Het grote FPV (First person view) draadje.

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door ramsus42, 4 nov 2009.

1. edo

edo

Lid geworden:
    16 dec 2008
  2. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    vinnygogo,

Dit bericht gestuurd naar Evbragt

"Helaas heb ik geen maten meer voor je. Dit omdat ik inmiddels te gekke dingen met het toestelletje heb gedaan, waardoor deze helaas in de prullenbak beland is.
    Het rompje was van depron, de vleugel van een geel soort bouwschuim ( hier in Nijmegen te verkijgen). De motor was een 18-11 van Hobbycity.com i.c.m met een 5x3 gws propje, en een 3s500 accutje voor het vliegtuig, camera en zendertje.
    De staartboompjes van gespleten koolstof buis.
    Het vliegtuigje vloog prima, alleen was hij redelijk "schommelig" Het richtingsroer stond iets in een schuine hoek zoals bij een cessna. hierdoor drukte hij de achterkant wat omhoog tijdens een bocht. Hij werd er dus wat schommelig door.
    Het brede stabilo werkte prima.

De volgende zou ik met rolroertjes bouwen. Verder het ontwerp hetzelfde. want hij vloog verder prima."

3. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Edo, zoiets ja.

Of het legaal is in Belgie weet ik niet. Hier in ieder geval niet.

Echter schijnt het bij die setje nooit om 200mW te gaan.

"Line-of-sight range outside my house seemed worse than I expected. The reliable range should have performed better than my 100mW 2.4Ghz system, but was about 1/2 of it. At this point I assumed that the Rx might have low sensitivity due to the low cost design or maybe the generic omni antenna was to blame. "While I was inside the Tx, I measured the raw RF power that is driven into the aerial. Using a RF power meter, I measured 40mW when operated at 8V. But, overall, images were good enough for casually toying around in a R/C model by someone starting in the hobby"

RC-CAM: R/C Model Video Projects and More!.

Bereik zal zo'n 100 tot 150 meter open veld zijn..

verder heb ik niet veel verstand van deze setjes...

Laatst bewerkt: 10 jan 2010
  4. edo

edo

Lid geworden:
    16 dec 2008
    Hier hebben ze nog een aantal setjes: Mini camera sets | Bascom Camera's: Vandaag besteld, morgen in huis!

Nu de vragen ;)
    Dit is 2,4ghz... Zou het kunnen? Ik heb deze zender: Futaba 2PL 2.4GHz Radio System Ik weet niet of je daar iets aan hebt...
    Welk bereik heb je nodig om een beetje lol te hebben?
    Op Ebay zie je veel van die 2,4ghz setjes (ongeveer gelijk aan die in de link) met een klein bereik voor weinig geld, dat kan ik wel eens proberen. Of misschien kan ik dan beter een cameratje (van Turnigy) kopen dat het gewoon opneemt...

Grts

5. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
  6. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Zo Remy, dat is duidelijke taal!

Kwa prijs kom ik nu uit op dit:

EzOSD and Antenna Tracker Bundle (EzOS met GPS en 100A voedingmeter, en EzTracker unit) 222,83 Euro.
    Camera kom ik niet helemaal uit, 45 of 104 euro.
    Zenderset 1.2Ghz 500mW (genoeg?) 62,65 euro.
    Patch Antenne 21,58 euro.
    Videobril 640x480, 80" scherm @ 2m met eventueel stereoscopie 184.53 euro.

In het goedkoopste geval dus 515 euro, en dan zitten de pan/tilt servos/voeding/verzending/montage er nog niet bij.
    Als ik hieraan wil beginnen moet ik dus minimaal aan 600 euro denken.
    Is nogal heftig voor iets waarvan ik nog niet weet of ik het wel leuk zal vinden. ;)

7. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Let op!

