Hallo beste copter-experts
Waarom een quadcopter bouwen
Ik ben een aantal jaren als .NET programmeur actief en wil naast het programmeren van website's en applicaties eens kijken of ik het programmeren uit de computer kan halen.
Nu heb ik een Arduino bordje aangeschaft en ben hiermee mooi aan het prutsen. Nu leek het me leuk om te kijken of ik het bordje kan programmeren als quadcopter controller.
Helaas ben ik op elektrotechnisch gebied een beginneling en daarom heb ik mij op dit forum aangemeld om tips te krijgen bij de aanschaf van de hardware.
Na uren teksten gelezen te hebben heb ik het volgende boodschappenlijstje in elkaar geprutst.
De vraag aan jullie: "Gaat deze setup werken", tips en wat zou je anders doen en vooral waarom (omdat ik het wil begrijpen)?
Motoren (4x)
Naam:
Turnigy D2836/9 950KV Brushless Outrunner Motor
Max current: 23,2 A
Max Power: 243 W
Weight: 70g
Max Thrust: 850g
Waarom:
1. Volgens de materie die ik heb gelezen zijn motoren van rond de 1000KV het meest efficient voor quadcopters.
2. Ik wil motoren die niet al te duur zijn maar waarmee ik (als ik het leuk vind) wel verder kan.
Propellers
Naam:
Slow Fly Electric Prop 11X4.7SF
Naam:
Slow Fly Electric Prop 11x4.7SF RH Rotation
Length: 11 inch
Pitch: 4.7 inch
Waarom:
1. Ik las in een recentie van de motoren dat deze propeller (lengte en pitch) het prima doen.
Vraag
1. Wat betekend de "RH rotation" in de naam? Ik dacht dat dit de propellers waren voor Counter Clock Wise rotation? Ik heb geen idee hoe ik er achter kom of props CW of CCW zijn.
ESC (4x)
Name:
Turnigy AE-30A Brushless ESC
Output: Continuous 30A, burst 35A up to 10 seconds.
Input Voltage: 2-4 cells lithium battery or 5-12 cells NIMH battery.
BEC: Linear 2A @ 5V
Weight: 25g
Waarom
1. Volgens mij moet je de maximale ampere van de motor nemen en daar nog een marge aan toe voegen. 30A leek mij daarom voldoende voor 23.2A motoren
Vraag
1. Ik lees overal dat je ESC moet "instellen" via een ESC Program Card. Welke kaart kan ik daarvoor het beste aanschaffen?
Batterij
Naam:
Turnigy nano-tech 4000mah 3S 40~80C Lipo Pack
Capacity(mAh): 4000
Config(s): 3
Discharge(c): 40
Weight(g): 321
Max Charge Rate (C): 10
Waarom
1. Ik hoop dit juist berekend te hebben:
Minimaal nodig: Motoren = 4 x 23,2 A = 92,8 A
Batterij kan leveren: 40C x 4A = 160A
Oplader
Naam:
Turnigy Accucel-6 50W 6A Balancer/Charger w/ accessories
Input Voltage: 11~17v
Circuit power: Max Charge: 50W / Max Discharge: 5W
Charge Current Range: .1~6.0A
Ni-MH/NiCd cells: 1~15
Li-ion/Poly cells: 1~6
Waarom
1. De batterij heeft 3 cellen, volgens mij kan deze 1 t/m 6 aan
2. In de beschrijving staat: This charger has a JST-XH charge plug, which makes it compatible with [...]
TURNIGY and any pack with a JST-XH adapter.
Wat moet ik nog zoeken:
- Sensor bordje (gyro, accelero, etc)
- Radio - Reciever (min 6 kanalen)
- Frame (Wil ik eerst zelf in elkaar prutsen van bouwmarkt stuff)
Overig
Gewicht: Volgens mij kom ik rond tussen de 1200 en 1500 gram uit
Thrust: Motoren leveren max (850 x 4) 3400 gram
Alle items zijn beschikbaar in de NL warehouse van hobbyking
Wat is jullie advies?