HET MX-12 Instellingen-topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door sietse, 1 mei 2007.

1. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Werkt geen van allen :( die van fotor niet omdat als je ele naar 0 zet in de dual rate, hij dan door heel de zender geen uitslag geeft.

Heb de boel wel zover, dat de ele op de servo van de richting uit komt, maar door de v-tail mixt hij nog steeds hoogte mee op de 2 rolroeren als het ware.

maar het moet dus wel mogelijk zijn om van de 2 rolroer servo's APART de max en min uitslag te regelen, dat gaat volgens mij met vtail ook niet :(

denk dat ik maar gewoon een extra ontvanger bestel, dan ben ik van het geneuzel af ;)

2. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Luister. Er zijn 2 mogelijkheden om dit probleem op te lossen:
    - gebruik van een V-tail. Simpel maar misschien werkt dual-rate dan niet. Moet volgend mij wel kunnen.
    - de oplossing van Fotor. Fotor heeft wat langer nagedacht en heeft ook jouw dual-rate eis meegenomen. Dat moet kunnen werken. Maar dan moet je wel de V-tail uitzetten.

Laatst bewerkt: 21 jan 2010
  3. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    ahhh ok, haalde 2 dingen door elkaar dus :)
    zal nog es proberen

EDIT: het werkt!!!!! SUPER! Ik moet beter leren lezen :)

Nu kan ik met de travel adjust van rudder de max + uitslag van de ene servo, en met de travel adjust van ailerons de max + uitslag van de andere servo van de rolroeren aansturen, waardoor ik kan zorgen dat de rolroeren meer up als down geven bij rollen :D

Laatst bewerkt: 21 jan 2010
  4. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Nu kom ik er eens een keertje niet uit.

Alula vliegend vleugeltje. Elevons ingesteld, richting van de uitslagen is zowel voor elevator als aileron goed.

Geadviseerde uitslag op elevator is +/-5mm.
    Geadviseerde uitslag op aileron is +/-25mm.

Als ik nu de uitslag van de elevator op 30% zet, werkt dat enkel op het rechterroer. Het linkerroer behoudt de originele grote uitslag.

Als ik de uitslag van het linkerroer ook wil beperken, moet ik aileron op 30% zetten. Maar die moet nu juist richting de 150%...

Kan ik voor elevator en aileron aparte uitslagen programmeren, of wordt ik nu echt naar de MX-16 verbannen? (wordt toch ook een keer tijd dat ik die in gebruik neem)

Vincent

5. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Moet je niet rudder op 30% zetten? Zo werkt dat bij een V-staart.
    En een V-staart is hetzelfde als elevons, alleen zijn de uitslagen de andere kant op.

6. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Leon,

Ik had al geprobeerd of ik het met de V-staart instelling (ipv elevon) wel kon bereiken, maar was geen succes. Ik heb ook niets aan rudder, alhoewel dat wel weer naar hoogte/ailerons te mixen valt, natuurlijk.

Ergens verwacht ik toch een bepaalde intelligentie van de MX-12. Het lijkt alsof de instelling van de uitslagen enkel effekt heeft op de uitgang van 1 kanaal, ipv dat deze instelling op de mix functie wordt toegepast.

Misschien moet ik het even helemaal zonder elevon instelling proberen, en zelf wat instellen mbv de mixers.

7. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Ik zou het nog even zonder mixers proberen. Dat moet toch kunnen volgens mij.
    Doet in de elevon-mode het veranderen van de uitslag van rudder helemaal niets?

8. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    nee, je MOET elevon gebruiken.
    En de uitslagen kan je het beste daarna met de differential en dual rate doen. Die 2 functies werken op de gecombineerde servouitslagen. Dus als je de aileron dual rate op 30% zet, dan word de uitslag voor het rollen echt met beide servo's 30%.

De menu's waarin je de servo-uitslag in procenten kan instellen en die van de servo-reverse werken wel voor de beide servo's apart. Ook de subtrim.
    De ene servo is dan Elev en de andere Aile.

Probleem is dat je eigenlijk dus met meerder instellingen hetzelfde kan doen, deze overlappen nogal waardoor het een zooitje kan worden.
    Probeer eerst alleen met dual rate en differential de uitslagen goed te krijgen. Lukt dat niet, dan kan je de aparte uitslagen nog aanpassen, maar als het 2 dezelfde servo's zijn, dan zou het goed moeten gaan.

Leon, bij Elevons doet je rudder niks, die heb je ook niet ;).

9. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Bedankt Sietse. Ik heb zojuist een enorm gevecht met de MX-12 gehad, en ik heb gewonnen.