1,2ghz word door de luchtvaart gebruikt. Het bereik klinkt verleidelijk. Echter, zul je al erg veel plezier hebben met 2,4ghz. Ik denk dat je niet voor een andere frequentie hoeft te gaan.
    Ik wil hier verder liever niet op ingaan.
    Zoek even goed op rcgroups.com..
    pan/tilt heb ik nog absoluut niet nodig gevonden, een head tracker dus ook niet.
    Pak een 3 kanaals vliegtuig, en zet de camera op een gemodificeerde servo voor panning. Gebruik het 4de kanaal om te pannen.
    Voor een camera kun je Sander Sassen op rcgroups vinden. Hij koopt regelmatig een zooitje camera's in. ik zou voor een sn777 gaan. Deze camera geeft prima beeld, en handelt licht uit zonderlijk goed. 75 euro geloof ik.
    Al moet ik zeggen dat mijn 1dollar (exc) dome cameratje al prima beeld geeft. kan niet wachten om met mijn vleugel lekker rond te bonjouren.
    De keuze om te gaan fpv vliegen moet je goed over wegen. Lees daarom veel op rcgroups. Houd voor ogen dat je je spullen eigenlijk ontzettend rap weer kunt verkopen..
    Deze 2 dingen, waren mijn motivatie om deze tak te beoefenen.

Verder zou ik voor een Remzibi OSD gaan. Antenne trackers zijn voor latere zorg. Remzibi heeft sinds kort al een ardupilot ontwikkeld. De antenna tracker zal zo ook wel komen.
    Voorlopig ben ik nog lang niet uit gekeken op mijn setup en OSD, en behoeft dus nog niet uitgebreid te worden met een tracker.
    De rede dat ik je dit zeg is omdat je gigantisch goede hulp op rcgroups kunt verwachten, mocht je er even niet uit komen.
    Het scheelt ook nog eens enorm in prijs.
    Dit in tegenstelling tot ( voor mijn gevoel!) andere OSD's.

8. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Alles wordt overal voor gebruikt tegenwoordig, 900 mag niet, 1200 mag niet, en 2400 is tegenwoordig zwaar overbevolkt.
    Dus daar kijk ik gewoon niet meer naar. ;)

En zon antenne tracker moet toch eigenlijk wel als je met een bril gaat vliegen?
    Tenzij je iemand hebt die hem voor je richt, maar dat zijn ze ook snel beu als ze zelf niet mee kunnen kijken denk ik.
    En zon patch antenne, is dat eigenlijk wel echt nodig als je niet extreem ver weg gaat vliegen?
    Of desnoods een static panel gewoon horizontaal op een laag statiefje?

Ik vond die Remzibi OSD er eigenlijk ook best goed uitzien.
    Helaas geen mAh verbruik, maar met accu voltage kom je volgens mij ook al een eind.
    Staat die op 9.5v dan kun je gewoon "naar huis" vliegen lijkt me.
    En voor 114 dollar is het eigenlijk een koopje.
    Koop je volgens mij amper een losse GPS voor.

Pak ik Remzibi zonder richt antenne toestand:
    Remzibi OSD - 80 euro.
    Zenderset 1.2Ghz 500mW - 65 euro.
    Videobril 640x480 - 185 euro.
    HD camera 640x480 - 75 euro.

Komt dan uit op ruw weg 405 euro.
    Zeg 450 met verzending, skibril, en eventueel een patch antenne.
    Dan heb ik wel meteen goed spul, dus kan zelfs goedkoper.
    Ik heb voor die prijs een videobril die eventueel stereoscopics kan, en een dure HD cam.
    Neem ik goedkoper dan kost het mischien 50 euro minder,
    maar ik heb het idee dat ik die kosten straks toch weer krijg als ik weer beter wil.
    Vooral op de videobril moet ik denk ik niet gaan besparen.

FPV wou ik overgens hiermee doen:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : TM Predator UAV 74in Spy Plane ARF $67.20
    Inclusief verzenden is dat ding overgens maar 64 euro. ;)
    De cam zou dan voor het voorwiel hangen, eventueel met een pan servo.
    Zou dat wat zijn?

EDIT
    Ik zie dat de Remzibi WEL een mAh counter optie heeft,
    maar die sensor moet je zelf maken en aansluiten denk ik?

9. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Sven, laat de frequenties even voor wat het is, dus wat wel en/of niet mag.

Een antenne tracker is niet persé nodig hoor.
    Je weet ongeveer welke je richting je op gaat vliegen, en hier richt je je antenne op.
    Een 8Dbi patch heeft een vrij "brede straal" je kunt dus in een vrij groot gebied vliegen.
    Wil je verder, gebruik dan een 14 Dbi patch. Echter, is deze straal vrij smal, en zul je hem dus redelijk op je vliegtuig moeten blijven richten. Dit gaat niet werken met een statiefje, dus vandaar de tracker.

