Het grote FPV (First person view) draadje.

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door ramsus42, 4 nov 2009.

1. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Ik heb het van de week ook zitten testen,
    simpel 200mw 2.4ghz cammetje aangezet, en daarna 2 stuks 2.4ghz zenders aangezet.
    Ik zag meteen niets meer, dus het stoort wel degelijk op elkaar.

Een signal strength sensor is erg stoer, Remy!
    Ben benieuwd of dit goed betrouwbaar is.

2. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Ik ook.

Het zag er vandaag goed uit, toen ik mijn vriendin aan de de telefoon hield, en ik met de zender (met ingeschoven antenne)steeds verder van der weg liep.
    Goed, finetunen en testen doen we weer op het veld..

Volgende week meer.

Wat is dat voor een video zendertje Sven?

Laatst bewerkt: 8 jan 2010
  3. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Ik kwam tijdens het opruimen van wat video's nog een filmpje tegen van mijn fpv muts haha.
    De ontvanger, lipo, en het kastje van de videobril zitten in de helm.
    Nu is de draad die aan de patch antenne zit vrij lang, en deze zit dus in de helm gewikkeld. ( 2 slagen om de elektronica, horizontaal).
    Op rcgroups zien zij er geen probleem in, wat vinden jullie?

Ik heb het geld voor een diversity controller er niet voor over, en een antenne tracker i.c.m. met een 14Dbi patch zal niet lukken, omdat mijn Remzibi OSD dit nog niet ondersteund.
    Een antenne tracker houd vrijwel altijd de patch op het vliegtuig gericht. Echter merk ik soms dat ik lang niet in de richting van het vliegtuig wijs, om toch scherp beeld te krijgen. Prima en goedkoop alternatief dus. Komt bij dat het lekker warm is in de winter;).
    Wel krijg ik beter resultaten als ik op een stoel zit, of door mijn knieen ga. Dus wanneer de patch zich lager op de grond bevind.

heeft schijnbaar te maken met fresnal zones:
    Fresnel zone - Wikipedia, the free encyclopedia

Goed, het is maar een idee voor de mensen die een goedkoop alternatief zoeken om met hun 10mw zender een aardige reikweidte te halen ( i.c.m met een 8Dbi patch natuurlijk).

Uhh filmpje dus :D:
    [media=youtube]0XzYD77boLQ[/media]

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Remy, Ik heb zelf niet zo bar veel verstand van radiologie,
    maar als je nu eens 4 patch antennes in parallel op je "dak" plakt?
    Dan wijst er toch altijd wel eentje min of meer richting model?

5. piepeklon

piepeklon

Lid geworden:
    3 mei 2009
    jep ik, maar nu is het mij te koud

Ik heb ook problemen met de ontvangst met een 500mw zendertje, regelmatig storing, en opletten dat je niet achter bomen vliegt want dan valt het ook weg.
    Ik combineer het wel met een 35 mhz systeem

Laatst bewerkt: 9 jan 2010
  6. Jonasz

Jonasz

Lid geworden:
    7 jul 2009
    Ik ben een compleet groentje hierin, wat betekent eigenlijk FPV?

7. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    first person view;)

8. Jonasz

Jonasz

Lid geworden:
    7 jul 2009
    ah ok, eigenlijk zo een beetje zoals de nieuwe flycam glasses?

9. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Ik heb geen problemen met mijn reikweidte hoor:).
    Ik hoor over dingen waar ik over twijfel toch graag een mening van anderen.

Over het idee van de patch antennes parralel is een leuk idee. Echter heb ik dat een keer voorbij zien komen op rcgroups, en het scheen niet te kunnen werken.
    Iemand had een "paddestoel" in gedachten die je op de grond zou zetten.
    Ik zal het nog eens op zoeken.

Laatst bewerkt: 9 jan 2010
  10. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Precies, dan heb je een omnidirectionele patch antenne.
    Dat was waar ik op doelde.

Ik heb erge zin in FPV vliegen, maar de instap prijs lijkt me nogal heftig.
    Volgens mij heb je voor 500 euro nog niet zoveel?

11. yannic

yannic

Lid geworden:
    11 okt 2004
    Leuk te zien dat er toch interesse is voor FPV vliegen :D

De set wat ik in de easyglider zie zitten lijkt ontzettend veel op de set die ik vandaag heb besteld.
    Ik ben nu al een tijdje bezig met het gebruiken van verschillende zend/receivers die ik hier en daar gekregen heb maar zonder volledige specs gaat dit niet zo goed allemaal.