Allereerst die uiterst irritante piezo luidspreker een tandje zachter gemaakt. Man, wat maakt dat kleine ding een herrie. Nergens voor nodig. een stukje dubbelkleef doet wonderen. (Wel de halve MX-12 uit mekaar, natuurlijk)

Ik had jouw bericht helaas gemist, dus aan het experimenteren geslagen. Het kan dus ook zonder elevon:

[TRAVEL ADJ]
    AILE
    L125%
    R125%

De rest op 100%.

[MIX1] AIL -> ELE
    -125% -125%

[MIX2] ELE -> AIL
    +30% +30%

[MIX3] ELE -> ELE
    -70% -70%

Het resultaat is differentiaalloze 125% uitslag op aileron, en 30% uitslag op elevator.

Ik heb jouw tip geprobeerd met de dual rate, en dat werkt grandioos. Gewoon in stand 0 de uitslag van ELE op 30%, en voila, probleem opgelost.
    Ik had het zelf kunnen verzinnen...

Bedankt weer allemaal!

Vincent

(Snap nog steeds niet waarom dit draadje niet gewoon in het model elektronica gedeelte staat. Ik zoek me elke keer het schompes...)

10. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Dat moet je aan de starter van dit draadje vragen :D

11. plantjes

plantjes

Lid geworden:
    12 aug 2003
    Gewoon abboneren, Scheelt een boel zoeken.
    Krijg elke netjes een mailtje als jullie weer wat toegevoegd hebben..

Benno

12. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Slimmerik. Daar heb je toch niks aan als je ZELF wat wilt toevoegen (nadat het een tijdje stil is geweest)

Je kunt bij je eigen profiel kijken op welke draadjes je geabonneerd bent. Daar staat ie tussen.

13. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Top Vincent! Met wat spelen kan je echt bizar veel met de MX-12. Ik heb nu op mijn parapentje bijvoorbeeld elke schakelaar in gebruik en alle vrije mixers :).

Mja, het is elektronica, maar goed, ik dacht: tis ook algemeen. Dat is wel stom, veel categorieën overlappen enorm.
    Hoe ik hem vind? Als er niks gepost is typ ik gewoon in zoeken: mx12 instellingen
    Heb je hem meestal gelijk.
    Eerlijk gezegd vind ik hem echter meestal bij "nieuwe berichten". Over forumverslaving gesproken...

14. Jan scholten

Jan scholten

Lid geworden:
    8 sep 2002
    heren,

ik kan aardig uit de voeten met de MX12 maar nu heb ik er een die ik niet geprogrammeerd krijg.

ik heb een parachutist pop met op iedere arm een servo. eerder had ik de ene servo op de linkerknuppel en de andere servo op de rechterknuppel staan. met een elastiekje bleven de knuppels naar het midden staan op de zender en door ze naar buiten te drukken gingen beide armen naar beneden.

nu wil ik de beide servo's op de rechterknuppel hebben(als aileron) maar dan met de volle uitslagen wel beschikbaar(eigenlijk sturen de servo's van uiterste eindpunt naar uiterste eindpunt en is het rustpunt dus ook een eindpunt en dat lukt me niet. tevens wil ik de linkerknuppel van voor naar achter beide servo's gelijk laten sturen om te remmen.

wie heeft de oplossing?

Laatst bewerkt: 13 mrt 2010
  15. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Volgens mij heb je elevons, en dat moet je ook je MX-12 vertellen.
    Hoogteroer links en ailerons op rechts: Stickmode 1

Laatst bewerkt: 13 mrt 2010
  16. marcel73

marcel73

Lid geworden:
    7 sep 2007
    Hoe kan ik eigenlijk mijn swift 2 instellingen veranderen.
    De airilon uitslagen wil ik gewoon behouden lekker fel reageren. maar het hoog/ laag mag minder fel zijn. Is dit te veranderen of verander ik dan ook de airilon uitslagen????

17. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    In het Dual rate menu de elev instellingen veranderd, dan word de uitslag van beide roeren hoog laag kleiner en behoud je de rolrate. Je kan zelfs dus de Aile daar groter zetten :).

18. marcel73

marcel73

Lid geworden:
    7 sep 2007
    Dat ga ik eens uit proberen, dank

19. Jerros

Jerros

Lid geworden:
    10 sep 2008
    Heren,

Ben sinds kort in het bezit van een minimag. (eerste keer rolroeren)
    Nu wil ik mijn rolroeren instellen volgens de bijgeleverde handleiding
    UP : +/- 7mm
    Down: +/- 3mm

Ik heb wat zitten vogelen maar kom er niet uit.
    Iemand enig idee?

Groeten,

20. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

je moet de functie TRAVEL RATE gebruiken :)

Grtz,
    Menno

Deel Deze Pagina