Ja, ik vind een Patch antenne wel nodig. Ik heb het geprobeert met de standaart 3Dbi omni antennes. Hiermee kun je lekker om je heen scheuren, maar daar houd het mee op. Zie je als voorbeeld; een groep vogels vliegen, en wil je die achterna, dan kom je met een 3Dbi al gauw tekort. Dit risico wil je absoluut niet lopen, dus speel liever op save.

klopt.
    Ik ben nu nog veel aan het testen met de RSSI. Daarna komt er eventueel een current sensor. ( "Just for the fancyness")
    De OSD kun je dus uitbreiden zoals je zelf wilt.
    Echter is die current sensor eigenlijk ook maar onzin. Bij 11,1v vlieg ik al in de buurt, en maak ik mij dus al klaar voor een landing. Alles daarboven leer je erg snel kennen.

laat die predator voor wat het is. Ziet er fantastisch uit, maar daar houd het mee op. De amerikanen zijn er niet erg enthousiast over. Het vliegt gewoon niet rustig en stabiel genoeg voor mooie videobeelden. Ben je hier niet op uit, koop dan ook geen predator maar bijv. een vliegende vleugel.
    het schuim schijnt ook niet alles te zijn.

Ga voor een Easystar, of easyglider. Een HD camera gaat wat natuurlijk lastiger op een easyglider vanwege de beperkte ruimte in de cockpit. Op een EZ gaat dit prima.

Geloof mij, je hebt echt waar je handen vol aan een EZ. Je zult er nog lang niet op uit gekeken zijn. Crashes zul je ook nog wel bij een wat harde landing, maar door het multiplex EPP zijn de meeste schades binnen een paar minuten gefixd, en ben je weer good to go.

10. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Toch moeten we eens kijken of je die patch antennes niet gewoon parralel kunnen hangen.
    .. en dan krijg je natuurlijk weer dat 4 patch antennes net zo duur zijn als een tracker set. :lol:
    Je bent denk ik hoe dan ook de *** als je om je heen wil gaan vliegen.
    Tenzij je het natuurlijk op een helm plakt en zelf een beetje mee draait,
    maar ik denk dat je erg snel je orrientatie kwijt raakt als je met zon bril op staat. ;)

Het mag niet, maar stel nu dat een paar boeven 2.4Ghz FPV vliegen op hun club.
    Zullen die daar erg veel last mee krijgen als andere piloten hun 2.4Ghz systeem aanzetten?
    Of is 1.2Ghz. in clubverband mischien wat beter en mischien zelfs veiliger (legaliteit daargelaten)?
    Het zou wel stout zijn van die schavuiten :lol:, maar hebben ze meer plezier van 1.2ghz?
    Die 1.2Ghz is immers voor luchtvaart, maar vliegtuigen moeten wel HEEL dicht in de buurt komen om er last van te hebben toch?

11.1v lijkt me trouwens een beetje vroeg om al aan landen te denken hoor. ;)
    Dat is de nominale spanning van een lipo en daar zit je na 25% al op denk ik.
    Ik zou natuurlijk geen kilometer weg vliegen als je voltage vlot aan het zakken is,
    maar bij 9v zit je pas met een figuurlijke lege tank, dus bij 10v landen is toch al een vrij veilige marge?

Is die predator (eigenlijk reaper, weten die chinezen veel. :lol:) dan echt zo vervelend?
    Je zou zeggen met die lange dunne vleugels dat het vrij zweverig zou vliegen. :(
    Jammer, het was wel een model bij uitstek om met zon "drone cam" te gaan vliegen.

Ik heb trouwens nog wel een Twinstar 2 in de doos liggen met een paar keurige brushless motoren.
    Spanwijdte is 120cm, en het is een topwing vracht model,
    kan een uur vliegen als je dat wil (kan met gemak 5000mAh in).
    Ook heb je bij dat model zonder vanalles los te snijden al ailerons.
    En natuurlijk 2 motorig, dus geen propellor voor je cam. ;)

Gebruik je zelf ook die Remzibi?
    De RSSI uitbreiding is wel ontzettend interesant iig.
    Dat is een veel betere indicatie van hoever je kunt gaan dan je GPS denk ik,
    want bij een vochtige winterdag kun je denk ik zo een goeie 100 meter inleveren vergeleken met een droge zomerdag.

