Het grote "Gaat deze setup werken?" topic

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door markjuhh, 20 jan 2013.

1. arrie15

arrie15

Lid geworden:
    15 mrt 2015
    ik wil ook graag fpv gaan vliegen op mijn nieuwe hexacopter klopt het dat dat je daar een aparte accu voor op zet?(en hier dan ook direct de gimbal op aansluiten?) ik zie namelijk vaak in filmpjes dat ze 2 stekkers aansluiten?

mvg

2. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Kan, hoeft niet.

3. arrie15

arrie15

Lid geworden:
    15 mrt 2015
    okee, dank moet ik even zien hoe ik uit kom met de kilo's. en nog een vraag is 200mW sterk genoeg voor fpv?

4. GMR

GMR

Lid geworden:
    6 mrt 2014
    Momenteel heb ik de volgende setup (m'n eerste quad):

Multiwii 2.3
    DJI F450
    Turnigy 2200mAh 45-90 3S lipo's
    Turnigy Multistar 30A ESC's
    NTM 2826 1100kv motoren
    Gemfan 9047 props

Deze setup krijg ik niet stabiel, en ik vraag me af of ik misschien bepaalde zaken moet gaan vervangen...
    Quad is veel te nerveus; bij elke beweging blijft de quad nerveus bewegen voordat hij weer stabiel word.
    Ik heb al flink met verschillende rates lopen testen, maar pas als hij helemaal stabiel word, vliegt het voor geen meter meer, dan reageert de quad veel te slap/traag.

Moet ik wellicht motoren/esc's/fc/accu's gaan vervangen, om een betere setup te krijgen?
    Ik zit bijvoorbeeld te denken om naar een naze32 icm cobra motoren over te stappen, maar dan moet ik wel zeker weten of dat verbetering gaat bieden... (en wat voor motoren dan?)

Hier een filmpje met m'n oude SK450 frame, waar ik hetzelfde probleem mee had:
    [media=youtube]-E6XN0A0U94[/media]

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Je PIDs staan te hoog!

PIDs en rates zijn 2 verschillende dingen!

Rates stel je de snelheid mee af,
    PIDs stel je de correcties mee af.

Dit is gewoon keihard aan het overcorrigeren.

6. GMR

GMR

Lid geworden:
    6 mrt 2014
    Ah sorry, het is even geleden dat ik met de quad bezig ben geweest...

Ik bedoel ook de PID's... ik ben op default begonnen, en steeds lager gegaan met de PIDs.

Ik ben met kleine stapjes de PIDs gaan verlagen, maar op een gegeven moment had ik de PIDs zo laag, dat ie wel stabiel was, maar reageerde hij log/traag op bewegingen, niet lekker mee te vliegen...

Ik wil dan ook eigenlijk even zeker zijn dat ik de juiste motoren/esc's/fc/accu heb... en wellicht even wat zaken vernieuwen voor wat beter spul! (vooral de motoren/multiwii hoor ik niet de beste ervaringen over)

7. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Multiwii is niks mis mee en de meeste motoren (zolang ze in goede conditie zijn) zijn wel te gebruiken. 1100Kv is een gangbare maat iig.

Ik denk dat je het eerder bij onbalans in de props en slechte lagers in motoren moet zoeken.

Normaal hoort je copter al goed te kunnen vliegen met de standaard PIDs in ieder geval!
    Als dat niet zo is is er vaak iets met je hardware aan de hand.

8. GMR

GMR

Lid geworden:
    6 mrt 2014
    Dan wil ik toch de motoren voor de zekerheid gaan vervangen voor cobra motoren, is het dan handig om de 2212/1000kv of 2208/1200kv te pakken? (of maakt dat amper uit?)

9. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Minder Kv draait wat efficienter en meer Kv zit wat meer snelheid in.

10. Shirubra

Shirubra

Lid geworden:
    24 mrt 2015
    Goedemiddag forumleden,

Na hier al heel wat gelezen en gesneupt te hebben toch maar even aangemeld voor wat meer info.
    Ben van plan om een mini quadcopter te bouwen, en dan voor de toekomst bedoelt voor fpv vluchten.
    Heb al wel ervaring met rc auto's maar quadcopters leek mij een mooie nieuwe uitdaging.
    Heb als setup het volgende bedacht na al de bouwverslagen wat doorgelezen te hebben.

Frame : ZMR250 (blackout miniH, dronekraft mach300 luminier qav250 ook bekeken maar wat zijn die slecht beschikbaar + wel wat prijzig voor een eerste testcopter)
    FC : Naze32 full (na bekijken youtube setup filmpjes lijkt dit mij prima te doen, met eventueel extras voor de toekomst)
    Motor : EMAX MT1804 2480KV 2xcw 2xccw
    ESC : EMAX Simonk Series 12A (motor en esc op forums tegengekomen en ze waren voorradig)

Wil graag eerst het frame vluchtklaar maken en dan later fpv toevoegen

Dan wat vragen,
    Zender/ontvanger, deze haal ik het liefst hier in NL heb deze in gedachten
    https://www.modelshoponline.nl/spektrum-dx6i-6ch-dsm-x-zenderset-met-ar6210-ontvanger-mode-2-
    lijkt mij een prima zender om te starten, of zijn er veel betere opties?
    Dan de lipo's :
    Lader haal ik waarschijnlijk bij dezelfde winkel.
    Zat zelf te denken aan 1600 of 1900 3S 30C?

