HET MX-12 Instellingen-topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door sietse, 1 mei 2007.

1. marcel73

marcel73

Lid geworden:
    7 sep 2007
    aha dat is wel even leuke info. dus met travel kan ik die brommemde servo miss wel eens oplossen.

Ph AJH hier in het zuiden van het land

2. tommatador

tommatador

Lid geworden:
    24 sep 2005
    inderdaad,onze duinen zijn de max om in te vliegen (vandaar dat ik nu begin met wat acro-vliegers, minder plaats voor nodig om op te stijgen en te landen)

kun je niet gewoon de twee buitenste draden wisselen aan het stekkertje dat in de ontvanger gaat of is dit niet voldoende?

3. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Neeeee! Dan werkt het niet meer. Servo stekker heeft een +, een - en een puls (=stuursignaal). Als je de + en - omdraait raakt je servo van slag. De enige manier is een elektronische omdraaier ertussen of de servo ombouwen zoals beschreven.
    Jouw oplossing (beide servo's op hun eigen kanaal) is de eenvoudigste en zonder problemen werkend te krijgen met de ingebouwde mixers. Maar je zei dat ze met z'n tweeën via een Y-kabel op één kanaal zaten en dan wordt het lastiger.

4. glaerox

glaerox

Lid geworden:
    25 okt 2004
    Ik wil graag dat hij helemaal naar beneden veert, zodat de volle lengte te gebruiken is voor de toerentalregeling. en het liefst met rateltje.

Dit is mogelijk toch?

5. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    ja dat is zeker mogelijk! maar klopt het dan dat je op je hoogteroer nu een ratel hebt?

dat rateltje zet je dan op je gas, aan de achterkant van je stick zit een soort halve cirkel, met tandjes, daar moet de ratel tegen, dat is een soort balkje met puntje.aan de andere kan van de stick, vind je over de 'as' van de stick een iets gebogen armpje, met aan een kant een veertje en aan de anderekant zit ie vastgehaakt. die kan je zo loshalen;)

als je het nog niet snapt, zal ik kijken of ik foto's kan maken, hoor het wel;)

vincent

6. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

EN

Tja, dat had Fotor (en anderen) je ook wel kunnen vertellen :rolleyes:
    Maar je schreef eerder dat er een Y kabel tussen zat, dan kan je het met behulp van de zender NIET oplossen.

De twee servo's beiden op een eigen ontvangeruitgang werkt het beste en is de mooiste oplossing. Je kan dan beide servo's afstellen met hun eigen sub-trim, travel rate, etc.

Grtz,
    Menno

7. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Helemaal naar beneden kan, rateltje kan, maar "veren" kan dan niet. Het idee is juist dat je het veertje wat hem in het midden houdt vervangt door het rateltje. Dan blijft hij dus in iedere stand staan. Zo werkt de throttlestick normaal gesproken. Als je heli vliegt kun je de ratel vervangen door iets wat niet ratelt maar ook wrijving geeft, zodat je traploos kunt verstellen.

8. Willem01

Willem01

Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Voor zover ik weet moet je, als je ailerons als flaps wilt gaan gebruiken, de linker op kanaal 2 en de rechter op 6 zetten. Bij de modelkeuze, die je krijgt als je scroll down en enter tegelijk tijdens het inschakelen van de zender indrukt, geef je aan flaperons te gebruiken. Dat geeft je in het instellingen menu de kans om je flaps te activeren en onder een schakelaar te zetten. Met een Y-kabel gaat het niet werken.
    Loop even mee:
    - Selecteer je model en ga vervolgens in het menu door scroll down en enter tegelijk in te drukken.
    - Ga vervolgens met Scroll up naar menu Flap system.
    Hier kun je aangeven hoeveel procent je je flaps omhoog of omlaag wilt.
    Vervolgens kun je met ELEV DN of UP je flaps corrigeren.

Als je je flaps naar boven zet, moet je met Elevator down corrigeren omdat hij anders naar beneden duikt. Als je je flaps naar beneden zet moet het natuurlijk andersom. Over het algemeen wordt geadviseerd met je flaps up af te remmen. Door correctie met je hoogte roer zal je vliegtuig horizontaal blijven maar wel langzamer gaan vliegen.

Dit alles kun je het beste voor je gaat vliegen op een milde waarde zetten en onder een van de 4 schakelaars zetten. Dan ga je op veilige hoogte kijken wat het effect is als je je flaps activeert.
    Als je ervoor zorgt dat je tijdens het vliegen in het menu zit, kun je het live corrigeren door de waarde te veranderen en de schakelaar weer om te zetten. Is niet niet wat je wilt, dan schakelaar weer terug zodat hij weer normaal vliegt, waarde aanpassen en weer uitproberen. Net zo lang tot je vindt dat het goed is.
    Als je de uitslag van de flaps vergroot, denk er dan aan dat je ook de correctie van je hoogteroer moet vergroten, anders komt ie in een duikvlucht naar beneden.

