HET MX-12 Instellingen-topic

Bij mijn elektrozwevers loop ik steeds tegen het probleempje aan dat ze vrij steil willen stijgen terwijl het motorvermogen dat niet toelaat (brushed motor 8O ).
Nu heb ik ergens gelezen dat iemand bij de volgasstand van de throttle-stick een klein beetje down kon mee mixen. Ik kan dit echter nergens meer vinden. Wie weet raad? Dus bijvoorbeeld 10% down bij volgas.
 
Dat heet bij multiplex de powermix, maar met een vrij programeerbare mixer is dat ook te doen.

Alleen de MPX pico-line, cockpit MM en cockpit SX ken ik vrij goed uit mijn hoofd, soms moet ik echter voor de cockpit SX nog het boek erbij nemen. Voor de andere merken moet ik alles doen met het boekje en door gewoon proberen.
 
Mogelijk heb je dat bij mijn stukje gelezen over de aileronprogrammeerstanden. ( bewaren scrable)
Ik heb daar inderdaad een vrije mix op mijn Futaba voor gebruikt. Bij het toekennen van de schakelaar geef je aan dat het de gasstick of een kanaalnummer moet worden. Bij de stand van de schakelaar zet je de gasstick op het punt waar hij moet begiinen, bv. 50% (halfweg). Dan gaat je ingestelde down proportioneel mee tot vol gas.

Het is een leuke voorinstelling maar denk niet dat dat beter gaat dan je duimpje hoor. Allerelei verstoriingen moeten bijgestuurd worden. De steighoek neemt bv. weer af als de accucapaciteit daalt, een te steile bocht, windvlaag en ga maar door.
 
Ik denk dat er toch baat bij kan hebben. Een beetje bijsturen is helemaal geen probleem natuurlijk; het gaat me er vooral om dat ze niet overtrekt als ik de knuppeltjes even loslaat. Van dat mixen op de mx-12 snap ik helemaal geen biet, de gebruiksaanwijzing is wel redelijk te volgen maar ik b egrijp uit dit topic dat er dus nog diverse zelf in te stellen mogelijkheden zijn. Is dit de mx-1 t/m mx-4 modus waarin dit wordt geprogrammeerd?
 
Dit is wel degelijk goed te doen. Hier de procedure:
[MX1] THR -> ELE
OFFSET 0

Met de select knop ga je nu naar de derde regel. Het driehoekje staat hier nu voor de rechter waarde. Dit is voor het onderste deel van de gasknuppel. Als je nu de gasknuppel naar boven-de-helft beweegt komt het driehoekje voor de linkerwaarde. Dit wordt de mixwaarde voor meer-dan-half-gas. Hier zet je een waarde in van bijv. 10%. Dus:
10% 0%
Bij de onderste regel kun je regelen of je de mixer aan en uit kan schakelen. Ik zou hem op SW ALWAYS ON laten staan voor een motorzwever.

Nu wordt bij meer dan half gas 10% elevator meegemixt met de gasknuppel. De preciese waarde moet je natuurlijk even zelf vaststellen, maar mijn ervaring is dat je maar heel weinig nodig hebt (ca 5%).
 
Weet niet of het hier goed staat maar het leek me beter dan een nieuw topic aanmaken.
Mischien een idee om de basis van het instellen neer te zetten van een heli zoals de walkera 36 of t-rex 450.
(Heb zelf namelijk een sinds vandaag een cp heli maar zie erg op tegen het instellen op de zender.)

Groeten Jan-Willem
 
uuh, pietjeduc en anderen.
Het is wel de bedoeling om het hier over de MX-12 te houden.
Misschien voor de FF9 en andere zenders een apart topic maken.

Jan-Willem. je moet bij een CP heli gewoon de handleiding volgen. kan weinig misgaan, alleen wel alle stappen doorlopen. En dan gewoon testen door de motor los te koppelen. Zo kan je netjes de pitchcurves enzo aanpassen. Hier zijn trouwens ook al meerdere topics over. Over het instellen van een CP-heli op de MX12 dus. zelfs...