Zou graag horen wat jullie mening hierover is.

11. Shirubra

Shirubra

Lid geworden:
    24 mrt 2015
  12. chrisdv

chrisdv

Lid geworden:
    15 jan 2010
    Ik ken die motoren en esc's niet maar 't zal best werken. google anders even, misschien vind je er meer over op forums als rcgroups of op youtube zoals: EMAX MT1804 2480KV Thrust Tests - RC Groups

Rcmodelreviews/Bruce heeft ook een voorbeeld 'budget' setup: https://youtu.be/8jbpwqCCVbs

Zelf heb ik goede ervaringen met 2204 Cobra en Sunnysky motoren.
    (Onlangs had multirotorparts.nl toch weer een voorraad Cobra motoren maar die zijn ook alweer weg.. dus dan is het maar weer een alternatief zoeken indien nodig.. Is voor mij ook mede een reden om dat zmr frame te proberen, heb er twee vliegklaar en een kit op reserve voor als ik wat sloop ;) )
    De ztw (mantis) 12a gebruik ik nu met cobra1960, 4s en 6045 props en dat gaat nog steeds goed :)

Naze32 full of acro is prima. Op een van m'n frames zit een AfroMini32, die heeft wat minder functionaliteit maar het vliegt er niet minder om voor mij.
    Over die zender, ik zou zeggen koop een frsky taranis of evt een andere zender met OpenTX maar om te beginnen kan een dx6i op zich ook. Je kan die nog op de US stand zetten ipv eu waardoor je iets meer bereik hebt.
    Denk er wel om dat je een ontvanger nodig hebt, wat me niet meteen duidelijk of en wat er bij zit.

Het probleem met een spektrum dx6i en futaba t8j vond ik dat je door het gebrek aan rssi niet weet hoeveel bereik je hebt en buiten bereik je besturing opeens weg is. Daarnaast hebben spektrum ontvangers geen cppm waardoor je meer bekabeling tussen de ontvanger en naze32 hebt en mogelijk bepaalde functies niet kan gebruiken. De naze32 heeft de mogelijkheid voor telemetry maar voor zover ik weet enkel voor frsky.

Qua lipo's is iets tussen 3s 1500 en 1900 mah wel ok. Het is wel handig een voorraad propellers te hebben, zeker als je nog moet leren vliegen.
    Zo'n 'low voltage' pieper is inderdaad wel handig op een quadcopter.
    Als je verder nog vragen hebt horen we het wel :)

13. Shirubra

Shirubra

Lid geworden:
    24 mrt 2015
    Bedankt voor de snelle reactie.
    Sowieso lastig motors te vinden. Meestal iets uitgezocht en dan vervolgens er achter komen dat het niet op voorraad is.
    Heb de meeste van rcmodelreviews gezien. Even wachten op de rest van de build video's
    Propellers had ik ook al aardig wat van op mijn lijstje gezet.
    Zal mij nog eens wat meer in de zenders verdiepen, had deze gezien en woon zelf in Leeuwarden dus dat was mooi in de buurt.
    Halen de meeste hier hun lipo's van hobbyking?
    Had volgens mij ergens gelezen dat de Zippy accu's prima zijn.

14. arrie15

arrie15

Lid geworden:
    15 mrt 2015
  15. Schiksie

Schiksie

Lid geworden:
    26 jul 2012
  16. arrie15

arrie15

Lid geworden:
    15 mrt 2015
  17. Schiksie

Schiksie

Lid geworden:
    26 jul 2012
    Dan zou ik de 30A afro's nemen ;)

18. arrie15

arrie15

Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Oke dan neem ik die bedankt!

19. Shirubra

Shirubra

Lid geworden:
    24 mrt 2015
    Als het goed is krijg ik dit weekend de verschillende onderdelen binnen, maar had nog een paar vragen.

Kun je de draairichting van je motoren testen als je alleen je esc's hebt aangesloten?
    Was van plan de motoren gelijk op de sec te solderen en dan de esc aan de armen te "krimpkousen" maar dat wordt wat lastig als je eerst je hele steun klaar moet hebben.
    Zag op YouTube wel iets met een servotester maar dat was niet helemaal duidelijk

Kun je de 5v aansluitingen van drie van je esc's gewoon los solderen? Je hebt een 5v en ground nodig voor je FC maar de rest lijkt mij overbodig.

20. Shirubra

Shirubra

Lid geworden:
    24 mrt 2015
    Stupid autocorrect. Esc=esc. Steun=setup.

Deel Deze Pagina