M
mixit
Guest
nee hoor, met deze leeg bedoelt jasper 80%, anders moet je zo ingewikkeld gaan doen, als je dus vol gas moet geven dan moet je stoppen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
LAMA V3 gyro 4-in-1 Afstelling
De 2 potentiometers zijn:
*GAIN
*PROPORTIONAL
Proportional
Het proportional schroefje wordt gebruikt om onverwachte rotatie’s van de heli bij te stellen. (zowel links als rechtsom)
Dit schroefje kan 270 graden gedraaid worden.
Deze afstelling komt zeer correct en is uiterst gevoelig.
Het is dan ook de bedoeling om met 5 graden (1mm) per keer dit schroefje bij stellen.
Deze afstellling zorgt dat beide motors syncroom kunnen lopen.
(elk met dezelfde snelheid)
Loopt 1 motor harder, dan zal de heli gaan roteren.
Het meest belangrijke punt hierbij is het ontkoppelen van de accu, zodat de 4-in-1 controller zich opnieuw kan callibreren ten opzichte van de nieuwe afstelling.
En altijd afstellen met een volle accu!!!
De volgorde van het afstellen is als volgt:
1 Zet alle trims op de zender in het midden.
2 Probeer nu om een keer op te stijgen met de heli, +/- 50cm.
(let op! hoe dichter bij de grond hoe meer het grondeffect invloed heeft op het
stuurgedrag van de heli)
3 Kijk goed naar welke kant de heli gaat roteren.
(linksom of rechtsom)
En kijk goed naar welke kant je de linkerstick (mode 2) moet duwen om te
Corrigeren. (links of rechts)
4 Koppel de stekker van je accu los van je heli, dit moet je doen om de 4-in-1
controller te kunnen resetten.
(niet direct weer aansluiten)
5 Draai de proportional schroef de andere kant op dan dat je de stick moest duwen
om te corrigeren.
Voorbeeld:
Heli draait rechtsom.
Stick moet naar links om te corrigeren.
Schroefje moet dan rechtsom. (met de klok mee)
6 Koppel de stekker van de accu weer aan de heli en wacht tot de lampjes weer
gaan branden, zodat de gyro zich kan calllibreren.
7 Is de afstelling niet juist, begin dan weer bij stap 2
Gain
Dit schroefje is voor de gevoeligheid van de bediening van de zender.
Staat dit schroefje helemaal in de min (-) dan moet je met de stick een grote uitslag maken om de heli te kunnen besturen. (ongevoelig)
Staat deze helemaal in plus (+) dan is elke kleine aanraking van de stick genoeg om je heli te besturen. (zeer gevoelig)
Het probleem dat je beschrijft van dat de motor zomaar zonder reden aangaat komt bij mijn heli ook voor. De antenne is op een goede wijze bevestigd maar de storing blijft. Om dit probleem op te lossen ga ik binnenkort een lama 2.4 ghz kopen. Een clubgenoot heeft ook een 2.4 en dat vliegt super.
ik had nog een vraagje.
hoevast moet je de rotor bladen draaien
De gain werkt dus NIET op de rechter stick, alleen op rudder (als je die op lnks hebt natuurlijkDag Rob,
over de stel schroefjes is al veel gezegd
Het wat mij beste topic hierover is de sticky aan het begin van dit forum door RonW.
Ik heb hem hieronder nog even voor een deel gequote.
Inderdaad de "proportional schroef' dient om de 'tail' recht te houden en om rotatie tegen te gaan. De "gain" is de gevoeligheid en werkt op sticks
Dit komt door de innershaft, tip: Koop de extenden innershaft v2 + 8mm. Die is veel beter
Dit komt door de innershaft, tip: Koop de extenden innershaft v2 + 8mm. Die is veel beter
De gain werkt dus NIET op de rechter stick, alleen op rudder (als je die op lnks hebt natuurlijk).
Willem.