Het grote Lama V3 en V4 topic

  • Topicstarter Topicstarter mixit
  • Startdatum Startdatum
nee hoor, met deze leeg bedoelt jasper 80%, anders moet je zo ingewikkeld gaan doen, als je dus vol gas moet geven dan moet je stoppen
 
gain/proportional

Hallo allemaal,

De 2 stelschroefjes op de 4 in 1 controller dienen in feite als "trim" voor je linkerstick, akkoord? (mode 2)
de "proportional scroef' dient om de 'tail' recht te houden
De "gain" is de gevoeligheid!

Heeft deze "gain" schroef ook effect op je rechterstick?
ik hoor het graag
 
Haha, rare theorie, de stelschroefjes dienen helemaal voor de zender.

Gain is voor de gevoeligheid van alle signalen die hij binnenkrijgt.
Propertional is om 1 motor harder of zachter te laten draaien zodat hij recht blijft hangen

;)
 
is dus hetzelfde!

mijn vraag is of de gain (gevoeligheid zeg maar) enkel van toepassing is op de tail of ook op de roll (rechterstick)
kunnen we dit dan best omschrijven als een 'expo' funktie?
 
Dat is dus niet hetzelfde,
Als de gain gevoeliger reageert op alle signalen die hij krijgt zal hij dus gevoeliger zijn op alle sticks
 
Dag Rob,

over de stel schroefjes is al veel gezegd
Het wat mij beste topic hierover is de sticky aan het begin van dit forum door RonW.
Ik heb hem hieronder nog even voor een deel gequote.

Inderdaad de "proportional schroef' dient om de 'tail' recht te houden en om rotatie tegen te gaan. De "gain" is de gevoeligheid en werkt op sticks


LAMA V3 gyro 4-in-1 Afstelling
De 2 potentiometers zijn:
*GAIN
*PROPORTIONAL


Proportional
Het proportional schroefje wordt gebruikt om onverwachte rotatie’s van de heli bij te stellen. (zowel links als rechtsom)
Dit schroefje kan 270 graden gedraaid worden.
Deze afstelling komt zeer correct en is uiterst gevoelig.
Het is dan ook de bedoeling om met 5 graden (1mm) per keer dit schroefje bij stellen.
Deze afstellling zorgt dat beide motors syncroom kunnen lopen.
(elk met dezelfde snelheid)
Loopt 1 motor harder, dan zal de heli gaan roteren.

Het meest belangrijke punt hierbij is het ontkoppelen van de accu, zodat de 4-in-1 controller zich opnieuw kan callibreren ten opzichte van de nieuwe afstelling.
En altijd afstellen met een volle accu!!!


De volgorde van het afstellen is als volgt:

1 Zet alle trims op de zender in het midden.

2 Probeer nu om een keer op te stijgen met de heli, +/- 50cm.
(let op! hoe dichter bij de grond hoe meer het grondeffect invloed heeft op het
stuurgedrag van de heli)

3 Kijk goed naar welke kant de heli gaat roteren.
(linksom of rechtsom)
En kijk goed naar welke kant je de linkerstick (mode 2) moet duwen om te
Corrigeren. (links of rechts)

4 Koppel de stekker van je accu los van je heli, dit moet je doen om de 4-in-1
controller te kunnen resetten.
(niet direct weer aansluiten)

5 Draai de proportional schroef de andere kant op dan dat je de stick moest duwen
om te corrigeren.
Voorbeeld:
Heli draait rechtsom.
Stick moet naar links om te corrigeren.
Schroefje moet dan rechtsom. (met de klok mee)

6 Koppel de stekker van de accu weer aan de heli en wacht tot de lampjes weer
gaan branden, zodat de gyro zich kan calllibreren.

7 Is de afstelling niet juist, begin dan weer bij stap 2

Gain
Dit schroefje is voor de gevoeligheid van de bediening van de zender.

Staat dit schroefje helemaal in de min (-) dan moet je met de stick een grote uitslag maken om de heli te kunnen besturen. (ongevoelig)

Staat deze helemaal in plus (+) dan is elke kleine aanraking van de stick genoeg om je heli te besturen. (zeer gevoelig)
 
Het probleem dat je beschrijft van dat de motor zomaar zonder reden aangaat komt bij mijn heli ook voor. De antenne is op een goede wijze bevestigd maar de storing blijft. Om dit probleem op te lossen ga ik binnenkort een lama 2.4 ghz kopen. Een clubgenoot heeft ook een 2.4 en dat vliegt super.

Iedereen mijn probleem is opgelost. het bleek dat de radar van de extreme motoren net iets verder weg stonden waardoor en speling was tussen de radar van de motor en die van de vliegas. Met een dremel en wat geduld heb ik de motor 1 of 2 mm dichterbij gebracht en nu is er bijna geen speling en als hij dan even aanslaat klapt niet meteen het tandje eraf. iedereen bedankt voor jullie hulp en "keep on flying"
 
Dag Rob,

over de stel schroefjes is al veel gezegd
Het wat mij beste topic hierover is de sticky aan het begin van dit forum door RonW.
Ik heb hem hieronder nog even voor een deel gequote.

Inderdaad de "proportional schroef' dient om de 'tail' recht te houden en om rotatie tegen te gaan. De "gain" is de gevoeligheid en werkt op sticks
De gain werkt dus NIET op de rechter stick, alleen op rudder (als je die op lnks hebt natuurlijk :o).

Willem.
 
okay prima :thumbsup:

Mijn blik kan enigszins vertroebeld zijn doordat ik al vanaf het begin met mijn eigen FX-18 vlieg
 
Hallo allemaal,


Na alle 46 pagina's te hebben doorgenomen heb ik ook een Lama V4 gekocht.:p

Eigenlijk was hij uit de doos aardig goed maar trok wel lichtjes naar rechts en naar voren. Ook draaide hij naar rechts.

Mede door de goede tips hier kon ik na wat afstellingen aan de proportional schroef en de servo stangetjes goed stabiel vliegen. De triminstellingen staan zelfs aardig in het midden.:D

Wel is hij na ongeveer 20 vluchten en wat ongelukjes erg instabiel en vribreert hij hevig bij het opstarten en ook in de lucht. De staart trilt enorm.:(

Komt dit nu omdat de binnenste as krom is of kan ik dit nog verhelpen door iets af te stellen?


Gr. Sander
 
Dit komt door de innershaft, tip: Koop de extenden innershaft v2 + 8mm. Die is veel beter
 
misschien doe ik dat ook wel.



heb net een zware crach gehad.
zijn die witte dingen op de servo om de servo armpjes in te steken ook los te krijgen(ze kunnen er wel af)

nou zag ik op youtube diverse fiilmpjes van lama's met dual swash plate en zonder fly bar zijn er mensen die dat ook al hebben gedaan?

ik zou graag weten hoe en wat ik dan precies nodig heb.

goede foto's zouden dan wel handig zijn

greets,
 
Laatst bewerkt:
Back
Top