Dat het multiplex schuim lekker spul is weet ik inmiddels al wel,
    ik vlieg namenlijk nauwlijks anders dan Multiplex. ;)

EDIT
    Joh! Moet je zien!

Kun je zo in de TS2 zetten, heb je pan en tilt op je cam.
    Ze vragen daar 69 dollar voor, maar aan de hand van zon foto is dat zo nagemaakt lijkt me.
    Even een middagje decouperen en je hebt volgens mij wel zoiets.
    Tilt hoeft voor mij nieteens, maar pannen lijkt me wel mooi om naar beneden te kunnen kijken.

11. yannic

yannic

Lid geworden:
    11 okt 2004
    Ik heb mijn setje van R2hobbies.com (kijk even bij camera )
    deze zijn inderdaad alleen in 2,4Ghz maar ik heb nog een MX12 35mhz omdat ik dat ook nog vlieg dus voor mij kan het opzicht wel ik wil ook niet direct fpv gaan vliegen eerst maar eens kijken of het niet stoort met 2,4Ghz.

Waar halen jullie alles vandaan ?

Groeten Yannic.

12. piepeklon

piepeklon

Lid geworden:
    3 mei 2009
  13. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Vlieg je wel met patch antenne, Piepeklon?
    Zoals Remy dat al zei, omnipolaire antenne kan, maar je bent snel storings gevoelig.

En ik heb trouwens eens zitten lezen over antennes,
    je kunt zelf de dB van je antenne bepalen als je hem langer maakt met stapjes van 25mm.
    Kun je dan niet gewoon een zendmast bouwen met een tripod en een meter antenne daarop?
    Of krijg je dan nogsteeds dat recht boven de antenne de straling nietmeer ontvangen wordt?
    Waarom zou 2 antennes eigenlijk niet kunnen?
    Vroeger hadden televisies toch ook allemaal "konijnen oren" ?

14. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Sven,

je richt de helm naar de kant waar het geluid vandaan komt. Zo simpel is dat;).
    Als je verder gaat vliegen, nadat je de omgeving redelijk goed kent, kun je jezelf vrij goed oriëenteren. Je Positie weet je. Als je recht over het veld heen gaat, kijk je ook recht vooruit. Ga je verder vliegen, richting bijv een plas, en je kent de omgeving. Dan weet je de positie ten opzichte van het veld, en dus redelijk de richting waarna je je hoofd moet wijzen. De praktijk zal het je leren.

Het is mogelijk om met 2,4ghz modelvliegers te vliegen. De ene zender geeft meer stroing in het beeld dan de ander. Echt prettig is het niet. Komt bij dat je recorddevice bij teveel stroing, of zelfs het wegvallen van het beeld, zal stoppen met opnemen. gewoon niet doen dus. Wil je toch een dogfight, selecteer dan 35 en 40mhz gebruikers, of probeer het eens met een spotter, en één 2,4ghz vlieger. De ene zender geeft meer storing dan de ander. Komt wel bij dat de output van een 2,4ghz amerikaanse zender veel hoger is dan een europese, en dus wss minder hinder zal ondervinden.

Je staat er van te kijken wat je allemaal ontvangt op een bepaalde frequentie. Hoe het zit met 1,2ghz weet ik niet, maar ik zelf neem het risico liever niet.

nee, bij 11,1v is het al redelijk gebeurd. Een volgeladen verse lipo zal zo'n 12,6v geven. na een tijdje zakt dit naar 11,7. Bij 11,3 is er niet veel fut meer, en bij 11,1v vlieg ik in de buurt. Er staat een schematje op rcgroups. Dit is een prima indicator om te zien wanneer je moet landen.