Het is een heel verhaal, maar ik hoop dat je er wat mee kunt.

Willem.

9. glaerox

glaerox

Lid geworden:
    25 okt 2004
    Nergens een rateltje in! vanaf aanschaf trouwens al niet

10. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    :confused: Heb je hem nieuw gekocht? Toen was toch één knuppel throttle en één centrerend neem ik aan? Het is trouwens geen ratel maar een gebogen stukje blik. Er zit een knikje in wat "ratelt" over de tandjes die op een schijfje naast de knuppel zitten. Aan de binnenkant dus. Maar als je hem hebt omgebouwd naar twee centrerende knuppels had je dat tegen moeten komen.....je moet dan namelijk dat stukje blik losmaken en een veertje aan het schijfje haken.

11. glaerox

glaerox

Lid geworden:
    25 okt 2004
    Nee, toen ik hem kocht stond de mx12 al zoals ik hem nu heb. rechts als throttle zonder ratel op de sticks. hij was echter wel nieuw in doos!

12. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "zonder ratel". Er zat dus geen veertje aan, hij bleef gewoon onderaan staan? En als je hem omhoog bewoog voelde je wel wat weerstand? In dat geval moet je het schroefje waarmee het ijzertje op het schijfje zit wat strakker draaien. Daarmee bepaal je hoe "stroef" het rateltje werkt. Ik heb hem zelf ook heel los staan zodat je nauwelijks hobbeltjes voelt. Je kunt hem ook veel strakker zetten en dan voel je iedere klik heel duidelijk.

13. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    n.v.t. meer

Laatst bewerkt: 7 dec 2009
  14. glaerox

glaerox

Lid geworden:
    25 okt 2004
    Nou, ik heb hem open gehad hoor! ik heb zo het idee dat de 'ratel' niet bij mij is gemonteerd af fabriek. Ik zie wel de tandjes waar je het over hebt, maar niet het ijzertje. Ik heb even wat foto's genomen. (duidelijker kan ik ze nu helaas niet krijgen)

Wat ik dus graag zou willen:

De Throttle stick (rechts) moet automatisch terugveren naar de aller onderste stand, zodat de volledige beweging van de stick bedoeld is voor gas geven

nu centreert de stick precies in het midden en zit er dus ook een "achteruit" stand op de stick, echter kunnen vliegtuigen toch niet achterstevoren:p

[​IMG]JPG

15. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Dat is hem ja.
    Verend naar de nulstand gaat niet lukken. Dat rateltje is juist bedoelt zodat je de knuppel in iedere willekeurige stand kunt zetten zónder dat de knuppel terugveert. Dat is trouwens bij alle zenders zo hoor, en ook bij de gashendels in mandragende vliegtuigen (en boten). Die blijven ook staan in de stand waarin je ze zet. Anders is het knap vermoeiend vliegen, 8 uur lang de gashendel op z'n plek houden :)

16. glaerox

glaerox

Lid geworden:
    25 okt 2004
    Dus diie losse onderdelen in het zakje zijn voor de ratel? ik heb 2 verschillende ijzertjes, beiden met een andere kromming, Dienen deze voor 1 stick? heeft iemand misschien een foto hoe het hoort te zitten?

Dan kan ik software matig wel instellen dat de onderste stand geen gas is, en de bovenste stand vol gas? en op deze manier dus het volledige 'acteruit gedeelte" er uit haal.

bedankt voor de uitleg en info!

17. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Waar die andere voor is weet ik zo ook niet, je hebt in ieder geval die met dat knikje erin nodig.
    Dat softwarematig instellen van het gas doe je met het selecteren van de mode. Mode 1 en 3 is gas rechts (en dan zal je zender dat correct doorgeven op kanaal 1), mode 2 en 4 is gas links.

18. glaerox

glaerox

Lid geworden:
    25 okt 2004
    Ze hebben beiden een knik, maar ik denk dat je de gene bedoeld die bovenaan op de foto ligt:)?

bedankt!

19. tommatador

tommatador

Lid geworden:
    24 sep 2005
    bedankt willem!

20. tommatador

tommatador

Lid geworden:
    24 sep 2005
    idd, dit werkt wel lekker...

gewoon de Ykabel er tussenuit gehaald en 't is snel opgelost é?

bedankt

Deel Deze Pagina