Maargoed zodra ik de set binnen heb zal ik zeker hier het resultaat posten.
    Hij komt zo als het er nu voor staat in een pipercubje.

Groeten

12. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Kun je mischien alvast vertellen waar je setje vandaan komt, Yannic?
    Ben wel nieuwsgierig namenlijk. ;)

13. yannic

yannic

Lid geworden:
    11 okt 2004
    Ik weet niet of het verstandig is om het hier zo direct te melden....

Je hebt een PB !

Groeten.

14. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Je mag hier denk ik best melden waar je iets koopt, maar helaas zie ik in je PB dat jouw setje 2.4Ghz. is.
    Helaas is dat tegenwoordig een moeilijke frequentie om mee te FPV vliegen, zeker op clubs.

2.4ghz video apparatuur gebruiken in de buurt van 2.4Ghz zenders is erg storings gevoelig voor je video.
    Zelf met 2.4ghz vliegen EN een cam op 2.4ghz hebben is zelfs vragen om een crash.

15. evbragt

evbragt

Lid geworden:
    6 jan 2009
    @Remy: Ik vind het vliegtuigje met de dubbele staartboom erg geinig.
    Ik heb je een pb gestuurd met een verzoek om meer info.

16. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    wat meer info mag ook wel hier, ben erg benieuwd!

17. edo

edo

Lid geworden:
    16 dec 2008
    Hey allemaal,

Als 14 jarige vind ik dit nattuurlijk erg leuk...;)

Niet dat ik nu het geld heb, maar ik zou toch wel wat dingetjes willen weten.

Wat voor camera kun je gebruiken? Bijvoorbeeld een webcam of een klein fototoestel? Of moet het iets speciaal voor FPV zijn?

Dan over het zenden... Als ik het zou doen, ga ik geen (dure) bril kopen. Ik draag zelf al een bril om in de verte te kijken. Ik zou in de plaats een oude laptop nemen (redelijk goed scherm).
    2,4ghz gaat niet begrijp ik? Tenminste als je voor de besturing al 2,4ghz gebruikt? Ik dacht dat het misschien mogelijk was met een 2,4ghz module, maar dat zal niet gaan...
    De ontvanger zou ik dan graag via USB kunnen aansluiten.
    Kun je eigelijk iets relatief makkelijk maken? Zonder zelf veel te gaan maken? Het mag wel een beetje werk zijn, maar niet meer dan verschillende delen aan elkaar sluiten enz...

Het hoeft niet heel licht te zijn, want ik wil het ook wel in mijn 1/18 auto gebruiken.

Ik hoop dat iemand mij wat kan helpen... Aja, geef anders een idee hoed duur het gaat zijn. Op de simpelste mannier dan. Als het teveel kost koop ik wel iets als een Flycamone2...

Grts

Laatst bewerkt: 10 jan 2010
  18. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    "Ik heb erge zin in FPV vliegen, maar de instap prijs lijkt me nogal heftig.
    Volgens mij heb je voor 500 euro nog niet zoveel? "

