd wel is iets aangehoord van de Batavia over hijstechnieken en overig gereedschap hoe ze iets voor elkaar kregen.
Uiteraard kijk ik in jouw verslag en je zette er ook nog eens de maat van het deurtje bijGoed bezig! Dit wordt inderdaad een snijbestandje wat ik momenteel aan het tekenen ben. Je zit overigens goed in de buurt met hoe het wordt. Ik heb als "versiering" er nog een stukje in lijm gedrenkt touw langs geplakt.
Klopt! Ik heb nog wel wat liggen. Ik heb het deurtje nog iets lager gemaakt. Elke mm is een dikke 7cm. Ik kan me zo voorstellen dat je op een stijl trapje stapt en snel afdaalt en een dergelijke hoogte van de deur daar lager mag zijn.Dat heb ik gemaakt uit lindehout 10x15 mm. Je hebt dat wellicht nog wel liggen van de Zeven Provinciën