Tsjah, ik vind de predator er niet slecht uit zien. Helaas heb ik hem niet gehad, en ben een persoon die hem ook niet zal proberen na de wat slechte reviews.
    Bij beginnend fpv vlieger kun je beter voor een beproefd model gaan. je zult je handen er echt aan vol hebben. Wat dacht je van overtrek enz? dat moet je leren herkennen, want een stall is doodeng in het begin.
    Maargoed, wat let je om het wel te proberen?

Een twinstar schijnt ook een aanrader te zijn.. Wel heb je eventueel wat meer problemen met storingen in het beeld, vanwege 2 motoren, 2 regelaars, en de draden die een "loop"kunnen creeëeren. ( soort antenne) Een filter, en wat ferrit ringen zullen je fpv setup niet mis staan:) Al is een filtertje nog niet eens zo gemakkelijk om te fabriceren.....Spreek uit ervaring:)

Ja, ik heb de Remzibi OSD. Wat heeft de gps met je RSSI te maken? De rssi is niet meer dan een stroompje van je ontvanger die direct je osd in gaat, en dus word afgelezen in je videobril.

Zo'n "pod" ziet er super uit. het probleem is wel dat je camera inc servo op één servo komt te staan. Een sterke servo met stalen tandwieltjes is dus wel gewenst, maar wat helaas ook in de kosten loopt.
    Grootste probleem is dat de constructie met "tilten"erg zak word.. Ik heb ook nog absoluut geen noodzaak gevoelt om mijn camera te "tilten" Alleen pannen is al ontzettend tof. Wanneer ik wat langer fpv vlieg ga ik er eens een servo bij zetten om te tilten.

yannic, het meeste koop ik via hobbywireless.com en rangevideo.com. Een hoop maak ik zelf, en sommige spulletjes komen van FPV personen her en der verspreid.
    De OSD komt uit Polen. De HD camera uit Amerika en dus zo door.

Over de antennes, waarom zoveel moeite voor een antenne? Experimenteren kan. Echter ben ik dan denk ik een volger. Ik koop spullen die beproeft zijn, en haal mijn inspiratie van de grotere namen.
    Komt bij dat met een goed platform, en alle componenten op de juiste positie, filter enz , dat je dan met een "ducky"dus de 3Dbi Omni al goed om je keent kunt vliegen. Wil je verder dan gewoon voor een patch gaan.
    Ach, met de 8dbi patch kan ik ook achter mij vliegen hoor:).

Maargoed, hoe meer mensen er fpv vliegen, en hoe meer mensen het e.a. uit proberen, des te meer kunnen andere mensen er weer van leren.
    !!

Laatst bewerkt: 11 jan 2010
  15. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Als je kunt zien welke richting je op staat kun je je wel richting model draaien,
    maar als je al een tijdje om je heen staat te vliegen met zon bril op weet je echt niet meer wat voor of achter is lijkt mij hoor.
    En elektro modellen hoor je nauwlijks, zeker niet als er een stel brandstof stinkerds bezig zijn. ;)

En met wie ik mee vlieg op de club heb ik geen kiezen over lijkt me.
    Ik kan moeilijk mensen bevelen aan de grond te blijven tot ik klaar ben. ;)

En ik vind 11.1v nogsteeds raar, je lipos kunnen immers tot 9v.
    Dat je na 11.1v opeens een val krijgt naar 9v binnen enkele seconden lijkt het me wat overdreven.
    Maarja, onboard voltage metingen heb ik nog niet zo naar gekeken, dus ik klop het af.

Mijn modellen zijn meestal bijna 1:1 overpowered, dus stall trekken zal niet zo snel gebeuren.
    Die predator is weer een ander verhaal, er schijnt een amerikaanse variant te zijn die vliegt als een pudding.
    Bij de reviews van HK zelf is het nog gekker, de ene zegt dat hij op rails vliegt, de andere vind het een gevecht.
    Gewoon lekker op de twinstar lijkt me het beste, die is stabiel en kan langsaam vliegen.
    De regelaars zitten in mijn geval in de motor gondels, dus dat helpt mischien.
    Wel wilde ik de cam zoiso op een aparte voedingsbron zetten zodat het motor geweld niet zon invloed op voltage geeft.
    Ferriet ringen heb ik toevallig nog een dot van liggen, dus komt mischien nog vanpas.