Sven probeer een brilletje 2dehands te kopen. Er zijn veel brillen te koop via ebay of eventueele 2dehands site. ga je door met fpv vliegen dan zul je je bril vrij snel modificeren.
    Een videozender en ontvanger heb je voor rond de 90 euro. Voor een camera kun je gaan voor een Hd camera ( liefst 60 fps), of voor een los cameratje welke veel op fpvshops worden aangeboden. Denk hierbij aan de sn777 of andere wat duurdere camera's.Je zit dan rond de 75euro. Een hd camera kan iedere camera zijn, zolang deze maar een Video out uitgang heeft. Wil je een goedkopere instap ga dan voor bijv. een "dome camera" welke ik heb gebruikt voor de kleinere fpv vliegtuigjes.. Deze kun je voor een paar centen kopen via ebay. Op de video kabel sluit je je video zender aan.
    Deze camera ga ik nu gebruiken voor mijn vliegende vleugel. Zo hoef ik niet meer bang te zijn dat ik mijn HD camera kapot vlieg.
    verder zijn er verschillende OSD's te koop. Ik vind het onmisbaar. Deze zijn vanaf 125 euro te koop. ga dan voor een Remzibi. Wil je later meer, koop dan een EZOSD. Sander Sassen ( bekend in het FPV wereldje, hollander) heeft deze OSD ontwikkeld, en is al uitbreidbaar met een antenne tracker. Helaas zijn ze wel wat duurder.
    Antenne's zijn er voor 35 tot 50 euro.
    Blijf 35 mhz vliegen, hier zul je later veel profijt van hebben als je wat verder wilt vliegen. Schaf dan een Fuatab aan, omdat deze kwalitatief ontzettend goed zijn, en goed uitbreidbaar zijn voor FPV ( heb veel last ondervonden met een JR zender)
    verder nog wat lipo's voor de video apparatuur en je bent er wel.
    Ik begon met een budget van 600 euro, maar de verslaving heeft toch de overhand. Op het moment gaat iedere cent die ik vrij maak voor de modelbouw naar het fpv vliegen. Ik vlieg sinds mijn 12de, en heb voor mijn gevoel al een hoop verschillende modelbouw takken gehad. Auto's, helivliegen brandstof-en elektro. Elektro vliegtuigen zelfbouw, depron, epp. brandstof vliegen tot 25cc 4takt zelfbouw en zo door. Toch is dit de tak die mij om een of andere reden toch enorm blijft interesseren, en wat ik nu al een tijdje doe.
    Zegt toch wat over het FPV vliegen vind ik.

yannic, ik zie graag foto's. Inderdaad, tuurlijk kun je het hier posten. Het zou leuk zijn als er meerdere mensen hun FPV setups lieten zien, en zo de nieuwschierige onder ons misschien opweg kunnen helpen, de stap te nemen.

Voor de andere. Begin niet over reikweidtes, veiligheid, of filmpjes waarmee je absoluut commentaar mee uitlokt. Ik ben in mijn eerste bericht al duidelijk geweest, en er zijn al genoeg van deze draadjes. Ik met waarschijnlijk wat andere zijn dan zo weg. Het zou jammer zijn voor de mensen die deze hobby wel-voor zover als veilig- willen uit oefenen..

Edo, mocht je hier ooit aan willen beginnen, en je engels is op peil, lees dan eerst eens rcgroups door. Hier staat zo ontzettend veel info over alles wat met FPV te maken heeft!
    Dit geld ook voor de andere.
    Er is een eigen subforum aan gewijd.

Goed, om toch antwoord op je vraag te geven. Een laptoppie zal prima gaan. Echter i.c.m met een hd camera heb ik veel last ondervonden van mijn easycap. Dat is een kaartje van 25 euro waarme je je video beelden op je laptop kunt laten zien. Ik ben helaas niet handig genoeg met computers om de problemen die ik ondervond te verhelpen.
    Komt nog bij dat ik op een gegeven moment met een kofferbak voor fpv spullen naar het veld toe ging, wat de hobby later ook niet meer leuk hied.
    Verder is het natuurlijk een leuk alternatief om het eens te proberen. Mocht je serieus een hoop gespaard hebben, bezuinig dan absoluut niet op het scherm, maar koop een videobril.

Inderdaad, een 2,4ghz zender zal zeker gaan storen met 2,4ghz apparatuur. Er zijn mensen die eerst hun video apparatuur aan zetten, en dan hun zender, en uit eindelijk prima beeld hebben. Ik zou het risico niet nemen.

Via hobby-lobby is er tegenwoordig een complete fpv setup te koop,inc bril. Als je dit wilt uitbreiden of veranderen, ben je uit eidnelijk veel duurder uit. Echter is het opzich een goede instap.

Op basis van je wensen, en je budget, stel je je setup samen.

19. edo

edo

Lid geworden:
    16 dec 2008
    Heel erg bedankt voor de info.

Maar is er dan een simpel alternatief voor het zenden van de videobeelden?

Grts

20. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Hoi Edo,

Kijk eens op marktplaats voor kleine draadloze cameratjes.
    Ook Ebay staat vol met deze setjes.
    Koop dan het liefst een CCD camera, inplaats van een Cmos. Duidelijk veel echtere kleuren, en handelt het licht vele malen beter bij dit soort camera's.
    Voor 50 euro heb je een camera, zender, ontvanger enz.
    Deze kun je op je auto plakken, of in je vliegtuig.

Deel Deze Pagina