HET MX-12 Instellingen-topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door sietse, 1 mei 2007.

1. tommatador

tommatador

Lid geworden:
    24 sep 2005
    en om 3D te vliegen, ga je dan een grote exp. gebruiken of eerder een kleine? (waarschijnlijk hangt het een beetje af van je persoonlijke voorkeur?)

2. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Ik heb altijd wat moeite met de term "3D vliegen". In dit geval zou het handiger zijn om te spreken van "vliegen met extreem grote uitslagen op de roeren", dan wordt het allemaal wat duidelijker.

Als je met extreem grote uitslagen op je roeren wilt vliegen zul je snappen dat het dan erg moeilijk is om kleine correcties uit te voeren. Een kleine stickbeweging geeft dan immers al gelijk een relatief grote roeruitslag.
    Daarvoor is expo bedacht. Dan kun je de stick een klein beetje bewegen en krijg je (rondom de middenstand) ook maar een kleine uitslag. Beweeg je de stick verder dan krijg je relatief steeds grotere uitslagen. Hoeveel expo? Zoveel als jij prettig vindt.

Nadeel hiervan: je moet de stick ver bewegen om grote uitslagen te krijgen. Als je dat stoort kun je wellicht dual-rate gaan toepassen: in de ene stand heb je grote uitslagen, die ook rondom de middenstand worden uitgevoerd. Op de andere stand halveer je bijvoorbeeld de maximale uitslag en krijg je dus ook rondom de middenstand kleinere uitslagen. Zie het eerdere plaatje, in low rate heb je gewoon een lineaire curve maar die ligt veel vlakker dan de high rate.

Laatst bewerkt: 19 nov 2009
  3. tommatador

tommatador

Lid geworden:
    24 sep 2005
    ik begrijp het, arjan! bedankt
    en 'vliegen met extreem grote uitslagen op de roeren' is inderdaad een mooiere omschrijving...

4. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    :)
    Het heeft mij ook wat hoofdbrekens gekost voordat ik het begreep.

5. PE5ED

PE5ED

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Vast al een keer genoemd, maar wie weet doe ik er mensen een plezier mee.
    http://forum.mikrokopter.de/topic-4556-1.html
    Uitbreiden van het aantal werkzame kanalen op een mx-12 (NIET mx-16)
    De TS daar biedt setjes aan, ik heb me verder nog niet ingelezen overigens.

6. tommatador

tommatador

Lid geworden:
    24 sep 2005
    misschien een domme vraag maar hoe los ik dit op: mijn flaps hebben elk een servo en ze zijn samen dmv een Ykabel, maar ze werken als de ailerons (1 up, 1 down) en niet als flaps....

hoe los ik dit op?

7. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Dit kan niet vanuit de zender worden opgelost. Je zal één van de servo's waarschijnlijk fysiek om moeten draaien, zodat ze beide hetzelfde liggen (in plaats van gespiegeld, zoals ze nu zeer waarschijnlijk liggen).

8. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Hé, jij hoort op het duin te staan....

Servo openen, en de draden op de motor en beide buitenste draden van de potmeter omdraaien.

9. wout R

wout R

Lid geworden:
    18 apr 2007
    of een servo reverser, er tussen zetten. Je kan de servo ook hardware matig reversen. (+ en - op de motor, en de potmeter van de servo omdraaien)

10. wout R

wout R

Lid geworden:
    18 apr 2007
    wij dachten dus hetzelfde op hetzelfde moment! LOL

11. glaerox

glaerox

Lid geworden:
    25 okt 2004
    Heeft iemand een beschrijving hoe je de gasknuppel (rechts, mode 1) kan instellen zodat deze een ratel heeft en automatisch onderaan staat? op het moment zit deze bij mij midden in gecentreerd zodat deze ook een "achteruit" heeft.

Heb al gekeken in de handleiding en zag alleen iets staan over de ratel. Durf de zender niet zomaar open te draaien ivm het misschien beschadigen van iets.

Groeten

Laatst bewerkt: 7 dec 2009
  12. wout R

wout R

Lid geworden:
    18 apr 2007

gewoon opendraaien! De sticks worden gecentreerd met veertjes, je moet dit desbetreffende veertje even los halen, en voila!

13. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    rateltje kan je er gewoon uit halen, en wat bedoel je precies met gecentreerd?
    dat ie automatisch terug naar midden veert? in dat geval veertje+ armpje los maken;)

gewoon beetje voorzichtig doen, kan er weinig gebeuren;)

14. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

omzetten van mode1 naar mode 2, 3 of 4 (of andersom) staat vrij duidelijk beschreven in de handleiding hoor :)

Los van de mechanische "ombouw" moet je de zender ook software matig omzetten naar de gewenste mode. Dit doe je gewoon via het installatiemenu.

