Het ging allemaal top

Hoi,

Heb de laatste maanden lekker gevlogen met de Piper die ik had gekocht van een club lid.
full

Heb daarna een huckepack aan het proberen geweest dit ging allemaal top:
full

full

Na dit allemaal te hebben gedaan zijn we gaan slepen ik kan een heel verhaal bij gaan vertellen maar we denken dat de sleeplijn bij het afkoppelen tussen het rudder is gaan zitten.
En dit is het gevolg:(:(:(:(

full

Jammer maar helaas, het is niet anders.

Nu ben ik aan het kijken naar een andere sleper.
Wil alleen iets zodat ik zwevers tot plm 4,5 meter omhaag kan slepen.
Dus power er in, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mij keuze met het zoeken naar een nieuwe sleep kist.

Moet zeggen dat ik het slepen zelf namelijk we erg leuk vind:)

Hoor graag van jullie?

Met vriendelijke groet,
Thijs

Laatst bewerkt door een moderator:
oeps, zonde kan je je motor nog wel gebruiken? Bj je volgende kist is het handig om strust van je stabilo naar je kielvlak te monteren zodat je lijn tussen kielvlak en rudder kan komen. Bij een piper is het helemaal verraderlijk omdat je rudder doorloopt tot boven je kielvlak .

Bj je volgende kist is het handig om strust van je stabilo naar je kielvlak te monteren
Kijk nog eens goed ;-)

Wel zonde van deze kist :-(

Om dit te voorkomen wordt er ook vaak een stuk isolatie voor pijpleidingen om de eerste meter van de lijn gedaan dan kan het zeker niet meer gebeuren (al had ik dat ook nooit en heb ook een keer moeten landen met een geblokeerd richtingsroer :oops: ).

Moet de motor nog bekijken, maar denk dat er wel iets krom is.
Zat zeker isolatie langs maar plm 25 tot 30 cm.
Denk dat dat het probleem is geweest.

maar nu een zoeken naar een nieuwe 2e handse.

Gr, Thijs

@berto: je hebt gelijk!!!! MAar dan is het wel raar dat de lijn er tussen is gekomen. En inderdaad een stuk isolatie tot voorbij e staart werkt prima. Heb zelf met slepen dit nog nooit mee gemaakt. voor 2e hands kan ik je ebay.de aanraden!!

@Thijs

hey clubgenoot, da's jammer van de Piper joh.
Wilga zoeken, mooie kist om te slepen!

Succes en tot zondag op de BLC
Greetz,
Frank

Thijs,
Het risico van een lijn tussen je roeren is idd levensgroot, met name roeren met een zgn hoornbalans.
Ook ik heb er een Piper mee verspeeld, had de spleet destijds afgedekt met een elastiekje tussen roer en vast gedeelte van het kielvlak, mja, elastiekjes breken wel eens.....
Heb nu een permanente oplossing gevonden door er een dikke 1,1 nylonlijn (zelfde als waar we de lusjes mee maken, is F3B lierlijn...) overheen te maken, met voldoende ruimte voor de beweging van het roer.
Gaatjes van 1mm in roer en vast gedeelte boren, draadje er in en cyano...klaar.

Bij lid worden ontvang je het sleepmanual, daar staan dit soort zaken ook in en kunnen je behoeden voor zaken zoals je nu hebt meegemaakt.... Verder geven we allerlei tips uit als we gaandeweg iets nieuws vinden!

IMG_6378.JPG

IMG_6376.JPG

Verder slepen we binnen BIGGS al sinds jaar en dag met een isolatiepijp over de sleeplijn ter hoogte van de staart....

IMG_9063.JPG

IMG_9074.JPG

Bij het zoeken naar een nieuwe sleper kun je ook op de BIGGS site kijken: BIGGS VZW onder links, daar hebben we al de ons bekende slepers verzameld, scheelt veel zoeken!
Een goede sleepkist is nou eenmaal niet goedkoop, zowel niet in aanschaf als onderhoud, de mensen die inmiddels al veel gesleept hebben kunnen daarvan meepraten.
Een verdere hulp bij de keuze kan deze tip zijn op de site:
Keuze nieuwe sleepkist

Na zes jaar Swiss Trainer ervaring (plm 3000 sleeps) en vele duizenden andere sleepvluchten gezien te hebben met uiteenlopende kisten heb ik besloten er een tweede ST bij te kopen (komt van de winter pas...).
Als ik alle voor- en nadelen tegen elkaar afweeg van alle slepers die ik ken dan slaat de weegschaal, althans voor mij, sterk door naar de ST.
Mja, daar kun je uren over discussiëren, het blijft toch een persoonlijke keuze. Feit is wel dat ik geen andere kist ken die zo langzaam kan landen, en dat scheelt een heleboel (kans op) schades!

Hoi Richard,

Heb je de keer dat ik bij Biggs een meeting heb meegemaakt niet gezien.
Maar ben toen meteen lid geworden.

Zal je de volgende meeting zeker zien.

Heb inmiddels een 2e hands Snoopy II gekocht om eerst nog eens lekker te proberen.

Gr, Thijs

Thijs,
Het risico van een lijn tussen je roeren is idd levensgroot, met name roeren met een zgn hoornbalans.
Ook ik heb er een Piper mee verspeeld, had de spleet destijds afgedekt met een elastiekje tussen roer en vast gedeelte van het kielvlak, mja, elastiekjes breken wel eens.....
Heb nu een permanente oplossing gevonden door er een dikke 1,1 nylonlijn (zelfde als waar we de lusjes mee maken, is F3B lierlijn...) overheen te maken, met voldoende ruimte voor de beweging van het roer.
Gaatjes van 1mm in roer en vast gedeelte boren, draadje er in en cyano...klaar.