Dat RSSI beter is dan GPS om te zien hoever je kunt vliegen,
    komt omdat je reikwijdte sterk verschild met lucht vochtigheid.
    In de zomer haal je een kilometer, in de winter mischien net 750m.
    Dat betekend dat je niet af kunt gaan op geografische metingen,
    terwijl RSSI je denk ik gewoon verteld wanneer het wat minder wordt en je terug moet.

De basis van zon pod ziet er goed uit, en zoiets ga ik waarschijnlijk ook na proberen te maken,
    Maar tilten laat ik idd gewoon achterwegen, met aileron en rudder kom je al een heel eind.

En die antennes, tsja, op je helm plakken (heb je plaat voor je kop :lol:) lijkt me een beetje houtjetouwtjes werk.
    Iemand als antenne slaafje laten sjouwen zijn ze ook snel zat volgens mij.
    Liefst heb ik natuurlijk een antenne die ik aldan niet statisch gewoon op een statiefje zijn ding kan laten doen.
    Wat voor straal hoek heeft zon 8db patch eigenlijk? Als ik die onder een hoek van 45' op een statief richting veld zet, kan ik dan een beetje voor me uit blijven vliegen zonder dat ik em kwijt raak?
    En hoever kun je er dan zonbeetje vandaan vliegen met bijvoorbeeld 2.4Ghz 500mW?

16. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Sven, probeer het nou maar, dan zul je het zelf ervaren.
    FPV vliegen met meer dan 10mw op een club doe ik zoiezo niet. Zo kan ik geen reacties en/of commentaar uitlokken.
    Wat je verder kan/ en of doet op jou club moet je verder zelf weten:).
    Over de aantal volt's. Ik heb hem gecalibreert met een voltmeter. Vraag elke fpver zonder current sensor, die werken met het schamatje. Schaf een OSD aan en ook dat zul je zien.
    ofdat je vliegtuigen nu 1:1 overpowered zijn ofniet, in een stall zal je terecht komen. Je jaagd niet de hele tijd vol gas. Je zult zien dat het in deze tijd van het jaar 9 van de 10 keer mistig is. De horizon zie je dus ook maar 9 van de 10 keer. Komt bij dat je over het algemeen liever een efficient platform wilt, dan een jager;)

Wanneer je wat een het rondcruizen bent, heb je niks meer aan veel teveel vermogen, je schrikt je gewoon kapot:).
    Doordat dit vaak op wat grotere hoogtes gebeurd, heb je gelukkig tijd zat om te herstellen, maar het schud je wel wakker.
    Audio gebruik ik niet omdat ik gek word van het geluid. Ben je aan het stijgen, en je zit op hoogte, dan doe je je gas dicht. heb je niet tevaak fpv gevlogen, dan zul je 5 van de 10 keer in een stall komen. je zult er van staan te kijken hoe lastig fpv vliegen soms kan zijn.

Inderdaad, een 2de lipo is een goede oplossing. wél weer extra gewicht, en een hoop werk om alles te laden.
    Voor het vliegen laad ik 5 lipo's en een videobril. 4 voor in het vliegtuig ( 2 x 3s460 mah voor video, 2x 2200mah voor het vliegtuig, 1x 3s1500 voor de ontvanger, en een lipo voor de bril) Het scheeld dus nogal ofdat je 5 lipo's of 3 lipo's moet laden;)

"Dat RSSI beter is dan GPS om te zien hoever je kunt vliegen,
    komt omdat je reikwijdte sterk verschild met lucht vochtigheid."

GPS zegt niks over hoever je kunt vliegen? De GPS vertelt je hoever je bent vanaf het start punt. De RSSI zegt iets over de signaal sterkte tussen je rc zender en ontvanger.

tsjah, hoe jij je antenne's gaat richten moet je zelf weten:). Ik durf te wedden dat ik 2 x zo ver vlieg met mijn Houtje touwetje helmpje, dan jij met een patch op een statiefje.
    Ik vlieg vaak alleen, dus niemand die mij ziet;). het is ook prettig dat ik protable ben, en niet vast zit aan het snoertje dat aan mijn ontvanger zit, en die dus weer aan de patch. ( De draad van je videobril zul je zoiezo nog moeten verlengen..) Waarom het nodig is? Omdat ik vaak zat het vliegtuig voor mijn voeten land, en hem dan weer oppak, en weer weggooi. Mijn bril schuif ik iets omhoog en kijk er even onder door. Ik merkte dat "toen ik vast zat aan een statiefje"dat ik geen kant meer op kon:)
    Even rondjagen met met FOX zat er niet in met een statief. Dan moest ik eerst de boel even opstellen.
    Nu, het helmpje op, en gaan met de banaan.