Heb je directe vragen over de MX12 icm een T-Rex bijvoorbeeld, dan kan je die altijd vragen hier of via pb natuurlijk :).

Check ook zeker ff deze video's:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=52363&highlight=
 
Heel erg bedankt.
De handleiding van de heli of de zender ?
Die van de heli ( walkera 36#)heb ik niet ik heb hem namelijk 2e hands gekocht vandaar.

Groeten Jan-Willem
 
Hoi,
Ik wil even reageren op de opmerking dat je bij een motorzwever de throttle-elevator mix op "always on" kunt zetten. Als je dat doet moet je wel even oppassen bij het lanceren. Als je méér dan half gas geeft en je zwever weggooit zal hij gelijk down geven terwijl je nog een relatief lage snelheid hebt. Met als gevolg....een duik naar de grond. Een ander scenario; je komt te laag aanvliegen en geeft vol gas om een go-around te maken. Zodra je gas geeft krijg je down (zelfs nog voordat je motor optoert!) en de snelheid is nog laag....duik naar beneden.
Persoonlijk heb ik deze mix dus wel op een schakelaar zitten. Bij start en landing zet ik hem uit om niet voor verrassingen te komen te staan.
 
mhh, dat is idd een goed tip. Goede onderbouwing ook! Daar hebben we wat aan, thnx!

Die gas/elev-down mix komt ook wel in het lijstje (met deze notitie erbij). Moet hem alleen ook eerst nog een keertje zelf instellen :D
 
Ik heb een probleem met het instellen van een rudder aileron mix.
mijn aileron servo's mogen maximaal maar een 70% uitslag hebben naar boven.
Als ze verder gaan trekken ze de vleugel uit elkaar.
Normaal is dit geen probleem aangezien ik via travel adjust dit maximum kan instellen.
Maar als ik een rud>ail mix gebruik en ik stuur met de rudder en de ailerons gaan de servo's ver over dit maximum heen.
Ik kan geen manier verzinnen om dit tegen te gaan.
Ook de mix omdraaien en een ail>rud mix gebruiken heeft geen zin want dan trekt de staart zichzelf kapot.
Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan verhelpen?

Dit is voor een easystar, ik heb er zelf ailerons opgezet.
 
Je kunt de hoeveelheid mix instellen. Waarschijnlijk heb je de waarde nu op 100% staan. Als je deze waarde vermindert zul je minder aileron uitslag krijgen bij volle rudderuitslag.
 
Ik heb geprobeerd daarmee wat te veranderen maar dat heeft geen effect.

Stel ik heb een mix rud>ail van 50%
als ik mijn rudders 100% naar links zet gaan mijn ailerons 50% naar links.
mijn ailerons mogen niet verder dan 70% bijvoorbeeld.
als ik nu de aileron en de rudder vol naar links geef krijg ik een probleem.
Ten eerste krijgen de ailerons een uitslag van 70% omdat ik de aileron stick volledig naar links beweeg plus nog 50% van de mix.
Dat is 120% en dan trekken de ailerons zichzelf kapot.

Even later....
Ik heb een oplossing :)
Ik herrinnerde me net de optie dual rate.
Daarmee heb ik ingesteld dat als ik de mix aanzet de ailerons nog maar 50% bewegen als ik de stick volledig beweeg.
Het enige nadeel is dat als ik de mix aan heb staan ik dan geen manier heb om de ailerons alleen te bewegen. Ik kan ze alleen maar 50% laten uitslaan zonder rudder beweging. Maar dat is prima.
 
Sorry dat ik me ook in de strijd gooi en ik vergeef iedereen direct die daar aanmerkingen op maakt.