Bij lid worden ontvang je het sleepmanual, daar staan dit soort zaken ook in en kunnen je behoeden voor zaken zoals je nu hebt meegemaakt.... Verder geven we allerlei tips uit als we gaandeweg iets nieuws vinden!

IMG_6378.JPG

IMG_6376.JPG

Verder slepen we binnen BIGGS al sinds jaar en dag met een isolatiepijp over de sleeplijn ter hoogte van de staart....

IMG_9063.JPG

IMG_9074.JPG

Bij het zoeken naar een nieuwe sleper kun je ook op de BIGGS site kijken: BIGGS VZW onder links, daar hebben we al de ons bekende slepers verzameld, scheelt veel zoeken!
Een goede sleepkist is nou eenmaal niet goedkoop, zowel niet in aanschaf als onderhoud, de mensen die inmiddels al veel gesleept hebben kunnen daarvan meepraten.
Een verdere hulp bij de keuze kan deze tip zijn op de site:
Keuze nieuwe sleepkist

Na zes jaar Swiss Trainer ervaring (plm 3000 sleeps) en vele duizenden andere sleepvluchten gezien te hebben met uiteenlopende kisten heb ik besloten er een tweede ST bij te kopen (komt van de winter pas...).
Als ik alle voor- en nadelen tegen elkaar afweeg van alle slepers die ik ken dan slaat de weegschaal, althans voor mij, sterk door naar de ST.
Mja, daar kun je uren over discussiëren, het blijft toch een persoonlijke keuze. Feit is wel dat ik geen andere kist ken die zo langzaam kan landen, en dat scheelt een heleboel (kans op) schades!

Thijs,
Ooops da's waar ook... Was ik ff vergeten, te druk gehad met Engeland denk ik.

Ja, klopt Posterholt was ik er niet, een van de weinige keren dat ik niet kon!
Hopelijk kun je in Tongeren!

Hoi heren,

Na het zoeken naar een nieuwe sleper heb ik een 2e handsje gevonden.
Deze sleper heeft de naam Snoopy II gekregen het zelfde als de club waar ik bij vlieg.

Na veel te veranderen aan deze kist heb ik al test vlucht gemaakt een aantal weken geleden, dit ging redelijk alleen na een zeer zachte landing brak het landings gestel er onderuit.
Dit is inmiddels opgelost door een club genood die met mij een nieuwe heeft gemaakt. (nogmaals thanks):)

Heb vandaag struds op de vleugels gemaakt om wat extra stevigheid te krijgen in de vleugel. (best goed gelukt al zeg ik het zelf)

Nu rest mij de vraag of ik dit ook achter moet doen, dit natuurlijk om niet weer een vliegtuig naar de knoppe te vliegen zoals de piper.

Bijgesloten een aantal foto's van de Snoopy II

Hoor graag jullie meening?;)

Met vriedelijke groet,
Thijs Verbunt

full

full

full

full

full

mijn mening is de volgende...

allez, als ik goed heb bedoel je dan voornamelijk de steuntjes tussen kielvlak en stabilo om te voorkomen dat de sleepkabel komt vast te zitten?

het is snel gemaakt, snel gemonteerd, en al snel als nuttig aanzien.

de piper heropbouwen, of deze, zou iets meer moeite kosten dan "snel" gemaakt.

dus misschien toch maar beter doen? :)

De Piper heb ik aan een clubgenoot gegeven die hem aan het herbouwen is.

Klopt ik wil zeker voorkomen dat de sleepkabel weer tussen een van de roeren gaat zitten.
Heb namelijk verschillende meningen heb gelezen,

Natuurlijk licht het er aan watvoor stabilo en roer je hebt....

full

in de rudder zal het niet snel vast komen te zitten, maar de stabilo daarentegen wel.
zeker met een piper, waar het lekker rond is en dus een mooie geleider vormt naar binnen toe.

gewoon doen :) dan speel je op veilig, ook al is het misschien iets minder mooi.

Thijs,
Idd, minimaal langs de onderkant om de kabel weg te houden van de servo's en stangen, maar als je het ook aan de bovenkant doet, levert dit een forse versteviging op van je kielvlak. Dat krijgt nogal eens op zijn lazer als er weer eens een zwever helemaal zijdelings achter hangt.
Op de ST heb ik het alleen langs de bovenkant op andere sleepkisten onder én boven.

en ik denk ook dat het je tijdens het slepen helpt met je gemoedsrust.
want als je steeds sleept met een bang hartje, terug denkend aan je piper, dan komt het niet goed.

Ik zal er eens aan gaan beginnen.
Denk dat ik het van 2,5 mm massief koolstof ga maken lekker licht en sterk.
Of zou dit weer te dun zijn:confused:

Ik durf niets meer na mijn Pipertje:(

Gr, Thijs

carbon breekt snel... terwijl als je iets van metaal neemt, dat plooit als er ineens een grote hoeveelheid kracht opkomt.

en 2.5mm is wat weinig.

misschien 4-5mm aluminium hol...?

He Thijs,

Pak 3mm draadeind en schuif daar carbon overheen tegen het knikken, aan beide zijde een M3 kwiklink erop met een moertje om te borgen en kaar ben je. Zoals bij mijn Piper, oersterk!!

Gr.
Alex

Back