Hoe antenne's verder werken kun je op rc-cam.com lezen.
    Zet je een patch op een statief onder 45 graden, dan kun je voor je uit vliegen, maar vlieg niet te ver naar link of rechts, want het beeld word vrij snel stukken slechter.

Nu dus een echt "zwart op wit" antwoord op je vraag.
    Als ik midden op het veld heen en weer aan het vliegen ben, dan houd het denk ik 75 naar links, en 75 naar rechts op.
    Dit lijkt veel, maar het is een kwestie van een vinger knip.

Kom op Sven, schaf je spullen aan, en vertel me alles over hoe je het ervaart!

Laatst bewerkt: 11 jan 2010
  17. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    10mw lijkt me nogal weinig om FPV te vliegen, dan ben je volgens mij met een meter of 50 al klaar?
    Ik haal met mijn zogenaamd 20mW cam de overkant van de straat niet eens,
    maar daar zit nog wel een spouwmuur tussen omdat mijn recorder binnen staat.

Op voltage vliegen lijkt me niet zo moeilijk, maar welk schema bedoel je dan?
    Ik vind het nogal vreemd dat 11.1v als lege tank gezien wordt, dus ik wil dat schematje wel eens zien. ;)

Wel leuk om te weten dat FPV vliegen nog best een uitdaging met zich mee brengt.
    Dan ben ik er iig voorlopig niet op uit gekeken.
    En zoals ik het hoor, moet ik dus echt op de snelheid letten die de OSD aangeeft,
    eigenlijk net een echt vliegtuig, wat ook niet vreemd is natuurlijk.

Audio wordt denk ik niks nee, kun je beter een MP3tje opzetten. ;)

En accu's, ach.. Ik heb genoeg lader inhuis om dat draaiende te houden: Mijn lader
    Wat zuipt zon 500mW set met OSD en cam eigenlijk?
    En is et niet makkelijker om ipv. lipo voor bril/ontvanger gewoon een klein lood accutje te pakken?

GPS laat juist wel zien hoever je kunt vliegen lijkt me.
    Het laat toch zien hoever je van je vandaan vliegt?
    En daaruit maak je toch vaak op hoever je kunt/durft te vliegen?
    Een goede RSSI meting laat je echt zien hoever je kunt ipv. te gokken op afstand.

En met je helm heb je eigenlijk wel gelijk, het zal wel meer vrijheid geven als een statief.
    Maar hoe je je blind op je vliegende model kunt orrienteren snap ik eigenlijk niet.
    Als je niet meer weet aan welke kant het veld is omdat je niet kunt zien naar welke kant je zelf staat,
    dan sta je toch ook maar als een grasparkiet met je hoofd te "boppen"? :lol:
    Het lijkt me hetzelfde als een keer met een blinddoek om een rondje of 3 draaien,
    dan kun jij me niet wijs maken dat je dan nog weet hoe je staat.
    Of je moet met je apparaat een keer op je af vliegen om erachter te komen.
    Lijkt me wel surreëel om jezelf te zien staan tijdens het vliegen trouwens.
    Ikzelf zou denk ik toch wel een tracking antenne gebruiken.
    Het idee dat je beeld ineens op blauw gaat omdat je je even vergist met de antenne lijkt me angstaanjagend.

En zomaar even 500~600 euro er tegenaan smijten vind ik nogal een dreun.
    Daar moet ik zoiso nog heel even voor sparen, mijn RC potje is net weer flink leeg geschud.
    Ik weet zoiso nog niet waar ik de helft van al dat spul vandaan moet gaan halen.
    Suggesties?