Grtz,
    Menno

15. marcel73

marcel73

Lid geworden:
    7 sep 2007
    Heel domme vraag miss.

voor velen steld het menu van de mx12 niks voor.
    Neem aan dat voor velen na het lezen van de handleiding nog veel vragen overblijven voor al als je niet alle termen begrijpt.
    Zou het niet een keer mogelijk zijn een middag of wat dan ook samen iets te organiseren waarbij er iemand eens duidelijk uitleg geeft over de zender.
    zeg maar soort work shop zodat je kan zien hoe alles werkt.

16. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi Marcel,

is wel een leuk idee hoor, maar wat moeilijk te realiseren. De mbf gebruikers wonen door het hele land verspreid :rolleyes:

Mocht je in de buurt wonen, mag je van mij altijd een keer bij me langs komen hoor :) Ik pretendeer echter niet dat ik de hele zender uit m'n hoofd ken, ik schat dat ik wel 90 % van de vliegtuigfuncties ken :)

Maar als je wat wilt weten, stel gerust je vraag hier. Ik weet zeker dat er altijd iemand reageert met een oplossing.

Ik heb zowel een MX-12 (heb er zelfs twee gehad) als een MX-16S in gebruik en ik vind het topzender ! Prijs / prestatieverhouding is bijna onovertroffen te noemen.

Ik denk er dan ook nog niet aan om naar 2.4 Ghz over te stappen.

Grtz,
    Menno

17. marcel73

marcel73

Lid geworden:
    7 sep 2007
    miss dat iemand in elke regio dit wel eens in zijn oren wil knopen en iets wil organiseren.
    Gelukkig kan ik wel terecht bij klub genoten om iets te vragen maar het lijkt me ook wel handig als je weet waarom je jbv juiste meer expo moet gebruiken of hoe je de servo uitslagen kan veranderen en ga zo maar door.

Zelf zou ik er nog als iemand het zou willen doen een kleine vergoeding voor over hebben.

18. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Als je in je profiel even aangeeft waar je woont is het handiger voor mensen die je op weg willen helpen.
    Zelf heb ik een MX-12 en een MX-16S in gebruik (heeeee.....da's toevallig Menno!), een 2e graads docentenbevoegheid ( :) ) en vind ik het leuk om mensen op weg te helpen. Daar hoeft voor mij geen vergoeding tegenover te staan.

Misschien kan ik me eens storten op de Nederlandstalige handleiding die te downloaden is en samen met iemand die er helemaal niks van weet kijken welke stukjes uitleg behoeven. Lijkt me een leuk klusje.

19. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hee Marcel & Arjan,

Arjan: MX-12 beviel me erg goed, kon enige tijd geleden van iemand een 9 maanden oude MX-16S voor weinig overnemen. Keuze was niet moelijk, 1 MX-12 de deur uitgedaan en MX-16S aangekocht.

Jij hebt dus ook nog steeds plezier van die Graupner zenders :) Ik help wel eens clubgenoten met instellingen e.d. als ik dan een Futaba zender in handen krijg, denk ik altijd met heimwee aan m'n Graupners :D

Wat betreft die NL handleiding, er zwerft een versie met alleen tekst. Dus zonder de afbeeldingen. Het zou geweldig zijn als iemand die compleet zou kunnen maken ... wie is er zo handig met Adobe en Word ?

@Marcel: expo (eigenlijk exponential) is bedoeld om de middenstand van de stick minder gevoelig te maken. Je servo uitslag blijft hetzelfde, dus als je de stick helemaal links of rechts zet legt de servo arm exact dezelfde weg af. Zie ook onderstaand grafiekje.

Dit gebruik je als je wilt dat de reactie op je stickbeweging wat minder direct wilt hebben. Dat kan bijv. het geval zijn bij een model wat zenuwachtig op het rolroer reageert, of bij een nieuw model wat je gaat invliegen.

Bij een nieuw model kan het ook handig zijn om twee verschillende waardes voor expo te programmeren met behulp van de Dual Rate functie.

Ook een goede methode om eens te proberen wat meer of minder expo doet met een jou bekende kist.

Servo uitslagen veranderen doe je met travel rate. Als je bij voorbeeld naar boven minder uitslag wilt hebben dan naar beneden, dan zet je de travel rate bijv. op respectievelijk 80 & 100%.

Dit is bijvoorbeeld handig bij het afstellen van de gas-servo. Soms krijg je mechanisch net niet de juiste afstelling en blijft je servo brommen in de eindstand. Travel rate lost je probleem dan keurig voor je op.

Meer vragen ? Kom maar op :)

Grtz,
    Menno

20. tommatador

tommatador

Lid geworden:
    24 sep 2005

ik heb nu één flap op kanaal 5 (gear) en één op kanaal 6 staan en de gear switch aan de flapswitch gekoppeld...lijkt te lukken
    kwestie van een beetje creatief te zijn é

Deel Deze Pagina