In principe zou ik nooit een mix rudder/aileron maken.
Wel anders om, dus aileron/rudder. waarbij ik er van uit ga dat dus aileron master is en rudder de slave. Een zweefkist stuur je net als elke andere kist hoofdzakelijk met aileron.
Om het haakeffect ondanks een goede ingestelde differentatie te verminderen kan een bijgemixt rudder dat slipeffect bijsturen. De uitslag van het bijgemixte rudder zit gemiddeld tussen 5 en 25%.

Overigens het is de kunst om dit vliegtechnisch aan te leren en zelf aan te sturen. De verhouding is geen constante, denk alleen maar aan verschillende vlieg/lucht-snelheden.
Een ander groot nadeel is dat in de situatie dat rudder de master is je nooit een wingover kunt maken en dat kan toch niet de bedoeling zijn!!
Normaal gesproken heeft elke te programmeren zender de mogelijkheid de eindstanden , max. bereik, whats in a name, voor elke servo in te stellen en die zal niet beïnvloed worden door een mix.
Daar begin je namelijk mee! Dit om mechanische overbelasting en dus extra drain op je accu te voorkomen. En met die uitslagen zul je het moeten doen als je niet die bereiken mechanische kunt of wilt aanpassen.
 
Hier ook een vraagje :D

Ik vlieg met een MX-12 mode 1, uit het boekje gehaald, gas rechts en rudder/hoogte links (heb geen rolroeren).
Ik wil een dezer dagen overstappen naar een toestel met rolroeren, die zouden volgens het boekje dan rechts bij het gas komen. Ik ga dan dus rechts sturen!

Is het mogelijk om de rechter knuppel gelijk met de linker knuppel aan het rudder te koppelen? Of kan ik bediening rudder van linker naar rechter knuppel te schakelen met een schakelaar op de afstandsbediening? :?

Ik wil alvast wat gaan oefenen met sturen op rechterstick om de reflexen alvast wat te trainen voordat ik met rolroeren ga vliegen.
En als het mis gaat, wil ik snel terugkunnen naar besturing op linkerstick, omdat ik daarmee m'n toestel heel kan houden ;)
 
je zou ze volledig met elkaar mee kunnen mixen misschien, Mijnheer Rob :D.
Kijk even op pagina 1 bij: "gebruik van een 5 kanaals ontvanger bij Flaps"
Als je op die manier rol aan richting koppelt, kan je volgens mij met beide knuppels dat ene kanaal aansturen. Weet niet 100% zeker of het werkt hoor. moet je even naar de bewegingen in het menu (handig!) kijken en daarna gewoon een servootjes aansluiten en testen.
Door die mixers op een schakelaar te zetten moet je het ook nog wel kunnen schakelen lijkt me...

PietjeDuc,
Geeft niet, alle info is welkom natuurlijk... en een strijd is het niet!
Alleen geef je wel erg algemene info voor JOUW model volgens mij. Wat je zegt is voor dat toestel wel waar. Bij mijn DLG stuur je echter voornamelijk met het richtingsroer en hou je hem met de rolroeren tegengesteld vlak zegmaar. Is ff wat anders. Ik ben het er wel 100% mee eens dat je gewoon de kanalen "los" van elkaar moet houden en het bijsturen zelf moet leren.
Aan de andere kant, als je het leuk vind om met mixers te klooien moet je dat natuurlijk vooral doen Blight! En hier is dan gelijk de goede plek om het te vragen. Maar goed. gelukkig ben je er zelf al uitgekomen.

Ook misschien een goede tip (wat ik nu steeds vaker probeer te doen). EERST je linkjes los maken van de roeren en dan de zender grof instellen. Hierdoor voorkom je dat je toevallig bij het reversen van een kanaal ofzo ineens een roer door zijn eindpunt probeert te drukken en zo dus je servo een enkeltje servo-hemel geeft... (wat mij nog niet gelukt is op die manier trouwens, gelukkig :) ).
 
Back
Top