18. edo

edo

Lid geworden:
    16 dec 2008
    Ik ben niet knettergek! :D

Maar zoals ik zei, ze hebben op Ebay gelijkaardige setjes voor 30$

Grts

19. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Ik vlieg niet met mensen in mijn buurt. Ik hoor dus welke kant het vliegtuig op gaat. Door de bril zie ik mijn positie ten opzichte van het veld. Ik weet dus dat ik bijv. precies voor het veld aan het vliegen ben. Ikzelf hoor het geluid voor me, en weet dus dat ik recht sta.

Ik vlieg met mijn foxje met 10mW zo'n 200 meter ver. verder heb ik nog niet getest..
    1 mile on 10mW - RC Groups

Kijk voor retailers even op ww.immersionrc.com.

Ik ben nu aan het zoeken voor dat venstertje met de voltages en procenten. Echter ben ik het een keer tegen gekomen, en heb ik het op geschreven. Waar het nu dus staat kan ik niet meer vinden. Pff.. het forum is daar ook zo groot:(..

Wel kwam ik deze post nog tegen:
    http://www.rcgroups.com/forums/showp...4&postcount=71

Het is helaas alleen een losse post. Niet waarom het wel/of niet kan.

20. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    @ Edo: Ja idd, als je kijkt waar die chinezen et voor doen lach je je rot. ;)

Een MIJL op 10mW, dat kan toch niet joh??
    Waarom zitten wij dan met een halve watt te vlooien?
    Dat krijgen ze in zwitserland nog binnen dan. :lol:
    Ik zie op die filmpjes overgens wel dat ze twee patch antennes op een statief hebben.
    Zouden die dingen ook nog tracken of zijn die gewoon stilstaand?
    Twee patch antennes kan dus, maar omdat ze bijde dezelfde kant op staan gok ik dat dat een dual ontvanger is?
    Leuk leesvoer iig, bedankt!

Het forum heeft je 2e linkje stuk gemaakt denk ik. 404 error.

Maare, die remzibi OSD, zal het nog lang duren voor die een antenne tracker heeft?

Ik heb er iig enorm zin in, en zodra de centjes weer beschikbaar zijn, ga ik dit beslist proberen.
    Alleen wil ik eerst nog even een soort boodschappen lijstje hebben.
    Tot dusver heb ik dit:
    - Goedvliegend stabiel model op 35/40Mhz.
    - Mijn twinstar 2, goed afgeschermd met ferrietjes)
    - 500mW 2.4Ghz zender/ontvanger (10mw kan schijnbaar, maar beter teveel dan te weinig.)
    - http://hobbywireless.com/cart/index.php?main_page=product_info&cPath=7&products_id=16
    - HD camera (sn777 geloof ik?)
    - http://hobbywireless.com/cart/index.php?main_page=product_info&products_id=97
    - Videobril, 640x480
    - http://hobbywireless.com/cart/index.php?main_page=product_info&cPath=11&products_id=32
    - 8dB gain patch antenne
    - http://hobbywireless.com/cart/index.php?main_page=product_info&cPath=5&products_id=6
    - Remzibi OSD kit
    - http://store.diydrones.com/ProductDetails.asp?ProductCode=REMZIBI_V11
    - Statiefje
    - 2ehands fotocamera model ofzo, vast niet zo heel duur.
    - 500mAh 3s lipotje om zender/cam te voeren.
    - 5 dollar bij hobbyking.

Bij elkaar is dat (bril, zender, ontvanger, antenne, verzendkosten) 415.65 euro.
    Die Remzibi kit moet ergens anders vandaan komen, dat is nog 80 euro + verzendkosten.
    Zeg het hele zwikkie bij elkaar dan 500 euro, maar dan zijn we dr nog niet.
    Komt nog klein grut aan servo's. statiefje, koffertje bij dan, zeg +50 euro.
    Dan vlieg ik voor 550 euro HD FPV met OSD?

Mis ik nog wat?
    En heb je mischien betere suggesties wat/waar ik het moet kopen?
    De ontvanger is mischien wat magertjes?
    Het is wel overal out of stock, daar krijg je ook een punthoofd van.

Ik maak me alleen nog wel een beetje zorgen over het feit dat ik een bril draag.
    Gaat dat wel met die brillen, of moet ik een ski bril mollen met een mager resultaat?

Laatst bewerkt: 12 jan 2010

Deel Deze Pagina